«روز نکبت» و پنهان‌کاری عجیب رئیس‌جمهور آمریکا

«روز نکبت» و پنهان‌کاری عجیب رئیس‌جمهور آمریکا

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «سفید کردنِ جنایات و رویه‌های مجرمانه رژیم اسرائیل، اقدامی است که تنها با همکاری بین‌المللی میسر شده است. اگر آمریکا واقعا در مورد دموکراسی و ادعاهای دور و درازش در این رابطه مصمم بود و اراده جدی داشت، این مفهوم و گفتمان می‌توانست بنیان پیام اخیر بایدن به رژیم اشغالگر قدس را به مناسبت روز نکبت تشکیل دهد».

«روز نکبت» و پنهان‌کاری عجیب رئیس‌جمهور آمریکا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی موسوم به «روز نکبت» و پیام اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خطاب به رهبران و شهروندان صهیونیستی در این رابطه، وی را فردی دانسته که بنیان‌های استعماری تشکیل رژیم جعلی مذکور را در پیام خود پنهان کرده است. رویکردی که البته چندین دهه است در میان رهبران غربی به امری رایج تبدیل شده و آنها از این طریق، تداوم حیات و بقای رژیم اشغالگر قدس را میسر می‌سازند.

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می‌نویسد: «جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک موضع‌گیری بدون توجه به مناقشات و درگیری‌های سیاسی که رژیم اسرائیل در داخل خود در مدت اخیر و حتی هم اکنون تجربه کرده و می‌کند و البته جنایاتی که رژیم اشغالگر قدس در جریان تأسیس رژیم جعلی خود در روز نکبت (اشاره به زمان تأسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948) مرتکب شده، هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل را به سیاستمداران و شهروندان اسرائیلی تبریک گفته است.

در این راستا، یک بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید ادعا کرده است که: «زمانی که دیوید بن گورین، ایجاد اسرائیل را در سال 1948 اعلام کرد، وی عملا تولد یک دولت را بر پایه آزادی، عدالت و صلح اعلام نمود. تنها 11 دقیقه بعد، هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا اولین ملتی خواهد بود که حکومت اسرائیل را به رسمیت می شناسد».

باقیِ بیانیه مذکور تا حد زیادی چشم بر نقض گسترده حقوق بین‌الملل توسط رژیم اشغالگر قدس و البته ارتکاب جنایات جنگی از سوی آن علیه مردم بیگناه به کل بسته است. جنایاتی که البته اسرائیل با همدستی دولت آمریکا انجام داده است. این بیانیه به طور خاص بر پیشرفت‌های علمی اسرائیل و عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و شماری از کشورهای عربی متمرکز شده است.

تمامی این مسائل در نقطه مقابل موضع‌گیری بایدن قرار دارند که گفته بود: «آمریکا تاب‌آوری دموکراسی اسرائیل را مورد تأکید قرار می‌دهد. مسأله‌ای که بنیان روابط ویژه و قدرتمند دو طرف را تشکیل می‌دهد».

اسرائیل از همان نخستین لحظات تشکیل خود، روی فراموشکاری سیاسی رهبران جهان و به ویژه رهبران جهانِ غرب حساب ویژه‌ای باز کرده بوده است. البته که لفاظی و حرّافی‌های دیپلماتیک تنها چیزهایی هستند که رهبران سیاسی در آنها خوب هستند و مهارت دارند. اگر سازمان ملل متحد به معنای واقعی کلمه به حمایت از حقوق بشر می‌پرداخت، تردیدی نبود که جریان حمایت از مقاومت و مقابله با استعمارگرایی به یک اصل مهم در مراودات و مسائل بین‌المللی تبدیل می‌شد.

جالب است که «دیوید بن گورین» به عنوان اولین رهبر سیاسی که ایجاد اسرائیل را اعلام کرد، فلسطینی‌ها را به دلیل اشغال سرزمینی که به اسرائیلی‌ها تعلق دارد شماتت و سرزنش کرد. در این رابطه جالب‌تر آن است که مثلا حق بازگشتِ فلسطینی‌ها به سرزمین آبا و اجدادی‌شان که سازمان ملل متحد نیز آن را به رسمیت شناخته، تا حد زیادی از سوی رژیم اشغالگر قدس منوط به انجام مذاکره از سوی فسلطینی‌ها با اسرائیل و اعطای امتیازات قابل توجه به این رژیم شده است. از این رو، چندان عجیب نیست که می‌بینیم بایدن عملا از طرف فلسطینی می‌خواهد که راه مذاکره با اسرائیل را در پیش گیرد.

بایدن در بیانیه خود حتی یکبار هم نامی از فلسطین نمی‌برد. موضوعی که نشان می‌دهد تا چه اندازه در فضای فکری رئیس جمهور آمریکا، فلسطین حذف شده و موجودیتی اشغالگر به نام اسرائیل از موقعیت برتر برخوردار شده است. روایتِ صهیونیستی از آزادی، عدالت و صلح که بایدن به نقل از بن گورین نقل کرده است، دقیقا همان رویکردی است که جهان غرب از آن برای تداوم بقا و موجودیت رژیم اسرائیل به هزینه ملت فلسطین استفاده کرده است.

اگر فلسطینی‌ها از روایت صهیونیست‌ها حذف شوند(رویکردی که نه فقط از طریق نسل‌کشی فلسطینی‌ها دنبال می‌شود بلکه با انکار واقعیت‌ها در مورد این رژیم نیز همراه است)، می‌توان به نوعی روکشِ یک دولت مرفّه و صلح طلب را برای رژیم اشغالگر قدس حفظ کرد. با این حال، محاسباتی نیز پیش روی اسرائیل قرار دارند که لزوما دولت آمریکا از آنها راضی نیست و نمی‌خواهد با آنها رو به رو شود.

سفید کردن جنایات و رویه های مجرمانه رژیم اسرائیل، اقدامی است که تنها با همکاری بین‌المللی میسر شده است. اگر آمریکا واقعا در مورد دموکراسی و ادعاهای دور و درازش در این رابطه مصمم بود و اراده جدی داشت، این مفهوم و گفتمان می‌توانست بنیان پیام اخیر بایدن به رژیم اشغالگر قدس را به مناسبت روزِ نکبت تشکیل دهد. با این همه، شخص رئیس‌جمهور آمریکا به راحتی بر کلیه بنیان‌های استعماری تشکیل رژیم صهیونیستی سرپوش گذاشت».

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *