خان در پی برندسازی؟

خان در پی برندسازی؟

سخنان تند عمران‌خان آن هم زمانی که حکم بازداشتش به وسیله دادگاه لغو شده بود و درست زمانی که حدود شش ماه به انتخابات اکتبر ۲۰۲۳ مانده، بخشی از تلاش وی برای برندسازی از خود است.

خان در پی برندسازی؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- خراسان نوشت: چند روز پس از مصاحبه «عمران‌خان» علیه «فیصل نصیر» از مقامات امنیتی و «رعنا ثناء‌ا…» وزیر کشور سرانجام وی دستگیر شد و به تبع آن موج اعتراضی در پاکستان شکل گرفت.

سخنان تند عمران‌خان آن هم زمانی که حکم بازداشت وی به وسیله دادگاه لغو شده بود و درست زمانی که حدود شش ماه مانده به انتخابات اکتبر ۲۰۲۳ بخشی از تلاش او برای برندسازی از خود است.

پیشتر در مارس ۲۰۲۳ حکم بازداشت وی یک بار تعلیق شده بود. از این رو حرکت کنونی عمران‌خان علیه مقامات امنیتی اسلام‌آباد جزئی از همین برندسازی است.

برند عمران‌خان در طول سال‌های فعالیت سیاسی‌اش، دوری از نخبگان حزبی و در عوض اتکا به پوپولیسم برآمده از شبکه‌های اجتماعی است.

از همان سال ۲۰۱۸ و پیروزی ائتلاف «تحریک انصاف» با احزاب کوچک در برابر سه حزب بزرگ مسلم لیگ(شاخه نواز)، حزب مردم و جماعت اسلامی، تحرک سیاسی قدرتمندی از سوی عمران‌خان بود.

در برابر نقد فساد نخبگان حزبی، گفتمان وی مبتنی بر پوپولیسم بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می شود؛ چنان چه صفحه توئیتر وی از پربازدیدترین صفحات کشور پاکستان است.

از یک سال پیش با خروج او از صحنه قدرت رسمی، طبق نظرسنجی گالوپ محبوبیت وی دو برابر شده است؛ حال دستگیری عمران‌خان این برند «ضدسیستم بودن» را تقویت می‌کند.

در کنار تقویت برند، وی در صحنه جهانی نیز پس از بحران انرژی در پاکستان و احتیاج اسلام‌آباد به گاز روسیه و در نتیجه ایجاد شکاف بین واشنگتن و شهباز شریف، وی به دنبال بهره‌‌یری از این شکاف است.

مصاحبه چندی پیش او با «صدای آمریکا» از این نظر خاص و ویژه بود که برخلاف یک سال پیش که آمریکا و شخص «دونالد لو» دستیار آنتونی بلینکن در امور آسیای میانه را پشت سر سقوط خود خوانده بود، این بار با عقب‌نشینی از ادعاهای خود نقش آمریکا در سقوط دولت خود را تکذیب کرد که این به معنی تنش‌زدایی عمران‌خان با آمریکا از نظر بهره‌‌گیری از شکاف موجود است؛ آن هم زمانی که سفر یک ماه پیش «اسحاق‌ دار» وزیر دارایی پاکستان به آمریکا و وام از صندوق بین‌المللی پول به تعلیق درآمده است./سید نیما موسوی

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *