چارلز سوم در چه شرایطی تاج گذاری کرد؟/ مراجعه میلیون‌ها انگلیسی به بانک غذایی برای زنده ماندن!

چارلز سوم در چه شرایطی تاج گذاری کرد؟/ مراجعه میلیون‌ها انگلیسی به بانک غذایی برای زنده ماندن!

چارلز سوم درحالی مراسم مجللِ تاج گذاری را برگزار کرده است که میلیون‌ها نفر از مردم انگلستان با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی در تامین مواد غذایی خود، دچار بحران هستند.

چارلز سوم در چه شرایطی تاج گذاری کرد؟/ مراجعه میلیون‌ها انگلیسی به بانک غذایی برای زنده ماندن!

فارس پلاس؛ روایت روز – در روزهای اخیر، چارلز سوم، پادشاه وراثتی انگلیس، مراسمی مجلل برای تاج گذاری برگزار کرد. «فقر در بریتانیا ریشه عمیقی دارد و میلیون‌ها خانواده در سراسر کشور با مشکلات مالی مبارزه می‌کنند. بسیاری دیگر به زیر خط نان کشیده شده اند و بحران هزینه‌های زندگی بیشترین ضربه را به خانواده‌های کم درآمد وارد کرده است.» این جملات متعلق به روزنامه «Big Issue» است.

Big Issue یک روزنامه خیابانی است که توسط «جان برد» و «گوردون رادیک» در سپتامبر ۱۹۹۱ تأسیس شد و در سطح جهانی منتشر می‌شود. این روزنامه، پرتیراژترین روزنامه خیابانی جهان به شمار می‌رود. روزنامه خیابانی، به روزنامه‌هایی گفته می‌شود که توسط افراد بی‌خانمان و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد. این روزنامه‌ها عمدتا مسائل مربوط به فقرا و بی‌خانمان‌ها را پوشش می‌دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: «بر اساس آمار رسمی دولت، ۱۴/۴ میلیون نفردر انگلستان در سال ۲۰۲۲ در فقر زندگی می‌کردند. یعنی ۱ نفر از هر ۵ نفر و حدود ۴/۲ میلیون کودک.» لازم به ذکر است که جمعیت انگلستان حدود ۷۵ میلیون نفر است. روزنامه Big Issue معتقد است که این آمار، در حال حاضر وضعیت بدتری داشته و آمارِ مذکور مربوط به زمانی است که بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس، گسترده نشده بود.[1]

این روزنامه خیابانی ادامه داد: «بسیاری از افراد در حال مبارزه برای تامین نیازهای اولیه زندگی خود و تکیه بر «بانک غذایی» برای زنده ماندن هستند. این بانک‌های غذایی توسط مردم و به صورت داوطلبانه اداره می‌شود.»


تصویری از یک بانک غذایی برای زنده ماندن فقرا در انگلیس

به گزارش Big Issue، «نرخ فقر در بریتانیا در سه دهه، تقریبا پایدار بوده است، که نشان می‌دهد فقر در این کشور، ریشه عمیقی دارد.»


نمودار نرخ فقر در انگلستان از سال 1994 تا 2022| منبع: روزنامه بریتانیایی Big Issue

همانگونه که در نمودار مشخص است، بیشترین نرخ فقر در انگلستان، کودکان را رنج می‌دهد. Big Issue گزارش می‌دهد: «نرخ بالایی از فقر برای افراد شاغل نیز وجود دارد. بیش از نیمی از افراد فقیر در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که حداقل یک بزرگسال در آن شاغل است (۵۴ درصد) و بیش از دو سوم کودکان فقیر در یک خانواده کارگر زندگی می‌کنند (۷۱ درصد). بحران هزینه زندگی به این معنی است که ارقام فقر فعلی احتمالاً بسیار بیشتر است و صدها هزار نفر دیگر را به فقر می‌کشاند.»

«Trussell Trust» یک نهاد خیریه غیر دولتی در انگلستان است که نوعی بانک غذایی به شمار می‌رود و برای زنده ماندن فقرا در این کشور، فعالیت می‌کند. به گزارش این نهاد خیریه، «بین سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، تعداد بی‌سابقه‌ای به این نهاد مراجعه کردند و در طول این یک سال، ۷۶۰.۰۰۰ نفر مجبور شدند برای اولین بار به بانک غذایی پناه ببرند. این تعداد بیشتر از جمعیت شهر شفیلد در انگلستان است. به گزارش رسمی وبسایت موسسه Trussle Trust، در سال گذشته تعداد ۲.۹۸۶.۲۰۳ نفر به بانک غذایی این موسسه مراجعه داشته اند.»

روزنامه Big Issue در ادامه گزارش خود می‌گوید: «این عدد، تنها بخشی از وضعیت را نشان می‌دهد. بسیاری از مردم توانایی خرید غذا را ندارند و بدون مراجعه به بانک غذایی، گرسنه می‌مانند.» در ادامه، نمودار میزان مراجعه به بانک غذایی Trusslle Trust را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ مشاهده می‌کنید که افزایشی چشم‌گیر داشته است.


افزایش مراجعه به بانک غذایی در انگلیس از سال 2017 تا 2023 | منبع: روزنامه بریتانیایی Big Issue

بنیاد غذا در انگلیس گزارش می‌دهد که «در ژانویه ۲۰۲۳، در مجموع ۹/۳ میلیون نفر بزرگ سال، ناامنی غذایی را تجربه کرده‌اند و حدود ۳/۲ میلیون بزرگسال، اعلام کرده اند که برای یک روز کامل، غذا نخوردند. چون نمی‌توانستند غذا بخرند.» پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴، حدود ۸۰۰.۰۰۰ نفر در انگلستان در فقر مطلق فرو خواهند رفت.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «با وجود اینکه رویدادهایی همچون بیکاری و بیماری منجر به فقر می‌شود؛ اما دلیل اصلی فقر در انگلیس، مسائل ساختاری و سیستمی است و چرخه‌ای ایجاد شده که مردم را در سختی و گرفتاری نگه می‌دارد.»

اداره امور بودجه «OBR» پیش بینی کرده است که استانداردهای زندگی در انگلستان در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴، به میزان ۵/۷ درصد کاهش خواهد یافت که رکوردی بی‌سابقه خواهد بود و افزایش مزایا، کفاف هزینه‌های زندگی را نخواهد داد و درنتیجه، مردم برای تهیه غذا، گرم کردن خانه و پرداخت کرایه، با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین پیش بینی شده است که سوء تغذیه ناشی از فقر و به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی مردم، تا سال ۲۰۵۰، سالانه ۹/۲ میلیارد پوند برای خدمات بهداشت ملی (NHS) هزینه ایجاد خواهد کرد. این روند، فقیران را در معرض بی خانمانی و یا اعتیاد قرار می‌دهد.»

امید به زندگی برای مردمی که در مناطق محروم انگلیس زندگی می‌کنند، به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ رسیده است. همچنین ۳۳ درصد از خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، در فقر زندگی می‌کنند که بالاترین عدد از سال ۲۰۰۸ است.»

نکته مهم دیگر آنکه در انگلستان، جنسیت نیز بر نرخ فقر اثر گذار است. به گزارش Big Issue، حدود ۳ میلیون «زن» در مشاغل کم درآمد حضور دارند. اما این عدد برای مردان، تنها ۱/۹ میلیون است.

چارلز سوم درحالی مراسمی مجلل برای تاج گذاری خود برگزار کرده که میلیون‌ها نفر از مردم انگلستان با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی در تامین مواد غذایی خود، دچار بحران هستند.

[1]: bigissue.com/news/social-justice/uk-poverty-the-facts-figures-effects-solutions-cost-living-crisis/

پایان پیام/.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *