وابستگی حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه‌یابی جدید

وابستگی حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه‌یابی جدید

رسانه‌های بیگانه به دنبال این هستند که به هر طریقی که شده در قالب سلیقه‌ها و نسل‌های مختلف، ارزش‌ها را بتوانند در اذهان تغییر بدهند.

وابستگی حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه‌یابی جدید

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- رادیو گفت‌وگو نوشت: برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت و گو با حضور دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی)، دکتر محمود رضا کبیری (محقق و پژوهشگر حوزه رسانه) و طی تماس تلفنی با عباس محمدیان (کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد) به موضوع « متناقض نمایی رسانه های بیگانه با هدف تسخیر ذهن مخاطب » پرداخته شد.

دگردیسی یازدهم، منشور مهسا امینی

دکتر علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: مجموع سرویس و دسکی که روی پروژه ای به اسم مسیح علی‌نژاد سرمایه گذاری کردند به این جمع بندی رسیدند که توان ادامه ندارد، در آن ایام به دلیل شلوغی موضوعات این بحث جدی گرفته نشد و یک ماه قبل از عید دیدیم فرایند نیما رم شدن مسیح علی‌نژاد آغاز شد، سه مسئله را با محوریت رسانه ها نسبت به این موضوع می توان بررسی کرد، رسانه های بیگانه معمولا در دو حوزه نسبت به فضایی که خودشان ایجاد کردند عقب می مانند، یکی حوزه کار در کشور های آفریقایی است که به دلیل بهم ریختن پارادایم هایی که در آفریقا وجود دارد از خودشان عقب می مانند.

وی افزود: بخش قابل توجه دیگر مربوط به جمهوری اسلامی ایران است رسانه های بیگانه معمولا سه مدل فضا سازی را انجام می دند، یکی فضا سازی نسبت به پیامی که وجود ندارد یعنی علی الارض واقعه ای رخ نداده است اما درصدد هستند تا بواسطه این پیام اتفاقی رخ دهد که سر سلسله این اتفاق را می توان به رادیو فردا ربط داد.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: مورد دوم راجع به پیام هایی است که واقعه ای رخ داده است اما به دلیل سخیف بودن، کم وزن بودن و غیر قابل اعتبار بودن اصالت موضوع امکان وایرال شدن آن وجود ندارد بنابراین رسانه پشت آن قرار می گیرد تا بتواند آن را تبدیل به یک قله کند که در این مورد اینترنشنال به غیر از همه ماموریت هایی که دارد ذاتش اینگونه است.

داودی تصریح کرد: اما مسئله سوم مربوط به واقع ای است که رخ داده، پیامی تولید و موضوع نیز مشخص شده اما امکان بهره گیری عمومی بیگانه از این سوژه برای سازماندهی و ساماندهی کف خیابان وجود ندارد در این مورد بی بی سی فارسی به عنوان رسانه ای که هنرش در واقع این موضوع است فعالیت می کند.

وی افزود: این سه اتفاق در حال رخ دادن است و این ها پس از یازده دگردیسی که در واقعه مهسا امینی داشتند، روی دگردیسی نهم به مشکل خوردند، یعنی بحث سازماندهی مرکب بدون اتکا سرویسی بود که اصل آن را در جورج تاون می توانستیم ببینیم.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: در دگردیسی دهم به مونیخ رفتند و در دگردیسی یازدهم روی بحث منشور مهسا امینی کار کردند که قرار بود چهار بحث را پیگیری کند، یکی پوشش عقبه غیر تجمیع اپوزیسیون، دوم نشان بدهد که اپوزیسیون توانسته در ارتباط بین دسک، سرویس و رسانه در سه کشور اصلی آمریکا، انگلستان و فرانسه با پشتیبانی سه تا از کشور های حاضر در منطقه به جمع بندی برسد، نکته سوم امید آفرینی در داخل جهت امتداد شبکه هایی که از اول انقلاب ایجاد کرده بودند و رکن چهارم اشاره به طراحی تم مبارزاتی جدید برای رسیدن انقلاب به مرحله جنگ چهارم که از حالت ترکیبی خارج و وارد حوزه جنگ های تخمینی شده و وارد فرآیند جنگ های ژله ای می شویم.

رسانه های بیگانه به دنبال طبیعی سازی کردن وقایع

وی عنوان کرد: رسانه های بیگانه این فضا را در دو فضا شروع به بررسی می کنند نخست طبیعی سازی کردن و نکته دوم اینکه این اتفاق را بگونه ای جا بیاندازند که اساسا این جدا شدن ها بخشی از یک کلان برنامه است که اجرا می کنند که این را می توان در برنامه های من و تو دید که روی این موارد تمرکز جدی ای دارند.

