سوت‌زنی| وقتی شالیزار مجتمع خدمات رفاهی می‌شود/ تغییر کاربری غیرقانونی با اصرار قانونی

سوت‌زنی| وقتی شالیزار مجتمع خدمات رفاهی می‌شود/ تغییر کاربری غیرقانونی با اصرار قانونی

حدود یک هکتار از اراضی زراعی آستان اشرفیه گیلان با اصرار برخی مسئولان استان، به‌صورت غیرقانونی و بدون تائید جهاد کشاورزی به مجتمع خدمات رفاهی تبدیل شده است که نیاز به دستور توقف از جانب دستگاه‌های نظارتی دارد.

سوت‌زنی| وقتی شالیزار مجتمع خدمات رفاهی می‌شود/ تغییر کاربری غیرقانونی با اصرار قانونی

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب سال ۸۵، تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هر استان بر عهده کمیسیونی مرکب از مدیران جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، امور ارضی، حفاظت محیط زیست و نماینده استاندار است.

همچنین براساس بند ه ماده ۴ تفاهم‌نامه ۲۸ بهمن سال ۹۳ میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور اراضی، اخذ مجوز کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون فوق برای الحاق اراضی کشاورزی به محدوده مصوب طرح‌های هادی لازم است.

علیرغم قانون و آیین‌نامه فوق، براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی گیلان بر تغییر کاربری زمینی متعلق به آقای م_ص علیرغم مخالفت جهاد کشاورزی تاکید داشتند، که موجب تشکیل کمیته‌ای برای ورود نقطه‌ای این زمین ۱۰ هزار متری به داخل محدوده طرح هادی شد، تا عملیات ساخت مجتمع خدمات رفاهی در آن آغاز شود.

در همین راستا با گزارشگر مربوطه ارتباط گرفتیم که وی به مخالفت کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون پرداخت و اظهار کرد: این کمیسیون درباره‌ی زمین م_ص در شهریور سال ۹۹ با حضور مدیران جهادکشاورزی، امور اراضی، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست و نماینده استاندار برگزار شد، که طی آن با تغییری کاربری با اکثریت آرا مخالفت شد.

وی بر اصرار برخی دستگاه‌ها به جهادکشاورزی استان برای ارائه مجوز تغییر کاربری به زمین مذکور تاکید کرد و افزود: اوایل سال ۹۹ یعنی قبل از اعلام نتیجه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱، مدیران برخی ادارات به رئیس جهاد کشاورزی استان برای الحاق زمین م_ص به داخل محدوده طرح هادی نامه‌نگاری کردند، که نشان‌دهنده نفوذ مالک اراضی مذکور در میان دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

این گزارشگر به اصرار برخی نهادها برای برگزاری مجدد کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ و الحاق زمین مورد اشاره به محدوده طرح هادی اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۴ ماه پس از مخالفت با تغییر کاربری زمین شالیزاری مدنظر در کمیسیون مربوطه، مدیر امور اراضی گیلان طی نامه‌ای به مدیر وقت بنیاد مسکن این استان براساس موارد قانونی مخالفت خود را برای برگزاری مجدد کمیسیون مطرح کرد.

وی درباره‌ی میزان نفوذ م_ص در دستگاه‌های اجرایی توضیحاتی داد و گفت: علیرغم مخالفت کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ و در رأس آن جهاد کشاورزی استان گیلان، جلسه‌ای تحت عنوان کمیته تصویب درخواست اصلاح محدوده طرح هادی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ با حضور مدیران مربوطه در بنیاد مسکن استان گیلان برگزار شد، که طی آن با تکیه بر موافقت اصولی اردیبهشت سال ۹۸ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تغییر کاربری زمین مربوطه موافقت کردند، در حالی نماینده جهادکشاورزی در آن جلسه حضور پیدا نکرد.

موافقت اصولی با راهکار غیراصولی

گزارشگر اعتبار موافقت اصولی را زیر سوال برد و تمدید آن را نیز تخلف دانست و خاطر نشان کرد: طبق بند ۱ موافقت اصولی سازمان راهداری باید مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذی‌ربط گرفته شود اما جهاد کشاورزی به عنوان ارگان متولی تغییر کاربری و کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ مورد اشاره با این اقدام مخالفت کرده بودند، با این حال اداره راهداری استان گیلان سال ۹۹ این موافقت اصولی را تمدید می‌کند که جای تعجب دارد.

وی به مخالفت سازمان امور اراضی با این اقدام پرداخت و تشریح کرد: رئیس سازمان امور اراضی کشور اسفند سال گذشته طی نامه‌ای به معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مخالفت خود را مطرح کرده و خواستار خروج زمین مذکور از طرح هادی روستا و لغو مجوزهای صادره شد.

با توجه به آنچه مطرح شد، تغییر کاربری زمین یک هکتاری مذکور و ورود آن به داخل محدوده طرح هادی علیرغم مخالفت کمیسیون و نهاد مربوطه، خلاف قانون و آیین‌نامه‌های مورد اشاره بوده و لازم است دستگاه‌های نظارتی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهادکشاورزی اقدامات فوق را بررسی کنند، تا در صورت احراز تخلف با مسئولانی که بر تحقق این امر اصرار داشتند برخورد قاطع و قانونی داشته و از ساخت مجتمع خدمات رفاهی جلوگیری شود.

گروه سوت‌زنی خبرگزاری فارس آماده دریافت گزارشات مردمی فساد در سامانه سوت‌زنی و یا از طریق شناسه تلگرامی Sootzani_Farsnews است.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *