ریاضت: شرع و اخلاق، اشاعه فحشاء را بزرگتر از اصل آن میدانند
حجتالاسلام ریاضت با اشاره به اینکه در شارع مقدس اشاعه فحشاء، بزرگتر از اصل فحشاء است، گفت: امروز همه روی دیگران ذرهبین گذاشتهاند و آنان را قضاوت میکنند. جالب است معیار و سنجش آنها، دین است، اما دینی که خودشان تعریف میکنند!
حجتالاسلام محمود ریاضت استاد حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس با اشاره به این نکته که انسان ممکنالخطاست، اظهار داشت: غیر از ۱۴ معصوم همه انسانها، ممکنالخطا هستند. قرار نیست کسی امام سیزدهم و یا معصوم پانزدهم باشد، بنابراین نباید اگر فردی با هر میزان دینداری یا جایگاه دچار خطا و لغزش شد، تعجب کرد.
ذرهبین روی اعمال خود بگیرید، نه دیگران
وی افزود: نکته دوم این است که انسان باید ذرهبین را روی اعمال خودش بگیرد؛ یعنی ما مأمور به دیگرشناسی در موقع انسانشناسی نیستیم، بلکه مأمور به خودشناسی هستیم، بنابراین بامعیار و سنجش دین باید خود را و نه دیگران را بسنجیم. باید بدانیم که قضاوت کارها با خداوند است و ما حق نداریم کسی را قضاوت کنیم.
ریاضت با اشاره به اینکه انسان ممکنالخطاست و باید با معیار و سنجه دین شناخته شود، گفت: این به معنای آن نیست که معیار و سنجش دین را روی اعمال دیگران تنظیم کنیم. این مبنایی ندارد. در آیه ۱۰۵ سوره مائده داریم: «عَلَیکُم أَنفُسَکُم؛ برشما باد به خودتان» همچنین در آیه ۶ سوره تحریم هم داریم: «قوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ؛ خود و خانواده خویش را از آتشىکه هیزم آن انسانها و سنگهاست، نگه دارید»
به تعداد دینداران، دین داریم
این کارشناس دینی گفت: انشاءالله خداوند به ما توفیق دهد که این را بفهیم و عمل کنیم؛ زیرا امروز در جامعه ما همه ذرهبینها را روی دیگران گذاشتهاند و آنان را قضاوت میکنند. جالب است در این مواقع هم معیار و سنجش دینی است اما دینی که خودشان تعریف میکنند.
وی ادامه داد: ما امروز متاسفانه به تعداد دینداران دین داریم و تعاریفی از دین ارائه میشود که با تعریف اصلی صاحب آن زاویه بسیار دارد. حتی اگر تعریف ما همان تعریف اصیل دین باشد، فقط باید خود را سنجش کنیم و حق نداریم دیگران را ارزیابی کنید.
افشای فحشاء موجب گسترش آن میشود
ریاضت با اشاره به اینکه در شارع مقدس اشاعه فحشاء، بزرگتر از اصل فحشاء است، گفت: این امر یک دلیل عقلی منطقی دارد. اعلام یک چیز و اتفاق متعفن، موجب گسترش آن میشود. بنای شارع مقدس این است که اگر چیز متعفن، نامطبوع و ناراحتکنندهای در جایی افتاده بود، باید در آن را گذاشت و اگر هم خورده شود، فضای بیشتری را درگیر و آلوده میکند.
این کارشناس دینی گفت: تصور کنید فردی فحشاء و منکری را انجام داده است. به قول علمای اخلاق، هر کثافت و منکری، نجاست است و بوی متعفن و بدی دارد. بنای اسلام و شارع مقدس این است که اگر چیز نجسی، جایی افتاده بود، باید آن را برداشت و دور انداخت یعنی از آن فضا دور کرد. اگر این کار برای ما مقدور نیست، باید در آن را گذاشت و نباید آن را هم زد زیرا فضای بیشتری را آلوده میکند.
اگر منکر را هم بزنیم، عقلاً کار زشتی است
ریاضت افزود: عقل و منطق حکم میکند که من فضای بیشتری را آلوده نکنم. اگر میتوانم آلودگی را از بین ببرم، باید این کار را انجام دهم، اما اگر نمیتوانم و شروع به هم زدن و پخش کردن آن کنم، عقلاً کار قبیح و زشتی را انجام دادهام. به خاطر همین اشاعه فحشاء و منکر از خود آن بزرگتر است، زیرا این حکم عقل و منطق است.
وی افزود: طبق قاعده «کلما حکم به الشرع حکم به العقل» چون عقل این کار را رد میکند، شرع هم آن را رد کرده است.
افشای فحشاء موجب ناامیدی و بیانگیزگی در جامعه میشود
ریاضت با بیان اینکه ما به هیچ عنوان نمیتوانیم منکر را باز کنیم و افشاگری کنیم، تصریح کرد: برخی میگویند دانستن حق مردم است؛ بله میپذیریم، اما این مربوط به موضوعات عمومی است. به طور مثال در استفاده از بیتالمال اگر کسی دزدی کرد، امیرالمومنین(ع) میفرماید او را مشهور کنید، سرش را بتراشید و در نماز جمعه بچرخانید؛ زیرا به بیتالمال مسلمانان تعرض کرده است. اما در امور شخصی و خانوادگی، اگر فردی دچار منکر شد و ما آن را علنی کنیم و پرده آبرویش را بدریم، جامعه را دچار ناامیدی و بیانگیزگی کردهایم.
این کارشناس دینی ادامه داد: مهمترین پیامد این افشاگری، ایجاد سوءظن میان مسلمانان است. عدم حسن ظن در جامعه ایجاد میشود و بیاعتمادی ساری و جاری میشود. بالاخره هر باغچه و گلستانی را بیل بزنیم، در آن کرم و حیوانات موذی پیدا میشود. افرادی که دست به افشاگری و هتک آبروی دیگران میزنند، اگر پرده از کارهایشان برداشته شود، هیچ مشکلی ندارند؟
حرمت مؤمن از کعبه بزرگتر است
وی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) میفرماید: «لَو تَکاشَفتُم ما تَدافَنتُم؛ اگر از درونِ همدیگر آگاه مىشدید، یکدیگر را دفن نمىکردید.» یعنی اگر پرده آبروی افراد را کنار بزنید، روزی پرده از اعمال شما هم کنار میرود و افراد به هم اعتماد پیدا نمیکنند و حاضر نمیشوند، یکدیگر را حتی دفن کنند.
ریاضت با بیان اینکه ما نمیتوانیم به منکرات به بهانه افشاگری دامن بزنیم، گفت: پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «اَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ اَلْکَعْبَةِ؛ حرمت مؤمن از کعبه بزرگتر است» ان شاءالله خداوند به حرمت ماه محرم و برکت مجالس اهل بیت(ع) این معرفت را به ما دهد که با شارع مقدس و سنجه دین به خودشناسی بپردازیم و دیگران را قضاوت نکنیم و کار غیرعقلی و غیرشرعی اشاعه منکر و افشاگری منکر دیگران را انجام ندهیم و بیمحابا اسرار مردم را فاش نکنیم و پرده آبروی مردم را بالا نزنیم؛ زیرا خداوند ستار العیوب است و اگر کسی آبروی افراد را ببرد به تعبیر روایت با خدا به دشمنی پرداخته است و کشّافالعیوب میشویم.
پایان پیام/