ترمز خودرو کشیده شد

ترمز خودرو کشیده شد

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک ماه گذشته 10 تا 20 درصد کاهش یافت.

ترمز خودرو کشیده شد

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد گویای آن است که اکثر خودروها نسبت به روزهای ابتدایی سال کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. برای مثال قیمت شاهین با ۲۰ درصد کاهش به ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است. برای نخستین بار در چند سال گذشته شاهد روند کاهشی قیمت خودرو هستیم، این اتفاق در اقتصاد ایران که دهه سخت 90 را طی کرده یک اتفاق نادر به‌ نظر می‌رسد.

‌ وزارت صمت پس از اجرای چند طرح ناموفق عرضه خودروی داخلی نظیر قرعه‌کشی یا عرضه در بورس کالا، طرح سامانه یکپارچه خودرو را اجرایی کرد که بتدریج موجب برگشت آرامش به بازار خودرو ‌شده است.

این وزارتخانه درباره ساماندهی بازار خودرو در اسفند‌ سال گذشته طرحی را با عنوان «طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی» اجرا کرد که هدف از این طرح عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی با توجه به افزایش و تثبیت جریان تولید خودرو و همچنین برنامه‌ریزی برای افزایش مستمر تولید آن بیان شده است.

‌این طرح بعد از اجراهای ناموفق عرضه خودرو به‌ صورت قرعه‌کشی توسط خودروسازان و حتی وزارت صمت اجرایی شد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت درباره اهداف اجرای طرح عرضه یکپارچه خودرو می‌گوید:‌ این طرح بر اساس الگوبرداری از نحوه فروش بسیاری از خودروسازان جهانی انجام شده است؛ ‌هدف از اجرای طرح، عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه با توجه به کسب موفقیت افزایش بیش از 30 درصدی تولید خودرو در سال 1401 و تثبیت جریان تولید و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای تولید خودرو در سال 1402 است.

* ایرانی‌ها 200 و مونتاژی‌ها 400 میلیون تومان ارزان شدند

‌پروژه عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی در قالب سامانه یکپارچه از سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون که نوبت دوم عرضه محصولات خودروسازان ایرانی و مونتاژکاران در سامانه یکپارچه است، موفقیت طرح مشهود است و قیمت خودرو در بازار با اجرای این طرح کاهش بسزایی داشته است. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در بازار خودرو کاهش قیمت‌ تا 400 میلیون تومان برای خودروهای مونتاژی و 200 میلیون تومان برای خودروهای داخلی رخ داده است و این کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. طبیعتا با ورود محصولات فروخته شده در سامانه یکپارچه خودرو به بازار، قیمت بازاری خودرو ریزش زیادی خواهد داشت.

* اجرای موفق نوبت اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

در مرحله اول اجرای‌ طرح یکپارچه عرضه خودرو حدود 900 هزار نفر برای خرید انواع خودرو از 9 خودروساز داخلی و مونتاژکار ثبت‌نام کردند که پس از تکمیل شدن فرآیند ثبت‌نام بر اساس نوبت‌دهی، اواخر فروردین امسال بود که زمان تحویل خودرو‌ها به متقاضیان‌ اعلام شد.

‌با توجه به وفور تقاضا‌ از یک خودروساز بزرگ داخلی (ایران‌خودرو)، در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود همه متقاضیان سال 1402 خودروهای خود را تحویل خواهند گرفت، نوبت تحویل 5 خودروی پرتقاضا از 51 خودروی عرضه شده در مرحله اول عرضه، به سال 1403 موکول شد که مسؤولان وزارت صمت برای آن راهکاری اندیشیدند و با عرضه خودروهایی که امکان تحویل آنها در سال جاری فراهم بود، از متقاضیان خواستند تا با انتخاب این خودروها، خودروهای خود را در سال 1402 تحویل بگیرند.

البته وزارت صمت یا خودروسازان تعداد متقاضیانی که زمان تحویل خودروهای آنها به 1403 موکول شده بود را اعلام نکردند اما بعد از ویرایش اطلاعات مشخص شد 208 هزار نفر از افرادی که زمان تحویل خودروی آنها به 1403 موکول شده بود نسبت به تغییر نوع خودروی خود اقدام کردند تا سال 1402 خودرو تحویل بگیرند، البته با در نظر گرفتن متقاضیانی که نسبت به تغییر زمان نوبت‌دهی خود اقدام نکردند و همچنین انصرافی‌های طرح،‌ تعداد این افراد بیش از 208 هزار نفر بوده است که در مقایسه با تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان شاید بتوان گفت یک سوم کل ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره را تشکیل می‌دادند.

* کاهش قیمت خودرو بعد از آغاز تحویل خودرو به متقاضیان طرح یکپارچه

پس از اعلام زمان تحویل خودرو به متقاضیان، خودروسازان از 4 اردیبهشت عرضه گسترده خود به مشتریان را آغاز کردند که بلافاصله پس از این اقدام، قیمت خودرو در بازار کاهشی شد.

به عنوان نمونه بررسی قیمت‌های بازار حاکی از آن است که قیمت خودروهایی مانند شاهین، کوئیک‌پلاس اتوماتیک و رانا پلاس که در 19 فروردین 1402 به ترتیب به قیمت‌های 705، 490 و 595 میلیون تومان عرضه می‌شد در اردیبهشت 1402 به ترتیب به 558، 441 و 542 میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین‌ دنا اتوماتیک که تا چندی پیش یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود اکنون در بازار 930 میلیون تومان عرضه می‌شود.

پیشتر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، ضمن تایید کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی پس از اجرای طرح یکپارچه، به فارس گفت: ‌با آغاز عرضه گسترده خودروسازان، کاهش قیمت خودرو در بازار آغاز شده و قیمت خودروهای تولید داخلی، بین 10 تا 15 درصد و خودروهای مونتاژی بین 200 تا 400 میلیون تومان کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین عامل موثر در کاهش قیمت خودرو عرضه مستمر و پایدار خودرو توسط خودروسازان به بازار است، بنابراین در صورتی که عرضه به صورت دائم ادامه داشته باشد، قطعا قیمت‌ها کاهش می‌یابد، ضمن اینکه بازار خودرو خریدار ندارد، بنابراین استمرار عرضه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار آزاد خودرو بگذارد.

* طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی، راهکاری برای ساماندهی بازار خودرو

همان‌طور که اشاره شد وزارت صمت «طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی» را پس از طرح ناموفق عرضه خودرو به‌صورت قرعه‌کشی اجرا‌ کرد، در واقع پس از ابلاغ دستور 8 ماده‌ای رئیس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور»، وزارت صمت اقداماتی را از ابتدای سال 1401 در راستای تولید و عرضه خودرو آغاز کرد که یکی از این اقدامات این بود که شیوه «عرضه خودرو به‌صورت قرعه‌کشی توسط خودروسازان» را به شیوه «عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو» تغییر داد.

در این شیوه همه خودروسازان محصولات خود را به جای اینکه به صورت مجزا عرضه کنند در یک مقطع زمانی مشخص‌ در سامانه یکپارچه عرضه می‌کردند و متقاضیان نیز در سامانه مذکور ثبت‌نام می‌کردند و سپس بر اساس قرعه‌کشی مشخص می‌شد به چه کسی خودرو تعلق می‌گیرد و به عبارتی چه کسی برنده قرعه‌کشی شده است.

* امسال 1.7 میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود

بنا بر این گزارش، تولید خودرو که سال 1397 بعد از وضع تحریم‌ها به 756 هزار دستگاه کامل و 500 هزار دستگاه خودروی ناقص رسیده بود، سال 1401 به بیش از یک میلیون و 300 هزار دستگاه افزایش یافت و نکته قابل توجه اینکه هیچ خودروی ناقصی نیز توسط خودروسازان تولید نشد؛ افت تولید خودرو در سال 1397 بسیار شدید بود به طوری که در سال قبل از آن یعنی 1396 یک میلیون و 535 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود. فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم که هفته گذشته در مجلس استیضاح و با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت رفت، در راستاری جریان تثبیت تولید اعلام کرده بود امسال روی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان حساب کرده‌ایم.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *