کم‌محلی بانک‌ها به نهضت ملی مسکن

کم‌محلی بانک‌ها به نهضت ملی مسکن

استاد دانشگاه در رابطه با عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن به مردم گفت: در آن چیزی که در سیاست‌های کلان است و آن چیزی که در سطح خرد است، تفاوت فاحشی دیده می‌شود و این عملا سبب نارضایتی‌ست.

کم‌محلی بانک‌ها به نهضت ملی مسکن

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: رحمان سعادت، عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، هدایت اعتبار بانک‌ها به سمت بنگاه‌های واقعی و مولد را خوب ارزیابی کرد و در این باره گفت: هر تولیدی احتیاج به منابع انسانی، انرژی، زمین و منابع مالی دارد. منابع مالی نیز چه به صورت سرمایه کلی، چه به صورت سرمایه در گردش به آن نیاز است و عموما شرکت‌ها نیز نیاز به سرمایه در گردش دارند. دولت، جامعه و نظام بانکی باید منابع را در اختیار بنگاه‌های واقعی و مولد بگذارند نه اینکه منابع فقط به سمت یک سری اسم‌های خاص سرازیر شود. حتی بعضا شرکت‌هایی که وجود خارجی ندارند، از بانک‌ها وام می‌گیرند. اگر بنگاه‌های مولد شناسایی شوند، به این امر کمک می‌کند.

وی درباره طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از فعالیت‌های مولد کشور توضیح داد: مسکن به عنوان صنعتی مولد و پیشرو است، زیرا این بخش با بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر مثل صنعت کاشی، صنعت برق و صنعت شیشه در ارتباط است. بنابراین، طرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن برای رشد اقتصادی ۳ تا ۵ درصدی خوب است.

این استاد دانشگاه، همچنین در مورد سودده بودن ساخت مسکن اظهار کرد: بانک خصوصی مثل سایر بنگاه‌ها به دنبال سود بیشتر است، از این رو طبیعتا به ساخت مسکن وارد می‌شود. بانک‌های دولتی نیز به عنوان نهاد یا یک بازویی که در اختیار دولت است، بیشتر می‌توانند در این حوزه ورود کنند.

سعادت از کم کاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن به مردم گفت: آنچه که از مردم و رسانه‌ها می‌شنویم آن است که از عملکرد بانک‌ها در این خصوص خیلی راضی نیستند. البته ممکن است در اخبار مطالبی گفته شود که مثلا مقداری از این وام‌ها اعطا شده، اما وقتی به شعبه بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که یا تسهیلات نمی‌دهند یا مانع ایجاد می‌کنند؛ در واقع بانک‌ها با عملکرد خود یک «نه» غیرمستقیم می‌گویند. بنابراین، در آن چیزی که در سیاست‌های کلان است و آن چیزی که در سطح خرد است، تفاوت فاحشی دیده می‌شود و این عملا سبب نارضایتی‌ست.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *