فارس من| مطالبات مردمی برای کنترل اظهارنظرهای دروغ سلبریتی‌ها

فارس من| مطالبات مردمی برای کنترل اظهارنظرهای دروغ سلبریتی‌ها

تعدادی از سلبریتی‌ها در ماه‌های اخیر اقدام به انتشار تصاویر و اظهار نظرهایی کرده‌اند که مناسب جامعه ایرانی نبوده است، این اتفاق باعث شکل گیری مطالباتی در این رابطه در سامانه فارس من خبرگزاری فارس شده است.

فارس من| مطالبات مردمی برای کنترل اظهارنظرهای دروغ سلبریتی‌ها

خبرگزاری فارس-گروه هنر و رسانه: خبرگزاری فارس طی سال‌های اخیر تلاش کرده با ایجاد سامانه مردمی «فارس من»، تبدیل به صدای اقشار مختلف مردم کشورمان شود. این رویکرد تعاملی با عبور از شعارهای تکراری، به شکل عملیاتی مدیریت امور را به مردمی سپرده است که طی چهار دهه همواره پشت نظام ایستاده‌اند. مردمی که در بزنگاه‌های تاریخی نشان داده‌اند که دوست و دشمن را به درستی می‌شناسند و با شاخص‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به درستی آشنا هستند.

جمع‌بندی پویش‌های بخش هنر «فارس من» به روشنی دغدغه‌های مردم، نسبت به موضوعات مهم این میدان را بازنمایی می‌کند. «لزوم نظارت بر محتوای پلتفرم‌های نمایش خانگی»، «کشف حجاب، مالیات و نشر اکاذیب از سوی سلبریتی‌ها» پرتکرارترین موضوعاتی است که طی ماه‌های اخیر از سوی کابران پی‌گرفته شده است. از این رو در یک سلسله گزارش، تا رسیدن به هدف این مطالبات مردمی را پی خواهیم گرفت.

*نشر اکاذیب از سوی سلبریتی‌ها

بعد از اتفاقات و جنجال‌های سال گذشته تعدادی از سلبریتی‌ها اقدام به کشف حجاب کردند، این قشر از افراد شناخته شده تلاش می‌کنند تا از طریق صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی و یا حضور در یک اجتماع خبرساز شوند. آشکار است که آن‌ها عامدانه و آگاهانه اقدامات مخالف را پیش می‌کشند و قوانین اجتماعی را زیر پا بگذارند.

از سوی دیگر سلبرتی‌ها سال‌هاست اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند و با اظهارنظرهای غیر واقعی و حاشیه ساز بر آتش ناآرامی‌ها می‌دمند.

در همین رابطه «فهیمه آقاخانی» دانشجوی دکتری علوم سیاسی طی یادداشتی درباره روند شکل‌گیری سلبریتی‌ها در جهان و ایران، چارچوب‌های فعالیت آنان و پشت‌پرده‌های مربوط به موضع‌گیری‌ بسیاری از سلبریتی‌ها پس از بروز ناآرامی‌های اخیر نوشت:« با فراگیرشدن فضای مجازی و اقبال عمومی به شبکه‌های اجتماعی و ظهور و بروز میکروسلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها نیز که تا دیروز در بند مدیران رسانه‌های سنتی برای کسب هرچه بیشتر شهرت و محبوبیت بودند پا به‌ عرصه شبکه‌های اجتماعی گذاشتند و این بار بی‌واسطه و صریح‌تر از گذشته با حداقل رعایت خطوط قرمز با هواداران خود ارتباط گرفتند و حتی به بیان صریح‌تر نظراتشان در حوزه‌های مختلف جامعه واکنش نشان دادند.

اکنون در سراسر جهان، مدیریت سلبریتی‌ها و نوع برخورد حاکمیت و رسانه‌های رسمی با سلبریتی‌ها از مسائل مهم حل‌شده و یا معضلی پابرجا در کشورها است و هر کدام از کشورها بسته به نوع سیستم امنیتی-قضایی خود با این پدیده برخورد می‌کنند.»

موج بی‌ححجابی‌ها هم تا جایی پیشرفته که بعضی از این افراد از مراسم ختم هنرمندان هم سوء استفاده می‌کنند تا اقداماتشان دیده شود، در همین رابطه فیلیپ ساپرکین بازیگر سریال «گاندو» با انتشار ویدئویی گفته است:« امروز فکر می‌کردم حداقل در زمستان بمیرم تا همه مجبور باشند کت و کلاه داشته باشند تا کسی از مرگ من برای دیده شدن استفاده نکند.»

اتفاقاتی که از دایره برخی بانوان سلبریتی‌ فراتر رفته و برخی از بازیگران مرد را هم درگیر خود کرده و باعث شده تا نظراتشان را در این رابطه منتشر کنند؛ مهدی سلحشور مداح سرشناس کشورمان درخصوص اظهارات رضا کیانیان در مورد رعایت حجاب در فضای مجازی نوشت: «عزیزان وزارت ارشاد، برای سلبریتی‌هایی که همچنان بر طبل قانون‌شکنی و کشف حجاب به عنوان حرام شرعی و سیاسی می‌کوبند چه برنامه‌ای دارید؟ مماشات با این افراد نتیجه‌اش فریب آن محدود دختر و پسر جوان می‌شود که کف خیابان برای نیات شوم این سلبریتی‌ها هنجارشکنی می‌کنند. از سرچشمه باید برخورد شود.»

اما شاید یکی از مهم‌ترن مسائل نوع مقابله و مواجهه با این اتفاقات باشد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سلبریتی‌هایی که به کشف حجاب اقدام می‌کنند می‌گوید: «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشند. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند.»

وزیر فرهنگ در ادامه می‌گوید: «اگر کسی اصرار دارد از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.»

*مطالبات در رابطه با اظهارنظرهای سیاسی سلبریتی‌ها

مطالبه‌ای در سامانه فارس من ثبت شده و در خواست کرده تا «اظهارنظر‌های سیاسی را برای سلبریتی‌ها هزینه‌زا کنید» (اینجا بخوانید) در متن این مطالبه آمده است: در تمام کشورهای دنیا قوانینی برای کنترل رفتار افراد سرشناس جامعه وجود دارد و کمتر کشوری را پیدا می‌کنید که در آن شخصیت‌های شاخص بتوانند بدون ترس از پیگرد قانونی و قضایی در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر کنند. در کشور اما برعکس است و شخصیت‌هایی که به حوادث واکنشی نشان ندهند مورد هجمه قرار می‌گیرند.

بسیاری از اظهارنظر‌های سلبریتی‌ها در چند ماهه اخیر اقدام مستقیم علیه امنیت ملی کشور بود. علیرغم وعده رئیس قوه قضائیه در مهر ماه سال ۱۴۰۱ مبنی بر برخورد با سلبریتی‌ها تا به امروز هیچ هزینه‌ای بر این تروریست‌های رسانه‌ای تحمیل نشده است.مطالبه ما وضع قوانین سفت و سخت و تعیین جریمه‌های سنگین برای اظهارات نسنجیده سلبریتی‌ها است.

*مقابله با سلبریتی‌های مروج بی‌حجابی مطالبه عمومی است

همچنین چندین پویش برای مقابله با سلبریتی‌های مروج بی‌حیایی ثبت شده است، یکی از این پویش‌ها درخواست «عدم سکوت مقابل اظهارات رضا کیانیان درباره نداشتن روسری» (اینجا بخوانید) را داشته است.

در متن این پویش آمده است: رضا کیانیان در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی رسما و صریح دعوت به نقض قانون و شرع کرد و همگان را به کشف حجاب تشویق کرده و از کشف حجاب سلبریتی ها دفاع کرد.
آیا وقت آن نرسیده که دستگاه قضایی در مقابل وقاحت و بی‌ادبی و قانون شکنی سلبریتی‌ها با جدیت و قاطعیت وارد شود و بدون ملاحظه و مسامحه مجازات کند و نتیجه را به مردم اطلاع رسانی کند.
مطابه جدی ملت شهید پرور و انقلابی ایران از دستگاه قضایی کشور پایان دادن به این نوع جسارت‌ها نسبت به قانون، دین است.

دیگر پویش‌های ثبت شده در این رابطه «برخورد قاطع با سلبریتی‌های مروج بی‌حجابی» (اینجا بخوانید) و «برخورد قاطع با عده‌ای به ظاهر هنرمندِ مروج بی‌حیایی» (اینجا بخوانید) را مطالبه کرده‌اند.

در بخشی از متون این پویش‌ها آمده است: پس از اغتشاشات پاییز گذشته، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد عده‌ای به ظاهر هنرمند در ادامه آن برنامه‌ها، به عنوان بازوی اصلی اجرایی پیاده‌سازی بی‌بند و باری و بی‌حیایی در جامعه و ایستادن علنی در مقابل قانون و شرع، به میدان خواهند آمد، از مدتی قبل این اتفاق نه در خفا بلکه به طور علنی، در محیط‌های عمومی و حتی با ایراد سخن به وقوع پیوسته است.

یکبار برای همیشه مسئولین مربوطه به وظایف ملی، قانونی و دینی خود عمل کنند تا درس عبرتی باشد برای سایرین. چهره‌های معروفی که این چنین می‌تازند و کسی در مقابل کاری انجام نمی‌دهد، این گزاره را در ذهن‌ها تقویت می‌کند که فقط افرادی که دستشان به جایی بند نیست توبیخ، جریمه و برخورد با آن‌ها صورت می‌گیرد.

کاربران سامانه فارس من نوشته‌اند: «ما خواستار برخورد جدی و عبرت آموز با قانون‌شکنی چهره‌های مشهور هستیم.»

*کجا اعتراض می‌کنند و کجا سکوت؟

همچنین در سامانه «فارس من» عده‌ای پرسش «چرا سلبریتی‌ها مقابل شهادت مدافع ناموس سکوت کردند؟!» (اینجا بخوانید) را مطرح کرده‌اند.

در متن این پویش آمده است: آقایان و خانم‌هایی که با پول این ملت به شهرت رسیدید و مقابل سفارت فرانسه برای هم‌دردی با شهروند فرانسه که به دست گروه مورد حمایت خود یعنی داعش کشته شده بود، شمع روشن کردید و غمگین شدید، اکنون کجا هستید که مقابل شهادت یک شهروند غیور (شهید الداغی) که برای آزادی و رفاه هموطنش و برای دفاع از ناموس و دختران سبزوار جانش را که بزرگترین دارایی‌اش بود، فدا کرد، سکوت نکنید.

اگر ایرانی هستید، اگر آزادیخواه هستید و درد وطن را دارید، اگر مردم برایتان مهم است، با مردم کشورتان جهت حمایت از غیرت شهید امر به معروف سبزواری بپا خیزید.

*جمع بندی

بررسی پویش‌های پر امضا و پر تکرار سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که مردم ایران اسلامی در مواجهه با سلبریتی‌ها و نظراتشان از هوشمندی خاصی برخوردار بوده و به روشنی متوجه فریب این گروه هستند. از این رو است که اعضا سامانه مردمی «فارس من» در همین رابطه پویش‌هایی را برای مقابله با این اقدامات ثبت کرده‌اند، این پویش‌ها علی‌رغم لزوم پیگیری نشان دهنده هوشمندی و آگاهی مردم نسبت به موضوعات روز کشور است.

بی‌شک این رویکرد ضرورت ورود نهادهای نظارتی به موضوعات را دوچندان می‌کند تا هم افق با رویکرد مردمی بتوانند پاسخی در خور به مطالبات آن‌ها داده شود.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *