فارس من| نظارت بر تولیدات وی‌او‌دی‌ها مطالبه عمومی مردم است

فارس من| نظارت بر تولیدات وی‌او‌دی‌ها مطالبه عمومی مردم است

چند سالی است که وی‌اودی‌ها تبدیل به یکی از مراجع تولید و انتشار محتوا شده‌اند، سکوهایی که نظارت بر انتشار آثارشان یک مطالبه عمومی است.

فارس من| نظارت بر تولیدات وی‌او‌دی‌ها مطالبه عمومی مردم است

خبرگزاری فارس-گروه هنر و رسانه: قریب به یک دهه است که شبکه نمایش خانگی با تعداد محدودی سکوی انتشار اقدام به تولید و انتشار محتواهای مختلف در قالب فیلم و سریال می‌کند، پلتفرم‌هایی که باتوجه به شرایط باید همراه با فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت کرده و بستری برای ترویج این مفاهیم باشند،‌ اما چندی است برخی از آثار ارائه شده در این بستر‌ها نه تنها تناسبی با فرهنگ عامه مردم ایران ندارد بلکه برخی مفاهیم غیر اخلاقی را ترویج می‌دهد.

مانند هر موضوع دگیری خبرگزاری فارس به وسیله سامانه «فارس من» پیگیری کننده مطالبات عمومی مردم در این موضوع است، مطالباتی که همگی حرف از لزوم نظارت بر محتوای وی‌او‌دی‌ها را یادآور شده است، و به راستی که شبکه نمایش خانگی با تولید بدون نظارت دست کمی از شبکه‌های ماهواره‌ای (که مدام ادعای مقابله با آن را دارد) ندارد و حتی با توجه به اعتماد جامعه به آنها می‌تواند همچون اسب تروا نهاد فرهنگی کشور را دچار تهاجم و اختلال کند.

*رسانه در هیچ کشوری امنیت و وحدت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند

تنظیم‌گری و نظارت بر شبکه نمایش خانگی و هر سکوی انتشاری که در کشور امکان تولید و پخش محتوا را دارد امری ضروری است، در همین رابطه سیدمرتضی موسویان مدیرعامل «انجمن سواد رسانه‌ای ایران» گفت: «در خصوص وظایفی که امروزه سازمان تنظیم مقررات فراگیر برعهده دارد باید این نکته را خدمت مخاطبان محترم اعلام کنم که مقوله مهم و ضروری «تنظیم‌گری» در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. برای نمونه می‌توان به سازمان «اف تی سی»(FTC) در آمریکا و «آف کام» در بریتانیا اشاره کرد که وظیفه تنظیم‌گری را برعهده دارند.»

وی تاکید کرد: در هیچ کشوری نمی‌بینیم که رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که امنیت و وحدت ملی را خدشه‌دار کنند.

*توقف «رهایم کن»، مطالبه‌ای که پیگیری شد

سریال «رهایم کن» از جمله تولیدات یکی از سکوهای انتشار شبکه نمایش خانگی است که مطالبات بسیاری در رابطه با نظارت و یا توقف پخش آن ثبت شده است، «درخواست بازنگری در ادامه پخش سریال «رهایم کن»» (اینجا بخوانید) یکی از این پویش‌ها است که با نزدیک به 10 هزار امضا این مطالبه را پیگیری می‌کند.

در متن این پویش آمده است: با توجه به هنجارشکنی‌های «فیلیمو» در تولید و پخش سریال های حاشیه دار و مخالف با دغدغه‌های دینی، فرهنگی، ملی و اسلامی، در سریال جدید نمایش خانگی «رهایم کن» پا را فراتر نهاده و به دنبال ترویج بی بندوباری رها شده و پخش گفت‌وگوهای سخیف بین هنرپیشه‌های «هنجارشکن»، خواهان جلوگیری از ادامه پخش این سریال و برخورد قاطع با این رسانه و عوامل آن هستیم.

در هیمن رابطه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت:« مواضع مان را در مورد این موضوع اعلام کرده‌ایم. بایستی سریعا در این رابطه قانون لازم تصویب شود، در همین راستا به دوستان صدا و سیما قانون پیشنهادی را داده‌ایم اگر مسئولان صدا و سیما هم در این رابطه نظراتشان را به ما بدهند در اولین فرصت این قانون را در یکی از شوراهای بالادستی تصویب می‌کنیم و ابهاماتی که در این مسیر وجود دارد برطرف خواهد شد.

وزیر ارشاد در مورد جلوگیری از انتشار این سریال هنجار شکن، خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی مساله سریال‌ها با صدا وسیماست و دوستان ما باید اعلام موضع کنند، ما هم در این زمینه کاملا همراه دوستانمان هستیم و معتقدیم باید در برابر هنجارشکنی‌ها در این بخش ایستاد.»

همچنین پویش‌های دیگری از جمله «لزوم رسیدگی به موضوع ترویج ناهنجاری در فیلم‌های خانگی» (اینجا بخوانید) و «برخورد جدی با قبح‌شکنی‌های فیلیمو» (اینجا بخوانید)‌ در راستای همین مطالبه ثبت شده‌اند.

با بخشی از متن این پویش‌ها آمده است: بیش از یک دهه است که شبکه‌ نمایش خانگی ایجاد شده تا گره‌ای را باز کند اما متأسفانه گره‌ای را به گره‌های فرهنگی قبلی افزوده است و در حالی‌که این بستر می‌تواند یک فرصت استثنایی برای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد اما به تهدیدی برای متزلزل کردن بنیان خانواده تبدیل‌ شده است. نمایش خانگی به ترویج مسائلی همچون عشق مثلثی یا حتی مربعی، همباشی و ولنگاری ارتباط بین زن و مرد نامحرم و عادی جلوه دادن آن، موسیقی‌های مبتذل، آرایش‌های غلیظ و پوشش‌های ناهنجار پرداخته شده است.

از دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌خواهیم که با جدیت تمام در مقبل قبح‌شکنی و ترویج فساد در شبکه‌های خانگی از جمله در بستر فیلیمو برخورد قاطع و بازدارنده‌ای داشته باشند.

در همین رابطه محسن قائمی‌نسب قائم مقام ساترا در گفت‌وگو با فارس از برخورد با پلتفرم‌های منتشرکننده سریال‌های با محتوای مغایر ارزش‌های دینی خبر داد؛ وی گفت:« اگر محتوایی بدون نظارت ساترا محتوایی را تولید کرده باشد دچار یک تخلف شده و آن را به مراجع قضایی اعلام می‌کنیم، اما اگر همین اثر منتشر شده محتوای غیر اخلاقی هم داشته باشد این تخلفی جدا و مضاعف است که باید پیگیری شود.

قائمی‌نسب ادامه داد: تمام سکوهای انتشار ملزم هستند که این روند قانونی را طی کنند اما ممکن است که تعدادی از این پلتفرم‌ها مرتکب تخلف شده که ما برای این اتفاق هم سازوکار قانونی پیش‌بینی کردیم و آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.»

*محتوایی که ناظر لازم است

یکی از مطالبه‌های مطرح شده در سامانه «فارس من» «بر دیالوگ و فیلمنامه‌های سریال‌های شبکه خانگی نظارت شود» (اینجا بخوانید) است، در متن این مطالبه آمده است: متاسفانه نگاه کسب سود حداکثری و جلب مخاطب به هر قیمت باعث گردیده تا در فضای مجازی سلبریتی‌ها و در فضای نمایش خانگی برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تمام داشته‌های یک ملت از فرهنگ و دین تا اخلاق و عرف جامعه را به تاراج گذاشته و نابود نمایند که تازه این خوش بینانه‌ترین سناریو ممکن است زیرا گاه دیده می‌شود برخی از این افراد یا شرکت‌ها با حمایت و خط گرفتن از معاندین نظام این مسیر را در پیش گرفته اند.

به‌نظر می‌رسد همه چیز نباید فدای کسب سود چند شرکت و تهیه کننده یا بازیگر سینما شود و هر میزان عقب نشینی در این کار موجب صدمات جبران ناپذیر بر نسل آینده کشور خواهد شد.

همچنین نظارت بر وی‌او‌دی‌ها در پویش دیگری با موضوع «چرا نظارتی بر محتوای سریال‌های نمایش خانگی نیست؟» (اینجا بخوانید) و متن:«خواهشمندیم روی فیلم‌های بی‌‌محتوا و حوصله سر بر شبکه نمایش و پشت پرده آن نظارت داشته باشید، این همه فیلم خوب چه ایرانی چه خارجی وجود دارد. این فیلمها را چه کسی انتخاب می‌کند؟ چه کسی پاسخگوست؟!» ثبت شده است.

*نه به ابتذال و مفاهیم غیراخلاقی

«نه به مفاهیم ضداخلاقی در سریال‌های شبکه نمایش خانگی» (اینجا بخوانید) پویشی است که در سامانه «فاس من» ثبت شده است‌،‌ در بخشی از متن این پویش آمده است: آیا واقعا آسیب‌هایی که تماشای اکثر سریال‌های شبکه نمایش خانگی به روان مردم می‌زند را متوجه نیستید و یا عده‌ای قصد آسیب به روان و ذهن مخاطب را دارند.

سینمای ایران باید تکلیف مردم را مشخص کند، واقعا این همه گروه و سیستم‌های تربیتی در سراسر کشور شبانه روز کار می‌کنند که نوجوانان و جوانان این سرزمین از نظر جسمی و روحی در سلامت محیطی رشد کنند که قرار است مسئولیت‌های کلان سیاسی، اجتماعی، پزشکی، تربیتی، نظامی، … به عهده بگیرند و با ذهنی با ضریب دقت بالا این جامعه را به سمت پیشرفت‌های بیشتر حرکت دهند ولی با تماشای این فیلم‌هایی که به بهانه‌ی سرگرم شدن به خوردشان داده می‌شود، چیزی جزء انسان‌های با روان خط خطی و بدبین شده و درگیر فروپاشی خانوادگی و یک جامعه با انسان‌های کم تحمل و بی‌ادب خواهیم داشت.

باید صادق باشیم فیلم‌ها فقط سرگرمی نیستند، هر فیلمی خواه، ناخواه آموزش دهنده و القاء کننده یک سری تفکرات و رفتار هاست یا تفکرات خوب و رشد دهنده یا بد و ضعیف کننده.

همچنین پویش دیگری در این سامانه ثبت شده و «به تولید و نشر ابتذال در سینمای خانگی پایان دهید» (اینجا بخوانید) را درخواست کرده است، در متن این پویش آمده است:« با توجه به بحران فرهنگی و پوشش پیش آمده در کشور، در حالی همه دغدغه‌مندان به ریشه‌های این بحران فکر می‌کنند که سینمای ایران و سینمای خانگی سالهاست پرچمدار تزریق فرهنگ منحط به سبک زندگی غنی و اسلامی این مرز و بوم هستند. امضاءکنندگان این پویش خواهان توقف سریع این روند و بازخواست عاملان این اهمال هستند.»

*جمع بندی

در تحلیل آخرپلتفرم‌های نمایش خانگی از یک سو با تولید سریال‌های مبتذل و غیر اخلاقی«ذائقه سازی» می‌کنند و از سوی دیگر ظرفیت مهم این فضا برای فرهنگ سازی را هدر می‌دهند، همه اینها نشان دهنده لزوم تنظیم‌گری و نظارت بر این شبکه است. در واقع عموم کاربران و کارشناسان بر اهمیت وجود پلتفرم‌ها تاکید دارند اما نکته اساسی در این میان تنظیم‌گری و نظارت است که می‌بایست به میانجی آن، پلتفرم‌ها بپذیرند که ذیل قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *