اردیبهشت، کتاب و آرزوهای دست‌یافتنی

اردیبهشت، کتاب و آرزوهای دست‌یافتنی

یادتان هست غرفه به غرفه، خط به خط از الف تا یا دنبال انتشاراتی موردنظر می‌گشتیم تا کتاب مورد علاقه‌مان را پیدا کنیم! اصلا آن روزها سخت بود به دست آوردن کتاب‌هایی که می‌خواستیم، کتاب‌فروشی‌ها کم بود یا در هر محله‌ای آن‌گونه که باید و شاید کتاب‌فروشی مرجع وجود نداشت که بتوان کتاب‌هایی که می‌خواهیم را بخریم، باید عنوان کتاب‌ها را لیست می‌کردیم تا فرار رسیدن نمایشگاه کتاب.

اردیبهشت، کتاب و آرزوهای دست‌یافتنی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- تبیان نوشت: تا همین چند سال پیش نمایشگاه‌کتاب آمال و آرزوهای خیلی از کتابخوانان را برآورده می‌کرد بیشتر انتشاراتی‌ها در محفلی فرهنگی – هنری نمایشگاه جمع می‌شدند و کتاب‌هایشان را در دسترس همگان قرار می‌دادند و یکی از بهترین مزیت‌هایش تازه‌های نشر بود.
اردیبهشت و دسته دسته خرید کتاب‌های عزیز

وقتی اردیبهشت می‌شد همه در انتظار نمایشگاه کتاب بودند تا دسته دسته آن کتاب‌های عزیز را بخرند و با فراغ بال به سمت خانه‌هایشان پرواز کنند و بنشینند و کتاب را باز کنند و از آن سرمست شوند.

اما رفته رفته با به روز شدن کتابخانه‌های مجازی، کتاب‌فروشی الکترونیکی، باز شدن کتاب‌فروشی‌ها در محله‌ها، بزرگ‌شدن کتاب‌فروشی‌های مرجع، گسترده شدن کتاب‌فروشی‌های کم‌یاب انگار همه‌چیز تغییر کرد، در این میان نمایشگاه کتاب با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شد که دیگر آن تب و تاب و هیجان را از هواخواهان گرفت، هر شخص با یک مغازه امن در اطرافش دیگر ترجیح داد مسیر را برای خودش هموارتر کند و راهش را به سوی نمایشگاه کج‌تر.

دلایلی بر بی‌رمقی نمایشگاه کتاب!

بعدتر به دلیل کمبود امکانات و اتفاقات پیش‌بینی نشده نمایشگاه کتاب در جایگاهی برگزار شد که باز هم با کمبود مخاطب روبه‌رو شد و اما بعدترش هم کرونا بود. کرونا باعث شد کاملا برگزاری نمایشگاه کنسل شود و جای خالی‌اش هم با هیچ‌چیز پر نشود!
حالا هر کسی بپرسد راستی از نمایشگاه کتاب چه خبر؟ شک ندارم با شوخی‌های بی‌نمک و با متلک‌پرانی در جواب می‌گویند «سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌های خوبی داشت!»
امسال در اردیبهشت ماه هزار و چهارصد و دو بناست تا باز هم مسیر سبزی برای فرهنگ و ادب کشور گشوده شود مسیری که شاید از سال‌های پیش هم سخت‌تر باشد. برخی از انتشاراتی‌ها به دلیل کمبود کاغذ و گران بودن کتاب و حتی کم شدن بودجه‌ها ترجیح دادند در نمایشگاه حضور نداشته باشند اما یکسری دیگر هم هستند که دست پُر به نمایگاه می‌آیند.

فروش مجازی و تنبل‌ شدن برای حضور در نمایشگاه فیزیکی

در کنار کمبود امکانات، بودجه، کاغذ و… خیلی‌ها فروش مجازی کتاب در نمایشگاه کتاب را یکی از علت‌های اصلی کم‌رونق و بی‌رمقی نمایشگاه می‌دانند و حتی برخی از انتشاراتی‌ها این موضوع را ضعف نمایشگاه می‌دانند. شاید فروش‌های مجازی و آسان‌تر شدن خرید کتاب مردم را راغب به رفتن به نمایشگاه نمی‌کند. اما باید بدانیم که در عرصه فضاهای دیجیتال و الکترونیک هستیم و نباید از این بخش غافل باشیم و این ایده در کنار نکات که شاید تا حدودی منفی باشند نکات مثبتی هم دارند.
پس سی ‌و ‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنیست» از ۲۰‌ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ آغاز به کار می‌کند تا اتفاق نویی را رقم بزند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *