مگر می‌شود در بازار 2000 میلیارد تومانی خودرو دنبال اصلاح باشید و تخریب و سیاه‌نمایی نشود/فرافکنی برخی خودروسازان برای تغییر قیمت

مگر می‌شود در بازار 2000 میلیارد تومانی خودرو دنبال اصلاح باشید و تخریب و سیاه‌نمایی نشود/فرافکنی برخی خودروسازان برای تغییر قیمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه برخی خودروسازها از قدرت خود سوءاستفاده کرده و پول‌های هنگفتی در رسانه‌ها هزینه می‌کنند و با فرافکنی سعی در تغییر مسیر بازار دارند، یادآور شد: مگر می‌شود در بازار 2000 میلیارد تومانی خودرو دنبال اصلاح باشید و مقاومت، تخریب، کار رسانه‌ای و سیاه‌نمایی علیه‌تان نشود.

مگر می‌شود در بازار 2000 میلیارد تومانی خودرو دنبال اصلاح باشید و تخریب و سیاه‌نمایی نشود/فرافکنی برخی خودروسازان برای تغییر قیمت

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- «سیدرضا فاطمی امین» در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در خصوص اینکه چرا به سایپا و شرکت‌های خودروساز اجازه داده شد، خودرو وارد کنند، اظهار کرد: ما به عنوان حاکمیت که نمی‌توانیم شرط بگذاریم چه کسی خودرو وارد کند، چون پیچیدگی‌های واردات خودرو بسیار زیاد است در قانون ذکر شده که باید انتقال فن‌آوری انجام شود، این کار برای سایپا امکان‌پذیرتر است، برخی از این واردکنندگان خودروساز هستند، اما ما الزام، شرط یا مزیتی برای خودروسازان نداریم، فراخوان واردات خودرو عمومی بوده، 300 نفر آمدند، 27 تا از آنها حائز شرایط بودند، از این تعداد 13 شرکت تا 100 هزار خودرو ثبت سفارش کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: پس ما تا اینجا یک مسیر رفتیم که مقررات را تسهیل کنیم، یک مسیر رفتیم که واردکننده‌ها این انتقال فن‌آوری را انجام دهند و یک مسیر هماهنگی اجرایی بین نهادها داشته باشیم که این سه رُکن اگر با هم تلاقی کنند، در همین یکی، دو هفته آینده اولین خودروها وارد می‌شوند. الان نزدیک 1500 خودرو در گمرک است که ایران خودرو در میان این شرکت‌ها نیست، اما سایپا هست، اولین خودروها آذرماه برای آزمایش وارد شدند، اما اگر این 1500 خودرو زودتر وارد شود، مسیر آن 100 هزار خودرو هم تسهیل می‌شود.

وزیر صمت در پاسخ به این سؤال که چرا خودروهای هیبریدی وارد کشور نمی‌شود، عنوان کرد: اتفاقا تأکید ما روی این مسئله است، تعرفه‌های گمرکی آنها هم بسیار پائین و نزدیک به صفر است، اما عرضه آنها نیاز به زیرساخت دارد، تا زیرساخت‌های آن ایجاد نشود، نمی‌توان از آن به صورت گسترده استفاده کرد. تا به حال تارا و شاهین برقی ساخته شده، اما تمرکز ما روی موتور سیکلت‌های برقی است و در خردادماه یک کار نوسازی موتور سیکلت را آغاز می‌کنیم که موتورهای جدید جایگزین موتورهای آلاینده شوند، اما در مورد خودرو کار سخت‌تر است و باید عرضه و تقاضا با هم هماهنگی داشته باشد.

فاطمی امین در پاسخ به این سؤال که آیا در واردات خودرو سایپا و ایران خودرو سنگ‌اندازی نکردند، تصریح کرد: نه، آن‌قدر قدرت ندارند، البته بعضی جاها ضعیف عمل کردند آما آن‌قدر قدرت ندارند که وزارتخانه را تحت فشار قرار دهند.

وی در مورد فرافکنی‌های رسانه‌ای برخی خودروسازها توضیح داد: البته برخی خودروسازها از قدرت خود استفاده کرده و پول‌های هنگفتی در رسانه‌ها هزینه می‌کنند، مثلا در همین یکی دوهفته گذشته با اینکه قیمت‌ها کاهشی شد، اما جالب است که من چند خبر دیدم که مثلا 207 فلان مقدار گران شد، یعنی خبرهای خلاف جهت می‌دهند، پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم یک خودروساز کلی پول خرج می‌کند تا این بازار را به هم بریزد، چون منفعت در آن وجود دارد، که البته با آنها برخورد هم می‌شود، می‌خواهم بگویم 2000 میلیارد تومان حجم بازار خودرو است، ما در مورد یک بازار و دو هزار میلیاردی صحبت می‌کنیم، مگر می‌شود در این بازار دنبال اصلاح باشید و مقاومت و تخریب و کار رسانه‌ای و سیاه‌نمایی نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که اینکه هر روز قیمت‌ها بالا می‌رود باید یقه چه کسی را گرفت، عنوان کرد: باید یقه وزارت صمت را بگیرید چون مسؤلیت دارد اما وزارت صمت هم می‌گوید حرف شما درست است، اما من هم یک ابزارهایی دارم که تازه به دست گرفتم و در حال جلو رفتن است، یک ابزارهایی هم می‌خواهم مثل مالیات عائدی بر سرمایه که باید به دستم بیاید، باید به من فرصت دهید تا این مسئله را حل کنم، ما جا خالی نمی‌دهیم و فرافکنی هم نمی‌کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه ما چهار سال تولیدمان از یک و نیم میلیون رسید به زیر یک میلیون، گفت: واردات متوقف شد، و قیمت ارز در یک جنگ ارزی به شدت بالا رفت، این سه عامل در هر بازار باشد آن بازار را به هم می‌ریزد، آیا در آن چهار سال من مسئولیت داشتم که تولید خودرو افت کرد؟ من وزیر نبودم. در ماجرای واردات خودرو، من پیگیری کردم و این موضوع مخالفانی داشت. آیا من در سال 97 واردات خودرو را ممنوع کردم؟ آیا من دخیل بودم که قیمت ارز اینطور شدید بالا برود؟ امسال خودروسازان مجموعا دو میلیون برنامه تولید خودرو دادند! بیشترین برنامه تولید خودرو مربوط به سال 91 بود با یک میلیون و 150 هزار خودرو، اما امسال انشاءالله ما رکورد تولید خودرو را می‌شکنیم.

وی با تأکید بر اینکه اعتقادی به واردات خودرو کارکرده نداشتم، یادآور شد: اما با توجه به وضعیت بازار این کار را کردیم، اگر پارسال این اتفاقات ارزی نمی‌افتاد ما امسال کاملا به توازن می‌رسیدیم. اما امسال برنامه تولید بسیار خوبی داریم، با واردات خودروهای کارکرده و نو هم امیدواریم بازار به تعادل برسد و از پایان سال فروش قسطی خودرو را هم برنامه‌ریزی می کنیم، چرا به سمت قسطی کردن می‌رویم؟ یکی به دلیل اینکه در دهه 90 قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، در این دهه رشد اقتصادی ما زیر یک بوده، 10 سال درآمد واقعی مردم زیاد نشده و تورم داشتیم.

وزیر صمت همچنین اظهار کرد: تورم سال 91، امروز در زندگی ما مؤثر است، پس بخش عمده‌ای از جامعه نمی‌توانند قیمت خودرو را بپردازند، یکی از اصلاحات حکمرانی این است که برویم به سمت تأمین مالی زنجیره‌ای و اعتبار خریدار، یعنی قدرت را از تولیدکننده به مصرف‌کننده بدهیم تا خریدار قدرت انتخاب داشته باشد، الگو و روش تأمین مالی را عوض می‌کنیم، تا برای برخی از خودروها آن قدر تولید بالا برود که تقاضا پائین بیاید و در نیمه دوم سال به سمت فروش قسطی خودرو خواهیم رفت.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *