فارس من| مردان هم باید پوشش متعارف داشته باشند

فارس من| مردان هم باید پوشش متعارف داشته باشند

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است و با شنیدن کلمه «حجاب» ذهن مان سریع به چادر منتقل می‌شود. اما اینطور نیست، آقایان هم ‌باید در پوشش خود باید و نباید‌هایی را رعایت کنند. در واقع‌مردان نیز دارای حدو‌مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه، باید آن را درنظر بگیرند.باید حواسمان باشد که گره خوردن واژه حجاب با نام زنان، نباید عاملی شود که از پوشش مردان جامعه غفلت کنیم.

فارس من| مردان هم باید پوشش متعارف داشته باشند

گروه زندگی: بسیاری از ما تصور می‌کنیم که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان است . اما اینطور نیست، آقایان هم ‌باید در پوشش خود باید و نباید‌هایی را رعایت کنند. در واقع‌مردان نیز دارای حدو‌مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه، باید آن را درنظر بگیرند. حواسمان باشد که گره خوردن واژه حجاب با نام زنان، نباید عاملی شود که از پوشش مردان جامعه غفلت کنیم.
مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» پویشی را با عنوان «مردان هم باید پوشش متعارف داشته باشند» ثبت کرده اند. سردبیر سوژه «امیرحسین مرادی» درگفتگو با خبرنگارفارس گفت:« این روزها بدحجابی وبی حجابی خانم‌ها یک طرف، پوشش نامتعارف مردان را دیگر چه کنیم؟ فرهنگ غربی، از شبکه های معاند به جامعه ما تزریق می‌شود. آقایان با پوشش نامناسب به عنوان مثال با شلوارک در انظار و اماکن عمومی ظاهر می‌شوند و یک نوع هنجارشکنی را سبب می‌شوند. مردم از دستگاه‌های مسئول این انتظار را دارند، با این نوع هنجارشکنی‌ها برخورد شود.»

چرا حجاب مردان مهم است؟

در احکام شرعی دین ما، تکلیف میزان مجاز برهنگی مردان کاملا مشخص شده است؛ ‌بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دست‌ها تا جایی که معمولاً نمی‌پوشانند لازم نیست. خب پس پوشاندن بقیه نقاط بدن توسط مردان در مقابل دیگران یک تکلیف شرعی است. این موضوع، کلی و تعریفی از حجاب مردانه به‌حساب می‌آید؛ یعنی همانطور که برای پوشش زنان، دستورالعمل‌هایی در شرع ما مشخص شده است، برای مردان هم حد و مرزی تعیین کرده‌اند. البته رعایت حجاب توسط زنان و وظایف آن‌ها در این زمینه مهم‌تر است.
امام صادق علیه السّلام می فرماید:«حیا ده جزء دارد،نه جزء آن در زنان و یک جزء آن در مردان مى باشد» کارشناس حجاب و عفاف در تفسیر می‌گوید:«در واقع زنان هستند که بار اصلی حیا و عفت را در جامعه به دوش دارند اما این دلیل نمی‌شود که موضوع حجاب مردانه و وظایف آقایان در این زمینه نادیده گرفته شود. نگاه‌کردن یکی از مصداق‌های مهم عفاف مردان است و قرآن کریم به مردان امر کرده، حجابی در مقابل چشمانشان قرار دهند. خداوند در آیه ۳۰ سوره نور می‌فرمایند: «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند.» این آیه می‌گوید که مردان باید غضّ بصر داشته باشند. میزان پوشش مردان در مقابل دیگران تکلیف سر و گردن و صورت و دست‌های مردان تا جایی که معمولا نمی‌پوشانند مشخص است اما برای بقیه نقاط بدن در احکام شرعی آمده که مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را که به‌طور معمول مردان می‌پوشانند از نامحرم بپوشانند. همیشه هم بحث احتیاط نیست.»

فقها می‌گویند:« نپوشاندن هرکجای بدن توسط مردان به قصد به حرام انداختن دیگران حرام است. متأسفانه بخشی از بازار پوشاک کشور در قبضه لباس‌های نامتعارف مردانه است که پوشیدن آنها می‌تواند باعث ایجاد فساد یا‌‌ همان نگاه همراه با لذت در زنان محرم یا نامحرم شود. اغلب لباس‌ها و شلوارهای تنگ، شلوارهای جین پاره و چاک‌چاک، تی‌شرت‌های آستین‌حلقه‌ای منقش به انواع و اقسام تصاویر نامتعارف و غیراخلاقی، شلوارهایی با فاق خیلی کوتاه یا خیلی بلند، لباس‌هایی با یقه‌های بسیار برهنه‌تر از حد معمول و… نمونه‌هایی از لباس‌هایی هستند که مردان باید حواسشان باشد که‌ مصداق لباس‌هایی نباشند که شرع در مورد پوشیدن آنها حکم به احتیاط داده است.»

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *