فریاد علیه سرمایه داری در غرب

فریاد علیه سرمایه داری در غرب

روز جهانی کارگر بهانه‌ای برای مردم غرب بود تا اعتراض خود را نسبت به نابرابری و وضعیت معیشتی ابراز کنند.

فریاد علیه سرمایه داری در غرب

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- صبح نو نوشت: روز جهانی کارگر بهانه‌ای برای مردم جوامع غربی بود تا با برگزاری تجمع‌های گسترده، اعتراض خود را نسبت به نابرابری و وضعیت معیشتی ابراز کنند. البته اعتراض‌ها در سطح مسائل معیشتی باقی نماند و سیاست دولت‌های غربی در مورد سایر مسائل ازجمله جنگ اوکراین را نیز در برگرفت. اعتراض‌ها در ایتالیا با آتش زدن پرچم نمادهای سرمایه‌داری، جلوه دیگری به خود گرفت.

پرچم آمریکا زیر چکمه ایتالیایی‌ها

راهپیمایی روز جهانی کارگر در ایتالیا، روز دوشنبه گذشته با دیگر کشورهای قاره سبز متفاوت بود، به‌طوری که تظاهرکنندگان خشمگین در شهر رم، پرچم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به آتش کشیدند. در تورین ایتالیا نیز معترضان ضد دولتی، با در دست داشتن عروسک‌هایی برای تمسخر جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور، راهپیمایی کردند. در شهر پوتنزا (در جنوب ایتالیا) هم کارگران در اعتراض به دولت راست‌گرای ملونی، به خیابان‌ها آمدند.

خشم مردم فرانسه علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در روز کارگر

در روز کارگر علاوه بر ایتالیا، سایر کشورهای اروپایی نیز صحنه اعتراض به دولت‌های غربی بودند. در تظاهرات روز کارگر در فرانسه، ده‌ها هزار نفر از شهر لوهاور در شمال تا شهر مارسی در جنوب، به خیابان‌ها آمدند و این اعتراضات، در پاریس، پایتخت فرانسه به اوج رسید. اصلاحات قانون بازنشستگی توسط دولت مکرون، فرانسه را طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر در موجی از اعتراضات اجتماعی فرو برده است. همین اصلاحات، زمینه را برای سرازیر کردن مردم به خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای فرانسه، در روز کارگر فراهم کرد. در مقابل، پلیس فرانسه با مجوز دادگاه اداری پاریس برای شناسایی چهره معترضین، از پهپاد استفاده کرد. در شهر لیون، تظاهرات به خشونت کشیده شد و برخی معترضان، خودروهایی را به آتش کشیدند. در همین‌باره، فرمانداری رون به مرکزیت لیون از بازداشت چهار نفر در این شهر خبر داد و در توئیتر، رفتار جنایت‌کارانه منتسب به «گروه‌های خشن» را محکوم کرد. شدت زد و خورد میان مردم و پلیس به حدی بود که وزیر کشور فرانسه از زخمی شدن دست‌کم 108 پلیس و بازداشت بیش از 200 نفر در سراسر فرانسه خبر داد.

36 ساعت التهاب در آلمان

در آلمان نیز هزاران معترض در روز جهانی کارگر به خیابان‌ها آمدند که اعتراض آنان در برخی مناطق به خشونت و درگیری کشیده شد. در این‌باره نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان بر لزوم مقابله پلیس این کشور با «خشونت‌ افراط‌‌گرایان و آشفتگی‌ها» سخن گفت. روزنامه «برلینر تسایتونگ» چاپ برلین، درباره عمق ناامنی در روز کارگر در پایتخت آلمان نوشت: «احتمال زیادی وجود دارد که این راهپیمایی با استفاده از مواد منفجره و سنگ‌پرانی، خطراتی برای برلین ایجاد کند. به همین دلیل 6 هزار و ۳۰۰ پلیس مأمور حفظ امنیت شده‌اند. حدود ۵۰۰ نفر از این مأموران از ایالت‌های دیگر آلمان به برلین اعزام شده‌اند، زیرا پلیس برلین به تنهایی قادر به تأمین امنیت تشخیص داده نشده است.» تارنمای فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، با اشاره به 36 ساعت التهاب در برلین نوشت: «پایتخت آلمان، از ساعت ۴ بعدازظهر امروز، ۳۰ آوریل (10 اردیبهشت) تا سحرگاه روز دوم مه (12 اردیبهشت)، حدود ۳۶ ساعت خواب و قرار ندارد و از یک سو محل جشن، سرور، رقص و پایکوبی و از سوی دیگر شاهد درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و پلیس خواهد بود. کارنامه این ۳۶ ساعت، در سال‌های گذشته اغلب با، بازمانده سنگین سنگربندی‌ها، خسارات مالی و خاکستر ماشین‌های سوخته متعدد همراه بوده است.» آلمان از سال گذشته تاکنون و در نتیجه تأثیر جنگ اوکراین بر افزایش بهای انرژی و قیمت مواد غذایی، مخرب‌ترین اعتصاب‌ها در چند دهه گذشته را شاهد بوده است و این موضوع باعث شده اتحادیه‌های کارگری، فشارها برای افزایش دستمزدها مطابق با هزینه‌های زندگی را افزایش دهند..

سر باز کردن معضلات اجتماعی و اقتصادی در روز کارگر

تظاهرات روز جهانی کارگر در سایر کشورهای اروپایی و حتی در سایر مناطق جهان از کره‌جنوبی و ژاپن گرفته تا ترکیه نیز به خشونت کشیده شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، روز کارگر در جوامع غربی بهانه‌ای فراهم آورد تا مردم علیه سیاست‌های سرمایه‌داری دولت‌ها، دست به اعتراض و آشوب بزنند. جنگ در اوکراین و ادامه آن که مسبب اصلی آن آمریکا و ناتو هستند، طی یک سال اخیر، قیمت‌ها را در جهان دچار افزایش بی‌سابقه کرده و همین موضوع، فشار فزاینده معیشتی بر مردم به ویژه در کشورهای غربی وارد آورده است. دولت‌های غربی با تداوم بخشیدن به جنگ در اوکراین به بهای فروش تسلیحات به کی‌یف، تورم بی‌سابقه‌ای را بر مردم خود تحمیل کرده‌اند. از سوی دیگر، معضل کاهش نیروی کار، افزایش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، همچنین مغفول ماندن اقلیت‌های زبانی و قومی در کشورهای غربی، همگی موجب شدند روز کارگر امسال، آشوب‌ناک‌تر از هر سال دیگر برگزار شود.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *