بازار سیاه «چادر»/ قیمت افسارگسیخته چادر به نفع چه کسانی است؟

بازار سیاه «چادر»/ قیمت افسارگسیخته چادر به نفع چه کسانی است؟

چادر یکی از مهمترین ملزومات عفاف و حجاب در ایران است که استفاده‌کنندگان بی‌شماری دارد اما این روزها این محصول نیز از گرانی‌ها و بالا و پایین شدن قیمت‌ها در امان نمانده است.

بازار سیاه «چادر»/ قیمت افسارگسیخته چادر به نفع چه کسانی است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، چادر یکی از مهمترین ملزومات عفاف و حجاب در ایران است که استفاده‌کنندگان بی‌شماری دارد اما این روزها این محصول نیز از گرانی‌ها و بالا و پایین شدن قیمت‌ها در امان نمانده است.

جالب این است که بدانیم ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان پارچه چادر مشکی است و این یعنی این روزها که دلار و ارز بازی‌شان گرفته و قیمتشان بالا و پایین می‌شود قیمت چادر مشکی هم افسارگسیخته بالا رفته تا جایی که این عرصه هم از حضور دلالان در امان نیست.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت قیمت یک قواره پارچه چادری با جنس متعارف دستت می‌آید گاهی وقت‌ها مغازه‌دارها گران‌تر از سایت‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه می‌کنند گاهی هم ارزان‌تر.

این گرانی در بازار چادر مشکی بسیاری از مصرف‌کنندگان را بر آن داشته تا از اجناسی با کیفیت پایین استفاده کنند که همان هم برای برخی گران محسوب می‌شود.

شاید عده‌ای معتقد باشند چادری بودن هزینه چندانی ندارد این نظر شاید در سال‌های گذشته درست بود اما در بازار امروز که یک چادر با قیمت متوسط برای خریدار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد دیگر یک کالای لوکس محسوب می‌شود که یک فرد چادری که شاید چند سال پیش سالی دو یا سه بار پایش به پارچه‌فروشی برای خرید پارچه چادری باز می‌شد الان دیگر این‌طور نیست این وضعیت آشفته چند سالی است که به وضوح در بازار مشاهده می‌شود.

گرانی چادر مشکی و کمبود تنوع آن در بازار ما را بر آن داشت تا علت را از زبان تولیدکنندگان و فروشندگان جویا شویم.

خانم سمیه قائدی مدیر یک فروشگاه ملزومات عفاف و حجاب در شهرکرد است که معمولا فروشگاهش مقصد بسیاری از بانوان شهر برای خرید چادر است.

وی این روزها از کمبود مشتری گلایه‌مند و معتقد است دیگر مثل چند سال قبل مشتری ندارد.

خانم قائدی علت این موضوع را گرانی و کمبود تنوع و بی‌کیفیت بودن پارچه‌های چادری و از طرف دیگر کمبود تولید داخلی و نبود حمایت از تولیدکننده عنوان می‌کند.

خانم قائدی می‌گوید بیشترین نیار بازار داخلی از کشورهای کره، ژاپن و چین وارد می‌شود و هزینه بالای گمرک باعث شده است قیمت پارچه‌ای که به دست ما می‌رسد گران تمام شود و همین موضوع سبب شده تا مصرف‌کننده با قیمت بالاتری چادر را خریداری کند.

همچنین کارخانه‌هایی که پارچه چادر مشکی در کشور تولید می‌کنند بسیار کم است و حتی اجناس همین کارخانه حجاب شهرکرد که بیخ گوشمان است تفاوت چندانی با پارچه وارداتی ندارد.

بهترین مارک‌ها معمولا اجناس خارجی هستند که به طور مثال یک قواره چادری ۲ تا سه میلیون برای مشتری آب می‌خورد که ما دیگر تنها برای کسانی که سفارش شخصی می‌دهند از این پارچه‌ها می‌آوریم چرا که مردم دیگر توان خرید این اجناس را ندارند.

خانم قائدی ادامه می‌دهد، چند سال پیش بیشتر از ۱۰ فروشگاه عفاف و حجاب در شهرکرد فعالیت می‌کرد اما با این گرانی‌ها و عدم حمایت دولت از ما بسیاری از این فروشگاه‌ها جمع شده‌اند.

قیمت یک قواره چادر مشکی از ۳۰۰ هزار تومان به بالا است

از چند مغازه پارچه‌فروشی قیمت انواع پارچه چادرمشکی را پرسیدم قیمت‌ها ۳۰۰ تومان شروع می‌شد به بالا البته ارزان‌‌قیمت‌ها را تضمین نمی‌کردند و خودشان می‌گفتند در اثر شست‌وشو و نورآفتاب رنگش تغییر می‌کند و احتمال نخ‌کش شدنشان زیاد است.

بالاترین قیمت را که ادعا می‌کردند پارچه وارداتی از کره و ژاپن است را سه میلیون و در برخی مغازه‌ها بیشتر هم می‌گفتند با شنیدن این قیمت‌ها سرم سوت می‌کشید که البته به قیمت این پارچه‌ها باید هزینه دوخت را هم اضافه می‌کردم.

و این را هم باید مدنظر داشته باشیم اگر بخواهیم چادر را با متراژ بیشتر و خارج از عرف که معمولا چهار و نیم متر است خریداری کنیم باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم و همچنین با احتساب اینکه در این روزها که جوانان دوست دارند چادرهایی با مدل‌های مختلف مانند خبرنگاری، دانشجویی، عربی و مدل‌های دیگر بپوشند قیمت‌ها نجومی می‌شود.

آقای راستی یکی از بزازان با سابقه شهرکرد است که همیشه فروشگاهش مملوء از جمعیتی است که برای خرید پارچه‌های رنگارنگ و البته چادر مشکی مراجعه می‌کنند.

چادر مشکی وارداتی کیفیت بهتری دارد

از او در خصوص قیمت انواع چادر مشکی و البته کیفیت‌شان سوال کردم.

دخترم هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری اگر جنس باکیفیت می‌خواهی که چند سالی برایت کار کند باید پول بیشتری خرج کنی مثلا برای یک قواره چادر مشکی خوب و باکیفیت و البته وارداتی ۲ تا سه میلیون تومان باید خرج کنی البته اجناس با قیمت تا حدودی مناسبت‌تر هم داریم اما من به عنوان فروشنده تضمینی بابت کیفیتش به شما نمی‌دهم.

علت را پرسیدم، سری به نشانه تأسف تکان داد و گفت بیشترین جمعیت استفاده‌کننده از پارچه چادری را ما داریم اما بیشترین نیاز ما از طریق واردات تأمین می‌شود و همین هزینه‌های گمرکی سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

شنیده‌ام برخی از مواد اولیه تولید چادر مشکی همین کارخانه حجاب شهرکرد خودمان هم از خارج کشور وارد می‌شود الله علم دیگر راست و دروغش را نمی‌دانم.

قسم آیه و قرآن می‌خورد که سود چندانی در فروش چادر مشکی ندارد چرا که اصلا مشتری سراغ اجناس گران نمی‌رود اجناس دیگر را هم با کلی تخفیف و چانه‌زدن خریداری می‌کنند.

دیگر مثل قدیم نیست که هر خانم چادری چندتا چادرمشکی برای مناسب‌های مختلف داشته باشد مردم همین زورشان برسد یکی بخرند آن را هم برای چند سال استفاده می‌کنند.

خریدار: مجبورم پارچه‌ای ارزان‌تر با کیفیت پایین بخرم

از یکی از خانم‌هایی که برای خرید چادر مشکی به مغازه آقای راستی آمده بود سوال کردم توانستید جنس موردنظرتان را خریداری کنید؟ بنده خدا با ناراحتی گفت خیلی گران است، من سه تا دختر چادری دارم نمی‌توانم این میزان هزینه را پرداخت کنم به ناچار توانستم جنسی با کیفیت پایین‌تر و قیمت مناسب‌تر خریداری کنم برای سال بعدشان هم خدا کریم است.

حمایت از تولیدکننده چاره حل مشکلات بازار است

خانم مینا احمدمحمدی رئیس اتحادیه خیاطان، دوخت و فروش زنانه چاره این مشکلات را در حمایت از تولیدکننده می‌داند.

وی معتقد است یک تولیدکننده زمانی پیشرفت می‌کند که یک پشتوانه داشته باشد و از تسهیلات ارزان‌قیمت با یک دوره تنفس استفاده کند.

خانم احمدمحمدی علت ورشکستگی بسیاری از دوزندگان چادر و فروشگاه‌های عفاف و حجاب را عدم حمایت دولت می‌داند.

وی می‌گوید وقتی فروشنده با تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۳ درصد جنس را می‌خرد نمی‌تواند کالای با کیفیت را با قیمت مناسب به خریدار عرضه کند پس مجبور است قیمت را بالا ببرد.

توسعه خط تولید چادر مشکی کارخانه حجاب شهرکرد توسط بنیاد مستضعفان

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار فارس گفت: ضرورت حمایت از طراحان مدل‌ها پوشش‌های ایرانی- اسلامی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ضرورت توسعه تولید داخل در حوزه پوشاک و همچنین چادر به عنوان مهمترین مولفه‌های عفاف و حجاب مطرح است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه خط تولید چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکرد جلساتی با بنیاد مستضعفان و با رایزنی‌هایی که انجام شده است بدهی‌های ارزی این کارخانه با ارز نیمایی محاسبه و تسویه شد تا شرایط برای توسعه خط تولید این کارخانه هموار شود.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی با پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: امسال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ اعتبارات خوبی در اختیار وزارت‌خانه‌ها گذاشته شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با کمک همین تسهیلات به رونق تولید پوشاک ایرانی – اسلامی کمک کند.

اختصاص ارز نیمایی برای واردات چادر مشکی

وی اظهار داشت: دولت باید در آیین‌نامه‌های داخلی‌اش قیمت‌گذاری حقوق گمرکی در واردات کالاها و محصولات فرهنگی از جمله چادر مشکی را کاهش دهد و همچنین برای واردات به این گونه کالاها ارز نیمایی اختصاص دهد.

راستینه اضافه کرد: ما در قانون بودجه رقم خوبی را در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ در اختیار دولت قرار دادیم و دولت موظف است در آیین‌نامه‌های داخلی خود به این موضوع توجه کند.

وی گفت: هم‌اکنون ما در حوزه چادر مشکی کمبود تولید و عرضه داریم که باید با افزایش تولید از طریق توسعه و افزایش خطوط تولید داخلی و افزایش واردات با هزینه گمرکی کمتر قیمت‌های کنونی را کاهش دهیم.

گفتنی است، ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی، سال‌هاست که با مشکل تولید پارچه آن مواجه است. مشکلی که همچنان ادامه دارد و دولت باید عزمی جدی برای برطرف کردن آن داشته باشد.

این بسیار واضح است که ما در عرصه تولید چادر مشکی همچنان به خارج از کشور وابسته هستیم و همین موضوع سبب می‌شود قسمت اعظمی از نیاز بازار از طریق واردات تأمین شود و این یعنی پرداخت هزینه گمرکی و گرانی پارچه چادر مشکی در بازار.

کشور باید در تکنولوژی تولید چادر مشکی خودکفا شود

می‌توان نتیجه گرفت دولت باید از سویی کشور را از تکنولوژی تولید چادر مشکی به خارج از کشور بی‌نیاز کند و از سویی دیگر تا زمانی که این مهم تحقق یابد هزینه‌های کمرگی را کاهش دهد.

دولت و مسئولان حوزه نساجی باید نظارت در بازار را گسترش دهند چرا که این بی‌سروسامانی در بازار سبب جولان دلالان شده است.

تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد

از سوی دیگر باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان و فروشگاه‌های عفاف و حجاب قرار گیرد تا از سویی شاهد افزایش تولید و از سویی دیگر شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

سامان گرفتن بازار چادر مشکی کشور نیازمند عزم جدی و جهادی دولت است که باید با بهره‌گیری از توان فکری نخبگان و صنعتگران عرصه نساجی کشور این مشکلات حل شود.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *