گام‌های اولیه ایران و مصر برای ازسرگیری روابط

گام‌های اولیه ایران و مصر برای ازسرگیری روابط

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ارتباط میان ایران و مصر به نفع پیشبرد پرونده‌های امنیتی و سیاسی منطقه است، گفت: با توجه به اهمیتی که کشورهای عربی به توسعه همکاری با ایران می‌دهند و اهمیتی که سران عراقی برای ازسرگیری مذاکرات میان ایران و مصر قائل هستند، به نظر می‌آید در کمترین زمان ممکن می‌توان شاهد کلید خوردن روابط میان دو کشور بود.

گام‌های اولیه ایران و مصر برای ازسرگیری روابط

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- دو منبع عراقی روز جمعه به وبگاه العربی الجدید گفتند، نمایندگانی از ایران و مصر ماه گذشته با یکدیگر در بغداد دیدار کردند.

این منابع یکی در وزارت امور خارجه و دیگری در دفتر مشاور امنیت ملی عراق عنوان کردند، سطح هیأت‌ها پایین بود، اما دولت عراق تلاش می کند میانجی‌گری میان تهران و ریاض را در زمینه تهران و قاهره نیز تکرار کند. به گفته آن‌ها، طرف ایرانی و مصری اصرار داشتند خبر برگزاری این نشست به شکل رسمی اعلام نشود.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رایزنی‌های دولت عراق برای ازسرگیری روابط میان ایران و مصر و اهمیت این موضوع برای کشورهای منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه اصلی‌ترین نقشه راه سیاست خارجی دولت سیزدهم تأکید بر ایجاد و گسترش ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و غیرمعاند است، از سرگیری رابطه با کشور مصر می‌تواند یکی از راهبردهای توسعه سیاست خارجی ایران باشد.

وی افزود: موضوع از سرگیری ارتباط میان ایران و مصر از چند سال پیش بارها ازجمله در کنفرانس اردن مطرح شده بود. با وجود این، یکی از موضوعات مهم برای ایران ارتباط دولت مصر با رژیم غاصب صهیونیستی است، به همین دلیل جمهوری اسلامی با احتیاط به موضوع ازسرگیری مراودات با مصر می‌نگرد، هرچند کشور دوست و برادر عراق نسبت به میانجی‌گری ابراز علاقه کرده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با توجه به موفقیت عراقی‌ها در از سرگیری روابط میان ایران و عربستان به نظر می‌آید برای از سرگیری ارتباط ایران با مصر نیز تلاش می‌کنند تا منطقه شاهد اتحاد و امنیت بیشتری باشد.
صدرالحسینی گفت: ارتباط میان ایران و مصر مد نظر کشورهای عربی منطقه قرار دارد، زیرا به نفع پیشبرد پرونده‌های متعددی در حوزه‌های امنیتی و سیاسی است و برای دو کشور نیز در حوزه اقتصادی و گردشگری عوایدی خواهد داشت.

وی افزود: ایران و مصر دو کشور با سابقه تاریخی و تمدنی ویژه به شمار می‌روند که دارنده آثار تاریخی و مذهبی هستند و بازدید از آنها مورد علاقه مردم دو کشور است. به عنوان نمونه، ایرانیان علاقمند به زیارت مسجد مقدس رأس‌الحسین هستند و طبعاً نقاط مشترک بسیاری برای برقراری ارتباط دوسویه با مصر وجود دارد. علاوه بر این، اوضاع منطقه و کشورهای عربی- اسلامی به سمت و سویی می‌رود که همگرایی بیشتر میان کشورهای منطقه به نفع همگان است.

صدرالحسینی تأکید کرد: با توجه به اهمیتی که کشورهای عربی به توسعه همکاری با ایران می‌دهند و اهمیتی که سران عراقی برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و مصر قائل هستند، به نظر می‌آید در کمترین زمان ممکن می‌توان شاهد کلید خوردن روابط میان دو کشور بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان درباره ابعاد مهم اقتصادی برقراری ارتباطات دیپلماتیک با مصر گفت: با توجه به اینکه مصر به شدت نیازمند واردات کالاست، برقراری ارتباط با مصر می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه صادرات کالای ایرانی به مصر و ارزآوری از این بخش برای اقتصاد کشور باشد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *