فقط با این “سلاح” می‌توان با کرونا جنگید

کرونا” حقیقتی تلخ است که راه فراری از آن وجود ندارد. این ویروس مرگبار نه دارو دارد و نه واکسن و تنها راه موثر در برابر آن پیشگیری است و بس.

 

برای پیشگیری در برابر این ویروس هم تجربه چندماهه جهان نشان می‌دهد که تنها با زدن ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی می‌توان مقابله موثری با این ویروس داشت و از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

 

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا از ماسک زدن به عنوان راه موثر برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا یاد کرد و افزود: ویروس کرونا هنوز درمان موثری ندارد و فعلا هم خبری از تولید واکسن آن نیست، بنابراین تنها راه موثر در برابر این ویروس پیشگیری است و مهمترین ابزار این پیشگیری هم استفاده از “ماسک” است.

 

وی افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر انتقال تنفسی مهمترین راه انتقال ویروس کرونا است و برای قطع این زنجیره انتقال باید افراد حتما از ماسک استفاده کنند.

 

شکیبا تصریح کرد: در کنار ماسک زدن، افراد باید فاصله حدود دو متری با دیگران را هم رعایت کنند تا امکان انتقال تا حد مطلوبی کاهش یابد.

 

وی در خصوص اینکه کدام نوع ماسک ها در برابر کرونا کارایی دارد، گفت: تمام ماسک های استاندارد سه لایه، N95 و… در برابر این ویروس کارایی دارد. حتی ماسک‌های پارچه‌ای هم تا حدی می توانند امکان انتقال این ویروس را کاهش داده و موثر باشند.

 

شکیبا تصریح کرد: توصیه ما این است که اولا افراد تا حد امکان از تردد غیرضروری در سطح جامعه خودداری کرده و هنگام حضور در سطح جامعه حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله حدود دو متری را با دیگران رعایت کنند.

 

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص درصد تاثیر ماسک در کاهش انتقال کرونا، گفت: عددهای مختلفی در این زمینه اعلام شده و نمی‌توان درصد دقیقی برای آن مشخص کرد، چرا که عوامل مختلفی از جمله میزان فاصله افراد با یکدیگر هم در این درصد انتقال نقش دارد و فقط این امر ثابت شده که استفاده از ماسک تا حد بسیاری از انتقال این ویروس پیشگیری می‌کند.

 

شکیبا در ادامه با بیان اینکه به دنبال تشدید وضعیت کرونا در استان میزان استفاده از ماسک نسبت به هفته گذشته اندکی افزایش پیدا کرده، گفت: در حال حاضر طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 50 درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند که قطعا باید افزایش یابد.

 

وی افزود: نیمی از مردم استان که از ماسک استفاده نمی کنند باید بدانند با این کار سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند. هم باید در این شرایط برای خلاصی از کرونا و کاهش انتقال این بیماری از ماسک استفاده کنیم.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *