صدای چرخ‌هایی که با برکت به صدا در آمد/ صادرات البسه از گیلان به کشورهای همسایه

صدای چرخ‌هایی که با برکت به صدا در آمد/ صادرات البسه از گیلان به کشورهای همسایه

تولیدکننده گیلانی پوشاک بانوان معتقد است که حمایت مالی از تولیدکنندگان موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود و به موقع پشتیبانی کردن از تولید آهنگ رشد را توسعه می‌دهد و می‌گوید مجموعه ما صدای چرخ‌های کارگاه را قدردان بنیاد برکت با تزریق سرمایه‌ای که واحد تولیدی ما را احیا کرد هست.

صدای چرخ‌هایی که با برکت به صدا در آمد/ صادرات البسه از گیلان به کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار فارس از صومعه سرا، ساریه پورصالح؛ گاهی بین واقعیت و آنچه دیگران در مسیر علم و تجربه و موفقیت کسب می‌کنند، فاصله بسیار است؛ دوربین فارس این بار سراغ اهالی ساختمانی رفته که ثمره یک عمر تلاش دانش آموخته طراحی دوخت، را در مسیر موفقیت و ایجاد شغل برای فرزندان شهرستان خود به رشته تحریر و تصویر بکشد. طراح دوختی که ثمره علم ودانش خود را با خلاقیت و ایده‌های نو بر روی تاروپود پارچه ریخته تا با خلق اثرش نگاه مشتریان را مجذوب کند.

وقتی پشت در واحد تولیدی پوشاک آقای زارع رسیدیم با خوشرویی همیشگیشان به استقبال ما آمدند و ما را به سمت مکان طراحی و برش پارچه، که آنجا مشغول به کار بودند، راهنمایی کردند. صدای هماهنگ چرخ‌ها از سمت چپ و راست سمفونی واحدی با نُت و ریتم اقتصادی را به دل کارگاه تزریق می‌کند هم آوایی امید به فرداهای خوب برای تلاش بیشتر وعدم وابستگی به واردات کالاهایی که توانمندی آن در فرزندان ایران دوچندان است.

آقای زارع می‌گوید بعد از تحصیلات دانشگاهی با توجه به علاقه ای، که در حوزه طراحی لباس داشتم به تهران رفتم تا با تجربیات مضاعف به شهرستان خودم برای استقرار کارگاه تولیدی برگردم، از چهاراه استانبول تهران کوچه شیرونی ساختمان هنر؛ هشت طبقه واحدتولیدی که در آنجا کار تقدیر آینده کاری بنده با طرح و ایده و خلق نو پوشاک برای جامعه کوک خورد و بعد ۱۳ سال کار در تهران به شهرستان خودم آمدم.

سراغ کسی رفته‌ایم که سال‌ها در فلسفه هنر دوخت و دوز تحصیل کرده و لحظه‌های ناب عمرش در پشت چرخ خیاطی سپری شده؛ کسی که که با علم صبورانه، ایده و طرحش را به پارچه پاشیده و قیچی را بر پارچه‌ها سُرانده و از گردش ایده و طرح با نخ و سوزن هنرمندانه محصولی تولید کرده که بازار هدف عاشقش شود و این گردش ادامه دارد.

این کارآفرین در پاسخ به خبرنگار فارس که کار تولید را چگونه آغاز کردید، گفت: ابتدا در مکان کوچک، کار تولید البسه زنانه را شروع کردم و سپس بعد از اینکه رونق کسب و کار خوب شد توانستم تعدادی از بانوان مهارت دیده و نیازمند شهرستان را مشغول کار کنم و به دلیل کمبود جا خوشبختانه به یاری خداوند، بعد از گذشت چند سال توانستیم یک باب ساختمان به عنوان کارگاه تولیدی خیاطی را برای خود خریداری کنیم تا با این کار توانسته باشیم در جهت تامین و کمک به اقتصاد خانواده و جامعه قدمی برداریم.

وی می‌گوید که از شروع فعالیتش ۴۰ سال می‌گذرد؛ ۱۳ سال خارج استان کار کردم اما ۲۷ سال است که در شهرستان صومعه سرا با مجموعه بانوان جوان فعال به کار تولید انواع لباس‌های زنانه مشغول به فعالیت هستیم.

حدود ۲۰ نفر از بانوان، از روستاها و محله‌های حاشیه شهرستان در این واحد تولیدی با حمایت‌های به موقع و مجدانه بنیاد برکت گیلان مشغول به کار هستند، که از این تعداد ۱۲ نفر مستقیم در خط خط تولید، هفت نفر غیرمستقیم و چند نفر هم در در خانه و فروش کنار این مجموعه مشغول به کار هستند.

این کارآفرین صومعه سرایی با اشاره به اینکه از شیوع بیماری کرونا با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم می‌گوید، تصمیم داشتم نیروهای کارگاه را کم کنم؛ چون دنبال حمایت‌های مسؤولان با دریافت تسهیلات بودم اما یا نرخ بهره بسیار بالا بود یا محاسباتی که می‌کردم در جهت گسترش تولیدات اقدامی موثر در رونق واحد تولیدی نبود.

وی معتقد است که حمایت مالی از تولیدکنندگان موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود و به موقع پشتیبانی کردن از تولید آهنگ رشد را توسعه می‌دهد و می‌گوید مجموعه ما صدای چرخ‌های کارگاه را قدردان بنیاد برکت با تزریق سرمایه‌ای که واحد تولیدی ما را احیا کرد هست.

به گفته آقای زارع، افراد دیگری نیز با این مجموعه به صورت غیرمستقیم همکاری دارند و چند نفر در چاپ نقوش روی لباس و گلدوزی و نگین کاری البسه در خانه و چندنفر در دیگر در فروش مشغول هستند که برای آنان نیز اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

وی در خصوص بخش فروش محصولات نیز می‌گوید که فروش ما مثل سایر تولیدی‌ها ۲ بخش دارد، یک بخش که مربوط به خودمان است و در قالب البسه‌ی تولیدی را در مغازه به فروش می‌رسانیم و یک بخش هم مربوط به صادرات است، البته صادرات هم شامل ۲ بخش است که داخل و خارج از کشور را در بر می‌گیرد، یعنی در داخل کشور به استان‌هایی مثل تهران، تبریز، شیراز و صادرات داریم و در خارج کشور هم گاهاًبه چند کشور همسایه که مشتری محصولات ما هستند.

در این کارگاه ماهانه ۳۰ هزار دست البسه و پوشاک زنانه تولید می‌شود و این کارآفرین گیلانی می‌گوید که با ۴۰ سال سبقه در تولید پوشاک می‌توانم بگویم توانایی و استعداد تولیدکنندگان و متخصصان داخلی در حوزه پوشاک کم نظیر است و به جرأت می‌توان گفت از بسیاری از برندهای خارجی برتریم.

آقای زارع در خصوص توصیه به سایر افراد مروری کوتاه به زندگی خود کرد و گفت: ببینید، من خودم از صفر شروع کردم، شاید امروز یک عده این دیدگاه را داشته باشند که موفقیت فقط از طریق تحصیل و شغل اداری حاصل می‌‎شود، اما واقعیت اینکه در شرایط کنونی رفتن به دانشگاه و طی مدارج علمی، تنها مسیر اشتغال و کسب درآمد نیست و بسیاری خود دست به کار شدند و به کمک ذوق و سلیقه‌ای که داشتند، کسب و کاری فراهم کرده و به واسطه آن درآمد کسب می‌کنند، خودتان بهتر از من می‌دانید که تمام کارآفرینان موفق و بزرگ در طول مسیر طعم ورشکستگی را چشیده‌اند، چه شرایط این شکست مالی را به آن‌ها تحمیل کرده و یا خود یک تنه مقصر این شکست هستند بنابراین با قبول این شکست یک بار دیگر از صفر شروع کرده‌اند و در نهایت به موفقیت رسیده‌اند.

وی کی گوید که به عقیده من انسان در بدترین شرایط هم می‌تواند بهترین کار را ارائه دهد و در چنین لحظاتی فقط و فقط امید است که انسان را سر پا نگاه می‌دارد و اگر امید نباشد، غیر از مال و دارایی، انگیزه کار و زندگی هم از دست می‌رود، چه بسا تجار و کارآفرینان بزرگی که بعد از افول مالی دچار افسردگی شده و خود را از جامعه جدا کرده و دیگر دست به هیچ فعالیت اقتصادی نزده‌اند.

آقای زارع در توصیه به دیگران گفت که من به همه افرادی که در شرایط من در گذشته قرار دارند، توصیه می‌کنم که قدر توانایی‌ها و استعدادهای خود را بدانند و با توکل بر خدا کار را شروع کنند و اجازه ندهند که ناامیدی بر آن‌ها غالب شود، به نظر من پرداخت وام‌های بانکی برای راه اندازی مشاغل تولیدی خوب است، اما باید ادامه‌دار باشد و بنیاد برکت در ادامه کار هم دستگیر کارآفرینان باشد، از طرفی یک موضوعی که کارآفرینان را دچار مشکل می‌‎کند، بروکراسی سخت بانک‌ها برای پرداخت وام است که در بنیاد برکت ما در واقع خلاف آن را تجربه کردیم که بنده تا کنون ندیده بودم مسؤولین نهادی این چنین پیگیر مسائل تولید کننده باشند و این تزریق امید در جامعه قابل تحسین است وروح امید را وارد مسیر کار کارآفرینان میکند امیدوارم این برکت مستدام و مستمر ادامه دار باشد، زیرا گره بسیاری از مشکلات حوزه بیکاری با این پیگیرهای شبانه روزی مرتفع خواهد شد.

حمایت از صنایع داخلی من جمله صنعت پوشاک از یک تسلسل منطقی پیروی می‌کند، هنگامی که سیاستمداران و برنامه‌ریزان تصمیم می‌گیرند از صنایع داخلی‌شان حمایت کنند، باید با روی باز از فناوری‌ها و ابداعات این مسیر پشتیبانی کنند.

حمایت از تولید پوشاک داخلی و ضرورت مصرف تولیدات ملی صرفا اندیشه‌ای نوپدید و مخصوص ایران نبوده نیست بلکه از حیث اقتصادی بیشتر کشورهای پشرفته کنونی دنیا که بالاترین رشد اقتصادی و درآمد سرانه را هم دارند در فرایند تولید کالای داخلی باید به گونه‌ای عمل شود تا به لحاظ کیفیت مایه مباهات تولیدکننده و تامین کننده نیاز مشتری باشد حمایت از تولیدات داخلی کشور باید به بگونه‌ای که تولیدکنندگان داخلی با حمایت دولت‌ها ونهادهای ذیربط چه از نظر مالی و چه از نظر حمایتی بتوانند کیفیت محصولات و خدمات خود را افزایش داده و نیازهای مشتریان داخلی را به خوبی برطرف کنند و تا هم مشتریان علاقمند به خرید محصولات داخلی شوند و هم دست تولیدکندگان خارجی کوتاه شود.

با رونق صنایع داخلی می‌توان با کاهش چشمگیر بیکاری و دیگر معضلات مخرب اجتماعی و خانوادگی روبرو شد، برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه‌های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم و موجب پیشرفت و توسعه کشور شویم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *