یک بحران جدی در اروپا

یک بحران جدی در اروپا

اوایل سال جاری میلادی، یافته‌‌های یک مطالعه پژوهشی که از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کرده است، تأیید می‌کرد که قاره اروپا از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، از خشکسالیِ حاد رنج می‌برد. افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا مانع از آن می‌شود که کسری بارش‌های قاره اروپا به خوبی جبران شود. مسأله‌ای که اروپا را در چرخه‌ای خطرناک‌تر از حیث دسترسی به منابع آبی قرار می‌دهد.

یک بحران جدی در اروپا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی» در گزارشی با اشاره به تشدید دوره‌های کم آبی در قاره اروپا و ارائه پیش‌بینی‌های هشداردهنده از سوی نهادهای پژوهشی معتبر اروپایی مبنی بر اینکه این قاره در دهه آتی با تنش‌های جدی آبی رو به رو خواهد بود، مسأله آب و کمبود دسترسی به آن در قاره اروپا را همزمان با تشدید پدیده‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی و پوشش‌های برفی اروپا، به مثابه یکی از اصلی‌ترین بحران‌های کنونی قاره اروپا و کشورهای اروپایی ارزیابی کرده است.

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود می‌نویسد: «قاره اروپا بار دیگر پس از تجربه کردن فصل زمستانی که با بارش اندک باران و برف همراه بود، با دوره‌ای تازه از خشکسالی رو به رو است. هنوز در اواسط بهار هستیم که می‌بینیم قاره اروپا در وضعیت خشک به سر می‌برد. در این راستا، در مدت اخیر شاهد آن بوده‌ایم که درگیری‌ها در فرانسه بر سرِ آب بالا گرفته است. این درگیری‌ها به طور خاص معطوف به برخی روستاها بوده‌اند که در قالب آنها دیگر امکان فراهم کردن آب لوله‌کشی کافی برای مردم وجود ندارد.

بزرگترین رودخانه ایتالیا نیز به شدت با بحران کم آبی رو به رو است. بیش از یک چهارم از قاره اروپا در خشکسالی به سر می‌برد و بسیاری از کشورهای این قاره خود را آماده یک تابستان خشک و گرم نظیر آنچه کشورهای اروپایی در سال گذشته میلادی تجربه کردند، می‌کنند.

اوایل سال جاری میلادی، یافته‌های یک مطالعه پژوهشی که از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کرده است، تأیید می‌کرد که قاره اروپا از سال 2018 میلادی تاکنون، از خشکسالی حادی رنج می‌برد. افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا مانع از آن می‌شود که کسری بارش‌های قاره اروپا به خوبی جبران شود. مسأله‌ای که اروپا را در چرخه‌ای خطرناکتر از حیث دسترسی به منابع آبی قرار می‌دهد.

چند سال قبل، اینطور گفته می‌شد که اروپا آبِ کافی را در اختیار دارد. با این حال، اکنون این گزاره دیگر معتبر نیست و اروپا با چالش‌های جدی در این زمینه رو به رو است. «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا گفته است که «خشکسالی در اسپانیا یکی از موضوعات محوری و چالشی این کشور در سال‌های آتی خواهد بود.» فرانسه نیز که به مدت بیش از 30 روز در فاصله میان ماه‌های ژانویه و فوریه، شاهد هیچ‌گونه ریزش باران نبود، خشک‌ترین زمستان خود را در 60 سال اخیر تجربه کرد.

بنیاد پژوهشی CIMA در ایتالیا دریافته که این کشور تا اواسط ماه آپریل سال جاری میلادی، با 64 درصد کاهش ریزش برف رو به رو بوده است. رودخانه «پو»(بزرگترین رود ایتالیا) در ایتالیا نیز همچنان از مشکل کم‌آبی همچون تابستان سال گذشته رنج می‌برد. دریاچه «گاردا» هم کمتر از نصف ذخیره واقعی خود آب دارد.

در کشور اسپانیا، منطقه کاتالونیا پس از 32 ماه خشکسالی، عملا در وضعیت هشدار قرار گرفته است. بر اساس گزارشی که انجمن کشاورزان اسپانیا منتشر کرده، کشت برخی غلات در بخش‌های قابل توجهی از اسپانیا در سال جاری باید متوقف شود. در این رابطه حتی برخی می‌گویند که اسپانیا باید با برداشت زیتون خود خداحافظی کند.

شمال بارسلونا در اسپانیا به قدری با بارش‌های جوی کمی رو به رو بوده که مقام‌های این منطقه تصمیم گرفته‌اند سیاست‌های جدیدی را برای تأمین منابع آبی این منطقه در پیش گیرند و محدودیت‌های خاصی را به اجرا گذاشته‌اند. در این راستا اینکه اغلبِ این مناطق در دوره‌های زمانی و طلایی شاهد بارش نبوده‌اند، عملا پیش‌بینی ریزش‌های جوی در آن‌ها را مشکل می‌کند. مسأله‌ای که به ویژه با توجه به مسأله تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی ریزش‌های جوی در اقصی نقاط جهان ابعاد جدی‌تری را نیز به خود می‌گیرد.

در این راستا، یکی از مؤسسات تحقیقاتی آلمان این‌طور پیش‌بینی می‌کند که آلمان در دهه پیش رو، با ریزش‌های جوی به مراتب کمتری در قیاس با سال های اخیر رو به رو باشد. با این حال، حتی اگر میزان ریزش‌های جوی نیز ثابت بماند، تغییرات آب و هوایی میزان دسترسی به منابع آبی را در اقصی‌نقاط قاره اروپا کاهش خواهد داد.

در نهایت باید گفت که یخچال‌های طبیعی و پوشش‌های برفی اروپا به سرعت به دلیلِ افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا، ذوب می‌شوند. مسأله‌ای که عملا موجب می‌شود تا رودخانه‌های بزرگ اروپایی نظیر راین، دانوب، روهن و یا پو، از منابع حیاتی که ذخیره آبشان را تغذیه می‌کند، محروم شوند.

«آندرا تورِتی» پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشی مشترک کمیسیون اروپایی می‌گوید: «امسال سهم آبِ ذوب شده از یخچال‌های طبیعی جهت تأمین مخازن آب اروپا بسیار کم خواهد بود. لهستان و دیگر کشورها نظیر بلغارستان، رومانی و یونان عملا با شرایط هشدارآمیزی در زمینه خشکسالی رو به رو هستند. جالب است که حتی کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز بعضا با تنش‌های آبی رو به رو هستند».

در این راستا، پایتخت‌های اروپایی که شدیدا از تأثیرات ویرانگر تابستان گرم سال گذشته بر حوزه‌هایی نظیر کشاورزی، انرژی و صنعت، هراسان هستند، در حال تهیه طرح‌هایی جهت آماده‌سازی خود برای مقابله با کاهش شدید منابع آبی خود و همچنین افزایش قالب توجه درجه حرارت هوا هستند. اوایل ماه جاری میلادی، ایتالیا هشدار خشکسالی در این کشور را صادر کرد و برخی موانع اداری جهت مقابله با پدیده مذکور را ملغی کرد. اسپانیا نیز در ماه ژانویه مجموعه جدیدی از طرح‌های مرتبط با مدیریت آب را تعریف و منتشر کرده است.

راهبرد ملی جدید مدیریت آبِ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز سعی در کاهش مصرف آب در این کشور تا 10 درصد تا پایان دهه جاری میلادی دارد. بر اساس این طرح، هر بخش در فرانسه بایستی طرح‌هایی را جهت کاهش میزان مصرف آب توسط خود ارائه کند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *