تمرکز روسیه بر پیشرفت موجب وحشت آمریکا شده است

تمرکز روسیه بر پیشرفت موجب وحشت آمریکا شده است

افسر سابق ارتش آمریکا معتقد است تلاش روسیه برای خودکفایی و پیشتازی در بسیاری از عرصه‌ها موجب نگرانی واشنگتن و اعمال سیاست‌های خصمانه شده است.

تمرکز روسیه بر پیشرفت موجب وحشت آمریکا شده است

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در روز‌های اخیر برگزاری نشست کشور‌های گروه هفت در هیروشیمای ژاپن و بیانیه‌ها و تحریم‌های مختلفی که نتیجه گفتگو‌های سران این نشست بود در رسانه‌های روز دنیا سر و صدای زیادی کرد. در میان شاید رویکرد مقامات این کشور نسبت به روسیه از اهمیت ویژه تری برخوردار است چراکه بیش از یک سال است روسیه در اوکراین وارد درگیری نظامی شده که غربی‌ها برای تمام کردن این معامله به نفع دولت اوکراین هر آنچه از دستشان بر می‌آمد را تا به امروز انجام دادند. در این نشست اخیر هم تلاش شد تا حد ممکن موضع روسیه تضعیف و حمایت‌ها از دولت زلنسکی تقویت شود.

به منظور بررسی تمامی جوانب چرایی رویکرد غرب به ویژه در سال‌های اخیر نسبت به مسکو و تشدید تحریم‌ها و سیاست‌های خصمانه علیه روسیه و نیز میزان اثربخشی آن‌ها باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با اسکات بنت، افسر سابق عملیات روانی ارتش آمریکا انجام داده که در ذیل مشروح آن را می‌خوانیم.
-با وجود نتایجی که تا به امروز غرب از سیاست‌های خصمانه خود در قبال روسیه به ویژه در یک سال اخیر گرفته است، چرا باز رویکرد اصلی نشست کشور‌های گروه هفت عمدتاً روی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تمرکز داشت؟
اسکات بنت: اولین نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که غرب به طور کلی استقلال و تمامیت ارضی روسیه را به طور جدی مورد هدف قرار داده است. تمرکز روسیه به استقلال و رهایی از وابستگی در تمامی زمینه‌ها چه نظامی، چه سیاسی و چه اقتصادی به عنوان سه محور اصلی در جهان امروز آمریکا و متحدانش را بسیار نگران کرده است. رابطه روسیه و چین به عنوان دو ابر قدرت جهانی نوظهور در تمامی زمینه‌ها روز به روز در حال قوی‌تر شدن است. آن‌ها به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری فیمابین و حتی فراتر از آن هستند این می‌تواند به خودی خود اتفاق ناخوشایندی برای روسیه باشد.

قدرت گرفتن روسیه در کشور‌های آفریقایی، تعاملات این کشور با کشور‌هایی مانند ایران و برخی کشور‌های منطقه، پیشرفت‌های نظامی چشمگیر همه و همه به نظر می‌رسد به کابوسی برای آمریکا تبدیل شده که فعلا توانی برای مقابله با آن جز از طریق تشدید تحریم‌ها ندارد.
– حداقل در یک سال گذشته که آمریکا سیاست‌های تحریمی شدیدتری را علیه مسکو اعمال کرده است این تحریم‌ها تا چه حد توانسته مقابل پیشرفت‌های روسیه در تمام زمینه‌ها را بگیرد؟
اسکات بنت: آمریکایی‌ها خودشان بهتر از هر کسی در جهان می‌دانند که سیاست‌های تحریمی هیچ اثری که نداشته بلکه موجب تقویت مواضع روسیه در جهان و در رویارویی با غرب هم شده است. به نظر من آمریکا بعد از سال‌ها که سیاست‌های تحریمی خود را به کشور‌ها و دولت‌های گوناگون تحمیل کرده امروز باید متوجه شده باشد هر گونه اجبار کشور‌ها برای تبعیت از سیاستی نادرست می‌تواند نتیجه‌ای عکس و غیرقابل پیش بینی داشته باشد. آمریکایی‌ها پیشتر و به صورت کاملاً مفصل این سیاست را در کوبا، ونزوئلا و ایران تجربه کرده بودند و من فکر می‌کنم آن‌ها از سر ناچاری و این که ابزاری غیر از تحریم در دست ندارند هر بار به همین وسیله برای ارعاب کشور‌ها دست می‌زنند.
-حذف دلار از مبادلات تجاری جهان که در یکی دو سال گذشته به صورت جدی‌تر در حال پیگیری از سوی کشور‌های جهان است، می‌تواند نتیجه همین سیاست‌های تحریمی آمریکا باشد؟
اسکات بنت: قطعاً همین طور است. اقتصاد کشور‌هایی که بر پایه دلار است ابزاری شده در دست آمریکایی‌ها تا هر بار به نوعی به ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی سایر کشور‌های جهان ضربه بزنند. سالهاست آمریکا با اعمال تحریم‌هایی که محوریت آن براساس دلار است تلاش کرده اند اقتصاد جهان را به نفع خود در تنگنا قرار دهند. به نظر من اتفاقی که در حال حاضر در حال شکل گیری در اقصی نقاط جهان و به ویژه در میان کشور‌های تاثیرگذار است می‌تواند نتیجه‌ای عکس برای آمریکا به همراه داشته باشد.
-درباره جنگ اوکراین و دخالت‌های آمریکا در این جنگ و تلاش برای تضعیف مواضع روسیه آیا میتوان گفت همه این‌ها سرچشمه در ترس آمریکایی‌ها در پیشرفت‌های روسیه و کشور‌های متحدش دارد؟
اسکات بنت: با این سوال شما قطعاً موافقم. دقیقاً همین است که شما اشاره کردید. آمریکا سابقه طولانی در حمایت از کودتا‌های نظامی و "انقلاب‌های رنگی" علیه دولت‌های خارجی دارد که از تعظیم در برابر واشنگتن امتناع می‌ورزند – و زمانی که همه چیز شکست خورده است، تصمیم می‌گیرند به مواضع آن کشور حمله کنند. ارتش آمریکا مزدوران و تروریست‌ها را برای عملیات بی ثبات سازی و کودتا توسط سیا در سراسر جهان آموزش می‌دهد. در اسناد تازه منتشر شده وزارت دفاع آمریکا آمده است کنگره آمریکا که در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۱۵ میلیون دلار را برای استخدام، تسلیح و آموزش نیرو‌های "ضد تروریسم" و شورشیان تصویب کرده است. این بودجه هر سال افزایش پیدا می‌کند.

نیرو‌های ویژه آمریکا قبل از درگیری بین دو کشور، اوکراینی‌ها را در تاکتیک‌های چریکی برای به کارگیری علیه روسیه آموزش داده بودند. از آن زمان شواهد ویدئویی از شکنجه و قتل اسیران جنگی روسی و غیرنظامیان توسط سربازان اوکراینی به دست آمده است. در واقع هیچ چیز جدیدی در مورد استفاده واشنگتن از نیرو‌های جانشین برای بی ثبات کردن این کشور‌ها وجود ندارد. یکی از ماموریت‌های اصلی آن‌ها "شناسایی، استخدام، آموزش، استقرار و حمایت" از شبه نظامیان محلی در کشور‌های دیگر برای "اختلال اجتماعی-سیاسی-اقتصادی" به منظور بی ثبات کردن دولت آن کشور بود. سیاستی که بیش از یک سال است در اوکراین توسط غرب به رهبری آمریکا پیاده میشود. این عملیات سیاه اغلب توسط سیا برنامه ریزی شده و از طریق سفارتخانه‌های آمریکا در آن کشور‌ها اجرا می‌شود، صرف نظر از اینکه این ماموریت چقدر خونین، جنایتکارانه یا غیرقانونی است.

آمریکا هیچ تردیدی در مورد استخدام جنایتکاران خشن به عنوان مزدوران خود در عراق، افغانستان، سومالی و جا‌های دیگر ندارد و از آن‌ها برای ایجاد طوفان آتش، خشونت و بی ثباتی استفاده می‌کند که می‌تواند به عنوان نوعی جنگ روانی برای پیشبرد سیاستهایش استفاده شود. متاسفانه نه سیا و نه وزارت دفاع آمریکا "بررسی اخلاقی یا فیلتر اخلاقی" را در مورد نیرو‌های نیابتی که استخدام می‌کند، اعمال نکرده اند. آن‌ها کاملاً هدفمند و به این شکل طراحی شده اند. این سیاست در اوکراین آشکارتر بود، جایی که مردم اوکراین به دلیل تعصب نژادی، مذهبی و قومی علیه روس‌ها کاملاً هیپنوتیزم شوند. مؤسسات آمریکایی که مدعی حمایت از دموکراسی هستند پزشکان فرانکنشتاینی بودند که این هیولا را به وجود آورده‌اند.

اسکات بنت افسر سابق عملیات روانی در ارتش آمریکاست که سابقه تحلیلگری حوزه تروریسم برای وزارت امور خارجه آمریکا را نیز در کارنامه دارد، گزارش بنت با نام SHELL GAME یکی از دلایلی بود که منجر به تصمیم ادوارد اسنودن برای ترک آمریکا شد. وی در حوزه‌های سیاسی، جنگ روانی، امنیتی-نظامی و افشاگری تخصص دارد. بنت که یک سال به عنوان پیمانکار در دفتر ضدتروریستی وزارت امور خارجه آمریکا زیر نظر ژنرال Dell Dailey فعالیت داشت، مدتی نیز به عنوان محقق علوم اجتماعی در یکی از اندیشکده‌های محافظه‌کار مستقر در واشنگتن به نام بنیاد هریتج فعالیت می‌کرد.

اسکات بنت در بوز آلن همیلتون که شرکتی در حوزه مشاور مدیریت است با اِسنودن آشنا شد. بوز آلن همیلتون در زمینه ارائه خدمات و سرویس‌های امنیتی، مدیریت فناوری اطلاعات، صنایع دفاعی، مهندسی سیستم، مدیریت تغییر‌های سازمانی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری، تجزیه و تحلیل اقتصادی، برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت اطلاعات فعالیت می‌کند. بنت فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه ایالتی سن‌خوزه و کارشناسی ارشد از دانشگاه جرج میسون بوده و مدرک دکتری خود را از دانشگاه کاتولیک آمریکا دریافت نموده است.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *