عبور دموکرات‌ها از بایدن با اسم رمز جنگ اوکراین!

عبور دموکرات‌ها از بایدن با اسم رمز جنگ اوکراین!

روند انتقادات داخلیِ آغاز شده علیه راهبردها و سیاست‌های شکست‌خورده دولت بایدن در جریان جنگ اوکراین، علاوه بر آشکارسازیِ ناخواسته اهداف پشت پرده کاخ سفید از آغاز و گسترش این جنگ، از کلید خوردن سناریوی «عبور از بایدن» خبر می‌دهد.

عبور دموکرات‌ها از بایدن با اسم رمز جنگ اوکراین!

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: «رابرت اف کندی جونیور» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنانی که رویترز آنها را منتشر کرده، گفته: «جنگ اوکراین، جنگ ما نیست.»

کندی گفته: «جنگ در اوکراین برای منافع ملی آمریکا نیست. برخی از افراد پیش‌رو و قابل احترام میان مردم ما نظیر هنری کیسینجر، جک مک لار و لری ویلکرسون به‌طور قاطع گفته‌اند که این جنگ جزء منافع ملی ما نیست.»

او برای این موضع‌‌گیری خود دو دلیل آورده و گفته: «این جنگ برای مردم آمریکا نفع ملی ندارد چون اولا روسیه را به سمت چین هل داده و دوم اینکه ممکن است ما را به تقابل هسته‌ای با کشوری که سلاح اتمی بیشتری از ما دارد، بکشاند، لذا حق ما به عنوان یک آمریکایی است که بدانیم آمریکا به دنبال چه اهداف مهمی در این جنگ است.

یکی از نامزد‌های دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ در ادامه اعلام کرده: «من در ابتدا به شما گفتم که اهداف ما بشردوستانه است و این دلیل خوبی است چرا که سبب میشود جنگ و خونریزی پایان یابد و یا به حداقل برسد، اما در این اواخر بایدن گفت یکی از اهداف ما دستِ‌کم تغییر رژیم پوتین است و این به این معنی است که جوانان اوکراینی قربانی سیاست دولت ‎آمریکا برای براندازی دولت روسیه هستند.»

کندی تأکید کرده است: «خب این همان راهبردی است که در عراق صورت گرفت و هیچ کارکردی برای ما نداشت و بسیاری از همان افرادی که اکنون اطراف بایدن هستند از این هدف حتی برای مدت طولانی حرف می‌زنند، مانند لوید آستین وزیر دفاع که گفته اهداف ما در اوکراین تحقیر ظرفیت‌های نظامی ارتش روسیه در جنگ در سراسر جهان است.»

او با انتقاد از این رویه افزوده: «گام‌های برداشته شده در اوکراین نشان می‌دهد که اهداف ذکر شده به طور کامل مغایر با مأموریت‌های حقوق بشری ماست. راهبرد ما باید جلوگیری از کشته شدن جوانان اوکراینی باشد، نه تلاش برای تضعیف ارتش روسیه.»

انتقادات تند کندی البته محدود به موضوعات سیاست خارجی نبود و او با ذکر آمار و ارقامی تکان‌دهنده، اوضاع داخلی ایالات متحده در دوره بایدن را نیز به چالش کشید و گفت: یک‌چهارم آمریکایی‌ها شب گرسنه می‌خوابند، ۳۳ هزار نظامی سابق آمریکایی بی‌خانمان‌اند و روزانه به‌صورت میانگین ۲۳ نظامی سابق خودکشی می‌کنند.

روند انتقادات داخلیِ آغاز شده علیه راهبردها و سیاست‌های شکست‌خورده دولت بایدن در جریان جنگ اوکراین، علاوه بر آشکارسازیِ ناخواسته اهداف پشت پرده کاخ سفید از آغاز و گسترش این جنگ، از کلید خوردن سناریوی «عبور از بایدن» خبر می‌دهد که دامنه آن فراتر از جمهوری‌خواهان و ترامپیست‌ها رفته و دموکرات‌ها را نیز به میدان آورده است.

این روند انتقادی البته چند هفته‌ پیش‌تر در مواضع متحدین و همراهان ایالات متحده در ناتو پدیدار شد که نقطه اوج آن در سخنان «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در پکن قابل مشاهده بود و در ادامه مواضع دوپهلوی دیگر مقامات اروپایی از جمله «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در پی داشت.

مجموعه انتقادات شکل گرفته از راهبردهای دولت بایدن در جریان جنگ اوکراین را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد:

نخست؛ رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه واشینگتن در معادلات جهانی که نه تنها با شعارهای انتخاباتی بایدن تناقض داشت بلکه برخلاف تصور آمریکایی‌ها قدرت تاثیرگذاری کاخ سفید بر معادلات جهانی در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی را به شدت کاهش داد.

دوم؛ عدم صداقت و بازی غیر شفاف کاخ سفید با اعضاء ناتو و کشورهای اروپایی که نه تنها بخش زیادی از هزینه‌های هنگفت این جنگ نیابتی را به آنها تحمیل کرد بلکه از آن سو انرژی جایگزین را دستِ‌کم به پنج برابر قیمت به آنها فروخت!

سوم؛ اشتباه محاسباتی کاخ سفید درباره مولفه‌های قدرت روسیه و همچنین متغیرهای دیگر که مشخصا از نقطه‌نظر داخلی نه تنها منافع ملی آمریکا را تأمین نکرد، بلکه موجب بی‌حیثیت شدن آنها در عرصه بین‌المللی شد.

به هر شکل به‌نظر می‌رسد؛ حتی اگر کهولت سن و اختلال حواس بایدن مانع حضور او در میدان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نشود، نتایج به بار آمده از راهبردهای غلط او و دولتش به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی به پاشنه آشیل جدی او تبدیل شده و راه را برای عبور از او حتی توسط هم‌حزبی‌هایش فراهم سازد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *