خط ویژه| عجله حزب اتحاد ملت برای تحریم انتخابات و ذوق زدگی اینترنشنال/ از انکار اقدامات دشمن برای «تجزیه طلبی» تا تلاش برای تحریک گسل‌ها

خط ویژه| عجله حزب اتحاد ملت برای تحریم انتخابات و ذوق زدگی اینترنشنال/ از انکار اقدامات دشمن برای «تجزیه طلبی» تا تلاش برای تحریک گسل‌ها

با وجود آنکه برخی احزاب تندرو اصلاح‌طلب از جمله حزب اتحاد ملت از تحریم انتخابات سخن می گویند، اما اکثریت احزاب و فعالین اصلاح‌طلب مخالف چنین رویکردی هستند.

خط ویژه| عجله حزب اتحاد ملت برای تحریم انتخابات و ذوق زدگی اینترنشنال/ از انکار اقدامات دشمن برای «تجزیه طلبی» تا تلاش برای تحریک گسل‌ها

فارس پلاس؛ خط ویژه – خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

عجله حزب اتحاد ملت برای تحریم انتخابات و ذوق زدگی اینترنشنال

سایت ضد ایرانی اینترنشنال با بازنشر اظهارات یکی از اعضای حزب اتحاد ملت نوشت:«محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد با اشاره به این که حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به کاهش سرمایه اجتماعی آنان منجر شده، گفت: «عدم شرکت در انتخابات گزینه مطلوبی برای یک حزب سیاسی نیست، اما در مواقعی تنها گزینه روی میز است و عملا گزینه دیگری وجود ندارد.»

با اینکه برخی احزاب تندرو اصلاح طلب از جمله حزب اتحاد ملت- اعضای حزب منحله مشارکت- از تحریم انتخابات سخن می گویند، اما اکثریت احزاب و فعالین اصلاح طلب مخالف چنین رویکردی هستند. به عنوان نمونه مصطفی هاشمی طبا اخیرا در اظهارنظری گفته است:« تحریم انتخابات اساساً بی‌معنا است و به نوعی تعیین تکلیف برای مردم است، در حالیکه هر کسی می‌تواند خودش تصمیم بگیرد که در انتخابات شرکت بکند یا خیر.»

در یک نمونه دیگر، «صادق خرازی» فعال اصلاح طلب و دبیرکل سابق حزب ندای ایرانیان پیش از این با انتقاد از رویکرد تحریم انتخابات گفته بود:«هر که انتخابات را تحریم کند، متعلق به بیگانگانی است که می‌خواهند این کشور به سمت نابودی برود، یک روز خوش این کشور در کنار مردم نبودند.»

گفتنی است جریان اصلاح طلب در انتخابات اسفند ۹۸ با چندین لیست مانند «ائتلاف اصلاح‌طلبان حامی ‌دولت»، «یاران اصلاحات»، «یاران‌ هاشمی»، «لیست ائتلاف برای ایران» و… با سرلیستی چهره‌هایی چون مجید انصاری در انتخابات شرکت کردند، اما سرلیست‌های آنها حداقلی‌ترین رأی‌ها را هم نیاوردند. به عنوان نمونه، مجید انصاری در انتخابات مجلس در سال ۹۸ در حوزه انتخابیه تهران فقط حدود ۷۰ هزار رأی کسب کرد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در اظهارنظری گفت:«سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علی‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و باوجوداینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند.»

صوفی در ادامه تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند.»

«حسین مرعشی» دبیر کل حزب کارگزاران نیز پیش از این گفته بود: «در جبهه ما از ۲۴ میلیون رأی آقای روحانی در دوره گذشته، اگر رأی آقای همتی را در نظر بگیریم به ۲ و نیم میلیون رسیده است، ‌ یعنی ما ۸۵ درصد رأی از دست داده‌ایم و اگر آن رأی سفید را هم به‌عنوان یک رأی اعتراضی در نظر بگیریم و با رأی آقای همتی جمع کنیم، ۸۰ درصد از رأی ما افتاده است که این قابل‌مطالعه است یعنی باید دلایل آن را بررسی کنیم.»

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود:«اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است… در سطح تشکیلاتی تبدیل شدن به جمع‌های نسبتا بسته، پیر، خسته و ناتوان و در سطح عملی، آلوده شدن به جریان فرصت‌طلبی و باری به هر جهت و از این ستون تا آن ستون فرج است و بالاخره در سطح فردی، غلبه کارگزاری و کارپردازی و در یک کلام تکنیسینی سیاسی بر مفهوم واقعی و متعهدانه سیاست است.»

از انکار اقدامات دشمن برای «تجزیه طلبی» تا تلاش برای تحریک گسل‌ها

روزنامه شرق در مطلبی به قلم «احسان هوشمند» نوشت:«با وجود انجام سرشماری و آمایش مهاجران افغانستانی در کشور و حضور صدها هزار نفر از مهاجران برای تکمیل مشخصات فردی خود، متأسفانه در ماه‌های گذشته مهاجران افغانستانی با مشکلات دیگری دست‌به‌گریبان شده‌اند. ازجمله موارد به نظر ساده اما پردردسر و ناامیدکننده می‌توان به خرید نان با کارت بانکی یا استفاده از مترو با کارت بانکی اشاره کرد. این در حالی است که مدتی است صدور کارت بانکی برای مهاجران افغانستانی متوقف شده و باوجود امید ایجادشده در میان مهاجران محترم افغانستانی، هیچ تسهیلاتی برای دریافت کارت بانکی برای کسانی که در طرح آمایش شرکت کرده‌اند و دیگر مهاجران افغانستانی تا امروز تعریف نشده است.»

نویسنده یادداشت مذکور در ادامه نوشت:«مشخص نیست چرا مسئولان ذی‌ربط در وزارت خارجه و وزارت کشور در‌این‌باره اقدام فوری مشهودی در پیش نگرفته‌اند. اگر مسئولان ذی‌ربط از حضور این تعداد روزافزون مهاجران در کشور ناراضی هستند، سیاست مهاجرتی کشور را تعریف کرده و راه تردد بیشتر مهاجران مسدود شود و اگر چنین سیاستی در دستور کار نیست، این همه محدودیت برای زندگی روزمره این مهاجران که به صورت عمومی جزء اقشار کم‌درآمد و محروم هستند، چه معنایی دارد؟.»

قطعا مشکلات و معضلاتی که برای اقشار مختلف مردم و از جمله اتباع دیگر کشورها به وجود می آید، مهم و قابل بررسی و پیگیری است و نباید به واسطه برخی قصور و تقصیرها، حق مردم ضایع شود.

اما در این میان نوع بیان مشکلات نیز بسیار مهم و کلیدی است. متاسفانه بخشی از رسانه های منتسب به جریان غربگرا اصرار دارند تا با بازی در پازل دشمن، به بهانه های مختلف، بر تحریک گسل ها اقدام کرده و آن را فعال کند.

در این میان، آنچه برای این طیف بی اهمیت است، حقوق و منافع مردم است. به عنوان نمونه طیف غربگرا در ماههای اخیر ۲ خبر مهم در رابطه با مردم خوزستان را سانسور کرده و از روایت صحیح ماجرا امتناع کردند.

یکی بهره برداری از پروژه عظیم آبرسانی خوزستان بود و دیگری اجرای حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب حرکةالنضال بود.

طیف غربگرا از یکسو بر تحریک گسل های مختلف در کشور اصرار دارد و از سوی دیگر، پروژه دشمن در تفرقه افکنی میان مردم و فعال کردن گسل ها و تلاش برای تجزیه کردن ایران را نیز انکار می کند. به عنوان نمونه، نویسنده یادداشت مذکور در روزنامه شرق، در سال گذشته و همزمان با آشوب ها در مصاحبه با روزنامه هم میهن مدعی شده بود که «بر مبنای شواهد و مستندات میدانی فراوان می‌توان گفت که اعتراضات موجود هیچ‌گونه نشانه‌ای که به‌صورت مشهود و با عدد و رقم به ما نشان بدهد، معترضان یا بخشی از معترضان جدایی‌طلب‌ و تجزیه‌طلب‌ هستند، یا شعارهای جدایی‌طلبانه سر داده‌اند، وجود ندارد. این دست از ادعاها کاملاً نادرست است. داده‌های موجود کاملاً نشان می‌دهد که یک اعتراض عمومی و با رویکرد ملی شکل گرفته است.»

پایان پیام/.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *