آیا اعتصاب نویسندگان برنامه‌های تجاری بزرگ «کن» را مختل می‌کند؟

آیا اعتصاب نویسندگان برنامه‌های تجاری بزرگ «کن» را مختل می‌کند؟

درحالی که شهر کن برای پذیرایی از فعالان عرصه سینما در جشنواره فیلم آماده می‌شود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آینده صنعت فیلم‌سازی به واسطه اعتصاب نویسندگان آمریکا از سوی فعالان سینما مطرح شده است.

آیا اعتصاب نویسندگان برنامه‌های تجاری بزرگ «کن» را مختل می‌کند؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- تسنیم نوشت: درحالی که کمتر از 5 روز تا آغاز جشنواره فیلم کن در فرانسه باقی مانده و مسؤولان برگزاری این جشنواره فیلم کن برای پذیرایی از ستارگان سینمایی جهان آماده می‌شوند و محل برگزاری این جشن در کنترل شدید امنیتی قرار دارد سایه سنگین اعتصاب‌ نویسندگان آمریکا براین مراسم کاملا مشهود است و گروهی از منتقدان و فعالان عرصه سینما معتقد هستند که این اعتصاب‌ها می‌تواند فرش قرمز کن را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از منتقدان براین باورند که اگر تا پایان خردادماه امسال این اعتصاب‌ها به پایان نرسد و دوباره نویسندگان دست به قلم نشوند احتمال تعطیلی بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد درحالی که پروژه‌های سینمایی هنوز برای رسیدن به مرز هشدار فاصله دارند.

این گروه تأکید می‌کنند با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از قراردادهای سینمایی از گذشته منعقد شده و فیلمنامه‌ها قبلا تحویل داده شده هنوز نمی‌توان نسبت به بروز چالش در این زمینه اظهار نظر کرد اما درباره برنامه‌های تلویزیون موضوع متفاوت است چون اغلب اسکریپت‌ها کوتاه مدت هستند و برنامه‌های تلویزیونی در دوره‌های زمانی کوتاه مدت نیازمند متون جدیدی هستند که اگر نویسندگان دوباره شروع به کار نکنند مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد می‌شود.

این درحالی است که برخی معتقدند در میان این ناپایداری گروهی از شرکت‌ها که فیلمنامه‌ها را از گذشته خریده‌اند دست به کار می‌شوند و برای فروش فیلمنامه‌ها با قیمت‌هایی غیرقابل تصور در حاشیه مراسمی مثل جشنواره کن وارد میدان می‌شوند که اصالت کار چنین جشنواره‌هایی با بازارهای بنامشان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

گلن باسنر، فعال عرصه هنر هفتم در این زمینه معتقد است، هنوز مدت زیادی از اعتصاب نویسندگان نگذشته و نمی‌توان دقیق درباره اثرگذاری این اتفاق در صنعت فیلم‌سازی اظهار نظر کرد. اما نباید فراموش کرد که در بازار جانبی جشنواره فیلم کن یک نکته اساسی را باید درنظر بگیریم تا بتوانیم نسبت به آینده فیلمسازی و اثر این اعتصابات مواردی را بیان کنیم که مربوط به آثاری است که در مرحله فیلمنامه برای فروش عرضه می‌شوند و لازم است به این پرسش پاسخ دهیم که این آثار آیا نیاز به اصلاح دارند یا خیر؟

باسنر در ادامه می‌افزاید: پاسخ سؤال بالا کلا تعیین‌کننده آینده و اثرگذاری اعتصاب است، چون اگر فیلمنامه نیاز به اصلاح داشته باشد بدون تردید با چالش روبرو خواهیم بود و اگر نیازی به اصلاح نباشد خوب روند تولید ادامه خواهد داشت.

به گفته این فعال عرصه سینما در روند تولید آثار معمولا تغییرات کوچکی در فیلمنامه لازم است که براساس شرایط انجام می‌شود اما اگر نیاز به بازنویسی در بخش‌هایی داشته باشیم، اعتصاب می‌تواند اثرگذاری خود را مشخصا نشان دهد و روند تولید را با مشکل مواجه کند چون نه تنها کسی کار نیمه‌کار دیگران را قبول نمی‌کند بلکه خود نویسنده‌هم که در اعتصاب است.

از سوی دیگر جان اسلوس، مدیرعامل سینتیک مدیا، معتقد است، حتی اگر به سئوال بالا هم جواب بدهیم باز هنوز برای اظهار نظر زود است چون مدیران شرکت‌ها هنوز به محل برگزاری جشنواره و بازار حاشیه آن وارد نشده‌اند و از آنجا که موضوع سرمایه‌گذاری و درآمدزایی است احتمالا در شرایطی که لازم باشد مدیران می‌توانند برای مشکلاتشان راهکاری پیدا کنند.

اما برخی از فعالان عرصه سینما درباره آنروی سکه اعتصاب نویسندگان آمریکایی نیز اظهار نظر می‌کنند به عنوان مثال جان فریدبرگ، مدیرعامل شرکت خرس سیاه در این زمینه می‌گوید: اگرچه شرایط فعلی می‌تواند احتمالا روند تولید فیلم را با چالش روبرو کند اما نباید فراموش کنیم همین گمانه‌زنی‌ها می‌تواند خریداران را تشنه‌تر کند و در زمان برگزاری جشنواره شاهد بازاری بسیار پررونق برای فیلمنامه‌های موجود باشیم و شاهد مثال اینجاست که درباره آثار عرضه شده امسال اطلاعات قابل توجهی از حجم بالای عرضه داریم.

کاتالیزور فرهنگی برای فیلم‌ها لازم است

تام برنارد، رئیس Sony Pictures Classics با اشاره به اعتصاب نویسندگان آمریکا می‌گوید: شرایط فعلی از همیشه سخت‌تر شده به این دلیل که ممکن است بالاخره سرمایه‌گذاران برای تولید فیلم از راهکارهایی استفاده کنند که مبتنی بر فناری‌های نوین است و بالاخره داستان را با استفاده از یک ستاره هالیوودی فیلمبرداری کنند اما نباید فراموش کنیم که هرگز فیلم عالی نخواهیم داشت چون آثار نیاز به جذابیت فرهنگی هم دارند و تنها تصویر یا دیالوگ نیست.

به گفته وی البته نکته دیگری در این شرایط باید درنظر گرفته شود که خریداران مستقل هم در تعیین سرنوشت این معادله سهیم هستند و نباید آنها را نادیده بگیریم، به این صورت که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند تقاضای خرید از سوی اینگونه بازیگران عرصه سینما سیر نزولی داشته است به عنوان مثال در جشنواره برلین اینگونه شرکت‌ها معمولا بین 10 تا 15 اثر خریداری می‌کردند اما اکنون این تقاضا به نصف کاهش یافته است.

برنارد همچنین تأکید می‌کند البته شرایط درگاه‌هایی مثل آمازون، اپل و نتفلیکس هم تغییر کرده که چون برای فیلم‌های فعلی جشنواره این شرکت‌ها ده‌ها میلیون دلار هزینه کرده‌اند و اکنون با درنظر گرفتن برخی نوسان‌ها در ارزش سهام این شرکت‌ها احتمالا تقاضای بالایی برای خرید فیلم‌نامه ندارند تا دوباره شرایط اقتصادی بهتر شود.

به گفته این فعال عرصه سینما احتمالا در خلال برگزاری جشنواره فیلم کن یا حتی پس از آن شاهد بازاری انقباضی در بخش تقاضای خرید باشیم و شواهد آن از ساندنس آغاز شده و شرکت‌هایی مثل اپل یا خود نتفلیکس تنها به خرید یک یا دو فیلم اکتفاء کردند و آمازون هم چیزی خریداری نکرد.

برنارد تأکید می‌کند آنچه مسلم است شرکت‌ها و خریداران استراتژی‌های خرید آثارشان را تغییر داده‌اند و این اتفاق می‌تواند آنها را به ادامه روند فعلی مصمم‌تر کند و شاید باید منتظر تغییرات در آینده بلند مدت‌تری باشیم.

بازارهای فرعی رونق می‌گیرد!

در همین حال درست زمانی که همه منتقدان درحال گمانه‌زنی درباره بازارهای اصلی خود جشنواره هستند می‌بینیم برخی درباره شکل‌گیری بازارهای فرعی مشغول حساب و کتاب هستند که چگونه با این بازار احتمالی برخورد داشته باشند.

اسکات شومن، سرپرست IFC Films، در این زمینه می‌گوید: شرایط فعلی بدون تردید می‌تواند شرایط اقتصادی را در زمینه صنعت فیلم‌سازی بهبود بخشد و انگیزه و ارزش بیشتری رادر این بخش ایجاد خواهد کرد، چون احتمال شکلگیری بازارهای فرعی هرچه به برگزاری خود جشنواره نزدیک می‌شویم قوت می‌گیرد.

شومن معتقد است، بعد از دوره همه‌گیری کرونا که تمامی صنایع را تحت تاثیر خود قرار داد شاهد این روند هستیم که در صنعت سینما هم خریداران کاملا با دقت و براساس محاسباتی مشخص وارد بازار می‌شوند و دیگر خبری از خریدهای عمده‌ نیست.

به گفته این فعال صنعت سینما امروز شرکت‌ها درباره هزینه کرد بودجه‌هایشان دقت دارند و هرگز اجازه هدر رفتن آن را نمی‌دهند چون یک دوره تجربه شرایط سخت کرونا بدون درآمد با صورت‌حساب‌های سررسید شده عوامل تولید فیلم‌های قبلی را در کارنامه خود دارند و زیان انباشت آنها باعث شده تا امروز خیلی سخت‌تر دست به جیب شوند.

اعتراض‌های فرانسوی هم کارساز است

به‌هرحال فارغ از اینکه اعتصاب نویسندگان آمریکایی می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر بازار جشنواره کن داشته باشد یا خیر برخی از فعالان می‌گویند درست درشرایطی که فعالان صنعت سینما درحال رصد کردن شرایط اعتصاب آمریکا هستند در کشور فرانسه اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی از سوی اتحادیه‌های کارگری شکل گرفته که از آن غافل هستند.

کارشناسان براین باورند که با درنظر گرفتن عوامل تولید فیلم که اغلب عضو انجمن‌های مختلف هستند دور از واقعیت نیست که شاهد بروز چالشی جدی هنگام برگزاری جشنواره در بازار فیلم کن باشیم و شاهد مثال آن هم امضاء نامه اعتراضی نسبت به شرایط اقتصادی از سوی 300 فعال عرصه سینمای فرانسه از جمله ژولیت بینوش است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *