آشتی عربی و تقویت ایران

آشتی عربی و تقویت ایران

رسانه‌های غربی و عبری بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را یک شکست برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و پیروزی برای ایران برشمردند.

آشتی عربی و تقویت ایران

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: رسانه‌های غربی استقبال سران عرب از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را گرم و صمیمانه توصیف کردند و آن را نشانه بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی دانستند.

خبرگزاری رویترز به روایت استقبال گرم از اسد در اجلاس سران عرب پرداخت و نوشت: ولیعهد عربستان بعد از یک دوره طولانی بی‌اعتنایی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را پس از سال‌ها انزوا در آغوش گرفت؛ سیاستی که در تضاد با سیاست‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی قلمداد می‌شود. این رسانه انگلیسی خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اجلاسی که در جده برپا شد، با بشار اسد دست داد که نشان‌دهنده تغییر در رویکرد دشمنی با رهبری است که در جنگ داخلی این کشور مورد حمایت کشورهای ایران و روسیه قرار داشت.

این خبرگزاری افزود: عربستان به عنوان قدرت نفتی جهان که قبلا بشدت تحت تاثیر آمریکا بود، نقش پیشتازی را در رویکرد دیپلماتیک در جهان عرب در سال گذشته ایفا کرده و ضمن احیای روابط با ایران، از بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی استقبال کرده و در درگیری سودان نیز نقش میانجی را ایفا می‌کند.

رویترز با اشاره به اینکه واشنگتن مخالف هر گونه اقدامی در عادی‌سازی روابط با اسد بوده و مدعی است ابتدا باید پیشرفتی در زمینه راه‌حل سیاسی در درگیری این کشور حاصل شود، افزود: یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری ۱۲ ساله در سوریه به معمایی برای کشورهای عربی و غربی تبدیل شده است. روزنامه انگلیسی گاردین نیز با انتشار گزارشی در همین زمینه استقبال کشورهای عربی از اسد در اجلاس سران عرب را گرم توصیف کرد و نوشت: اسد در حالی که لبخند بر لب داشت، مورد استقبال صمیمی سران سعودی در شهر جده قرار گرفت. رئیس‌جمهوری سوریه در نخستین سخنرانی خود در اجلاس عرب از سال ۲۰۱۱ ابراز امیدواری کرد دوره جدید همکاری عربی آغاز شود.

گاردین بازگشت اسد به اتحادیه عرب بدون هیچ پیش‌شرطی را نقطه عطفی در تاریخ خاورمیانه توصیف کرد و نوشت: ورود اسد با برافراشتن پرچم‌های سوریه در خیابان‌های جده به طور کامل مشهود بود. این رسانه افزود: سیاستمداران آمریکایی تلاش می‌کنند مانع کشورهای عربی برای بازگرداندن اسد به جامعه بین‌الملل شوند و تاکنون حتی مواضع تندتری را نسبت به دولت آمریکا در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در بخشی از گزارش خود به نقل از یک منبع که روابط نزدیکی با محافل دولتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد، نوشت: آمریکایی‌ها از عادی‌سازی روابط با اسد راضی نیستند. ما کشورهای خلیج [فارس] در این منطقه زندگی و تلاش می‌کنیم با هر ابزاری که در اختیار داریم، مشکلات خود را حل کنیم. این رسانه فرانسوی خاطرنشان کرد: بازگشت اسد به جمع کشورهای عربی بخشی از روند گسترده‌تر در خاورمیانه است که در آن کشورهایی که پیش‌تر در مقابل یکدیگر قرار داشتند، تلاش می‌کنند برای اصلاح و بهبود روابط خود – که سال‌ها دستخوش درگیری و رقابت بوده – گام بردارند. روزنامه واشنگتن‌تایمز هم طی گزارشی به قلم رئیس اندیشکده ضد ایرانی و نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی یعنی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها- FDD- نوشت: آشتی بازیگران عرب با سوریه، ایران را تقویت می‌کند. «کلیفورد می» بنیانگذار و رئیس اف‌دی‌دی به کشورهای عضو «اتحادیه‌ عرب» حمله کرد که نباید سوریه دوباره در این اتحادیه پذیرفته می‌شد. «واشنگتن‌تایمز» نوشت: بازگشت سوریه به اتحادیه‌ عرب به ‌دنبال تنش‌زدایی اخیر بین ایران و عربستان سعودی با وساطت چین رخ داد. واشنگتن تایمز در ادامه مدعی شد: آشتی بازیگران عرب با سوریه، بلندپروازی‌های ایران را تقویت می‌کند و حتی به آن مشروعیت می‌بخشد. روزنامه محافظه‌کار آمریکایی در ادامه نوشت: تل‌آویو هراسان است که سوریه نیز سکوی دیگری برای عملیات موشکی و پهپادی علیه صهیونیست‌ها شود. واشنگتن‌تایمز در ادامه با اشاره به سردرگمی سیاست خارجی دولت بایدن درباره سوریه به نقل از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه‌ آمریکا نوشت دولت بایدن قصد ندارد دولت اسد را به رسمیت بشناسد و از عادی‌سازی روابط با سوریه حمایت نمی‌کند. این در حالی است ‌که «باربارا لیف» دستیار وزیر خارجه در امور غرب آسیا پیام دیگری داد: «ما به دوستان و شرکای خود در منطقه توصیه می‌کنیم در ازای تعامل با دولت اسد، امتیازی دریافت کنند». این روزنامه آمریکایی نوشت: هفته‌ گذشته یک گروه دوحزبی از قانون‌گذاران آمریکایی لایحه‌ای ارائه کردند تا نگذارند کاخ‌سفید دولت اسد را به رسمیت بشناسد و قابلیت‌های واشنگتن برای «اعمال تحریم علیه سوریه» افزایش یابد. این لایحه، «قانون سزار» را که طی آن 4 سال پیش تحریم‌هایی علیه سوریه وضع شد، گسترش می‌دهد. واشنگتن‌تایمز در پایان به نقل از رویترز نوشت: این لایحه هشداری به سایر کشورهاست که در پی «عادی‌سازی روابط» با دمشق هستند. این رسانه آمریکایی البته اعتراف کرد دیگر در هیچ جای دنیا کسی «هشدارهای آمریکا» را جدی نمی‌گیرد!

* نگاه عبری: اسد پیروز شد

رسانه‌های صهیونیست هم با بازنشر گسترده تصاویر مربوط به دست دادن «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در نشست جده، نوشتند: «این پیروزی اسد و سوریه بود». رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود تاکید کردند «این درست‌تر خواهد بود که بگوییم اتحادیه عرب به سوریه بازگشته است نه برعکس». در گزارش رسانه‌های عبری آمده است: باید تایید کنیم آنچه در حال رخ دادن است «پیروزی بزرگ برای سوریه و رهبر بلامنازع آن» است؛ حالا «تنها چیزی که باقی می‌ماند بازگرداندن روابط با ترکیه به وضعیت قبلی است». روعی کایس، تحلیلگر مسائل عربی در شبکه اسرائیلی کان، به نوبه خود تصویری از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی هنگام دست دادن با رئیس‌جمهور سوریه و در آغوش گرفتن وی قبل از اجلاس سران عرب در جده را منتشر کرد و نوشت: «تصویر پیروزی اسد». الداد بیک، روزنامه‌نگار اسرائیلی نیز به این رویداد واکنش نشان داد و نوشت: با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بهار عربی رسما پایان یافته و جهان عرب، طبق روال معمول دوباره موضوع فلسطین را در رأس نگرانی‌های خود قرار داده است. مجله آمریکایی نیوزویک، بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگ‌ترین شکست واشنگتن در نبرد سوریه توصیف کرد و نوشت: پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه است. جمعه گذشته سی‌ودومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی در شهر جده با حضور سوریه- بعد از ۱۲سال- آغاز به کار کرد. بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پیش از آغاز نشست، رسما و به گرمی از رئیس‌جمهور سوریه استقبال کرد. بشار اسد در جریان سخنرانی خود در نشست جده گفت: ما در مقابل فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد سازوکارهای بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم. آشتی‌هایی که صورت گرفت، فرصتی تاریخی برای رسیدگی مجدد به امور خودمان بدون دخالت خارجی است. دنیا باید مسائل داخلی را به مردم خودمان بسپارد؛ ما هرگونه دخالت خارجی را رد می‌کنیم.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *