سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه با توجه به حاشیه‌های جدید

سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه با توجه به حاشیه‌های جدید

هنوز مطابق نظرسنجی‌ها، حدود هشت درصد از شهروندان ترکیه تصمیم نهایی خود برای حمایت از جریان اردوغان یا مخالف او را نگرفته و در انتظار مناظره نامزدهای انتخاباتی به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد هستند.

سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه با توجه به حاشیه‌های جدید

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که برای انتخاب مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ِ رو در ترکیه تلاش می‌کند، برنامه‌های انتخاباتی خود را به دلیل وضعیت جسمی دستِ‌کم به مدت دو روز لغو کرده است.

این در حالی است که کمتر از ۲۰ روز به انتخابات باقی مانده و حتی رأی‌گیری در میان اتباع خارج از ترکیه طی روزهای آتی شروع می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه و در یک برنامه زنده تلویزیونی، رئیس جمهور ترکیه دچار یک عارضه ناگهانی جسمی شد. او از پس قطع برنامه به مدت ۱۵ دقیقه، به مصاحبه بازگشت و گفت؛ به دلیل مشغله‌های کاری، دچار آنفولانزا شده است.

برخی منابع رسانه‌ای در ترکیه نیز مدعی بستری شدن اردوغان در بیمارستان به دلیل سکته قبلی شدند که چنین موضوعی از سوی دفتر رئیس جمهور ترکیه قویا تکذیب شد.

سران حزب عدالت و توسعه و اعضای دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گویند رسانه‌های وابسته به ائتلاف رقیب، در صدد مانور تبلیغاتی کاذب بر روی موضوع سلامت جسمی اردوغان و سوء استفاده از این موضوع هستند.

این در حالی است که وضعیت جسمی رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک عمل جراحی روده بزرگ در پایان سال ۲۰۱۱ و به دنبال آن جراحی بیشتر در سال بعد، به گمانه‌زنی‌ها درباره سلامتی‌اش دامن زده بود.

حتی برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند او به سرطان پیشرفته روده مبتلاست، اما گذشت زمان نشان داد چنین موضوعی به صورت آنچه ادعا شده بود، صحت ندارد.

اکنون اما بروز برخی عوارض جسمی اردوغان، درست در حساس‌ترین مقطع انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رخ داده است، جایی که در نظرسنجی‌ها محبوبیت رئیس جمهور ترکیه و رقیب اصلی او «کمال قلیچدار اوغلو» تقریبا با یکدیگر برابر است.

در این میان؛ برخی سناریوها و احتمالات از سوی تحلیل‌گران مسائل ترکیه طرح شده که به طور کلی دو حالت «بقای اردوغان در رقابت‌های انتخاباتی» و «کناره‌گیری اجباری او به دلیل بیماری» را شامل می‌شود.

در صورتی که اردوغان به دلیل شرایط پیش‌آمده مجبور به کناره‌گیری شود، قطعا حزب عدالت و توسعه و شریک ائتلافی آن یعنی حزب حرکت ملی‌گرا، قدرت جایگزینی فرد دیگری را در این زمان کوتاه نخواهند داشت.

فراتر از آن؛ حتی اگر فردی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاضر شود، کاریزما یا جایگاه سیاسی اردوغان را در جریان قدرت ندارد، به ویژه اینکه اتکاء حزب عدالت و توسعه به شخص اردوغان و محوریت او در معادلات سیاسی و اجرایی آنکارا طی دو دهه اخیر، این روند را تشدید کرده است.

از سوی دیگر؛ حتی افراد تاثیرگذار دیگری مانند «عبدالله گل»، «علی باباجان» و «احمد داوود اوغلو» نزدیکان و همراهان سابق رئیس جمهور ترکیه نیز از حزب عدالت و توسعه جدا شده و طی سال‌های گذشته به منتقدان او تبدیل شده‌اند.

سناریوی بعدی، استمرار حضور اردوغان در رقابت‌های انتخاباتی با وجود بیماری است، موضوعی که قطعا جریان رقیب از جمله حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو نامزد اصلی جریان مخالف اردوغان و حزب خوب به رهبری «مرال آکشنر» از آن به مثابه یک فرصت جذب آراء خاکستری استفاده خواهند کرد.

هنوز مطابق نظرسنجی‌ها، حدود هشت درصد از شهروندان ترکیه تصمیم نهایی خود برای حمایت از جریان اردوغان یا مخالف او را نگرفته و در انتظار مناظره نامزدهای انتخاباتی به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد هستند. در چنین شرایطی، بیماری اردوغان می‌تواند بخشی از معادله را به ضرر او تغییر دهد.

البته سناریوی سومی هم محتمل است؛ اعلام رسمی پایان ابهامات در خصوص سلامتی اردوغان و حضور پررنگ او در رقابت‌های انتخاباتی بدون بروز علایم بیماری است.

در این صورت، ائتلاف حامی دولت قطعا از فرصت باقی‌مانده جهت جبران روزهای از دست رفته اخیر و با هدف جلب آراء خاکستری استفاده خواهد کرد. البته در این صورت، قطعاً بار دیگر موضوع سلامت جسمی اردوغان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی قلیچدار اوغلو و همراهانش مورد استناد قرار خواهد گرفت.

در هر حال؛ اگر تاکنون مسائلی مانند رویکرد اقتصادی دولت اردوغان یا سیاست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن موضوع اصلی مناظرات انتخاباتی بود، از امروز موضوع سلامت جسمی اردوغان نیز به یکی از موضوعات تاثیرگذار در این خصوص تبدیل خواهد شد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *