کشتار انسان‌ها؛ اهرم حفظ هژمونی جهانیِ آمریکا

کشتار انسان‌ها؛ اهرم حفظ هژمونی جهانیِ آمریکا

اینکه شاهدیم آمریکا مدام بسته‌های جدیدِ اعطای کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را تصویب و به این کشور ارسال می‌کند و یا اینکه می‌خواهد هژمونی متصورِ خود در سطح جهان را به بهای گرفتن جانِ هزاران انسان بی‌گناه حفظ کند، به هیچ عنوان قابل درک و پذیرش نیست.

کشتار انسان‌ها؛ اهرم حفظ هژمونی جهانیِ آمریکا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی» در گزارشی با اشاره به دور تازه کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه، به این نکته اشاره می‌کند که واشنگتن برخلاف خواسته کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف در سطح جهان که خواستار پایان یافتن جنگ اوکراین و آسیب‌ها و خسارات گسترده مادی و انسانی آن هستند، عملا سعی می‌کند با تداوم بخشی به اعطای کمک‌های تسلیحاتی خود به کی‌یِف، جنگ مذکور را در راستای منافعش و به ویژه در جهت حراست از موقعیت هژمونیکِ ادعایی خود، تداوم بخشد.

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود می‌نویسد:
«ایالات متحده آمریکا در روز چهارشنبه گذشته، اعطای یک بسته جدید از کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین به ارزش 325 میلیون دلار را تصویب و آن را به طور رسمی اعلام کرد. بر اساس فهرستی که از سوی وزارت دفاع آمریکا اعلام شده، کمک‌های تسلیحاتی جدید دولت آمریکا به اوکراین شامل مواردی نظیر: گلوله‌های توپخانه، سیستم های ضدزره، بیش از 9 میلیون گلوله برای تسلیحات سبک و کوچک، و چهار خودروی حمایت لجستیکی و زرهی و دیگر ادوات نظامی می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا "آنتونی بلینکن" گفته است که اعطای کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین، جهت تقویتِ مبارزان اوکراینی در میدان‌های نبرد با روسیه کاملا ضروری است. از آگوست سال 2021 میلادی، این سی و ششمین محموله از اعطای کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین محسوب می‌شود.

جنگ جاری میان روسیه و اوکراین، موجب کشته و مجروح شدن شمار قابل توجهی از افراد شده و البته که به زیرساخت‌های حیاتی نیز آسیب‌های جدی را وارد کرده است. این جنگ تأثیری منفی را نَه فقط بر اوکراین بلکه بر اروپا و اقتصاد جهانی نیز داشته است. این جنگ موجب اوج‌گیری بحران غذا و انرژی در جهان شده و از چشم‌اندازی کلی نیز بی ثباتی اقتصادی و تورم قابل توجهی را بر جهان تحمیل کرده است.

بیش از 13 هزار نفر غیرنظامی از آغاز جنگ اوکراین جان خود را از دست داه‌اند که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز حضور دارند. البته که آسیب‌ها علیه زیرساخت‌ها نیز گسترده بوده است و شمار زیادی از خانه‌های مسکونی، کسب و کارها، و ساختمان‌های دولتی یا نابود شده‌اند و یا به قدری خسارت دیده‌اند که دیگر نمی‌شود آن‌ها را تعمیر کرد.

با این همه، آسیب‌ها و خسارات جنگ اوکراین به ورای مرزهای اوکراین نیز تسری پیدا کرده است. این جنگ تأثیرات قالب توجهی را بر اروپا داشته و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد اُفت رشد اقتصادی خود به دلیل جنگ اوکراین هستند. بی‌ثباتی سیاسی در اوکراین همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی را واداشته تا بودجه‌های نظامی خود را افزایش دهند و منابع مالی گسترده کشورشان را از برنامه‌های اجتماعی و توسعه‌ای، به حوزه نظامی معطوف کنند.

اقتصاد جهانی نیز به نحو منفی از جنگ اوکراین متاثر شده است. این جنگ موجب شده تا کشورهای مختف در اقصی نقاط جهان شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت کالاهای اساسی خود باشند. موضوعی که موجب شده تا مردم جهان، بی‌ثباتی اقتصادی قالب توجهی را متحمل شوند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که جنگ اوکراین تأثیرات ویرانگری را در حوزه‌های زیرساختی، اقتصادی و انسانی داشته است. از این رو، خاتمه دادن به جنگ مذکور جهت کاستن از هزینه‌های مادی و انسانی این جنگ، یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی در سطح جهان بوده است. در این راستا، چین ابتکار صلح خود را ارائه کرده و روسیه نیز از آمادگی و رضایتش جهت انجام گفت‌وگوهای صلح خبر داده است. شماری از دولت‌های اروپایی نیز خواستار ایجاد صلح و ثبات و پایان جنگ اوکراین هستند. البته که سازمان ملل متحد نیز خواهان پایان یافتن فوری جنگ مذکور است.

با این همه، علی‌رغم تمامی این مسائل، اینکه شاهدیم آمریکا مدام بسته‌های جدیدِ اعطای کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را تصویب و به این کشور ارسال می‌کند، به هیچ عنوان قابل درک نیست. اینکه آمریکا می‌خواهد هژمونی متصورِ خود در سطح جهان را به بهای گرفتن جانِ هزاران انسان بی‌گناه حفظ کند، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست». حمایتی که بیش از آنکه بر اساس ادعاهای دولت آمریکا معطوف به حمایت از مردم اوکراین باشد، متمرکز بر تامین منافع مادی و سیاسی آمریکا در قالب جنگ مذکور و تسویه حساب‌هایش با روسیه است.

پایان پیام/ت

لینک:

https://moderndiplomacy.eu/2023/04/22/adding-fuel-to-the-fire-in-ukraine-crisis/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *