سفر «عبداللطیف رشید» موجب تسریع به نتیجه رسیدن توافقات می‌شود

سفر «عبداللطیف رشید» موجب تسریع به نتیجه رسیدن توافقات می‌شود

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر رئیس جمهور عراق به ایران می‌تواند موتور محرکه‌ توافقات قبلی میان دو طرف از جمله تفاهمات در خصوص تأمین امنیت مرزها و توسعه تعاملات تجاری باشد و موجبات تسریع و به نتیجه رسیدن آن ها را فراهم آورد.

سفر «عبداللطیف رشید» موجب تسریع به نتیجه رسیدن توافقات می‌شود

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور عراق به ایران، اظهار کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای سفر آقای عبداللطیف رشید به جمهوری اسلامی ایران تعمیر روابط دوجانبه و یک پیروزی برای سیاست خارجی همسایگی ایران است. در واقع یک گام دیگر به هدف‌گذاری که در نقشه راه سیاست خارجی انجام شده بود نزدیک شدیم و این شاید باعث خوشحالی دوستان در منطقه و نگرانی دشمنان به ویژه برای رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها باشد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در واقع مهمترین دستاورد از جهت معنوی پیشرفت در حوزه نقشه راه سیاست خارجی یعنی تحکیم روابط، افزایش همکاری‌ها و تعمیق روابط بین کشورهای همسایه ایران است که در نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم بر آن تأکید شده است.

صدرالحسینی عنوان کرد: این سفر می‌تواند در حوزه مسائل «توسعه تعاملات تجاری» برای دو طرف تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، در واقع این سفر می‌تواند در راستای سرعت‌یابی توافقات گذشته، تعاملات تجاری اقتصادی، گردشگری و در حوزه مسائل مورد علاقه فی‌مابین بسیار موثر واقع شود و حتماً می‌تواند زمینه ای برای گسترش روابط در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی باشد.

وی تأکید کرد: نباید این مسئله را از نظر دور داشت که با توجه به هیئت همراه رئیس جمهور عراق در سفر به ایران که دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور هم همراه رئیس جمهور آن بوده، در ارتباط با مسائل مرزی، «مقابله با تروریسم» و در ارتباط با موضوعات امنیت منطقه، می‌توانیم گفتگوهای بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای داشته باشیم و توافقاتی که در این زمینه انجام شده، باعث سرعت گرفتن عملیاتی شدن آن می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: این سفر می‌تواند موتور محرکه‌ توافقات قبلی باشد و موجبات تسریع و به نتیجه رسیدن آن را فراهم آورد.

صدرالحسینی تأکید کرد: البته نباید فراموش کرد که در این رابطه، بعد از روی کار آمدن دولت آقای السودانی و ریاست جمهوری آقای عبداللطیف رشید، اقدامات قابل توجهی انجام شده است و آنها تلاش کردند که مرز شمالی خودشان را با مرز غربی جمهوری اسلامی که در «استان های کُردنشین عراق» است تقویت کنند و اجازه ندهند که از این مرز، امنیت جمهوری اسلامی توسط تروریست‌ها مورد آسیب قرار گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع در دهه‌های گذشته وجود نداشت؛ یعنی در حقیقت دولت آقای سودانی و عبداللطیف رشید تلاش زیادی کردند تا بتوانند «امنیت مرزهای مشترک بین ایران و عراق» را توسط ستاد کل نیروهای مسلح تامین کرده و نیروهای کمکی برای مرزداران شمال کشورشان اعزام کنند. پیشمرگانی که فقط از فرماندهی اقلیم دستور می‌گرفتند تابعی از ارتش و مرزداری مرکزی عراق شدند و به این ترتیب، در طول چند ماه گذشته که دولت جدید در عراق سر کار آمده ما هیچ گزارش ناامنی را در این منطقه مشاهده نکردیم.

صدرالحسینی گفت: بنابراین عراقی ها در ارتباط با تفاهمات امنیتی همراهی قابل توجه داشتند و آقای عبداللطیف رشید هم می‌تواند به این امنیت در مرزهای ما کمک شایانی کند.

وی تأکید کرد: نکته دیگری که می‌توان در حوزه پیامدهای سفر رئیس جمهور عراق به ایران پرداخت، مسئله «آب های مرزهای» فی مابین و حق آبه‌هایی است که کشور ایران و عراق باید از ورودی مرزهای ترکیه دریافت کنند و همچنین این مسئله می‌تواند در رودهای مرزی دو کشور ایران و عراق تأثیرگذاری مستقیم بر روی مسائل کشاورزی دو طرف داشته باشد و همین موضوع «رونق کشاورزی» به امنیت مرز و همچنین به تحکیم روابط کمک شایانی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان‌ یادآور شد: این رفت و آمدها و سفرها قطعاً می‌تواند برای حفظ امنیت و ثبات منطقه نیز بسیار مؤثر باشد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *