رسوایی بایدن و سیا

رسوایی بایدن و سیا

مدیر اسبق سیا که سال ۲۰۲۰ گزارش‌ها درباره فساد «هانتر بایدن» را فاقد اعتبار خوانده بود اعتراف کرد ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در تنظیم آن گزارش نقش داشته است.

رسوایی بایدن و سیا

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: «مایک جوزف مورل» مدیر اسبق سیا که در سال ۲۰۲۰ با نگارش نامه‌ای جنجالی از گزارش‌های موثق و درست درباره انواع فسادهای «هانتر بایدن» اعتبارزدایی کرده بود، اعتراف کرد ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در نگارش آن نامه نقش داشته است.

هانتر بایدن پسر رئیس‌جمهور آمریکاست و آن نامه در بحبوحه رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ میان پدرش به عنوان نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه منتشر شده بود.

مورل که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مدیریت سیا را به عهده داشت مبتکر نامه‌ای بود که در آن ادعا شده بود گزارش روزنامه «نیویورک‌پست» درباره هانتر بایدن احتمالا بخشی از کارزار غلط‌رسانی و دروغ‌گویی روسیه برای کمک به دونالد ترامپ در انتخابات است.

آن نامه به امضای ۵۱ مقام سابق اطلاعاتی از جمله مورل رسید و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی خیلی مورد توجه قرار گرفت، به حدی که توانست گزارش صحیح روزنامه نیویورک‌پست درباره فساد هانتر بایدن را در اذهان عمومی از اعتبار ساقط کند. جو بایدن هم در یکی از مناظره‌‌هایش با ترامپ، برای رد ادعاهای او درباره فساد خانوادگی به همین نامه استناد کرد.

با این حال، سال ۲۰۲۱ بعد از آنکه بایدن در انتخابات پیروز شد نشریه پولیتیکو گزارش داد اسناد منتشرشده در نیویورک‌پست واقعیت داشته‌ و ۵۱ امضاکننده نامه مذکور ممکن است با هدف کمک به کارزار انتخاباتی نامزد حزب دموکرات دروغ گفته باشند.

روزنامه نیویورک‌پست بعد از مشخص شدن اینکه نامه ۵۱ مقام سابق اطلاعاتی در رد ادعا علیه هانتر بایدن واقعیت نداشته، مطلبی با عنوان «جاسوس‌هایی که دروغ می‌گویند» منتشر کرد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اکنون در حال انجام تحقیقاتی درباره آن نامه نادرست و عوامل دخیل در انتشار آن است.

مورل اخیرا در یک جلسه استماع مقابل این کمیته حاضر شد و اعتراف کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه فعلی آمریکا که آن زمان از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی بایدن بود اکتبر ۲۰۲۰ با او برای گفت‌وگو درباره آن گزارش نیویورک‌پست تماس گرفته بود.

مورل می‌گوید بلینکن برای او مطلبی از روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی را ایمیل کرده بود که در آن ادعا می‌شد اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره احتمال نقش‌آفرینی روسیه در مطلب روزنامه نیویورک‌پست علیه هانتر بایدن است.

مدیر سابق سیا اذعان کرد متعاقب یک گفت‌وگوی تلفنی دیگر با بلینکن مجاب شده نامه‌ای تنظیم کرده و ادعاها علیه بایدن و پسرش را به کارزار تحریف حقایق توسط روسیه منتسب کند.

مورل همچنین اذعان کرد قبل از آن تماس تلفنی هیچ قصدی برای نگارش چنین نامه‌ای نداشته، هرچند درباره اینکه قصد داشته به جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ کمک کند، تردیدی نداشته است.

او همچنین می‌گوید بعد از انتشار نامه مذکور در رسانه‌ها، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن با او تماس گرفته و از او بابت انتشار این نامه تشکر کرده است.

تحقیقات درباره این نامه در حالی در جریان است که فساد مالی خانواده بایدن نیز ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفته است.

چند روز پیش رسانه‌های آمریکا گزارش دادند دست‌کم ۹ نفر از اعضای خانواده بایدن از قراردادهای تجاری مفسدانه‌ای که با توسل به سوءاستفاده از مناصب سیاسی او بسته شده‌اند منتفع شده‌اند.

در تحقیقاتی که درباره این پرونده توسط کمیته نظارتی مجلس نمایندگان در حال انجام است، قانونگذاران در تلاش برای مشخص کردن این هستند که آیا فعالیت‌های تجاری خانواده بایدن مغایرتی با منافع امنیتی ایالات متحده داشته یا خیر. نمایندگان جمهوری‌خواه که رقبای سیاسی رئیس‌جمهورِ دموکرات آمریکا محسوب می‌شوند، مدعی هستند اعضای خانواده او از منصب سیاسی و دسترسی‌های حاکمیتی او برای کسب ثروت استفاده کرده‌اند و این معاملات گاه منافع ملی آمریکا را نیز به خطر انداخته است. رسانه‌های آمریکا پیش از این گزارش داده‌اند «هانتر بایدن»، پسر جنجالی بایدن که گزارش‌هایی هم از اعتیاد شدید او به مواد مخدر منتشر شده در مرکز این قراردادهای مشکوک قرار دارد.

هانتر بایدن متهم است از نام پدرش برای بستن قراردادهای جذاب تجاری و مرتبط شدن با شرکت‌هایی که به فساد اشتهار داشته‌اند استفاده کرده است. او البته از سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل احتمال فرار مالیاتی تحت تحقیقات قرار دارد.
نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گویند هانتر بایدن، زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود در ازای درخواست مبالغ هنگفت به شرکت‌های مرتبط با دولت‌های لیبی و چین پیشنهاد لابی‌گری داده است. او علاوه بر این، افرادی را که می‌خواسته‌اند کارهایشان انجام شود به مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا وصل کرده است.

روزنامه نیویورک‌پست سال ۲۰۲۰ با استناد به یکی از ایمیل‌های خود هانتر بایدن نوشته بود او سالانه ۱۰ میلیون دلار از یک میلیاردر چینی صرفا بابت وصل کردن افراد به مقام‌های دولت آمریکا دریافت می‌کند.

نامزد انتخابات آمریکا: داعش را ما ایجاد کردیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و برادرزاده رئیس‌جمهور ترورشده اسبق این کشور در سخنرانی اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اذعان کرد واشنگتن گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و پلیس این کشور نیز فاسد است. «رابرت اف‌کندی» برادرزاده «جان ‌اف‌کندی» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا چهارشنبه گذشته رسما نامزدی خود را برای انتخاب شدن به عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرد.
او از جمله مخالفان سرسخت واکسن کرونا بود و اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ حساب کاربری او را به دلیل انتشار مطالب گمراه‌کننده درباره واکسن بست. وی طی اظهاراتی برای اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت پلیس آمریکا فاسد بوده و این واشنگتن بوده که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده است.

کندی همچنین گفت که طبقه متوسط آمریکا در پی اقدامات دولت‌های گذشته آمریکا ویران شده است. وی در سخنرانی اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «پلیس فاسد است، ما داعش را ایجاد کردیم. ما 2 میلیون آواره را روانه اروپا کردیم و زمینه‌ساز بی‌ثباتی دموکراسی در آنجا شدیم که منجر به برگزیت شد. این هزینه جنگ عراق است. 8 هزار میلیارد دلار در آنجا خرج کردیم و 16 هزار میلیارد دلار برای تعطیلی‌های کرونایی هزینه کردیم و در مجموع 24 هزار میلیارد دلار خرج شد و هیچ حاصلی نداشت جز ویران شدن طبقه متوسط آمریکا. ما باید به این وضعیت خاتمه دهیم».

وی ادامه داد: «راهبرد ما در این کشور همواره استفاده از تسلیحات نظامی برای نمایش قدرت بوده است. استفاده از ارتش برای نمایش قدرت در سراسر جهان اما چینی‌ها کار متفاوتی کرده‌اند. آنها فلسفه و راهبرد عمومی من را اتخاذ کردند. ما 8 هزار میلیارد دلار خرج کردیم تا پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستان‌ها را بمباران کنیم اما آنها 8 هزار میلیارد دلار برای ساخت پل‌ها، بنادر، جاده‌ها و بیمارستان‌ها هزینه کردند و آنها در حال گرفتن جای ما به عنوان شریک تجاری در اکثر کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هستند. برزیل همین اواخر از دلار به یوآن [ارز چین] روی آورد. عربستان نیز همین کار را کرد».

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *