افتخاری: روز صلح را فریاد می‌زنند اما پیاده‌روی اربعین را نمی‌بینند

افتخاری: روز صلح را فریاد می‌زنند اما پیاده‌روی اربعین را نمی‌بینند

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی گفت:‌امسال روز جهانی صلح در شرایطی برگزار می‌شود که بشر موفق‌ترین تجربه صلح آمیز خود را پشت سر گذاشته است، تجربه‌ای که می‌رود تا زمینه‌ساز دولت جهانی صلح باشد و «اربعین» نمونه مینیاتوری آن بود.

افتخاری: روز صلح را فریاد می‌زنند اما پیاده‌روی اربعین را نمی‌بینند

گروه زندگی: خیلی وقت است دلمان می‌خواهد صبح از خواب بیدار می‌شویم، خبری از جنگ، کشتار و ظلم نباشد، اما انگار این خوی استکباری ظالمان جهان تمامی ندارد، چه می‌شد روزی روزگاری این سردمداران کفر نبودند، سخن از بانیان وضع موجود جهان است از امپریالیستی که نمی‌گذارد آب خوش از گلوی انسان‌های کره زمین پایین برود، آن هم به خاطر منفعت گروهی سرمایه‌دار از خدا بی‌خبر. جالب است روزی را به نام «روز جهانی صلح» انتخاب کردند، آن هم در سال ۱۹۸۲ و هر ساله در روز ۲۱ سپتامبر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک زنگ صلح به صدا در می‌آورند.

چه می‌شود روزی کبوترهای صلح در گوشه گوشه جهان به پرواز در آیند و نوید زندگی با آرامش تؤام با عدالت و آزادی را برای همه انسان‌ها بدهند، البته تجربه آشکار ساخته نظریات دست‌پرورده انسان‌ها جز دنیایی سیاه و خاکستری به ارمغان نخواهد آورد، مگر اینکه اساس و بنیان آن الهی باشد، بیایید در چنین روزی از ته قلب از خدا بخواهیم با ظهور آخرین ذخیره الهی‌اش این آرزوی انسان‌ها را هر چه زودتر رنگ واقعیت ببخشد.


روز جهانی صلح واقعی بالاخره محقق می‌شود

نمونه عملی از زیست صلح‌آمیز جامعه بشری در قرن ۲۳

حال که امروز روز جهانی صلح است (پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه؛ ۲۱ سپتامبر)‌ با «لاله افتخاری»؛ عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم، او افزود:‌ امسال روز جهانی صلح در شرایطی برگزار می‌شود که تنها روزهای اندکی از سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، پیام‌آور صلح و عدالت و امام مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و به ویژه مراسم باشکوه اربعین حسینی می‌گذرد. عبور از این مناسبت‌ها همراه با اطعام‌ها، ایثارها و محبت‌ها همه پیام بسیار زیادی برای صلح جهانی دارد. آن هم صلحی مثبت و سازنده نه صلح منفی که بر اثر ضعف و انفعال حاصل شده باشد و به نحوی روی دیگر شکست باشد.

افتخاری بیان داشت:‌ صلحی سازنده و مثبت؛ در حقیقت همان نرمش قهرمانانه است که عزت و سربلندی را به دنبال دارد. صلح امام مجتبی (ع) نمونه‌ای از آن بوده و مبتنی بر آیات قرآن است. رحلت پیامبر (ص) که پیام‌آور صلح و دوستی در میان جامعه مسلمانان، توحیدی و جامعه شهروندان مدینه النبی بودند.

800
«لاله افتخاری»؛ عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی

وی ادامه داد: شهادت امام رضا (ع) که محور صلح، همگرایی و وحدت جامعه اسلامی است، همه پیام صلح و همگرایی دارد. اما مهم‌تر از همه مراسم اربعین حسینی است. برنامه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشریت که امسال با حضور بیش از ۲۲ میلیون جمعیت از سراسر جهان صورت گرفت. در این روزها افرادی از ملیت‌ها، اقوام، ادیان و نحله‌های گوناگون در کنار یکدیگر بسر آوردند و زندگی جمعی را تجربه کردند، بدون آنکه کسی به دیگری تعرضی کند یا خشونت و قتل یا جرحی صورت گیرد.

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی ابراز داشت: اربعین در حالتی برگزار شد که منطقه گرم‌ترین تابستان تاریخ را سپری می‌کرد و اکثر زائران ایرانی نیز از مرزی با بالاترین دما به عراق رفتند. افرادی با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف کودک، جوان و سالمند دور هم جمع شدند و در مهلت زمانی و وسعت مکانی محدود که گاه فشردگی جمعیت بر مشکلات آن می‌افزود، با بهره‌گیری از فرهنگ مواسات از غذا و امکانات اقامتی یکدیگر استفاده می‌کردند.

روز صلح را فریاد می‌زنند اما پیاده‌روی اربعین را نمی‌بینند

وی گفت: زیارت در فضایی محدود، بسیار فشرده و حتی زیارت ضریح مطهری که از نظر فیزیکی فضای بسیار کمی را در بر گرفته و جمعیت عظیمی که به قصد تبرک جستن و بوسیدن آن در یک محیط محدود وارد می‌شدند، همه نشان داد که شیفتگان امام مظلوممان افرادی هستند که اگر ساعت‌ها در کنار یکدیگر در صف زیارت روضة منوره و ضریح حضرت (ع) سپری کنند و اگر در محیطی متفاوت با فضا و امکانات معمول زندگی خود با هم به سر برند، اما این زندگی الگویی عینی و نمونه از زیست صلح‌آمیز جامعه بشری است.


یک روزی جهان این گونه سرشار از مهر و محبت می‌شود

افتخاری تصریح کرد:‌ «صلح» میان مسلمانان و غیر مسلمانان، صلح میان پیروان مذاهب اسلامی، صلح میان ملیت‌های مختلف با زبان‌ها، رنگ‌ها، سلائق متفاوت، صلح میان پیشکسوتان و جوانان، صلح میان نخبگان و مردم عادی جامعه، صلح میان مردان و زنان، صلح میان میزبانان و مهمانانی به ظاهر ناخوانده که روزی دشمن مشترک آن‌ها تلاش می‌کرد، میان آنها جنگ افروزی کند.

او افزود‌: بر روی هم امسال روز جهانی صلح در شرایطی برگزار می‌شود که بشر بالاترین، بهترین و موفق‌ترین تجربه صلح آمیز خود را پشت سر گذاشته است، تجربه‌ای که می‌رود تا زمینه‌ساز دولت جهانی سلم و صلح و عدالت باشد و «اربعین» نمونه مینیاتوری آن بود و نشان داد که آن دولت دست یافتنی است.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *