رسانههای بیگانه وارد مرحله خودافشایی شدهاند
تحلیلگر ارشد رسانه گفت: رسانههای بیگانه اکنون وارد خوداظهاری و خودافشایی شدهاند که برای رسانههای داخلی تا 3 ماه آینده فرصت طلایی و مغتنمی به شمار میآید.
فارسپلاس؛ دیگر رسانهها – برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی(کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه) و دکتر جواد یوسفی( استاد دانشگاه وکارشناس رسانه) به بررسی مدلهای تبلیغی و پشتیبانی از عوامل میدانی طراحی شده توسط دشمنان در رسانههای بیگانه پرداخت.
مشابهت سازی معکوس؛ مدل فراخوان ذخیره
داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه درباره رویکرد رسانههای بیگانه و تلاش آنها برافروخته نگه داشتن میدان گفت: رسانههای بیگانه 4مرحله را طراحی کرده بودند تا براساس آن بتوانند فضایی را ایجاد کنند و از آن تحت عنوان سالگرد 3 استفاده کنند که فرآیندهای خاص خود را دارد.
وی افزود: اولین مدل رسانههای بیگانه؛ "مشابهت سازی با موضوع مهسا امینی در قالب کیس فراامنیتی" بود. آنها از همان ابتدا سعی کردند تا اجتماعی با مسئله برخورد کنند. ضریب موفقیت آنها در تولید پیام قریب به 90درصد بود. اما، میزان موفقیت آنها در پیوند با میدان کمتر از 10درصد بود. علت این است که رسانههای بیگانه بعد از فلج شدن مسیح علینژاد به عنوان تاپ لیدر این جریان، عملا موضوع جمع آوری فلت میدان را از دست دادند. در مدل دوم؛ از "مشابهت سازی معکوس" استفاده کردند. این مدل در نزد این رسانه ها همیشه و بلااستثناء به معنای فراخوان ذخیره است. همان طور که اکنون رژیم صهیونیست ذخیره نیروی ارتشی خود را فراخوان کرده این رسانهها نیز مدلهای خود را فراخوان کرده است.مانند نرگس محمدی که او را فراخوان کردند، نرگس محمدی نزدیک به 12سال است که به عنوان یک کیس در آب نمک خوابیده و برای این رسانهها مطرح بوده و مرتبا بر آن موج سواری میکنند.
داودی همچنین تأکید کرد: البته این موج سواری به منزله ی دادن دیواره ارتفاع نیست. بلکه خیلی سطحی بر مسئله حرکت می کند. در پیوند مسئله اول و فراخوان ذخیرههای معکوسشان در حالت دوم، اتفاق جالبی افتاد، از این منظر که رؤسای جمهور دولتهای مختلف پای میدان آمدند. در مرحله دوم؛ شاهد پیوند میان موضوع، میدان و روسای جمهور بودیم که اصطلاحا به آن موج هم تراز میگوئیم.
تبدیل سالگرد به فرهنگ از مدلهای رسانههای بیگانه
داودی همچنین گفت: مرحله سوم؛ ساختن پروژه جدید برای تبدیل سالگرد به یک فرهنگ بود، مانند چالشی بود که سالها با مسئله چهارشنبه سوری داشتیم و معلوم نبود که آیا این مراسم سالگرد است یا رسم یا یک فرهنگ. این قاعده آرام آرام، کیس های جدید را وارد فضا می کرد. چرا؟ به این دلیل که کیس های بعدی میبایست بلافاصله منقضی می شدند. در کنار هم قرار دادن موضوعات ریزی مانند زنان، بحث زندانها در حال ایجاد حالت سوم بود.
رسانه بیگانه زمین و زمان را میدوزد تا احساس مخاطب را برانگیزد
وی افزود: در مرحله چهارم؛ که مسئله بسیار مهمی است. بسیار آرام و نرم مسئله شکست سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه مقاومت را شروع کرده بودند. رسانههای بیگانه بر دو موضوع بسیار فعالیت داشتند. میزان هیئاتی که به صورت دیپلماتیک و رسمی با هواپیما از رژیم صهیونیستی در عربستان فرود آمدند. بحث آشکارسازی روابط و عادی سازی روابط با عربستان را مطرح می کند و موضوع را درست زمانیکه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در حال برگزاری است، در قالب اسرائیلی، عربی، غربی پیگیری می کند و اینها را کنار موضوعی قرار می دهد و به مردم میگوید که نرگس محمدی را ببین و پیاده شدن رژیم صهیونیستی در عربستان را هم ببین. این دو آینده موفقیت آمیز شماست و غیر از این هر چه که شما به آن بیندیشید منجر به شکست خواهد بود. رسانههای بیگانه طراحی داشتند که این طراحی با این مدت زمان ها اتفاق می افتد. 17روز بر آن فعالیت کردند و بعد از آن یک جهش سه ماهه داشتند تا در این سه ماه این موضوع را جابیاندازند. مسئله ای که دیروز اتفاق افتاد، یک اختلال حداقل سه ماهه به لحاظ ایجاد قوت در کیس های با قدمت تبلیغی با رسانه های بیگانه در ایران ایجاد کرد. به همین دلیل رسانههای بیگانه از دیروز زمین و زمان را به هم میدوزند تا سه کار را انجام دهند.
داودی در ادامه برنامه عنوان کرد: یک؛ گزاره های حسی، عاطفی و روانی را وارد مسئله کنند و مدام راجب به تصویر دختر نظامی صحبت می کنند که حماس او را به اسارت درآورده است. اما جالب اینجاست که فیلم مذکور دو تیکه است و تیکه دیگر آن سلفی گرفتن دختر با آنهاست که آن را پخش نمیکنند. نکته دوم؛ راجب به قدرت اسرائیل صحبت میکند و نکته سوم؛ متصل کردن آن به جمهوری اسلامی است. آنها میخواهند نقش مقاومت را در ایران عمق نمایی کنند و در این راستا از دو اصطلاح استفاده می کنند. "حماس تروریست با رژیم جمهوری اسلامی تروریست".
مظلومنمایی رسانههای بیگانه همچنان ادامه دارد
داودی گفت: برای اولین بار تعداد افرادی که از رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند، از تعداد شهدای غزه بیشتر است و عملا نیروهای نظامی حماس در بازپسگیری مناطق اشغالی بسیار موفق بودند و در شهرک مستقر شدند. مظلوم نمایی رسانه ها همچنان ادامه دارد به طور مثال یکی ویدیوی آن دختر نظامی و دیگری پناه گرفتن آنها در سطل زباله هنگام موشک باران است. رسانه ها از این ترفند برای پررنگ کردن این مظلوم نمایی استفاده می کنند تا از این طریق احساسات مخاطب را برانگیزند.
ماست مالی برای حراست از هویت و حیثیت خود
داودی عنوان کرد: رسانههای بیگانه برای اینکه از هویت و حیثیت خود حراست کنند، معمولا مفاهیمی را که در ایران قدمت پیدا میکند، به روشی ماست مالی میکنند که انگار از لحاظ تاریخی همانی است که آنها میگویند و واقعیت را نه تنها تحریف بلکه کتمان میکنند و این یکی از نقاط برجسته رسانههای بیگانه است.
وی افزود: زمانی که رسانههای بیگانه به دوگانههای پرداختن به مسائل داخلی در ایران برای استمرار مسئله ای تحت عنوان "زن، زندگی، آزادی" یا مسئله ای تحت عنوان رژیم صهیونیستی و اتفاقاتی که رخ داده است می پردازد، دو رسانه از مابقی رسانه ها برجسته تر می شود. یک. صدای آمریکا و دو. بیبیسی فارسی. این دو رسانه به دلیل پهنای تاریخی که در حوزه مفاهیم دارند، بیشتر در این حوزه کار می کنند، معمولا سعی می کنند تا با مخرج عمل کنند. اینها می گویند که نرگس محمدی را چه کسانی گرفته اند؟ یک تعداد افرادی که مخالف آزادی و حقوق بشر هستند و چه کسانی حماس را برای حمله به اسرائیل فعال میکند؟ تروریستی به نام جمهوری اسلامی. پس کسانی که مردم را در اراضی اشغالی قتل عام می کنند همان تروریست هایی هستند که در یک اشل دیگری، نرگس محمدی را زندانی کرده اند. هنر رسانه های بیگانه اینگونه خرج داده می شود.
میدان که پرحجم وارد شود، رسانههای بیگانه کم میآورند
داودی اضافه کرد: رسانههای بیگانه وقتی کم می آورند که میدان مقابل آنها پرحجم وارد میشود. به قدری حجم بحث زدن افقلان و حیفا و تلآویو و شهرک نشین ها زیاد است که نمیتوانند ندید بگیرند. این یکی از راهکارهای ما در مقابل رسانههای بیگانه است. در مواجه با نرگس محمدی، ستوده و نوع روایتی که از خانم گراوند انجام دادند. اگر پرحجم حرکت کنیم، موتور رسانههای بیگانه قفل میشود و سبب روند معکوس در آنها میشود.
وی تصریح کرد: همه رسانههای بیگانه متفق القول هستند که این حمله بعد از یک سلسله اتفاقاتی بود که اسرائیل نباید وارد آن می شد. حالا که شده باید ضرب شست آن را بچشد. باید این نکته را در نظر داشت که رسانه بیگانه آنجا بر سر ما سوار میشود که مطمئن است معادل آن در ایران به او ضربه نمیزند. رژیم صهیونیستی برای چه مرتب میترسد؟ چون مطمئن است که بعد از انجام چند عملیات ترور، انفجار، زدن سوریه و… کل عظمت مقاومت بر سر او خیمه میزند. مدل رسانههای بیگانه هم همین است، هرجا که به نفعشان باشد، عمل میکنند و این رمز موفقیت اوست.
رسانه داخلی باید شفاف و صریح عمل کند
داودی همچنین گفت: اسرائیلیها برای اینکه جایی را بزنند از قبل نمیگفتند، ولی این مورد حمله از ماهها قبل به اسرائیلیها گفته میشد. بنابراین؛ عبارتهایی از جمله گروگان و کشتن زن و بچه و مضخرفاتی که رسانههای آنان بیان میکنند، معنا ندارد.
وی افزود: رسانههای بیگانه محتوای تولید شده خودمان را بهتر از ما رصد میکنند و قویتر از ما عمل میکنند و این خیلی بد است. رسانههای داخلی باید بر این موضوع بسیار توجه داشته باشند و صریح و شفاف عمل کند.
رسانههای بیگانه وارد خودافشایی شدهاند/ 3ماه، فرصت طلایی برای رسانههای داخلی
داودی اظهار داشت: رسانههای بیگانه اکنون وارد خوداظهاری و خودافشایی شدهاند که برای رسانههای داخلی تا سه ماه آینده فرصت طلایی و مغتنمی به شمار میآید.
مأموریت اصلی رسانههای بیگانه حراست از رژیم صهیونیستی است
وی افزود: 4گزینه بسیار مهم است، گزینه اول؛ باید یک مفهوم را به صورت جدی بپذیریم. تمامی افرادی که ظرف یکسال و نیم گذشته، برای ضد انقلاب از کوچکترین سنگ تا بزرگترین کوه را به سینه زدند و چه کسانی که با سفاحت خود در داخل زمینه سازی کردند و آنهایی که با علم خود در خارج از کشور سینه چاک کردند و گریبان دریدند. تمامی این افراد به صورت جدی یک مسئله را پشتیبانی می کنند. ماموریت اول رسانه های بیگانه چیست؟ وظیفه و ماموریت اول آنها این است حراست از رژیم صهیونیستی مساوی با ناآرام بودن در جمهور اسلامی. ماموریتی که قدمتی 43 ساله دارد و عملکرد آنها دلیل و سند این حرف است. یکبار اسم آن جنگ تحمیلی است که کیس صدام می شود. بار دیگر منافقین، بهایی ها، فرقه ها، زن زندگی آزادی و… که همه این موارد را وقتی کنار هم می گذاریم، به این نتیجه می رسیم که آنها فرق محتوایی و ماهوی نکرده اند.
این کارشناس رسانه همچنین عنوان کرد: پس اعتبار رژیم صهیونیستی به برهم ریخته شدن ایران است. بنابراین؛ برای این موضوع هزینه میکنند و در واقع تولد اینترنشنال به همین منظور بوده است. جمهوری اسلامی ایران، در ذیل مقاومت میتواند نقطه آسیب را جابه جا کند و آنها از این مسئله وحشت کردهاند و حتی آن را با حمله رژیم صهیونیستی به صبرا و شتیلا یکی دانستند، در حالیکه اگر در هر ثانیه، هزار صهونیست را در اراضی اشغالی به مدت 24ساعت کشته شوند، 10 درصد جنایت آنها در صبرا و شتیلا جبران نمیشود و دیگری فاجعه حلبچه که با ضریب کمتر این اتفاق افتاد. بنابراین؛ انتقال پارادایم دفاعی امنیتی توسط رسانه های بیگانه یکی از روش های آنان است که سردمداران رژیم صهیونیست انگلیس و آمریکاست.
آنچه که رسانههای بیگانه مخفی میکنند
داودی در ادامه گفت: پارادایم دوم به ساحت دفاعی آنها برمی گردد. اروپا توانایی حمایت را ازدست داده و رسانه های بیگانه آنچکه مخفی می کنند این است و کلاه گشادی بر سر مخاطب به نسبت واقعیتی که در میدان وجود دارد می گذارند. نکته سوم؛ رسانه های بیگانه دو رسالت جهانی برعهده دارند. یک. جلوی شبکه سازی برای گسترش انقلاب در داخل و خارج را بگیرند. دو. تصور و تصویری از آن سو بسازند که این سو مقهور شود که نکته بسیار مهمی است. نکته ی چهارم؛ شک نکنید که رسانه های بیگانه برای جبران این خفتی که تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت، قطعا به سمت فعال کردن برخی گسل و موضوعات موازی در جمهوری اسلامی می روند تا ذهن مخاطب را از شیرینی این پیروزی فارغ کنند و به موضوعات بی ارزش دیگری سرگرم شود. بنابراین؛ اگر رسانه های بیگانه مجدد خباثت خود را آغاز کردند، رسانه های داخلی می بایست بهترین استفاده را از وضعیت موجود برای بازسازی افکار عمومی داشته باشند.
وی تاکید کرد: هر چه آرمان ما رفیع تر باشد، مشکلاتمان کوچکتر به نظر می رسد. اگر هدف زدن رژیم و حضور در بیت المقدس باشد، قطعا حل کردن مسئله حجاب کار سختی نخواهد بود.
یوسفی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در ادامه این گفتوگو در رابطه با موضوع نرگس محمدی خاطرنشان کرد: ایشان برای گرفتن جایزه صلح نوبل در چند وقت اخیر عمدا هیچ کدام یک از حقوق طبیعی خود را در زندان استفاده نکرد و رفتارهای غیرهنجاری در زندان انجام داد.
وی افزود: جایزه صلح نوبل از سال 1901 اعطا می شود و تا امسال بیش از 90درصد این جایزه را فقط به اروپاییها و آمریکایی ها دادند و تا سال 1991 فقط 5نفر غیر اروپایی و آمریکایی این جایزه را گرفتند و در دو برهه جنگ جهانی اول و دوم، این جایزه را به هیچ کس نداند. این بدین معنا که مخاطب باید بداند فقط کسانی برای صلح جانفشانی می کنند که فقط در اروپا و یا در آمریکا هستند. تنها در 15سال اخیر آسیایی ها و آفریقایی ها برای آنان مهم شده است و برخی افراد برای آنها مشخص است از جمله شیرین عبادی تا یاسر عرفات و انورسادات…
یوسفی اضافه کرد: تمام آنها به یک اتفاق غیرقابل پیش بینی شده به عنوان طوفان الاقصی ختم میشود به شکلی برای کاربران به یک موضوع طنز تبدیل شده است. رسانه های بیگانه به چند واژه بسیار تاکید کرده اند، اسرای جنگی رژیم صهیونیست را تحت عنوان گروگانگیر نام می برند و بر شبه نظامی ها نیروهای حماس تاکید دارند و شدیدا اعلام می کنند که هر اتفاقی بواسطه ایران شکل گرفته است و با در کنار هم قرار دادن گزاره ها می خواهند به مردم بگویند که ایران طرفدار تروریست را ببینید که چطور شهروندان مظلوم ما را توسط عوامل خود گروگان گرفته اند که در آینده نه چندان دور از این موضوع در مجامع بین الملل بهره بگیرند. این موضوع به قدری برای آنها شوک کننده بود که خبرنگار خبرگزاری تلویزیون دولتی ترکیه زار می زد و می گفت که قرار بود رابطه با اسرائیل را توسعه و تحکیم دهیم و این اتفاق همه چیز را به هم ریخت. موضوعی که اکنون تمام اقدامات رسانه ای را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنها را غافلگیر کرده، این است که حماس این مقتدر مظلوم به معنای واقعی مظلوم تر از بسیاری از قوم ها و افرادی هستند که می توان در این چند دهه اخیر از آنها یاد کنیم.
مظلومسازی غرب تا ساختن یک چهره خشن از جمهوری اسلامی ایران
یوسفی درباره عملیات رسانه ای غرب گفت: مظلوم نمایی و مظلوم سازی غرب و ساختن یک چهره خشن از جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط باید بیشتر مورد توجه رسانه های داخلی قرار بگیرد، تا بتواند بر این موضوع عملیات دقیقی داشته باشد. در غیراینصورت و با توجه به سیطره رسانه ای آنها ممکن است این موضوع برای چالش های بین المللی آینده ما هزینه بر شود.
فشار رسانهای تا کاخ سفید هم پیش رفته است
وی افزود: رسانهها به قدری به آمریکا فشار وارد کردند که دلیل این اتفاق توافقی است که شما با ایران انجام دادید، که وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این اتفاق هیچ ربطی به تعامل میان ما با ایران و ایالات متحده ندارد و این نشان می دهد که فشار رسانه ای تا کاخ سفید هم پیش رفته است. وقتی حرکت، ضرب اولی باشد و از استراتژی ضرب دومی خارج می شوید، این اتفاقات می افتد. از وقتی نتانیاهو شروع به تهدید کرده است شمار کشتگان اسرائیل و سرزمین هایی که توسط مبارزان جبهه مقاومت آزاد شده و میزان خروج شهروندان نامشروع آن منطقه بالاخص از فرودگاه بن گورین به عنوان نماد فرهنگی آنها افزایش یافته است. به خاطر همین اتفاق است که ما در میدان عمل ضرب اول بودیم اما باید اذعان کنم که در رسانه ضرب اول نبودیم و آنها در رسانه نتوانستند این اقدام میدان را نادید بگیرند. به دلیل اینکه پوشش اتفاق بقدری وسیع بود که هیچ نوع تهاجم رسانه ای نمی توانست، آن را سانسور کند.
یوسفی همچنین تأکید کرد: چون این بار ضربه به جایی خورده که تمام رسانه ها در حال پوشش آن هستند. نظریهای که در بحث رسانه بسیار از آن استفاده می شود، چارچوب سازی به ذهن مخاطب است. که در آن به مخاطب می گویند در مورد چه چیزی و چگونه فکر کنند. رسانه های بیگانه از هم اکنون ذهن مخاطب را برای یک اتفاق آینده در مورد این تهاجم، حامیان و مسببان آن آماده می کنند.
گفتمان سازی و تحول پارادایمی در ادبیات رسانههای بیگانه
وی با بیان اینکه متاسفانه در 20سال اخیر تاریخ خوانی و بررسی و تحللی تاریخ در رسانه داخلی کم است، گفت: رسانه داخلی باید به برجسته سازی تفاوت ادبیات از جنگ 32روزه تا به امروز، رسانه ها و حرکت های و سخنان افراد در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیراسلامی بپردازد. چرا تغییر ادبیات اتفاق افتاده است و شبکه ای مانند من و تو یا امثالهم دلسوزی و حمایت مستقیم برای ساکنان رژیم اشغالگر قدس می کنند؟ چون در حال حاضر صرفا بحث بر سر بقاء است. رسانه جبهه مقاومت باید این موضوع را برجسته کند. وعده ی صادق و صحبت هایی که توسط مقام معظم رهبری و سرداران ما بالخص سردار قاآنی با سرعت بیش از حد بیان در حال محقق شدن است. به قدری این موضوع برجسته و مسجل شده که خودشان نیز به این موضوع اذعان کرده اند. این گزارهای مهمی است که رسانه های داخلی بسیار باید به آن توجه داشته باشند و بر آن کار کنند تا این موضوع را به مخاطب خود منتقل کنند. رسانه داخلی نباید این فرصت طلایی را از دست دهند، در غیر اینصورت رسانه های بیگانه دوباره سوار بر موج خواهند شد.
رسانههای داخلی باید به برجسته سازی تغییر گزارههای ادبیاتی بپردازند
وی اضافه کرد: اگر رسانههای ما بتوانند بر تغییر گزاره های ادبیاتی سیاسیون و رسانهای ها کار کنند و به برجسته سازی آن بپردازند و در این خصوص نمادسازی و گفتمان سازی صورت دهند، حرکت آفندی در داخل رسانه اتفاق می افتد و آنها نمی توانند بعد از این سه ماه برداشت های مورد نظر خود را از اتفاق اخیر داشته باشند.
یوسفی در پایان گفت: اتفاقات این چند روزه شاید در یک برهه تاریخی به چندین سال زمان برای اثبات برخی گزاره ها، کلمات و ادعاها نیاز داشت. اما این اتفاق ثابت کرد که قطعا و قطعا و قطعا آنچه که در آینده غالب است، همان وعده مستعضفین جهان است. به جرات ادعا میکنم که خیلی بعید است که ما مستعضفتر از غزهای ها کسانی را سراغ داشته باشیم و امید است که به زودی شاهد نابودی این رژیم منحوس به دلیل وقوع ظهور باشیم.
گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسیزبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش میشود.
پایان پیام/ت