ماجرای گسیل نیروهای غیربومی به پالایشگاه هویزه چیست؟

ماجرای گسیل نیروهای غیربومی به پالایشگاه هویزه چیست؟

علیرغم تاکید رئیس جمهور اما مسوولان پالایشگاه گاز هویزه اقدام به جذب نیروهای غیربومی ازشهرهای دیگر استان و حتی از استان‌های دیگر کردند.

ماجرای گسیل نیروهای غیربومی به پالایشگاه هویزه چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس بار دیگر بارقه‌های امید را بار دیگر و از پس از سالها انتظار در میان جوانان تحصیلکرده و جویای کار منطقه دشت‌آزادگان روشن کرد تا این جوانان در محیطی که صیادی، کشاورزی و شغل‌های پدری خود را از دست داده‌اند مشغول به کار شده و سهم واقعی را از صنعت به دست آورده باشند.

رئیس جمهور در سفر اخیر خود به خوزستان در مراسم آغاز عملیات راه‌اندازی فاز ۱ شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس تاکید کرد در همه استان‌‌ها اولویت جذب با جوانان بومی است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: بارها به مدیران گفته‌ام و باز هم می‌گویم که برای جذب نیروی بومی در استان‌ها تردید نکنید، اولویت با آن‌هاست.

اما این روزها اخباری مبنی از جذب نیروهای غیر بومی توسط مسوولان پالایشگاه گاز هویز مطرح است و برخی منابع آگاه در پالایشگاه اذعان دارند این نیروها از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد و اراک و برخی از شهرهای شمالی خوزستان هستند.

اگر نیروی غیر بومی جذب شود وزیر نفت از استیضاح می‌کنیم

قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید جذب نیروهای غیر بومی توسط پالایشگاه هویز، اظهار کرد: بنده در خصوص جذب نیروهای بومی به صورت خصوصی با رئیس جمهور و سپس با وزیر نفت در حضور نمایندگان استان و نماینده‌ای از استان دیگر نیز صحبت کردم و قرار شد لیست شاغلین در پالایشگاه به صورت شفاف اعلام و مشخص شود چه تعداد از نیروها بومی و چه تعداد غیر بومی هستند.

وی با بیان اینکه روز گذشته به ما اطلاع دادند که پالایشگاه گاز هویزه خودسرانه از مناطق دیگر نیرو جذب می‌کنند، افزود: جذب نیروهای غیر بومی برخلاف ماده 47 برنامه ششم توسعه است که به صراحت عنوان کرده بومی یعنی محل فعالیت است.
نماینده دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم منطقه در استخدام اولی‌تر هستند چرا که خداوند این ثروت را در زیر پای آن‌ها قرار داده است، گفت: مسئوولان در جذب نیروها قانون را رعایت نکردند و خلاف مقتضیات منطقه نیرو از شهرهای دیگر استان و حتی از استانهای دیگر آوردند.

ساعدی با بیان اینکه نسبت افراد جذب شده به مردم منطقه دشت آزادگان کم است، عنوان کرد: اگر برای ما محرز شود که نیروها از جای دیگر جذب شده‌اند مجبور می‌شویم با استفاده از ابزار قانونی طرح تحقیق و تفحص از پالایشگاه را مطرح و وزیر نفت را استیضاح کنیم.

وی بیان کرد: نیروهایی که بدون ضابطه و دلبخواهی جذب شده‌اند باید تعدیل و اصلاً نمی‌پذیریم مسئوولی بیاید بگوید یک ماه فلانی را جذب کردیم و نمیتوانیم تعدیل کنیم.

ساعدی افزود: فاز دوم پالایشگاه که در فلات در حال فعالیت است و متعلق به قرار گاه خاتم الانبیا است نیز دو سوم نیروهای جذب شده غیر بومی هستند و در بکارگیری نیروها در غرب کارون بومی بودن را رعایت نشده است.

نیروی حراستی، خدمات و باغبانی را از هویزه جذب می‌کنیم

البته افشین کیانی مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در این رابطه در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در اهواز با رد این اخبار، اظهار کرد: مسوولان و جوانان سوسنگرد انتظار دارند افرادی که اینجا مشغول هستند را اخراج و نیروی جدید بگیریم در حالی که این نیروها 10 سال در این پروژه کار کردند و خاک اینجا را خوردند بنابراین اولویت جذب با آن‌ها است.

وی با بیان اینکه بنده هماهنگ با شورای اشغال شهرستان هویزه و فرماندار نیروها را جذب می‌کنم، افزود: اکنون 70 نیروی حراستی به علاوه 12 نفر نیرو در پالایشگاه مشغول هستند هیچ منطقی اجازه نمی‌دهد که این نیروها را پس از 10 سال اخراج کنم و اتفاقاً در حال گرفتن تایید امنیتی این نیرو هستیم و چنانچه یکی از آن‌ها تایید نشد در بخش دیگری از آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس گفت: برای جذب نیرو دعوایی بین سوسنگر و هویزه است مسوولان سوسنگر می‌گویند: باید از ما نیرو بگیرید در حالی که ما زیر مجموعه هویزه هستیم و برای گرفتن نیروی جدید باید با فرماندار هماهنگ باشیم.

کیانی بیان کرد: در حال حاضر 3 هزارو 500 نفر در پروژه پالایشگاه مشغول هستند که بخش اعظم آن‌ها نیروهای بومی اینجا هستند که در نهایت یک هزار نفر از آن‌ها می‌مانند و مابقی با توجه به اتمام پروزه تعدیل می‌شوند.

وی با تکذیب جذب نیرو از شهرهای دیگر استان و استان‌های کشور، عنوان کرد: کسانی که این ادعاها را می‌کنند بیایند و برای ما ثابت کنند که این نیروها را جذب کردیم.

کیانی در رابطه با چگونگی جذب یک هزار نفری که صحبت آن در رسانه‌ها شد، گفت: از یک هزار نفر تعداد 400 نفر از طریق آزمونی که هلدینگ خلیج فارس برگزار کرد استخدام و پس از دو سال آموزش جذب شدند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر 400 نفر جذب شدند پس چرا بار دیگر در آمار افرادی که قرار است جذب شوند آورده شدند، افزود: ما گفتیم بعد از راه‌انداری کارخانه یک هزار نفر به صورت مستقیم و پنج تا شش نفر هزار نفر به صورت غیر مستقیم جذب می‌شوند.

این اظهارات مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در حالی است که وی در حاشیه افتتاح این پالایشگاه گفته بود: هم‌اکنون حدود 4 هزار نفر در این طرح مشغول به‌کار هستند و این طرح پس از تکمیل برای 1000 تا 1200 نفر به‌طور مستقیم و حدود 6 تا 7 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

کیانی عنوان کرد: نیروی حراستی، خدماتی و باغبای را بدون شک از بچه‌های هویزه می‌گیریم و اگر متخصص داشته باشند بر اساس نیاز جذب خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه از 10 سال گذشته قرارگاه خاتم نیروها را جذب کرده است، بیان کرد: تنها نیروی پیمانکاری که بنده انتخاب کردم، پیمانکار حراست است که قرار شد 120 نیرو بگیرد که 80 نفر از قرارگاه و 40 نفر دیگر از منطقه هستند.

به گزارش فارس ،شهرهای سوسنگرد، هویزه، بستان، رفیع و… جوانان تحصیلکرده بسیاری دارند که به دلیل بیکاری مجبور شدند از شهر و دیار خود مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها به دست‌فروشی و کارگری مشغول شوند.

در فروردین سال 98 سیل سبب شد یک شبه 82 خانوار این مناطق را ترک کنند چرا که تنها داشته خود یعنی زمین‌های کشاورزیشان را از دست دادند.

این در حالی است که شرکت‌های نفتی دور تا دور شهرستان هویزه را احاطه کرده اند اما بومی‌ها استخدام نمی‌شوند.

از طرفی در شهر رفیع 4 میدان نفتی که در هر میدانی 200 تا 280 چاه نفت وجود دارد اما تنها 20 تا 25 نفر از جوانان بومی آن‌هم نه با مدرک و تخصص خود بلکه به عنوان کارگر یا نیروهای حراستی کار می کنند.

بیش از 50 درصد مردم شهرستان هویزه تحت پوشش ارگان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند.

انتظار می‌رود مصوبه اشتغال نیروهای بومی توسط مسوولان وشرکت‌ها رعایت شود و در صورت تخلف می‌بایست جرم‌ انگاری علیه شرکت و مسوولان مربوط صورت بگیرد و این قوانین ضمانت اجرایی داشته باشند.

گازهای همراه نفت میادین غرب کارون، در مجموع حدود 500 میلیون فوت‌مکعب در روز برآورد شده که با افتتاح هر دو فاز پالایش گاز هویزه خلیج فارس، همه گازهای همراه نفت میدان‌های غرب کارون به‌طور 100 درصد جمع‌آوری خواهد شد.
پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *