امسال راحتتر پیراهن مشکی محرم پیدا میکنیم!
محرم سال گذشته بود که عکسهایی از لباسهای مشکی با طرحها و نوشتههای عجیب و نگرانکننده در شبکههای اجتماعی منتشر شد. این لباسها به بهانهٔ مشکیبودن که رنگ عزاست، به عزاداران حسینی عرضه میشد، اما حاوی طرحهای سخیف و نوشتههای بعضاً رکیک و حتی علائم شیطانپرستی بودند.
گروه زندگی: حوالی محرم سال گذشته بود که عکسهایی از لباسهای مشکی با طرحها و نوشتههای عجیب و نگرانکننده در شبکههای اجتماعی منتشر شد. این لباسها به بهانهٔ مشکیبودن که رنگ عزاست، به عزاداران امام حسین علیهالسلام عرضه میشدند، اما حاوی طرحهای سخیف و نوشتههای بعضاً رکیک و حتی علائم شیطانپرستی و صهیونیستی بودند.
لباسهای مشکی با طرحهای سخیف و نمادهای شیطانپرستی
امسال ویژند(معادل فارسی کلمه برند) «سَدِنپوش» با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طراحی رویداد «دیدار» دست به کار شدهاند تا پیش از آنکه بازار پر شود از لباسهای بیکیفیت در طراحی و دوخت، تولیدات فاخر و در شأن عزای حسینی را روانهٔ بازار کنند.
«مهدیه هاشمزاده» دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد «دیدار» در این باره بیشتر برایمان میگوید.
مهدیه هاشمزاده، دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد «دیدار»
* رویداد «دیدار» با محوریت لباس محرم و اربعین
«مهدیه هاشمزاده» دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد «دیدار» در گفتوگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: «این رویداد با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و ویژند(معادل فارسی کلمه برند) «سَدِنپوش»، بر اساس رویکرد زنجیرهٔ ارزش پوشاک و با هدف انبوهسازی تولید پوشاک ایرانی اسلامی مدلسازی شده است و برای اولین در ایران برگزار میشود.»
محوریت رویداد «دیدار» لباس محرم و اربعین و لباس خدام هیأتها و اماکن مقدس است. به گفتهٔ هاشمزاده چون در ایام محرم و اربعین، زیارت امام حسین علیهالسلام مدنظر است، به جای واژهٔ «زیارت»، «دیدار» انتخاب شده است.
* مرحلهٔ اول «دیدار»: آموزش زنجیرهٔ ارزش پوشاک مد ایرانی اسلامی
رویداد «دیدار» در ۴ مرحله برگزار میشود. مرحلهٔ اول، سمینار «زنجیرهٔ ارزش پوشاک مد ایرانی اسلامی» بود که ۲۹ اردیبهشت برگزار شد. هاشمزاده دربارهٔ این مرحله میگوید: «در این سمینار ما از اساتید مختلف در تمام حلقههای زنجیرهٔ ارزش پوشاک دعوت کردیم که بر اساس مد ایرانی اسلامی، این زنجیره را آموزش بدهند. چون این بحث بسیار مهم است و ما تأکید زیادی بر آن داریم. شعار ما هم همین است و بر اساس زنجیرهٔ ارزش پوشاک میخواهیم صنعت مد اسلامی در ایران را به وجود بیاوریم.».
به اعتقاد هاشمزاده لازمهٔ این امر آن است که ویژندهای موجود در این حوزه، آموزش ببینند، رویدادهایی شبیه «دیدار» بیشتر برگزار شود و در قالب فعالیتهای کوچک، ضریب حداکثری به این قبیل رویدادها داده شود تا اهداف تعریفشده، محقق شوند.
* مرحلهٔ دوم «دیدار»: نمایشگاه ۳روزه در تهران
مرحلهٔ دوم رویداد «دیدار» یک رویداد نمایشی و رقابتی است که شرکتکنندگان آن طراحان لباس، تولیدکنندگان و کسبوکارهای حوزهٔ مد ایرانی اسلامی هستند. بر اساس اعلام کمیتهٔ اجرایی رویداد، شرکتکنندگان تا ۲۵ خرداد فرصت دارند کالکشن نمونهدوزیشدهٔ خود را از طرحهای کاربردی برای محرم و اربعین، به آدرس دبیرخانهٔ کارگروه مد و لباس بفرستند.
روال کار اینگونه است که بعد از دریافت نمونهلباسها، کمیتهٔ علمی رویداد، آنها را از نظر جنس پارچه، کیفیت دوخت و کاربردی بودن لباس، کارشناسی میکنند. بعد از تأیید کارشناسان، لباسها وارد رویداد نمایشی یا همان نمایشگاه میشوند.
این نمایشگاه از تاریخ ۳ تا ۵ تیر ماه در هتل همای تهران برگزار خواهد شد و فرصت مناسبی است برای فروشندگان سطح شهر، ذینفعان در کسبوکارهای خلاق و تولیدکنندگانی که به صورت تخصصی چنین لباسهایی تولید میکنند. هاشمزاده این فرصت را اینطور شرح میدهد: «میتوانند به طور مستقیم و بدون واسطه با تولیدکننده و طراح لباس در ارتباط باشند و تعامل کنند. همچنین این امکان برای فروشندگان سطح شهر وجود دارد که محصولاتی را که در نمایشگاه ارائه میشود به صورت عمده به تولیدکننده سفارش دهند و ۱۰ تا ۱۴ روز بعد سفارش خود را تحویل بگیرند تا برای بازار محرم و اربعین قابل عرضه به مشتریان باشد. اساساً یکی از اهداف بزرگ برگزاری این رویداد اتصال حلقههای طراحی و تولید به کف بازار است.».
* مرحلهٔ سوم «دیدار»: کارگاههای آموزشی زنجیرهٔ ارزش پوشاک
بعد از رویداد نمایشی در ۵ تیر، یک فرصت یک ماهه تا محرم وجود دارد که قرار است به ارائهٔ کارگاههای آموزشی اختصاص یابد؛ صفر تا صد زنجیرهٔ ارزش پوشاک شامل فعالیتهای بالادستی، میاندستی و پاییندستی.
هاشمزاده توضیح میدهد: «حلقههایی مثل تحقیق و توسعه، مد و طراحی، برندینگ و… که جزو فعالیتهای بالادستی زنجیرهٔ ارزش پوشاک هستند؛ فعالیتهای میاندستی که شامل تولید صنعتی است، از مهندسی تولید تا برش، دوخت و تکمیل محصول؛ فعالیتهای پاییندستی هم شامل مباحث بازاریابی و بازارسازی، مدلهای مختلف فروش، خدمات پس از فروش و… ؛ تمام این موارد را در فاصلهٔ یکماهه تا محرم به مخاطبان آموزش میدهیم.».
* مرحلهٔ چهارم «دیدار»: برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف
به گفتهٔ دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد «دیدار» بسترهای مختلفی برای فروش در قالب نمایشگاههای عرضه و فروش برای مخاطبین و تولیدکنندگان پیشبینی و فراهم شده است. لباسهایی که در روزهای ۳ تا ۵ تیر در نمایشگاه ارائه میشوند، در این بسترها به تولید انبوه و فروش میرسد. قرار است این بسترهای فروش در ماه محرم و ۲۰ روز قبل از اربعین در شهرهای مختلف ارائه شود. علاقهمندان میتوانند اطلاعات تکمیلی را از طریق شبکههای اجتماعی «سدنپوش» (sadenpoush) یا «رویداد دیدار» (irantan_roydad) در اینستاگرام، تلگرام، بله، ایتا و توییتر به دست آورند.
پوستر رویداد «دیدار» و راههای ارتباطی با کمیتهٔ اجرایی آن
امیدواریم امسال مردم بتواند با خیال آسوده و بدون دغدغه و نگرانی از معنای سخیف یا ضداسلامی طرحها و نوشتههای روی لباسها، لباس باکیفیت و فاخر برای عزاداری محرم و اربعین تهیه کنند.
پایان پیام/