فارس من| قیمت بالای چادر؛ تشویق به حجاب یا تنبیه؟!/ سنگینی گرانی چادر بر قامت بانوان ایرانی

فارس من| قیمت بالای چادر؛ تشویق به حجاب یا تنبیه؟!/ سنگینی گرانی چادر بر قامت بانوان ایرانی

گرانی چادر موضوعی است که این روزها بیش از هرچیز بر قامت بانوان ایرانی سنگینی می‌کند. قیمت‌های گزافی که گاهی مجاب‌شان می‌کند یک مانتو بلند و پوشیده را جایگزین چادر کنند.

فارس من| قیمت بالای چادر؛ تشویق به حجاب یا تنبیه؟!/ سنگینی گرانی چادر بر قامت بانوان ایرانی

گروه زندگی: گرانی چادر موضوعی است که این روزها بیش از هرچیز بر قامت بانوان ایرانی سنگینی می‌کند. قیمت‌های گزافی که گاهی مجاب‌شان می‌کند یک مانتو بلند و پوشیده را جایگزین چادر کنند. این حجاب برتر که باید از همه لحاظ در دسترس بانوان قرار بگیرند و تبلیغ و تشویق به آن شود با قیمت‌های سر به فلک ‌کشیده‌اش گویا به طور غیر مستقیم علاقه‌مندان و پایبندانش را در معرض جریمه و تنبیه قرار داده. این گرانی در بازار چادر در حالی است که مانتو و لباس‌های نامتعارف در بازارهای پوشاک کشورمان با قیمت‌های بسیار کمتر و مناسب‌تر به فروش می‌رسد. نگرانی بانوان محجبه برای خرید چادر و لیست سرسام‌آور قیمت‌ها پایش به فارس من نیز باز شده و مخاطبان ما در خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان«چادری‌ها با قیمت بالای چادر جریمه نشوند» خواستار رسیدگی و حل این مسئله شدند.

نگاهی به نظرات این پویش که بیش از 15 هزار حامی دارد نشان می‌دهد. هزینه‌های بالا برای خرید چادر شاید در ظاهر خرید را برای خانواده‌های محجبه سخت‌تر کند اما درواقع اثرات منفی و جبران ناپذیری بر وضعیت حجاب جامعه خواهد داشت. یکی از حامیان پویش در این باره می‌گوید:« هزینه خرید چادر بسیار زیاد شده. باور کنید بین دوستان و آشنایان چندنفر را می‌شناسم که چادر را کنار گذاشتند و بخاطر گرانی دیگر نه خرید می‌کنند نه سر می‌کنند. گرچه بدون چادر هم حجاب خوبی دارند اما اینکه به خاطر قیمت‌ها این حجاب برتر از سبد پوشاک خانواده‌های ایرانی حذف شود. جای نگرانی است.»

نظر یکی دیگر از مطالبه‌گران این پویش این است که این چالش‌های اقتصادی در بازار چادر می‌تواند نوعی ترغیب به بی‌حجابی برای نسل جوان باشد. اول برداشتن چادر، گام بعد مانتوهای کوتاه جایگزین لباس‌های پوشیده و همینطور سیر نزولی حجاب در جامعه. این بانوی محجبه می‌گوید:« متاسفانه فقط بحث چادر نیست یک خانم باحجاب در جامعه باید فشارهای زیادی را برای نگه‌داشتن حجابش تحمل کند و از همه مهم‌تر فشار اقتصادی خرید ملزومات حجاب.»

سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید:« انحصار واردات چادر، عدم تخصیص ارز با قیمت پایین برای واردات چادر،عدم حمایت از تولیدکننده‌های داخلی همه و همه باعث و بانی قیمت‌هایی است که امروزه برای خرید چادر پیش رویمان می‌گذارند. در حال حاضر فقط یک کارخانه تولید چادر شهرکرد در کشور فعال است. بقیه به خاطرات مشکلات تولید مواد اولیه رنگ و نخ زمین خوردند. چادر یک کالای فرهنگی است و باید بیشتر از این‌ها به آن توجه بشود. نمی‌گوییم که چادر و ملزومات حجاب به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار بگیرد،نه! مطالبه‌مان این است که چرا باید برای خرید با این قیمت‌ها مواجه شویم؟ چرا لباس‌های نامتعارف باید در بازار به قیمت نازل فروخته بشود طوری که احساس شود پشت این قیمت‌ها یارانه‌های تهاجم فرهنگی غرب است اما هزینه چادر آنقدر بالا باشد؟! »

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *