کارشناس رسانه: آینده شبکه صهیونیستی اینترنشنال هم شبیه من و تو خواهد شد
کارشناس مسائل بینالملل و رسانه بیان کرد: مدیران شبکه من و تو به این نتیجه رسیدند که اکنون فضا، فضای مظلومیت است. بنابراین داد بیپولی سر دادهاند که شاید اعانهای از مرکزی به آنها برسد و در صدد هستند که از این فرصت برای جمعآوری اعانه بیشتر استفاده کنند.
فارسپلاس؛ دیگر رسانهها – برنامه امواج شبهه در گفتوگو با دکتر اکبر عابدی، کارشناس مسائل بینالملل و رسانه و در ارتباط تلفنی با دکتر محمد قادری، روزنامه نگار و تحلیلگر ارشد رسانه علاوه بر بررسی مدلهای رفتاری و تبلیغی رسانههای بیگانه برای بیاعتبار کردن مفاهیم و رویدادهای در میدان در ذهن مخاطب و جایگزین کردن اعتبارسازیهای جدید درباره تعطیلی شبکه من و تو و پشت پرده آن از دو زاویه پرداخت.
در ابتدا محمود شهیدی، کارشناس مجری عنوان کرد: زاویه اول؛ علنی شدن اختلافهای داخلی در لندن میان حاکمیت و مجموعههایی که اپوزیسیون رسانهای علیه ایران درست میکنند که البته بهانه مالیای که مطرح کردند خیلی درست نیست و بیشتر مسأله کارکردی است.
زاویه دوم: تلاشهای لندن برای ایجاد دگردیسی در حوزه رسانهای که ۳ دلیل دارد: یک. ایران پشت دست تکنیکها و تاکتیکهای رسانهای را خوانده پس مدل مقابله با روشهای لندن در شبکهها را فراگرفته و میتواند مقابله کند پس این دگردیسی باید شروع شود. دو. تجمیع رسانهای برای بسترسازی و رادیکالسازی که میان بی بی سی فارسی و اینترنشنال قابل تعریف است پس قاعدتا من و تو یا باید بسترساز شود یا باید رادیکال عمل کند از این رو لزوم دگردیسی ضروری است که با این فرم به سراغش رفتهاند. سه.
با این آرایش فعلی، لندن امکان اینکه بتواند جلوداری خود را در ایجاد موج و جریان سازی در ایران خصوصا در حوزه میدان حفظ کند عملا میسر نخواهد بود پس برای مراحل بعد از ۱۴۰۱ باید آرایش توقع سازی و نیاز آفرینی در مخاطب را تغییر دهد که از ۳ راه میتواند این کار را انجام دهد :یک. از طریق ایجاد گسل رسانه ای که میتوان با شل و سفت کردن و ابهام و ایهام سازی در عادات مخاطب در توجه داشتن به رسانههای اپوزیسیون فعلی نسبت به چگونگی ادامه فعالیتهایشان ایجاد کند.دو. به دلیل کاهش و سِر شدن مخاطب نسبت به روش شبکههای فعلی، شبکه عادی شده را حذف و ریزشبکههای جدید را بالا بیاورد که در ادامه یک شبکه جدید ایجاد کنند.
سه. با ایجاد شوکهای رسانهای، معادلات طرف مقابل را به هم بریزد تا نهایتا بتواند با ایجاد فرصت، ساماندهی و سازماندهی مجدد کند که بدلیل بهم ریختگی کارکردی در اردوگاه اپوزیسیون خصوصا بواسطه تبعات ناشی از تحولات منطقه ای و پیرامون حاصل شده، بتواند شرایط جدیدی را حاصل کند.
اینجا نکته بسیار مهم است: یک. این مساله را دور از ذهن ندانید که پس از کاهش اجباری اما قابل پیش بینی سطح اثرگذاری نیروهای میدانی شان مانند مسیح علینژاد و ….، عملا ادامه مسیر بهم ریختگی ها در ایران بر منوال و ریل قبلی شان امکان پذیر نخواهد بود، پس ریلگذاری جدید باید با سپرسازی رسانهای و مدلینگ جدید صورت بگیرد که این فرم بازی سازیها به بهانه من و تو مقدمه این داستان است. دو. مسأله هماهنگی برای تجمیع نفوذیهای داخلی با این مد اعلام شده از سمت من و تو را دور از ذهن ندانید. در جلسهای فی مابین در باب وضعیت اینترنشنال و ساده لوحی به تعبیری و قرار گرفتن احمقها و نادانهای داخلی و نفوذیهای فرقهای و نحلهای در تور برنامههای سرویس مقابل نسبت به برنامههای سه بعدی شان به تعبیر دیگر، خدمتتان عرض کردم، این موضوع من و تو را هم، همان پروسه ببینید. البته مسأله تَلهی پولگیری و چاپیدن به مدل اپوزیسیون را هم گوشه ذهنتان داشته باشید که یکی از روشهایش همین شوک دادن هاست.
موضوع مهم اینکه من و تو در سه سال اخیر بسیار تلاش کرد با ارتقاء مدل شهروند خبرنگار بی بی سی به گزارشگر من و تو، هم بی بی سی و هم اینترنشنال و صدای آمریکا را وابسته به اطلاعات میدانی خود کند که در زمانهای مقتضی بتواند نرخش را بالاتر ببرد که این مسأله اخیر را هم میتوانید بخشی از آن را در همین قالب تحلیل کنید.
مظلومنمایی به جای اقتدار؛ استراتژی رسانههای بیگانه
مفهوم سازی رسانههای بیگانه همیشه ۲ قالب دارد. قالب اول انگارهسازی های موازی است و قالب دوم واژهسازی های مرتبط با این انگاره ها که معمولا توصیف کننده رابطه بین میدان و رویداد به تعبیر رسانههای بیگانه میشود. به نظر شما مهمترین متد و مدل انگارهسازی های رسانه بیگانه برای کاهش اعتبار تبلیغات و تحریف اصل و اصالت رویدادها در جامعه هدفشان مثل ایران چیست؟ و در ادامه مهمترین واژگان و کلماتی که به خدمت میگیرند چه واژگان ثابت و چه واژگان متغیری که در هر موضوع خلق و به خدمت میگیرند چیست؟
اکبر عابدی، کارشناس مسائل بینالملل و رسانه اظهار کرد: در سه بازه زمانی مختلف به فراخور، واژگان جدیدی را تولید و استراتژیهای جدیدی را در پیش گرفتند. هنگامی که 7 اُکتبر آن حادثه عظیم اتفاق افتاد، تا 48ساعت پس از آن همه سردمداران رژیم صهیونیستی و بسیاری از هم پیمانان غربی آنها و رسانههای همسو با آنها در شُک به سر میبردند و در 48 ساعت ابتدایی به واسطه شُک بزرگی که به آنها وارد شده بود، رفتارهای بسیار سطحی و دم دستی از خود نشان دادند و پیامدهای منفی دامن آنها را گفت. اما بعد از آن 48ساعت سردرگمی و بلاتکلیفی، تغییر استراتژی دادند و به تدوین استراتژی پرداختند.
وی همچنین عنوان کرد: آنها به روایت قالبی پرداختند که موضع آن قدرت و اقتدار بود. حتی رسانههای اروپایی اعتراضاتی که در خیابان و شبکههای اجتماعی رخ میداد با موضع اقتدار و سرکوب شدید برخورد کرد. اما به نظر میآید که در دو هفته گذشته و بعد از موج تظاهر به اقتدار یا تصویرسازی مقتدرانه از رژیم، فاز سوم آغاز میشود و استراتژی کمی تغییر میکند، در این مرحله سوم به نظر میآید که استراتژی خود را پیرامون دو نکته قرار میدهند. یک. رسانه به جای اقتدار به سراغ مظلوم نمایی میروند. حالا دیگر آن حکومت مقتدری که همه صهیونیستهایی ساکن سرزمینهای اشغالی انتظار داشتند تا بدون لطمه امنیت آنها را حفظ کند به صورت جدی آسیب دیده است. بنابراین؛ استراتژی خود را بر مظلوم نمایی میگذارد. دو. به رسمیت شناختن پس از حجم گسترده اعتراضات. رسانهها نیز بعد از گذشت این مدت زمان دیگر قادر به انکار و سرکوب شدید نبودند و به تغییر استراتژی میپردازند.
مرثیه سرایی شبکه من و تو برای گرفتن اعانه
محمود شهیدی – کارشناس مجری: این چند روز اخیر شکست رسانهای و شبکه من و تو موضوع بحث رسانههای دیگر قرار گرفته است و گزینهها و گمانههایی از بحث دگردیسی و تلاش برای دگردیسی و رادیکال سازی برنامهها مطابق سلایق جدید مطرح میشود و به دلیل شکستهایی که در زمینه مظلومیتنمایی داشته، بر این است که روند جدیدی در پیش بگیرد و یا با یک گسل رسانهای مجددا خود را به عرصهی رسانهای برگرداند و اعتباری که نزد مخاطبان از دست داده است را به نوعی از طریق برنامهای جدید بازسازی کند. نظر شما درباره دگردیسی برخی رسانههای فارسی زبان بیگانه چیست؟
اکبری در این رابطه گفت: به نظر میآید که این نوعی مرثیه سرایی برای گرفتن اعانه است. آنها به این نتیجه رسیدند که اکنون فضا، فضای مظلومیت است. بنابراین؛ داد بیپولی سر دادهاند که شاید اعانهای از مرکزی به آنها برسد و در صدد هستند که از این فرصت برای اعانه بیشتر استفاده کنند. به موازات گدایی رسانهای که شبکه من و تو به صورت مشخص دنبال میکند، اتفاقی نیز رخ داده است. یکی از اعضای پارلمان بریتانیا گفت که در رسانههای ما درباره مظلومیت صهیونیستها تحقیقاتی انجام شده و به نظر می رسد که بسیاری از آنها درست نبوده است که اظهارات او فصل نوینی از اظهار نظر درباره صهیونیست است یا نامهای داخلی وزیر خارجه آمریکا به اعضای وزارتخانه متبوع خود زد که سی ان ان آن را منتشر کرده بود که در آن گفته بود: " ما در وزارت خارجه یک دست نیستیم و درباره اسرائیل و موضوعات آن اختلاف نظر داریم." به نظر میرسد که اتفاقاتی رخ داده است وقتی از فروپاشی یک هژمون رسانهای صحبت میکنیم و فروپاشی هژمون قبل از اینکه به ساختار و اسکلت اصلی خود برسد، تصویر هژمون فرو میریزد.
فروپاشی رژیم صهیونیست در افکار و اذهان اتفاق افتاده است
بدین معنا که وقتی کشوری هژمون خود را از دست داده است قبل از آن اعتبارزدایی میشود و آن تصویر از او مشوش میشود پس از آن روند افول را طی میکند. حتی در رسانههایی که به شدت و به صورت جدی حامی رژیم صهیونیستی بودند، طی این سالها رژیم صهیونیستی اقتدار و نفوذ رسانهای برای خود ایجاد کرده بود، حتی در آن رسانهها نیز با تردیدهایی مواجه میشود و آن سیطره و نفوذ گسترده زیر سؤال رفته است. با بررسی اظهارنظرهای موجود به این نتیجه دست م یابیم که فروپاشی اتفاق افتاده است و دیگر لازم نیست منتظر بمانیم تا زمانی را به عنوان پایان رژیم صهیونیست اعلام کنیم به نظر میرسد که امروز این فروپاشی در افکار و اذهان اتفاق افتاده است و میتوان گفت که به صورت جدی شاهد هستیم که فروپاشی رژیم صهیونیستی رخ داده و نیازمند بازه زمانی برای گسترش و عینی شدن آن هستیم.
شبکه من و تو به گدایی افتاده است
محمود شهیدی – کارشناس مجری: شکست رسانهای و میدانی در میدان رقم خورده است. آیا میتوان گفت که این رسانهها به طور مشخص شبکه من و تو هوشمندی خاصی در این زمینه اتخاذ کردند که در یک بازه زمانی خاص، یکدفعه تعطیل کنند یا دگردیسی ایجاد کنند یا این موضوع یک مسأله اقتضایی و تصادفی است؟
وی به این سؤال از منظر نظری- فلسفی و دینی پاسخ داد و گفت: در فرهنگ دینی ما گفته میشود که سائل یا کسی که گدایی میکند، انسانی طبیعی نیست و انسان تا زمانی که توان دارد میبایست کسب منافع حلال کند. به نظر میآید که شبکه من و تو به شکل کاملا واضح گدایی میکند و قاعدتا نمیتوان نام آن را حرفهایگری گذاشت.
دوگانگی و شکاف عمیق در اروپا
اکبری به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: حجم گسترده ای از اعتراضات و مطالبات توسط فلسطینیهای مقیم آلمان از دولت آلمان مطالبه شده است که حداقل با دولت صهیونیست همراهی نکنید اما دریغ از یک همدردی، دقیقا برعکس اتفاقاتی که در اغتشاشات سال گذشته در کشورمان افتاد. اعتراضاتی که اکنون در خیابانهای آلمان شاهد آن بودیم با اعتراضاتی که سال گذشته شاهد بودیم. بنابراین؛ این دوگانه در اینجا به وضوح قابل رؤیت است و در این میان شهروندان آلمانی نیز شاهد این تناقض در بین مقامات ارشد حکومت خود هستند. به همین دلیل اکنون شاهد دوگانگی و شکاف عمیق در اروپا هستیم.
وی اضافه کرد: این شکاف در دو سطح عریان تر از قبل خود را نشان داده است. طوفان الاقصی گسلهای اجتماعی در اروپا را فعال کرد و شکافی میان دولت – دولت بین مسؤولان و افراد و میان دولت – ملتها ایجاد کرد.
شکست در حوزه رسانه، بزرگترین شکست رژیم صهیونست بود
محمود شهیدی – کارشناس مجری: عمده تمرکز رسانههای بیگانه در حال حاضر برای انحراف افکار عمومی از مسأله شکستهای رژیم صهیونیستی، روی چه محورهای موضوعیای در داخل قرار دارد؟
محمد قادری، روزنامهنگار و تحلیلگر ارشد رسانه در ارتباط تلفنی با برنامه امواج شبهه در پاسخ به این سؤال گفت: پس از عملیات طوفان الاقصی عملا رژیم صهیونیستی دچار ضربهای شدیدی شد که تاکنون نتوانسته تا راهبردی مشخص و دقیقی در پیش بگیرد و مشخصا مجبور شده تا بخش قابل توجهای از عملیات خود را در حوزه رسانه و به شکل عملیات روانی پیش ببرد.
وی افزود: در چنین شرایطی راهبرد میدانی مشخص نداشته و فقط تلاش کرده تا با بمباران توازن وحشتی برقرار کند و عملا آن فضا را تحتالشعاع خود قرار میدهد. به عبارت دقیقتر اگر بخواهیم شکستهای چند بعدی رژیم جعلی اسرائیل را طی 40روز گذشته لیست کنیم در کنار شکست اطلاعاتی، سایبری، امنیتی و نظامی میبایست حتما در راس آن شکست در حوزه رسانه و در حوزه عملیات روانی را نیز اضافه کنیم که بزرگترین شکست است.
شکست حقارت بار رژیم سنگین تمام شد
قادری خاطرنشان کرد: سالهاست که امپراطوری رسانهای نظام سلطه با محوریت جریانهای غربی و صهیونیستی تمام تلاش خود را کرد که تا بر ذهن نسل جدیدی که 75سال گذشته را به یاد ندارد، کار کند و جایگاه ظالم و مظلوم را عوض کند و تا حدود زیادی طی سالهای گذشته در این حوزه موفق عمل کردند. اما امروز به دلایل متعدد شاهد هستیم که در این حوزه نیز با شکست مواجه شدند و در اقصی نقاط دنیا بویژه شهروندان کشورهای غربی به صورت خودجوش از مردم مظلوم فلسطین اعلام حمایت و ابراز انزجار و تنفر از ماهیت تجاوزگرانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی میکنند. بنابراین؛ هیچ تردیدی نیست که در این حوزه شکست خوردهاند.
وی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که لاجرم در لابه لای مواضعی که انتخاب میکنند یا برنامههایی که تولید میکنند بعضا مجبورند میشوند که به ضعف خود اعتراف کنند و با ادبیاتهای مختلف از آن استفاده میکنند. بعضا برای تحریف اذهان عمومی از گروههای نیابتی جمهوری اسلامی در حوزه سایبری و رسانهای نفوذ میکنند و با فیک نیوزها جریانسازی میکنند و یا در حوزه تظاهراتی که در اروپا صورت میگیرد مقامات انگلیسی مضحکانه اذعان کردند که این تظاهرات از سوی ایرانیها صورت میگیرد. بنابراین؛ این موضوع دارای دو وجه است. یک. آنها نمیخواهند این شکست سنگین به افکار عمومی اینگونه القاء شود که از یک گروه مقاومت فلسطینی بوده و اینگونه این شکست برای آنها حقارتبار خواهد بود. به همین دلیل عنوان میکنند دشمن بزرگتری به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که ما از آن ضربه خوردهایم.
ادبیات مضحک، روند اعتبارزدایی از رسانهها را تشدید میکند
وی وجه دوم را مظلومنمایی دانست و گفت: آنها همچنان به دنبال این هستند که با جوسازیها و دروغ پراکنیها ماجرا را وارونه جلوه بدهند. در ماجرای بمباران بیمارستان المعمدانی یا ماجرایی که در بیمارستان الشفاء اتفاق افتاد، با وقاحت، دلیل زدن بیمارستان را وجود اتاق عملیات حماس زیر بیمارستان اعلام میکنند و به دلیل اینکه از اطراف بیمارستان به ما شلیک شده، حق دفاع مشروع برای زدن داریم و میخواهند این موضوع را بدین شکل توجیه کنند و این ادبیات مضحک روند اعتبار زدایی از رسانههای آنان را تشدید میکند.
آینده اینترنشنال شبیه من و تو خواهد شد!
این روزنامهنگار همچنین گفت: اینترنشنال با اینکه هنوز اعلام رسمی نکرده است ولی عملا در نقطهای قرار دارد که بعید نیست طی ماههای آینده به بهانه بروز مشکلات مالی اعلام کنند که دیگر ادامه نخواهند داد. در خصوص شبکه من و تو نیز، مخاطبین آنها مدتهاست که به روند و فرآیند تولید برنامههای این شبکه بی اعتماد شده است.
جنگ شناختی علیه ایران تمام شدنی نیست/ منتظر سناریو بعدی باشیم
محمود شهیدی – کارشناس مجری: گمانه زنی شما درباره دگردیسیهایی که در رسانههای بیگانه وجود دارد، چیست؟
قادری در این باره گفت: قدر مطلق این ماجرا این است که طبیعتا قرار نیست فرآیند تقابل رسانهای یا به عبارت دقیق تر جنگ شناختی و ادراکی علیه ملت ایران یا ملت مقاومت تمام شود. بنابراین؛ بدیهی است که بازیهای این چنینی را جدی نگیریم و به دنبال این باشیم که سناریو بعدی چه خواهد بود و قطعا به آن باید به عنوان یک قطعهای از یک پازل کلانتری نگاه کنیم.
وی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که به دلیل اینکه اینها بسیار ادعای حرفهایگری میکنند، اما در لابه لای کار به دلیل اینکه معمولا برآوردهای غلط و اشتباه محاسباتی گل درشت انجام میدهند عملا باعث از میان رفتن مخاطبان خود میشود. به طور مثال بی بی سی فارسی و به صورت بسیار تنزل یافتهتری شبکه من و تو اینترنشنال، صدای آمریکا و امثالهم همیشه در یک بازه زمانی مدتداری سعی میکنند خود را جنتل من و حرفهای و مبادی آداب اخلاق رسانه معرفی میکنند اما به موقع تمام مرزهای اخلاقی و حرفهای را زیر پا میگذارند.
وی افزود: مخاطب باید به این موضوع رسیده باشد که این اتفاقات همواره ساری و جاری بوده و نشان دهنده آن است که اگر در آینده مجددا خود را در یک پوسته و قالب جدید رونمایی کردند تنها فرم و شکل کار عوض شده اما محتوا همان خواهد بود.
شکاف عمیق میان دولت و ملت در اروپا
محمود شهیدی – کارشناس مجری: درباره شکافی که در اروپا به مناسبت تحولات اخیر ایجاد شده است و فجایعی که اسرائیلیها و کابینه بنیامین نتانیاهو انجام می دهد، چه نظری دارید؟
قادری با بیان اینکه این شکاف مدتهاست در میان جوامع اروپایی وجود دارد، گفت: اکنون به بهانه موضوع غزه این شکاف بیشتر رونمایی شده و به عبارت دقیق تر می توان گفت که حکام و مقامات اروپایی که همیشه مدعی هستند و به کشورهای دیگر فخرفروشی میکنند که حکام دیگر کشورها سمت مردم خود نیستند، اما ما سمت مردم خود هستیم، اکنون مدت هاست که از خواست و مطالبه بدنهی اجتماعی خود فاصله گرفتهاند و مثال روشن آن میتواند ماجرای جنگ اوکراین باشد که مشخصا اگر آن حجم از خفقان و برخوردهای شدید نیروی پلیسی در کف خیابان اتفاق نمیافتاد شاهد این بودیم که به مراتب بیشتر از اکنون که برای غزه تظاهرات و اعتراضات صورت میگیرد در رابطه با جنگ اوکراین نیز صورت میگرفت. در ماجرای جنگ اوکراین بازنده اصلی علاوه بر خود اوکراین کشورهای اروپایی بهویژه سه کشور اصلی اروپا هستند که از آن حمایت میکنند و به شدت مردم از بابت حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی تحت فشار قرارگرفته اند که در این میان بُرد اصلی را آمریکا کرد که انرژی را چندبرابر بیشتر به آنها می فروشد و با گسترش فروش اسلحه به اعضای ناتو و اوکراین بازار تسلیحات کارخانجات خود را به روز کرد.
وی تصریح کرد: بنابراین؛ این شکاف مدتهاست که وجود دارد. نمونه دیگر آن نیز بالا گرفتن موج ملی گرایی و گروه های راست در اروپا است که زنگ خطر را در بیخ گوش اروپای واحد و اتحادیه اروپا به صدا درآورده است. در حال حاضر باتوجه به اتفاقات غزه شهروند اروپایی با وجود تمام فشارهایی که بر او وارد شده و اتفاقات رسانه ای برای کانالیزه شدن ذهن او، اما توانسته که از لابه لای تمامی این فشارها و پنهان کاریها حقیقت را پیدا کند و میداند که این رژیم صهیونیستی است که اشغالگر و تجاوزگر بوده است نه ملت مظلوم فلسطین.
گفتنی است، برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسیزبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش میشود.
پایان پیام/ت