دکتر محمود رضا کبیری محقق و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه نظام برانداز همه توان خود را گذاشت تا بتواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیم کند، گفت: در این واقعه جمهوری اسلامی ایران تصمیم بر مماشات گرفت چرا که معتقد بود اگر بخواهیم به مردم خودمان حقیقت را بازگو کنیم موجب آگاهی بیش تر مردم خواهد شد، این روندی بود که در این مدت رخ داد.

وی افزود: در صحبت های رهبری در چند روز گذشته دیدیم به راحتی در مورد رفراندوم و عدالت طلبی با شخص اول مملکت صحبت می شود، نکته ای که حائذ اهمیت است این که رهبری در صحبت هایشان سعی بر تبیین داشتند و به دنبال این نبودند که یک جانبه گفت و گو را پیش ببرند.

کبیری عنوان کرد: در هشت ماه گذشته با صحنه ای رو به رو بودیم که تمام جریان برانداز رو به رو ما ایستاد و زمانی که به نتیجه نیز رسید رهبری با او برخوردی قهرآمیز انجام نمی دهند بلکه می گویند گفتمان ما گفتمانی واضح است که مقدمه و موخره آن نیز مشخص است و حرکتمان نیز براساس همان گفتمانی است که عنوان می شود.

تغییر ارزش ها در اذهان از اهداف شبکه اجتماعی تیک تیک

عباس محمدیان کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در گفت و گو تلفنی با برنامه امواج شبهه گفت: امروزه سیاست دوگانه غرب در جامعه فرهیخته نظام بروکراسی کشور ما اینگونه شفاف نشده است که هر کشوری حد و حدودی و خطوطی قرمز برای خود ترسیم کرده است، ما متاسفانه از جو روانی حاکمی که توسط رسانه ها القا می شود دچار آسیب شده ایم، اینکه می بینیم شبکه اجتماعی تیک تاک به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شده نشان از این دارد که در عصر تکنولوژی و ارتباطات ظهور و بروز پیدا کرده و بیشترین مخاطبی که به این شبکه رجوع می کند مخاطبان زیر ۱۸ سال هستند.

وی افزود: کشور های دیگر برای اینده کشور و نسل جوان خود احساس خطر کرده و فیلتر می کنند در حالی که در کشور ما پس از اینکه تکنولوژی ای ورود پیدا می کنند تازه به دنبال فرهنگ سازی هستیم و هیچگونه برنامه ای در این خصوص نیز نداریم.

محمدیان ادامه داد: حدود ۶۰ میلیون کاربر در ایالت متحده این شبکه اجتماعی توانسته با خود همراه کند این نشان دهنده این است که توانسته نیاز جوان ۱۸ ساله را به خوبی بشناسد و دیدیم که از این طریق توانستند یک واقعه را دامن بزنند، بسیاری از کشور ها از روند گسترش این شبکه اجتماعی بهت زده شده بودند و در روند جریانات سیاسی تحت تاثیر قرار گرفتند و اقدام به فیلتر این شبکه کردند، زمانی که دیدند جوانان از کشور خود و آرمان های آن دور می شوند.

کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد گفت: این فضای سرگرمی تکنولوژی امروز محتوای خود را به جوانان زیر ۱۸ سال ما می دهد و از این طریق آن ها را از خانواده ها دور می کنند، این رویه نشان داد نوجوان ها شیفته فناوری و رسانه های اجتماعی هستند اما این روند در کشور ما در دولت های مختلف به روندی پایدار تبدیل نشد تا تحت تاثیر رسانه های غربی قرار نگیریم، امروز که از آزادی حقوق بشر صحبت می شود در حقیقت تنها برای ایران این نسخه را می پیچند.

وی عنوان کرد: این رسانه ها به دنبال این هستند که به هر طریقی که شده در قالب سلیقه ها و نسل های مختلف، ارزش ها را بتوانند در اذهان تغییر بدهند، آمریکا و اروپا پس از اینکه مطمعن شدند افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی برای سلامتی نوجوانانشان مضر است پازل را بگونه ای چیدند که محدود و فیلتر کنند چرا که به عنوان یکی از رقبای جدی آمریکا محسوب می شد در حقیقت از این طریق از سرمایه نخبگانی تکنولوژی و آینده جوانان خود محافظت کردند.

فلج کردن رسانه های داخلی در وقایع اخیر

داودی با اشاره به اینکه این رسانه ها پنج اتفاق را در وقایع اخیر دنبال کردند گفت: این رسانه ها بعد از رویداد های سال ۸۸ دو تست را رفتند که نسبت به سال ۸۸ بیش از ۳۴ فاکتور آن تغییر کرده بود، یعنی در حقیقت مدل رزمشان تغییر کرد، سال های ۹۶ و ۹۸ عملیات موفقی داشتند اما جنس موفقیتشان در میدان نبود بلکه در دگردیسی مدلی بود که بعد از سال ۸۸ به دنبال آن بودند که قریب به ۳۴ فاکتور داشت که در مواجه با این فاکتور ها دو نهاد قدرتمند را در ایران مشاهده کردند.

وی افزود: نخستین نهاد، نهاد افکار عمومی غیر قابل منعطف در مقابل این ها بود و نکته دوم نهاد سازمان رسانه ای در انقلاب اسلامی بود، این ها به این فکر افتادند که اقدام به طراحی پدافند در درون مرز های کشور با روش آفند خطی کنند که متخصص این کار تنها دو رسانه cnn و bbc word است که طبیعتاً سر ریز این دو به رادیو فردا و بی بی سی فارسی انجام می شود.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی عنوان کرد: طراحی این خط خود را در قالب این اکوسیستم نشان می دهد که در مرحله سوم یعنی پافندی که تبدیل به آفند خطی کردند در مرحله سوم تشکیل یک سازمان داد که در سال ۹۶ شکل گرفت اما سعی بر پنهان کردن آن داشتند، اما چون مانی مردمی نداشت همه پرسپکتیو را بر روی یک قشر متمرکز کردند به همین دلیل در این مرحله نهادی تحت عنوان سازمان رفتار سازی سازمان واحد شکل دادند که سه بخش را شامل می شد.

داودی گفت: بخش اول مربوط به رسانه ها می شد که برای اولین بار یک مورد مشترک را چند نفر عنوان می کنند و یک خط ارتباطی را دنبال می کنند و رادیو فردا را به شبکه نیم من و تو، پرگار بی بی سی وصل کردند به این شیوه رفتار سازی سازمان یافته واحد می گویند مخاطب زمانی که یک پیام واحد دریافت می کند قفل می کند و ناخودآگاه آن را می پذیرد.

وی ادامه داد: در مرحله چهارم بحث سرم ابولا، فلج کردن رسانه های داخلی را دنبال کردند در وقایع اخیر رسانه های داخلی را فلج کردند اگرچه فلج موضعی بود اما در رزم میدان هر یک ساعت فلج سه ساعت تنفس برای طرف مقابل ایجاد می کند.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: در مرحله پنجم مدل گنبد نقره ای را ایجاد کردند، تمام امید جریانات ضد انقلاب این بود که مردم را زیر گنبد بیاورند یعنی با حداقل صدا حداکثر پژواک را بتوانند ایجاد کنند به همین دلیل از بحث فرکانس خفاش بسیار استفاده کردند، استاد این روش بی بی سی فارسی بود که به خوبی نیز عمل کرد.

شکستن قرق یعنی پدافند خط مردمی فعال است

وی عنوان کرد: این پنج گام را کنار یکدیگر قرار دادند تا بتوانند نشان دهند که اپوزیسیون به فهم یا هم فهمی تجمیعی رسیده است اما با سه مشکل عمده مواجه بودند، سازمان خط پدافند نهادی و دولتی در ایران شکسته شد اما سازمان خط پدافند مردمی شکسته نشد چرا که مدل استفاده شده توسط این رسانه ها در این فضا مدل ۴۲ تا ۵۷ حضرت امام بود، سه نفر در طول تاریخ مبارزاتی این هنر را به خرج دادند و قرق شکن بودند، شکستن قرق یعنی پدافند خط مردمی فعال است، قرق زمانی شکسته می شود که خط پدافند مردمی نابود شود.

داودی در ادامه گفت: نکته دوم این است که اتصال خط پشتیبانی در ایران را از دست دادند، آن جایی می توانیم این خط را بشکنیم که تمام مسئولان کشوری به صورت واحد عمل کنند و قانون فصل الخطاب باشد.

وی تصریح کرد: مسئله سوم که مسئله ای بسیار مهم بود اشاره به این داشت که شبکه نظام نامه سوژه های جدید را از دست دادند و این بسیار مهم بود، حیات رسانه های بیگانه به شبکه سوژه یابی جدید وابسته است سوژه زمانی که تکراری شود دیگر ناکارآمد می شود، بنابراین ما با دو حالت در رسانه ها نسبت به این فضا مواجه هستیم حالت نخست برگشت و تجدید سازماندهی در داخل که اختصاصا کار روی سالگرد ها انجام خواهد شد و مسئله دوم ایجاد خط سوژه سازی جدید که تقریبا در چهار دهه گذشته رسانه های بیگانه هر جا به مشکل خوردند را نجات داده است.

برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌ شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌ زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است ،روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.

علاقمندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام رسان های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی مصطفی صادقی و اجرای بخش خط اشغال برنامه توسط حسین کاظم نیا به روی انتن می رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، فائزه سلطانی خبرنگار برنامه امواج شبهه و فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز فعالیت می کنند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *