روایت وزیر نفت از بی‌توجهی دولت روحانی به ذخایر میعانات گازی

روایت وزیر نفت از بی‌توجهی دولت روحانی به ذخایر میعانات گازی

در پایان دولت روحانی ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی کشورمان به دلیل ناتوانی در فروش و صادرات، روی آب سرگردان بود.

روایت وزیر نفت از بی‌توجهی دولت روحانی به ذخایر میعانات گازی

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: طبق اعلام وزارت نفت، در ابتدای دولت سیزدهم بیش از 87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران به دلیل عدم توانمندی دولت قبل در صادرات آن، روی آب سرگردان بود که بعد از گذشت 20 ماه از دولت فعلی با ابتکارات مختلف صادر شده است.

ایران به عنوان یکی از 4 مصرف‌کننده بزرگ گاز دنیا، روزانه بیش از 800 هزار بشکه میعانات گازی از میادین گازی خود تولید می‌کند که حدود 600 هزار بشکه آن در پالایشگاه‌‌ها و پتروشیمی‌های داخلی مصرف می‌شود و ضروری است مابقی 200 هزار بشکه صادر شود اما در شرایط تحریم به دلیل مشتریان کمتر میعانات گازی در دنیا، صادرات این محصول نسبت به نفت‌خام سخت‌تر است.

به این ترتیب با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید گاز، میعانات گازی بیشتری نیز در میادین گازی تولید می‌شود و ناتوانی دولت قبل در صادرات آن باعث شد بیش از 87 میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب سرگردان بماند؛ موضوعی که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت نیز در دیدار با جواد اوجی وزیر نفت هنگام تحویل وزارت نفت به تیم جدید به آن اذعان و از آن به عنوان یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های خود یاد کرد.

* ذخایر میعانات گازی سرگردان روی آب با دیپلماسی انرژی به صفر رسید

اما شنبه هفته جاری جواد اوجی وزیر نفت، بعد از گذشت 20 ماه از عمر دولت سیزدهم از به صفر رسیدن میعانات گازی سرگردان ایران روی آب خبر داد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت ما خوب نبود و 87 میلیون بشکه میعانات نیز روی دریا داشتیم و زمستان سال 99 هم به‌دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم.

اوجی افزود: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به دست آوردیم، توانستیم رقم صادرات نفت‌خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم. در شرایطی که در گذشته 87 میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

* صادرات میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم بیش از 3 برابر شد

طبق اعلام وزارت نفت، میزان صادرات میعانات گازی ایران در دولت قبل روزانه بین 20 تا 60 هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به 3 برابر افزایش یافته و حتی به اعداد 200 تا 250 هزار بشکه در روز نیز رسیده است. با این اقدامات در 6 ماه اول دولت سیزدهم نه‌تنها همه تولیدات 870 هزار بشکه‌ای میعانات گازی در داخل مصرف یا صادر شد، بلکه وزارت نفت مجبور شد برای پاسخ به تقاضا سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برود و بیش از 20 میلیون بشکه از این ذخایر نیز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخایر ایران کاسته شد.

این موضوع در حالی بود که همه انتظار داشتند وزارت نفت جدید با خرید 12 کشتی VLCC بر ذخایر روی آب میعانات گازی ایران اضافه کند ولی در واقع نه‌تنها از هیچ‌کدام از مجوزهای خرید کشتی استفاده نشد، بلکه کشتی‌های روی آب نیز یکی پس از دیگری آزاد شدند؛ به طور متوسط هر دو ماه سه کشتی VLCC. قیمت اجاره هرکدام از این کشتی‌ها بیش از 30 میلیون دلار بوده است.

* قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا به‌ثمر نشست

اما یکی از اقدامات مهمی که منجر به افزایش صادرات میعانات گازی ایران در شرایط تحریم و به صفر رسیدن میعانات گازی ایران روی آب شد، قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در مهر سال 1400 بود. نخستین‌بار رویترز به نقل از 5 منبع آگاه، 4 مهر سال 1400 از انعقاد یک قرارداد بزرگ نفتی میان ایران و ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد و نوشت، نخستین محموله قرار است این هفته ارسال شود.

طبق گزارش رویترز با عنوان «Iran boosts crude supply to Venezuela for refining, freeing up exportable oil،» ایران ماهانه 2 میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا صادر می‌کند که اگر این روند از مهر سال 1400 تاکنون تداوم داشته باشد، بدین معناست که 40 میلیون بشکه از میعانات گازی سرگردان روی آب ایران (حدود 50 درصد کل میعانات گازی سرگردان) به مقصد ونزوئلا صادر شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد با ابتکارات وزارت نفت دولت سیزدهم تهدید تشدید انبارش میعانات گازی و محدودیت در تولید گاز، اکنون به فرصت صادرات میعانات گازی و افزایش ارزآوری برای کشور تبدیل شده است. علاوه بر 3 برابر شدن صادرات میعانات گازی، طبق اعلام وزارت نفت، صادرات نفت‌خام نیز در دولت سیزدهم 2 برابر شده است.
در رابطه با صادرات نفت هم به نظر می‌رسد شرایط به همین گونه بوده است. با وجود اینکه آمار رسمی از صادرات نفت موجود نیست اما تحرکات دیپلماتیک نشان می‌دهد شرایط کشورمان بهبود یافته است تا حدی که اوایل هفته جاری دبیرکل اوپک به ایران سفر کرد. به نظر می‌رسد با وجود تحریم‌ها ایران در حال بازیابی جایگاه خود در صادرات نفت است.

* صادرات نفت ایران به ونزوئلا به روزانه 200 هزار بشکه افزایش یافت

طبق گزارش رویترز، صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران به ونزوئلا به 6 میلیون بشکه در ماه معادل 200 هزار بشکه در روز رسیده است، درحالی که این رقم در دولت قبل صفر بود.

یکی از سیاست‌های وزارت نفت برای ایمن‌سازی صادرات نفت ایران، سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است که بعد از سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین در اردیبهشت‌ سال جاری محقق شد.

جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به سهامدار شدن ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا اظهار داشت: در وزارت نفت همواره یکی از بحث‌ها از سال‌های دور این بود که «پالایشگاه فراسرزمینی» داشته باشیم و خوشبختانه در سفر به کشورهای آمریکای لاتین یکی از دستاوردهای خیلی خوب عقد قرارداد در زمینه استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی این کشورها بود.

وی گفت: خیلی از این پالایشگاه‌ها به‌دلیل تحریم دچار مشکل بودند و کارشناسان خارجی این پالایشگاه‌ها را ترک کرده بودند که در بهره‌برداری، تعمیرات و اورهال این پالایشگاه‌ها مشکل ایجاد شده بود و با ظرفیت اسمی کار نمی‌کردند. در این پالایشگاه‌ها، با صادرات نفت‌خام سنگین که مشتری کمتری دارد، نفت ما می‌تواند با نفت فوق سنگین آنها ترکیب شود.

بعد از سفر وزیر نفت به ونزوئلا جریان صادرات نفت ایران به کاراکاس برقرار شد و رویترز با استناد به مدارک شرکت دولتی نفت ونزوئلا نوشت این کشور واردات نفت سنگین ایران برای تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی خود را شروع کرده است.

* صادرات نفت‌خام ایران به ونزوئلا 4 برابر می‌شود

رویترز در گزارشی اعلام کرد ایران در حال افزایش عرضه یک عیار نفت‌خام است که ونزوئلا از آن برای افزایش بهره‌وری پالایشگاه‌های قدیمی خود استفاده و نفت داخلی را برای صادرات آزاد می‌کند.

در ادامه آورده شده است: این مبادله از ماه مه ‌(2 ماه پیش) زمانی که شرکت‌های دولتی هر 2 کشور پس از کار قبلی در بزرگ‌ترین تاسیسات این کشور، قراردادی را برای بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا منعقد کردند، رشد کرد.

رویترز عنوان می‌کند شرکت نفت دولتی PDVSA ونزوئلا قرار است 4 میلیون بشکه نفت‌خام سنگین ایران را در این ماه دریافت کند که نسبت به 1.07 میلیون بشکه وارداتی در ژوئن و حجمی مشابه با ماه مه افزایش یافته است. ونزوئلا همچنین به واردات حدود 2 میلیون بشکه در ماه میعانات گازی ایران ادامه داده است که به افزایش تولید مخلوط‌های صادراتی کمک می‌کند.

در نتیجه طبق گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران به ونزوئلا به 6 میلیون بشکه در ماه معادل 200 هزار بشکه در روز رسیده است، درحالی که این رقم در دولت قبلی صفر بود.
این رقم در کنار صادرات روزانه بیش از یک میلیون بشکه‌ای به چین نشان از بهبود شرایط صادرات نفت کشورمان دارد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *