فقط ۵ سال برای جلوگیری از بحران جمعیت فرصتداریم
رئیس ستاد فرهنگی جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت:«امروز نیازمند یک تحول جمعیتی هستیم، اما آنچه درحال وقوع است برای عموم افراد جامعه بسیار خطرناک است. در سازمان تبلیغات اسلامی، پس از تصویب قانون «خانواده و جوانی جمعیت و ایران جوان»، مسئله جمعیت بسیار جدی شد»
به گزارش خبرنگار گروه زندگی: حجت الاسلام «عزت زمانی»، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد فرهنگی جمعیت و خانواده این سازمان با حضور در برنامه تلویزیونی «پنجره جمعیت» در شبکه سلامت سیما ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در سالهای گذشته در حوزه جمعیت و فرزندآوری، به تشریح برنامههای تبلیغی و رسانهای سازمان در این حوزه پرداخت.
حجت الاسلام عزت زمانی گفت: امروز نیازمند یک تحول جمعیتی هستیم، اما آنچه در حال وقوع است مثل آن دوره سابق نیست و تحول جمعیتی که در حال وقوع است، برای عموم افراد جامعه بسیار خطرناک است. در سازمان تبلیغات اسلامی، تقریبا در ۳ سال گذشته و خصوصاً پس از تصویب قانون «خانواده و جوانی جمعیت و ایران جوان»، مسئله جدی شد. معتقدم اگر همهی ظرفیتهای سازمان تبلیغات برای این کار حاضر شوند، تا مجموعه ظرفیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای در کنار هم شکل نگیرد، رسیدن به اهداف جوانی جمعیت محقق نمیشود. ضمن اینکه حاضرم تمام قد بایستم و اعتذارم را به درگاه خداوند و مردم بگویم که ما کوتاهی کردهایم و هر چه بیشتر از این جلو برویم، در این بحرانی که در کشور در حال وقوع است و کم به آن توجه میکنیم یا هیچ کس به آن توجه نمیکند، خیانت کردهایم.
*برنامه سازمان تبلیغات در حوزه جمعیت و فرزندآوری و ازدواج
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به راهبرد اصلی و برنامه سازمان تبلیغات در حوزه جمعیت و فرزندآوری و ازدواج گفت: اول باید یک نکته عرض کنم که سازمان تبلیغات دو ظرفیت جدی دارد. یکی، ظرفیت نهاد دین، به صورت جامع و کاملی از امامان مساجد، مجموعههای قرآنی، هیئات مذهبی با تمام عناصر دوازدهگانه آن از شاعر، مداح، نوحهسرا و…
یک لایه هم، لایه رسانه است؛ یعنی همزمان که ما یک بالی به عنوان تبلیغ اصیلمان در عرصه مسجد و هیئت داریم، یک ظرفیت هم در بخش رسانه و هنر داریم که حوزه هنری انقلاب اسلامی و همچنین ظرفیت رسانهای است که در این ۳ سال بیشتر تقویت شده است.
سازمان تبلیغات در هر دو بخش فعالیتهایش را شروع کرده است. در حوزه نهاد دین، تلاشمان بر این بوده که مجموعه کنشگران مردمی، مجموعه کنشگران مساجد، هیئات موفق در این عرصه که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ مسجد و مجموعه فعال به صورت جدی در سطح کشور داریم که نقش ویژهای ایفا میکنند و امسال امیدواریم با یک آمایش سرزمینی، این تعداد حداقل به حدود ۱۰ هزار مجموعه فعال از ظرفیتهای نهاد دین برسد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: آن پیرمردی که جهیزیه درست میکند، آن مادربزرگی که دعوت و تشویق به فرزندآوری میکند، آن کاسبی که در کمکهای مالی نقش آفرینی میکند؛ همهی اینها به معنی واقعی کلمه مردمِ میدان هستند. ما کجا متولی هستیم؟ در حوزه نهاد دین مسئول هستیم. اگر مساجد در محلهها این نقش را ایفا کنند، میداندار این حرکت میشوند. هیأت نقش آفرینی کند، میداندار میشود. با بعضی از اینها پیش رفتهایم و گزارشات دقیق و خوبی داریم. در چند مهرواره، از جمله سال گذشته در مهروارهای با نام «بانور» برای بانوان فعال مسجدی در محله ها برای حل مسئله خانواده و فرزندآوری فراخوان کردیم که حدود ۳۰ هزار خانم مشارکت کردند.
وی گفت: دسترسی ما به کسانی که در این حوزه علاقهمند هستند و انرژی میگذارند از طریق مهروارههای ماست. این ظرفیت وجود ندارد که یک به یک، مسجد به مسجد سراغ افراد رفت. ما یک فراخوانی داریم و ۳۰ هزار خانمی که گفتهاند ما در حوزه خانواده و فرزندآوری کار میکنیم، مشارکت کردهاند. اولاً اولویت ما موضوع فرزندآوری بود که بیش از ۳۰ – ۴۰ درصد اینها مستقیماً در این حوزه کار میکنند. دسترسی به اینها به ما کمک میکند چون ما ۳۰ هزار کنشگر مردمی را تعهد داریم که وسط میدان به عنوان حلقههای میانی و کنشگران مردمی این عرصه فعال کنیم، این ۳۰ هزار نفر از همین شبکههای موجودی که ما در محله همدل که یکی از مهروارههای دیگر ماست که به سراغ حل مسائل محله ها میرویم، مسئله خانواده و جمعیت، را مسئله اول گذاشتهایم؛ چون صادقانه در مسئله جمعیت به صورت خاص، قدری دسترسی سخت است.
با زبان دین در مورد سقط جنین صحبت کنید
وی ادامه داد: تیمهای پژوهشی و تولید محتوای تبلیغی ما در حوزه سقط، فرهنگ ازدواج و فرزندآوری و مسائل سیاسی – اجتماعی مرتبط با آن فعالیت کردهاند. ما در این اعتقاد راسخ هستیم که مردم ما، متدین هستند. شاید بعضی از آمارهای افکارسنجی را مردم باور نکنند ولی بیش از ۹۵ درصد از مردم کشور ما حتما در طول مناسبتی مثل محرم در هیأتها ولو یکبار شرکت میکنند که این یک فرصت است. اساساً محرم جدیترین موقعیت ارتباط ما با مخاطبین است؛ به خاطر محبت سیدالشهدا علیه السلام که فرمود:« در قلب همه مؤمنین هست و تا قیامت سرد نمیشود.» لذا این اتفاقات به زودی خواهد افتاد و شبکه هیأت ما کاملا منطقی و با فهم دقیق از مخاطب در این زمینه به شدت فعال است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: اگر مثلا به مردم با زبان دین و دقیق بگوییم که سقط یک قتل است و حرام شرعی است و از روز اولی که این جنین شکل میگیرد؛ در هر زمانی که شما اقدام به سقط کنید، حرام شرعی انجام دادهاید، حتما برایشان مهم است. معتقدیم که زبان دین، زبان گفتوگوی مشترک ما با عموم مردم است و ان شاء الله در موسمهایی که پیشرو داریم، در مسائل مختلف دیگری مثل ظرفیتها و برکات فرزندآوری فعالیتهای تبلیغی و رسانهای انجام خواهد شد. البته قبلا هم اقدامات مشابهی در ماه مبارک رمضان و پیش از آن انجام شده است. مجموعه ظرفیتهای فرهنگی، رسانهای کشور برای مواجهه با بحران جمعیت، باید بسیج شود. ۴ تا۵ سال برای جلوگیری از بحران جمعیت فرصت داریم.
* تحولات خوبی در حوزه رسانه اتفاق افتاده است
وی گفت: در کنار تبلیغ سنتی، در فضای هنر و رسانه هم از سال گذشته اقدام به تولید فیلمهای سینمایی در موضوع فرزندآوری و حفظ کیان خانواده با تأکید بر وجود فرزند شده است. فیلم سینمایی «عطرآلود» به صورت مستقیم به این مسئله میپردازد که فرایند اکران آن در حال پیگیری است. نشستهایی با مؤثرین رسانه همراه با مباحثات تخصصی برگزار شده است. چنانچه رهبرمعظم انقلاب فرمودهاند، ما معتقدیم که امروز اگر قرار باشد، حرف شما به عموم جامعه برسد، ملزم به استفاده از هنر هستید و حتما باید کار هنری کنید؛ حتما روش تبلیغ سنتی، اصیل و پایه دار است، اما اگر بخواهیم که همهی مردم بشنوند باید از ابزار هنر استفاده کنیم.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: الحمدلله به خصوص در دوره اخیر در سازمان در تحولات خوبی در حوزه رسانه اتفاق افتاده است. هم در حوزهی سکوها (پلتفرمها) که برای تقویت خانواده در مجموعهای مثل تبیان با عنوان دستیار زندگی شکل گرفته است که بخش مهمی از آن مسئله فرزندآوری و تربیت فرزند است. در بخش هنری هم با ساخت فیلم، کلیپ و غیره تولیداتی انجام شده است که در هفته جمعیت بخشی از آن پخش خواهد شد؛ طنز «کفشدزدک» و «اژدها لازم میشود» از جمله تولیدات کوتاه و فیلمهای «عطرآلود» و «در آغوش درخت» از دیگر محصولات در این حوزه هستند. ان شاء الله در سال آینده هم تولیدات متعددی در این حوزه صورت خواهد گرفت. هر هفته تلاش میکنیم که نشستی با افراد مؤثر و شاخص رسانه و هنر در سطوح مختلف انجام شود.
*به برخی از دستوراتی که دین برای حوزه معیشت دارد، عمل نکردهایم
حجت الاسلام عزت زمانی افزود: به یک همت و باور جمعی در مواجهه با این خطر عظیم نیاز داریم و وقت زیادی نداریم. در این ۴ الی ۵ سال باید تلاش کنیم که مردم باور کنند در این لایهای که آیندهی ما و کشورمان را به سمت پرتگاه پیش میبرد نیاز به تغییر در نگرش و رفتار وجود دارد. تلاش ما بر این است که ان شاء الله در سال آینده در پروژههایمانبه این مسائل بپردازیم.البته گلههایی از ستاد جمعیت و سازمان برنامه و بودجه داریم؛ اگرچه مسئله اقتصاد و معیشت اولویت امروز کشور ماست و باید به آن فکر کرد؛ البته معتقدیم که در مسئله معیشت خیلی از همین چارچوبهایی که باید رعایت شود، انجام نشده است و ما در برخی مشکلات گیر کردهایم و بعضی از دستوراتی که دین برای حوزه معیشت دارد و به آن معتقد هستیم انجام ندادهایم که امروز گرفتاریم. اما از این که بگذریم فرض کنید که یک ابر بحرانی داریم و مثلا زمان جنگ است، میفهمیم که مردم دچار فقر هستند و سخت است، اما وقتی یک ابر بحران و هجمهای وجود دارد باید منابع و ظرفیتها را بسیج کرد. از بودجهای که قرار بود برای تولیدات فرهنگی و رسانهای اختصاص داده شود، تقریبا هیچ کدام تأمین نشده است.
* قریب به ۲ هزار مبلغ آموزش دیدند
وی با اشاره به برنامه سازمان تبلیغات برای حمایت از مبلغین دغدغهمند گفت: اداره کل امور مبلغین سازمان تبلیغات که بحث تولید محتوای تبلیغی و اعزام مبلغین را بر عهده دارد، سامانهای با عنوان «شمع»؛ شبکه مبلغین و عملیاتهای تبلیغی ماست که سامانهای مخصوص مبلغین است. با جستوجوی عنوان «سامانه شمع» میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند که البته ورود به سامانه با استفاده از کد طلبگی و تبلیغی مبلغین امکانپذیر هست.
در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار مبلغ در آن عضویت دارند. حمایتهای تبلیغی ما جز با ارائه محتوای تخصصی نیست که سال ۱۴۰۱ در حوزه اقتصاد قریب به ۲ هزار مبلغ اعلام آمادگی کردند و آموزش دیدند. ۱۵۰۰ مبلغ نیز به صورت تخصصی درحوزه فرزندآوری مشارکت داشتند و ما از تمام این افراد حمایت میکنیم. وقتی که در این شبکه قرار بگیرند و رفت و برگشت محتوایی داشته باشیم، ان شاء الله در خدمتشان هستیم.
پایان پیام/