شرق ایران سیراب می‌شود

شرق ایران سیراب می‌شود

عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به 3 استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و با نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

شرق ایران سیراب می‌شود

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: صبح پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به منظور افتتاح چند طرح عمرانی، پیگیری پروژه راهبردی سواحل مکران و شرکت در آیین افتتاح خط انتقال برق از کشورمان به پاکستان، وارد استان سیستان‌وبلوچستان شد.

اصلی‌ترین عملیات عمرانی افتتاح‌شده در این سفر آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور بود.
بر این اساس، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به 3 استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و با نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

بنا بر اعلام مسؤولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف‌شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهمنامه‌های منعقدشده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید اما این آب در سیستان‌وبلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی شده و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین به دستور رئیس‌جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مکران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

نوع این سد بتن غلتکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد 5 متر، حجم بتن‌ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون مترمکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از 5 هزار هکتار است.

رئیس‌جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان‌وبلوچستان به صورت همزمان از طریق ویدئوکنفرانس بهره‌برداری کرد.

این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با 6 ,1 درصد ارتقا به عدد 6 ,72 درصد می‌رسد. همچنین در این سفر بهره‌برداری از ۱۷ پروژه صنعت برق در سیستان و بلوچستان آغاز شد. با افتتاح این پروژه‌ها 14 هزار خانوار از نعمت برق بهره‌مند می‌شوند.

* بازدید از مجتمع پتروشیمی نگین مکران

همچنین رئیسی از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجتمع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت.

طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی 4.4 و عرض 2.5 کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجراست.

موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را دوچندان می‌کند.

این پروژه فراملی با هدف توسعه صنعت بویژه صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های امنیتی و با هدف جذب سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شده است.

این مجتمع مشتمل بر واحدهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۶ میلیون تن در سال است.

در این سفر همچنین افتتاح پست و خط انتقال برق به پاکستان هم اتفاق افتاد. رئیس‌جمهور در مراسم مشترک افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان که با حضور «شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، از اینکه با این افتتاح یکی از جلوه‌های تعمیق و تقویت همکاری میان 2 کشور دوست و برادر رقم می‌خورد، ابراز خرسندی کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط عمیقی دارند که ریشه در اشتراکات فرهنگی و اعتقادی 2 کشور دارد، گفت: پاکستان، مردمی بسیار فهیم و متدین دارد که علاقه‌مند انقلاب شکوهمند اسلامی هستند و امروز روابط 2 ملت مثال‌زدنی است.

رئیسی افزود: ارتباطات ایران و پاکستان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف برقرار بوده و روز به روز گسترش یافته و امروز اراده 2 کشور بر بهبود و ارتقای بیش از پیش این روابط است.

رئیس‌جمهور با خوشامدگویی به نخست‌وزیر و دیگر مقامات پاکستانی حاضر در این مراسم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی به‌رغم تهدیدها، فشارها و تحریم‌ها با همت دانشمندان و فرهیختگان جوان خود و با تکیه بر دانش و فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی گام‌های بلندی برداشته است. رئیسی با بیان اینکه ایران توانسته با تکیه بر توانمندی‌های داخلی همه تحریم‌ها را خنثی کند، تصریح کرد: شاید سطح پیشرفت‌های حاصل شده در ایران برای برخی باورپذیر نباشد. یکی از بخش‌هایی که در آن کار بسیاری شده حوزه انرژی است. امروز ایران در عرصه برق و نفت و گاز تولیدکننده و صادرکننده است و توانسته در زمینه دانش‌بنیان نیز گام‌های خوبی در عرصه انرژی بردارد.

* حضور آمریکا در منطقه امنیت‌ساز نیست

رئیسی با بیان اینکه امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که حضور آمریکایی‌ها در منطقه و افغانستان امنیت‌ساز نیست، اظهار داشت: در عوض همکاری بین ایران و پاکستان می‌تواند امنیتی پایدار را در منطقه رقم بزند و همکاری‌های 2 کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری می‌تواند به پیشرفت 2 کشور کمک شایسته‌ای کند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این مراسم با بیان اینکه همکاری‌هایی که امروز افتتاح شدند یک باب جدید میان 2 کشور است، گفت: شک نداریم که ایران و پاکستان برادر هستند و روابط آنها فراتر از روابط 2 همسایه، روابطی خویشاوندی است. نخست‌وزیر پاکستان راه‌اندازی «بازارچه‌های مرزی» میان 2 کشور را آغاز دوره‌ای جدید از تلاش‌ها برای پیشرفت منطقه دانست و افزود: همچنین افتتاح پست و خط انتقال برق نیز بسیار مایه خرسندی است و ضمن تشکر از وزیر نیرو و دست‌اندرکاران ایرانی اجرای این پروژه مشخصا از برادرم آیت‌الله رئیسی قدردانی می‌کنم که شخصا پیگیر رفع تعویق اجرای این پروژه بودند، هرچند این تعویق از طرف پاکستان بود.

نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه در این روز تاریخی باید بنای جدید برای توسعه روابط 2 کشور پی‌ریزی کنیم، تصریح کرد: ارتقای امنیت مرزها نقش مهمی در توسعه روابط 2 کشور دارد و همه تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت.

بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشی مشترک «پیشین» بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان – جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *