روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است

روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است

برنامه جامع راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای رؤسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید.

روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته با پیامی برای ایستادگی، صلح و امنیت منطقه به سوریه رفت و در قصر «الشعب» دمشق مورد استقبال رسمی بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حالی که با بدرقه خانواده‌ها و فرزندان خردسال شهدای حرم در فرودگاه مهرآباد تهران راهی دمشق شده بود، در بدو ورود به فرودگاه این شهر مورد استقبال شمار زیادی از شهروندان سوری قرار گرفت که با در دست داشتن تصاویری از رؤسای‌جمهور ایران و سوریه و شهدای یک دهه مبارزه با تروریسم، ضیافت پیروزی مقاومت را پس از پایان جنگ و بحران چندین ساله سوریه برپا داشته بودند؛ ضیافتی که به نشانه قدردانی از همراهی چندین ساله جمهوری اسلامی و تقدیم صدها شهید مدافع حرم در روند مبارزه بی‌امان در جنگ با گروه تروریستی داعش صورت گرفت و نشان داد این همراهی و حمایت تا چه اندازه کشور ایران را برای همه آحاد مردم سوریه ویژه ساخته است.

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به دمشق به پشتوانه تجربه سخت ایران و سوریه در مبارزه با بحران تروریسم، جمهوری اسلامی را ستون مستحکمی در منطقه پرفرازونشیب خاورمیانه خواند که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند. اینچنین بود که رئیسی و بشار اسد روز گذشته در دیدار با یکدیگر روابط تهران و دمشق را در دوره‌های سخت و دشوار و با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی، مستدام و پایدار خواندند و حقانیت دو کشور در مسیر ایستادگی و مقاومت را ثابت شده دانستند. دو رئیس‌جمهور«برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» را در مسیر تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه حائزاهمیت دانسته و خواهان به اجرا درآوردن هرچه سریع‌تر اسناد امضا شده در چهارچوب این برنامه راهبردی شدند. در همین راستا قابل انتظار بود که سفر رئیسی به تیتر یک رسانه‌های منطقه‌ای و غربی تبدیل شود و آنها از این رویداد به‌عنوان سفر تاریخی رئیس‌جمهور ایران به سوریه یاد کنند.
درخواست از ایران برای برقراری صلح پایدار و بازسازی سوریه

رئیس جمهور بعد از ظهر روز گذشته در نخستین برنامه حضور در دمشق در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه که به ریاست رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد، حضور یافت. آیت‌الله رئیسی در این دیدار از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت در برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت ابراز خرسندی کرد و گفت: «تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر بگذارد.» رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه روابط ایران و سوریه با خون شهدا بخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است، یادآور شد: «دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.» رئیس جمهور در ادامه افزود: «حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه‌، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگا‌ه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، بحق و عادلانه بوده است». آیت‌الله رئیسی با تأکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، تصریح کرد که جمهوری اسلامی همان‌طور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.

تأکید بر اهمیت اجرای برنامه جامع راهبردی

رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: «دولت و ملت سوریه محبت‌‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد». «بشار اسد» خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد و تصریح کرد: «روابط سوریه و ایران، روابط غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.» در این دیدار رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌‌‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند.

مذاکرات 4 ساعته رؤسای‌جمهور ایران و سوریه

ملاقات دوجانبه آیت‌الله رئیسی و بشار اسد، رؤسای‌جمهوری ایران و سوریه سازنده توصیف شد. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور پس از انجام این ملاقات در پیامی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، نوشت: «مذاکرات رؤسای‌جمهور ایران و سوریه بسیار جدی و سازنده بود و بیش از چهار ساعت طول کشید.» به گفته جمشیدی، 2 رئیس‌جمهور ضمن ارزیابی و هماهنگی درباره محیط راهبردی منطقه بخصوص در فلسطین، به توافقات بسیار مهمی در راستای عمق دادن به همکاری‌های اقتصادی بلندمدت و سودبخش برای دو ملت دست یافتند.

امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و ۱۴ سند همکاری

برنامه جامع راهبردی ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای رؤسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بشار‌ اسد در مراسمی در «قصر الشعب» سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی- مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد،‌ نفت‌ و ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ با همتایان سوری‌ آنها امضا شد.

تأسیس بانک مشترک ایران و سوریه

رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه تأسیس بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه و اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به دمشق را بخشی از سند همکاری تهران و دمشق عنوان کرد.

مهرداد بذرپاش درباره امضای ۱۵ سند همکاری میان تهران و دمشق که در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه است، گفت: «این اسناد شرایط تجارت و فعالیت اقتصادی را میان تجار و فعالان اقتصادی تسهیل می‌کند تا بتوانند بهتر، با کیفیت‌تر و با حجم گسترده‌تر به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بپردازند.»

وزیر راه و شهرسازی درباره تأسیس بانک‌ و بیمه مشترک میان ایران و سوریه، افزود: «در نشستی با حضور وزیر اقتصاد ایران قرار است بانک و بیمه مشترک‌ برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور راه‌اندازی شود. با تأسیس بانک و بیمه مشترک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد اما تا زمان تأسیس بانک قرار است یک بانک عامل از طرف ایران ‌و سوریه عملیات تبادل مالی آسان را به منظور تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم‌ کنند.»

وضعیت ایران و سوریه گواه حقانیت مقاومت است

آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت: حقیقتاً باید از ایستادگی مردم سوریه در مقابل تهدیدها و اقدامات گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلبان که با حمایت امریکا و کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه برای تجزیه این کشور و ایجاد وحشت، تلاش می‌کردند، تمجید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهایی که نتوانستند در میدان نظامی به اهداف پلید خودشان برسند، تلاش می‌کنند در میدان‌های دیگر از جمله فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها اهدافشان را دنبال کنند، اظهارکرد: البته این دسته از کشورها به طور قطع ناکام خواهند ماند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اعتراف رسمی امریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: وضعیت امروز ایران و سوریه گواه حقانیت و درستی مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و سوریه در مقابل فشارهاست.

آیت‌الله رئیسی همچنین خطاب به فلسطینی‌ها تصریح کرد: امروز معادلات جهان و نظم جهانی به نفع جریان مقاومت و به ضرر جریان استکباری و رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد. شرایط امروز در قوت و قدرت فلسطینی‌ها و ضعف رژیم صهیونیستی و حامیانش با هیچ‌کدام از سال‌های گذشته قابل قیاس نیست. وی با اشاره به تبعیض سازمان‌های جهانی و برخی کشورها در امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه اظهارکرد: برای وجدان‌های بیدار به هیچ‌عنوان قابل تحمل نیست که شاهد باشند مردم زلزله‌زده در سوریه، اجازه نداشته باشند ضروریات زندگی را از سازمان‌های جهانی و از کشورهای دیگر دریافت کنند. این با کدام منطق قابل توجیه است که کشورهای غربی که ادعای حقوق انسان و بشر دارند، مردم عزیز زلزله‌زده را از زندگی اولیه باز دارند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی خود اعلام کرده که از مقاومت و ایستادگی حمایت می‌کند، به مذاکرات مقامات دو کشور و اسناد همکاری امضا شده اشاره کرد و گفت: زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط و مناسبات بین دو کشور وجود دارد و مصمم هستیم که روابط و مناسبات را میان دو کشور و با کشورهای منطقه توسعه دهیم.

حضور بیگانگان در منطقه را امنیت ساز نمی‌دانیم

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه بنای ما توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و بدون حضور بیگانگان است، افزود: حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم. معتقدیم حضور امریکایی‌ها در سوریه نه فقط امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه در امنیت سوریه و منطقه اخلال نیز ایجاد می‌کند. امریکایی‌ها هر چه سریع‌تر از سوریه خارج شوند، امنیت سوریه بیشتر تضمین می‌شود. رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم راه ایجاد امنیت آن است که حاکمیت سوریه به طور کامل بر تمامیت ارضی این کشور استقرار پیدا کند، تصریح کرد: همه بدانند که استقرار حاکمیت سوریه بر تمام سرزمین این کشور می‌تواند تضمین‌کننده امنیت در تمام منطقه باشد.

آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد که تفاهمنامه‌هایی که بین دو کشور منعقد شد، بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب متقابل هر چه سریع‌تر اجرایی شود و گفت: ما دست همه کشورهای منطقه و بویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان را که اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم که این ارتباط و این تفاهمات می‌تواند دست بیگانگان را از منطقه قطع کند.

با مقاومت سوریه و فلسطین شرایط به نفع منطقه تغییر کرده است

آیت‌الله رئیسی همچنین عصر دیروز در مراسمی در حرم مطهر حضرت زینب(س) که به مناسبت جشن پیروزی مقاومت و با حضور گسترده مردم سوریه برگزار شد، اظهارکرد: آن روز که سوریه و عراق مورد تهاجم و حمله تکفیری‌ها قرار گرفت و برخی این جریان را خوب نشناختند و موضع‌گیری درستی نکردند و شرایط را درست تحلیل نکردند، اما مقتدای بصیرت‌آفرین ما امام خامنه‌ای فرمودند، جنس این حرکت صهیونیستی و امریکایی است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور با قدردانی از دولت و ملت سوریه به دلیل ایستادگی و مقاومت و امتیاز بزرگ پیروزی در این عرصه، ادامه داد: مقاومت مردم سوریه و فلسطین مقابل رژیم صهیونیستی شرایط را به نفع جبهه مقاومت و علیه رژیم صهیونیستی در منطقه رقم زده و باعث شد امروز رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها شکست‌پذیرتر و آسیب‌پذیرتر است. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: امروز ابتکار عمل به دست مجاهدان راه خدا و میدان‌داران فلسطینی و کسانی که برای آزادی قدس تلاش می‌کنند، است. امروز ابتکار عمل و خلاقیت در دست شما مردم مقاوم است.

وی سیاست جمهوری اسلامی ایران را حمایت از مظلومان برشمرد و گفت: این سیاست تاکنون این چنین بوده است و این چنین خواهد بود. ما کنار مردم مظلوم فلسطین بوده و خواهیم بود و در کنار مقاومت در لبنان و سوریه و در همه جای عالم خواهیم بود. بنای ما در نظام جمهوری اسلامی حمایت از مقاومت است و بر این سیاست تأکید داریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: به شما مردان و زنان مقاوم عرض می‌کنم، سوریه ۱۲ سال ایستادگی کرد و پیروز شد و امروز ما جشن پیروزی را کنار حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) برگزار می‌کنیم. بدانید سوریه به دست توانمند شما ساخته خواهد شد و همه خرابی‌ها به بناهای ماندگار تبدیل خواهد شد. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: یقین بدانید همچنان‌که جمهوری اسلامی ایران در دوران سخت کنار شما بود، در دوران بازسازی هم در کنار شما خواهد بود. این ارتباط یک ارتباط سیاسی و دیپلماسی و معمولی دو کشور نیست، بلکه یک ارتباط قلبی بین دو ملت است. ارتباط راهبردی بین دو دولت عمیق است و هرگز این ارتباط و اخوت و برادری گسستنی نیست و نخواهد بود.

رئیسی پیش از ترک تهران چه گفت؟

رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران و در فرودگاه مهرآباد با تصریح اینکه روابط ایران و سوریه یک روابط معمولی نیست بلکه کاملاً راهبردی است، به سعی دشمنان برای تجزیه سوریه و تخریب روابط این کشور با دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: «کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، قهرمان مبارزه با تروریسم، حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند و باید از این بابت مقابل افکارعمومی و وجدان‌های بیدار جهان پاسخگو باشند.»

گفتنی است، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر ارتباطات، رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و سوریه و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی رئیس جمهور را در این سفر 2 روزه همراهی می کنند.

سفر رئیس‌جمهور به دمشق در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت

سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به سوریه روز گذشته در صدر اخبار رسانه‌های منطقه و جهان نشست. خبرگزاری عربی «الجزیره» با پوشش این سفر، نقل‌قولی از محمد جمشیدی، معاون سیاسی ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد و نوشت:«این سفر نشانه‌ای مبنی بر پیروزی استراتژیک ایران در منطقه است.»

رسانه فرانسوی فرانس‌پرس در گزارشی با عنوان «رئیس‌جمهور ایران سفر تاریخی خود را به سوریه آغاز کرد» حضور رئیسی در دمشق را ۱۲ سال پس از وقوع بحران سوریه حائزاهمیت دانست. تزئین مسیر فرودگاه تا حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها -مکان مقدسی که ابراهیم رئیسی به زیارت آن خواهد رفت- با پرچم‌های ایران و سوریه از مواردی بود که مورد توجه این رسانه فرانسوی قرار گرفت.

رسانه غربی فایننشال‌تایمز نیز در بازتاب این سفر در گزارشی با اشاره به اینکه زمان بازسازی سوریه فرارسیده است، مدعی شد:«سفر رئیسی حاوی این پیام است که ما بشار اسد را در قدرت نگه داشتیم و به حضور پررنگ خود در منطقه ادامه می‌دهیم.» رویترز هم به این موضوع اشاره کرد که این نخستین سفر یکی از رؤسای‌جمهور ایران به سوریه از آغاز جنگ در این کشور است. این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود افزود:«بشار اسد با برخورداری از حمایت نظامی و اقتصادی ایران و روسیه، بار دیگر کنترل بخش اعظم سوریه را از معارضانی پس گرفت که از سوی کشور‌های منطقه حمایت می‌شدند؛ کشور‌هایی که اکنون به دنبال گفت‌و‌گو با او هستند.» آسوشیتدپرس هم با انتشار خبر ورود رئیس‌جمهور ایران به دمشق اعلام کرد:«رئیسی به زیارت مرقد‌های مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه خواهد رفت و از آرامگاه سرباز گمنام که یادمان سربازان جانباخته سوری در جنگ داخلی ۱۲ ساله است، بازدید خواهد کرد.» خبرگزاری صهیونیستی هاآرتص نیز گزارش مفصلی را به سفر رئیسی به دمشق و دیدار با بشار اسد اختصاص داد و نوشت:«این سفر در برهه‌ای انجام می‌شود که برخی از کشور‌های عرب از جمله مصر و عربستان‌سعودی در‌های دوستی به روی اسد گشوده‌اند.»

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *