طرح تکثیر یوز برای حفظ یوزپلنگ آسیایی به کجا رسید؟

طرح تکثیر یوز برای حفظ یوزپلنگ آسیایی به کجا رسید؟

معاون سازمان محیط زیست توضیحاتی درباره سرانجام طرح تکثیر یوزپلنگ ایرانی، آزمایشات نهایی «پیروز» و وضعیت جسمانی «ایران» ارائه داد.

طرح تکثیر یوز برای حفظ یوزپلنگ آسیایی به کجا رسید؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها: حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیست سازمان محیط زیست گفت: طرح تکثیر یوز به عنوان آخرین گزینه و یکی از گزینه‌های نهایی برای حفظ یوز پلنگ آسیایی مطرح شده است و ترجیح ما این است که زیست گاه یوز و جاندارانی که داخل زیست گاه زندگی می‌کنند را احیا کنیم.

وی افزود: طی دو سه دهه اخیر یوزهایی از طبیعت جدا شدند و دیگر قابل بازگشت به طبیعت نیستند باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم چون وضعیت گونه یوز از لحاظ جمعیت، بحرانی است. البته طرح تکثیر از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده بود که کارهای زیادی برای زاد و ولد آنها انجام شد و پروژه‌های زیادی در دستور کار قرار گرفت ولی تأثیر چندانی نداشت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره «ایران» یوزپلنگ ایرانی در گفت‌وگو با مهرگفت: در اولین جفت گیری موفق، ایران باردار شد، که سه توله به دنیا آورد که تنها مشکلمان این بود که ایران سزارین شد و دیگر، توله‌هایش را قبول نکرد و مشکلات زیادی داشتیم از جمله مشکلاتی که برای پیروز ایجاد شد.

اکبری بیان داشت: در همان سال که پیروز مت و لد شد سزارین ایران صورت گرفت در بهمن ماه مجدداً ایران جفت گیری داشت که آن جفت گیری منجر به بارداری نشد. مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران زمانی که پیروز در حال درمان بود و در واقع بحث دیالیز شدن پیروز مطرح شد اعلام کرد احتمالاً ایران باردار است لذا بیهوشی ایران را انجام ندادیم و از آن خون نگرفتیم. این جرقه‌ای شد که رسانه‌ها استفاده کردند از افراد مختلف و ما به عنوان معاونت محیط زیست در هیچ مرحله‌ای اقدام به سونوگرافی نکردیم حتی در آخرین روزها احتمال بارداری می‌دادیم.

وی افزود: ما ایران را سونوگرافی نکردیم و موضوع را به کمیته ف نی که غالباً دامپزشکان بودن ارجاع دادیم و آنها با توجه به شرایط موجود ترجیح ندادند که ایران در یک سال دوبار بیهوش شود، ضمن آنکه عنوان کردند که اگر ایران باردار شود زایمان صورت خواهد گرفت اگر هم باردار نباشد برای مراحل بعدی آماده خواهد شد.

معاون محیط زیست مطرح کرد: در روز و تاریخ زایمان، ما تمام تمهیدات لازم را پیش بینی کردیم یعنی یک اتاقک مناسب با امکانات لازم در نظر گرفتیم برای اینکه آنجا یک کیلینک صحرایی داشته باشیم. در آن روز تیم دامپزشکی و مشاوران ما حاضر شدند که اگر بارداری صورت گرفته باشد برای زایمانش ما چیزی را کم نگذاشته باشیم اگر هم این اتفاق نیوفتاده باشد از ایران یک چکاپ کاملی صورت گرفته گیرد.

اکبری گفت: زمانی که حدود تاریخ زایمان فرا رسید تیم پزشکی در آنجا مستقر شدند و خبری از زایمان نشد و برای همین دامپزشکان عمل سونوگرافی را انجام دادند و متوجه شدند که باردار نیست. آقای پیتر کالدوِل معاینه کامل ایران را انجام داد.

وی با بیان اینکه به گفته دامپزشکان ایران مشکلی برای بارداری ندارد، افزود: تنها مشکلی که وجود داشت چاقی و مقداری انباشته شدن چربی در بدن حیوان بود که باعث شده رژیم غذاییش عوض شود و تحرکاتش باید بیشتر از قبل باشد.

وی در خصوص سرانجام آزمایشات پیروز گفت: برخی آزمایشات پاتولوژی مربوط به سم شناسی زمان‌بر است و به همین دلیل نتایج نهایی تاکنون منتشر نشده است. به محض آمدن جواب آزمایشات، نتایج را منتشر می‌کنیم و چیزی برای کتمان وجود ندارد.

اکبری خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه‌هایی که برای پیروز شد و امکانات تیمارگری و درمانی که برای آن صرف کردیم، تجربه محیط‌بانی بنده نشان داده که به‌طور کلی حیوانات وحشی که با داروهای مختلف تحت درمان قرار می‌گیرند، قوه و بنیه و عاقبت خوبی ندارد که پیروز هم در این مورد مستثنا نیست.

معاون محیط زیست درباره وضعیت توران و آذر گفت: وضعیت توران و آذر درحال حاضر خوب است و مشکلی وجود ندارد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *