فهم سربازی از یک دیدار صمیمی/تحلیل محتوایی دیدار فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان عالی

فهم سربازی از یک دیدار صمیمی/تحلیل محتوایی دیدار فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان عالی

بررسی و تحلیل محتوای یک گفت وگو احتیاج به بررسی درون متنی و برون متنی دارد. باید دانست فضای حاکم بر گفت و گو چگونه بوده است تا نظام تأکیدات متن بهتر دانسته شود.

فهم سربازی از یک دیدار صمیمی/تحلیل محتوایی دیدار فرمانده معظم کل قوا با فرماندهان عالی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: باید دانست این متن در چه مجموعه‌ای از بیانات دیگر بیان شده است و چه نقشی را در آن مجموعه بازی می‌کند، تا فهم دقیق‌تری از کلام به دست آید.

وقتی کلمات فرمانده معظم کل قوا قرار است در سال جدید حکم نقشه حرکت مجموعه نیروهای مسلح و هم تک تک پاسداران و ارتشیان و نیروهای انتظامی را داشته باشد، قطعاً باید تمام همّ و غم ما فهم اغراض جدی و بلکه مقاصد جدی فرمانده باشد و این حاصل نمی‌شود مگر اینکه عناصر درونی و بیرونی آن گفت و گو به دقت بررسی شود.

برای ما باید این پرسش جدی باشد که یک رهبر مجاهد و چاره‌اندیش که کلمه کلمه بیانات و رفتارش با دقت و هدفمندی خاصی انجام می‌گیرد و برای نیروهای مسلح کشورحکم یک الگوی تمام عیار معنوی و علمی در کنش مجاهدانه و نقش فرمانده‌ای راهبردی را دارد با چه هدفی میزبان این دیدار صمیمی و مهم بوده است؟ و می‌خواستند چه تأثیری و خط مشی‌‌ای را در نیروهای مسلح ایجاد و اعلام کنند؟ و قصد داشتند چه تغییر و تحوّل و تحرّکی را در جمع مدعوین سامان‌دهی کنند؟

چه نگرشی را می‌خواستند در روح و جان سرداران مشتاق خویش قرار دهند و در نهایت می‌خواستند چه مطالبات و گرایشات و رفتارهایی را در مجموعه سازمان نیروهای مسلح کشور، تقویت و یا تکمیل و یا جا به جا نمایند؟ برای نیروهای مسلح کشور مهمّ است که بدانند بعد از چند سال از آخرین دیدار فرمانده کل قوا، اکنون ایشان چه مسائل جدیدی را پیگیری می‌کنند؟ و اینکه سخنان این دیدار چه تفاوت‌هایی با سخنان سال‌های پیش دارد و در صورت مشاهده چنین تغییری دلیل آن چه بوده است؟ و نظام تأکیدات و اولویت‌های فرمانده کل قوا چگونه بوده و حول چه محوری سامان گرفته است؟

همه می‌دانیم فرماندهان و سربازان برای بازتولید و تقویت انگیزه‌های معنوی و انقلابی خود، نیاز حیاتی به دیدار و ارتباط مستقیم با فرمانده و مراد و راهبر خود دارند. یکی از مهمترین اصول کلیدی که از دیرباز در فضای عمومی سربازان اسلام وجود دارد «ولایت مداری» است و سربازان در سلسله مراتب خود با تمام وجود سعی می‌کنند از کلمه کلمه تجربی، دانشی و عملی که فرماندهان در وجود خود جمع کرده‌اند استفاده کنند.

به باور این سرباز کوچک، اثر و انگیزه‌ای که از دیدار با فرمانده به عنوان نائب امام زمان علیه السلام حاصل می‌شود و اثر و انگیزه‌ای که از دیدار با ایشان گرفته می‌شود در هیچ جای دیگری قابل تدارک نیست. همه فرماندهان و سربازان موفق در مجموعه نیروهای مسلّح به لحاظ علمی و عملی و معنوی دارای شجره نامه‌اند و سلسله فرماندهان و الگوهای آنان، قهرمانان بزرگ با هویت معلوم بوده‌اند. این ارزش عمیق و پر رمز و راز با تأسیس نظام جمهوری اسلامی پیدا و تعریف شده است و نظام و منشور سربازی در این دوران معنا و مفهوم دیگری یافته است. این حقیقت که امروز مجموعه نیروهای مسلّح کشور در ماهیت و ترکیب کاملا مردمی است غیرقابل انکار است.

این مجموعه امروز انقلابی، مؤمن، مقیّد به نظم، خطرپذیر و مشت گره کرده در مقابل متجاوزین به حریم کشور و ملت است و می‌توان با جرئت ادعا نمود که مثل بسیاری از امور دیگر در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه و بازسازی عمیقی قرار گرفته و آن چنان گسترش مفهومی یافته است که در قبل از پیروزی انقلاب به جهت وابستگی بی حد و حصر رژیم گذشته قابل تصور و پیاده شدن نبود. مقایسه نیروهای مسلّح ما با نیروهای مسلّح دوران پهلوی یکی از معرّف های حقیقت و هویّت انقلاب ماست. معیارهای مقایسه هم کاملا موجود و قابل مشاهده است. این مقایسه نشان می‌دهد که انقلاب چه کاره است؟ چه کار می‌تواند بکند؟ و چه اِکسیر عظیمی است که می‌تواند هویّت‌ها را به مقامات عالیه و جایگاههای افتخارآفرین حرکت بدهد. نیروی مسلّح بی هویت، مغلوب سیطره ی بیگانگان و توسری خور دیروز، امروز نماد استقلال و استحکام و سربلندی و عزیز و مورد اعتماد و اتکای مردم و رهبری، با مردم، در کنار مردم و جزء مردم است.

بنابراین امروز معجزات انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در دستاوردهای عمرانی و پیشرفت‌هایی از این دست مشاهده کرد بلکه باید آن را در ساختن نیرویی انسانی در طراز مکتب اسلام، کلمه و شجره طیبه‌ای دانست که اصل و ریشه‌های آن بر اعماق ایمان، و اعتقاد مردم و باور درونی سربازانش مستحکم و ثابت است و اعمال صالح، این کلمه طیبه را شوق پرواز داده و رفعت و سربلندی بخشیده است و امروز همه میادین و صحنه‌ها گواه چنین حقیقتی است.

امروز شکوفایی و حیاتی به روح و جان و عقیده و عمل فرزندان وطن تزریق شده که به فرموده امیرمومنان حضرت علی علیه‌السلام حصارهای مستحکم کشور و ملت نام گرفته و فرمانده معظم کل قوا در دیدار صمیمی با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در ماه مبارک رمضان اینگونه تأکید فرمودند: این جایگاه بسیار بزرگ، مسئولیت‌های سنگینی به همراه می‌آورد که به حمدالله نیروهای مسلح با قدرشناسی این موقعیت پر افتخار مشغول عمل به وظایف خود هستند. از دیگر سو فرمانده معظّم کل قوا نیز خودشان، دریک فرآیند دقیق و حجّت دار، در صحنه‌های مختلف مجاهدت برای اسلام، از دوران مبارزه با نظام طاغوتی پیشین گرفته تا حضور مستمر در میادین نبرد با تجاوز بیگانه در دفاع مقدس برای سربازانش به درستی شناخته شده و با تأیید مستمر حضرت امام خمینی(ره) موسس و بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، مورد پذیرش قلبی آحاد جامعه قرار گرفته‌اند و امروز در شجره‌نامه پیشکسوتان والگوهای موفق فرماندهان بزرگ در نیروهای مسلّحِ مؤمنِ انقلابی و دلدادگان به مکتب امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در جایگاه رفیع "ولایت و فرماندهی کل قوا" شان ومنزلت ویژه‌ای دارند.

فرماندهی که اقتدارو قدرت راهبری، دانش، مدیریت وهدایت و جهت گیری‌های راهبردی‌اش، امروزه حیات کشور را تضمین و بزرگان نظامی و سیاسی و … عالم را انگشت به دهان کرده است و عمق معنوی و اعمال صالح و خالص او به همراه سوابق فراوان ِ مجاهدت‌های میدانی در قبل و بعد ازانقلاب و قدرت علمی _عقلانی ایشان درشناخت منافع و مصالح، آینده‌نگری و آینده‌نگاری و دریافتش از تغییرات سریع تحولات در محیط داخل و پیرامون و جهانی، آن چنان قوی، قابل اتکا و اقناعی است که توانسته است سرداران، نخبگان و سربازان این مرزوبوم را به لحاظ روحی و عملی رشد داده و در آسمان علم و تقوا و جهاد و شهادت بال پرواز دهد.

چنین فرمانده‌ای هم باید نقطه اتکا، الگو و مراد تک تکِ سربازانش باشد و در فهم این سرباز کوچک برای مجموعه نیروهای مسلّح حکم نیابت از امام عصر (عج) دارد و بر این اساس، تحلیل محتوای کلام و فرمان‌ها و مطالبات معظم له برای همگان اهمیت ویژه‌ای دارد.

فضای حاکم بر دیدار فرماندهی کل قوا با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح

این دیدار صمیمی در دعوتی رمضانی و در فضایی معنوی بعد از یک وقفه طولانی برگزار شد. بخش اول جلسه را رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر پاسدار محمد باقری به بیان نقطه نظرات و اقدامات برنامه‌ریزی شده در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و سایر مجموعه‌های مرتبط اختصاص دادند و حجم اصلی سخنان ایشان ناظر به بیان تدابیر، تصمیمات گرفته شده و طرح‌ها و اقداماتی بود که از مدّتی قبل آغاز شده است. ایشان همچنین اشاره‌ای به رصدهای انجام شده درنیروهای مسلّح ناظر به چالش ها، تحولات سریع پیرامونی و بین‌المللی و بازی های جنگ دشمنان در ابعاد مختلف داشته و با ارائه گزارشی اجمالی از میزان آمادگی‌های کنونی و انواعِ مختلف چاره اندیشی‌ها در مواجهه با چالش‌های میدانی در رویکرد امروز مجموعه های نیروهای مسلح خبر دادند.

سمت و سوی گزارش تقدیمی سردار سرلشکر باقری، نشان از وجود نخبگان و طیف ویژه و راهبرد ساز در میان مجموعه نیروهای مسلح داشته که حرف‌های عمیق و مؤثر برای حال و آینده دارند و هدفشان هم این است که سطوح مختلف نیروهای مسلّح کشور را به عنوان پشتیبان جدّی اهداف بلند انقلاب اسلامی و حفاطت از کشور و ملت در مقابله با نظام سلطه و نیز ایجاد امنیت در جامعه ارتقاء دهند.

در تأیید این نکات، فرمانده معظّم کل قوا در ابتدای بیانات خود با خرسندی از مشاهده حرکت و پیشرفت مستمر در نیروهای مسلح ایران اسلامی مستند به شاخص ها فرمودند: به هیچ حدّی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقّف به جلو بروید. البتّه در چنین فضایی باید خیلی مهمّ باشد که فرمانده کل قوا قرار است چه نکته‌ای را گوشزد و یادآوری فرمایند که مکمّل این گزارش باشد؛ و به عبارتی معظّم‌له روی چه نکته‌ای تمرکز خواهند کرد و کدام یک از فرازهای گزارش اعلامی را مورد بازکاوی، نقد و اصلاح و تکمیل قرار خواهند داد.

در چنین جلسه‌ای بدون تردید معظم له اشاره به نقص‌ها، ضعف‌ها ولو بسیار ظریف داشته‌اند، لیکن نقد هدایت‌گرانه و ابراز خرسندی همزمان از حرکت‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته تاکنون هم بار معنایی عمیق خود را داشته است. توضیحات نگارنده نیزدر پی آن است که با فهم سربازی از نظام تأکیدات فرمانده کل قوا بتواند نوعی روش کیفی ارائه دهد تا بر اساس قرائن فهم دقیق‌تری از اولویت‌های معظم له فراهم آید، که در ادامه به برخی یافته‌های این روش تحلیلی اشاره خواهد شد.

غرض از این یادآوری‌ها، آشنایی با نوع و سنخ مخاطب و تبیین نسبت و رابطه او با فرمانده کل قوا و نیز رابطه فرمانده با سربازانش بوده است تا با تبیین فضای عمومی این جلسه، قدرت کشف نظام تأکیدات و اولویت‌های مد نظر ایشان به نحو شایسته اطلاع‌رسانی شود.

تأکیدات در سخنان معظم له
۱- حجم اصلی بیانات فرمانده معظم کل قوا
همان‌طور که در مقدمه این نوشتار بیان شده هدف نگارنده این بوده است که نشان دهد این مجموعه بیانات از معظم له به مثابه یک فعل گفتاری قرار است چه مسئله و مشکلی را حل و فصل نماید؟

برای این منظور باید بتوان نظام تأکیداتی که دراین دیدار و سخنرانی فرمانده معظم کل قوا پیگیری شده را به دست آورد. یکی از شاخصه‌هایی که می‌توان به واسطه آن، تأکید سخنان معظم له را به دست آورد، توجه به عمده موضوعات مورد توجه ایشان است که حجم اصلی سخنان را به خود اختصاص داده است.

در این دیدار عمده حجم سخنرانی رهبری معظم انقلاب اسلامی روی موضوع آمادگی نیروهای مسلح و هوشیاری در مقابل طراحان پشت صحنه بوده و ایشان با پرهیز دادن فرماندهان به تمرکز بر حرف و اقدام احتمالی عناصر کم قدرت و غیراصلی به عناصر پشت صحنه و طرّاحان اصلی جنگ افروزی‌ها، عملیات‌های ایذایی احتمالی و فریب اشاره و فرمودند:
«نباید ذهن‌ها را بر این گونه اقدامات و حرف‌ها متوجه و متمرکز کرد بلکه باید طراحان اصلی و پشت صحنه را دید.»
بنابراین عمده حجم سخنرانی معظم له بر روی موضوع لزوم آمادگی و مقابله با طراحان اصلی متمرکز بوده و در یک جمع‌بندی به نظر می‌رسد ایشان مجموعا به ۸ لازمه در بیانات‌شان توجه داده‌اند که عبارتند از:

۱. لزوم تمرکز و دقت بر برنامه‌های بلند مدت دشمن
۲. لزوم دقت بر برنامه‌های پنج یا ده ساله دشمن [میان مدّت]
۳. لزوم افزودن بر آمادگی‌های مختلف مورد نیاز در مجموعه نیروهای مسلح
۴. لزوم حفظ هوشیاری در مقابل طرّاحان پشت صحنه جنگ افروزی‌ها
۵. لزوم پرهیز از تمرکز بر روی سخنان و یاوه گویی‌های عناصر کم قدرت و دشمن غیراصلی
۶. لزوم توجه به جنگ‌افروزی های نیروهای شریر بین‌المللی در مناطق مختلف جهان (اوکراین، سوریه، لیبی، سودان و. ‌..)
۷. لزوم نوشدن طرح‌ها، ابتکارات، روشها، راهبردها، ابزارها
۸. لزوم فعال شدن مراکز فکری درون نیروهای مسلّح و فرماندهان به عنوان تنها راهبردسازان در نیروهای مسلّح
تأکیدات معظم له براساس قرائن حالی و مقامی:

تاکنون بنای فرمانده معظم کل قوا در جلسات و دیدارهای عمومی و خصوصی با فرماندهان و طبقات مختلف در مجموعه نیروهای مسلّح و در دیدارهای ایشان با دانش آموختگان مرتبط با آنها، تأکید و توجه دادن به معنویت، خودسازی و تهذیب نفس و مضامین مرتبط با آن بوده است، و همواره حدّی از انتظارات و توصیه های ایشان به مضامین معنوی و انقلابی اختصاص داشته است.

فراهم آوردن توان وقوه و بنیه معنوی و انقلابی در تک تک آحاد نیروهای مسلّح موضوع بسیار مهمّی بوده است که ایشان همواره در جلسات بر آن تمرکز دارند و با توجه به اینکه دقت فروانی در سخنان خود به خرج داده و کاملاً محاسبه گرانه تنظیم وقت و موضوع می‌کنند توصیه به نکاتی مانند تلاش برای کسب رضای الهی، مسئولیت پذیری، لزوم توجه به جایگاه افتخارآمیز و بسیار والای حفاظت از ملت، تقویت روحیه خدمت به جامعه، تقویت روحیه ایثار و شهادت طلبی قطعا نشان از تأکید فوق‌العاده ویژه در نگاه معظم له، به ضرورت تربیت کادرهای مومن و فرماندهان بصیر و بااخلاص در طراز انقلاب اسلامی دارد.

در دیدار اخیر نیز ایشان ضمن قدرشناسی از مجاهدت های قهرمانانه ی شهیدان ملت بزرگ ایران اسلامی و به ویژه معرفی شهید بزرگوار و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی از نگاه خود برگ زرین دیگری بر کتاب و شجره تمام نشدنی الگوهای موجود در نیروهای مسلّح افزودند و کادرهای مومن و انقلابی و مکتبی درون آن را به درس آموزی از سیره عملی آن بزرگواران توصیه نمودند.

ایشان در این رابطه فرمودند: فرماندهانی مانند شهید سلیمانی نقش بی نظیری در"توسعه دست و بال جمهوری اسلامی" داشته‌اند. چیزی که دشمنان هرگز فکرش را نمی‌کردند. او راه تازه‌ای باز کرد و روح تازه‌ای در مجموعه مقاومت دمید و آن را به لحاظ معنوی و مادی مجهز کرد.

مقاومت را زنده کرد، او با امکانات داخلی و متّکی به تجربه‌های خود در سال‌های دفاع مقدس و متکی به مشورت‌های خوبی که به ایشان داده شد مقاومت را احیاء کرد.

نکته مهمّ در دیدار این بود که فرمانده معظّم کل قوا در ابتدای سخنان «انتظارات» خود را همان چیزهایی دانستند که سردار باقری به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کردند؛ اما این که موارد گزارش شده تا چه اندازه کامل بوده و یا به مورد اجرا گذاشته شده و مورد عمل میدانی قرار گرفته است، تذکراتی داشته و فرمودند: «دریک جاهایی تدبیر کردید و تصمیم گرفتید _که بسیار فکر خوبی است_ امّا تصمیم نصف کار است، نصف دیگر کار، عمل کردن و رفتن و دنبال کردن و مانند اینهاست.

آن تصمیمات را نگذارید کهنه بشود، بیات بشود به تدریج فراموش شود. تعجّب هم نکنید دراین که من این توصیه را می‌کنم چون این اتّفاق زیاد می‌افتد؛ در نیروهای مسلّح هم می‌افتد در بیرون نیروهای مسلّح هم می‌افتد _تصمیم‌گیری می‌شود، آن کسانی هم که در صدر دستگاه تصمیم می‌گیرند، عازم و جدّی هستند و واقعا هم باورشان هست و می‌خواهند، منتها وقتی که در این طبقات مختلف مسئولین و نیروی انسانی_ می‌رود به سمت سرپنجه‌ها، همین طور ضعیف و ضعیف می‌شود، گاهی اوقات هم انجام نمی‌گیرد؛ نگذارید این جوری بشود».

این توصیه و کارخواسته ایشان به فرماندهان عالی نیروهای مسلّح و حتّی در غیر از نیروهای مسلح؛ یعنی پیگیری جدّی و دنبال کردن تصمیمات و تدابیر از تمامی طبقات و نیروی انسانی و تا سرپنجه‌ها تذکری است که می توان ادعا کرد یکی از مسائل کلیدی مد نظر ایشان در این دیدار بوده است.
سخنان رهبری براساس واژه های کلیدی:
عمل به انتظارات و توصیه‌ها
دائمی دانستن تهدید دشمن
ایجاد آمادگی همیشگی، بازدارنده و نمایان برای دشمن
پیگیری تدابیر و تصمیمات تا سرپنجه‌ها
توجه به عنصر زمان و مقرر در انجام طرح‌ها
ممانعت از کهنه شدن تصمیمات و فراموشی تدریجی آنها

فرمانده معظم کل قوا با استناد به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه و نیز بخشی از آیه ۶۰ سوره انفال ضمن تبیین جایگاه و یادآوری مسئولیت‌های سنگین مجموعه نیروهای مسلح، آمادگی همیشگی را فرمان پروردگارعالم و مایه‌ی ترس دشمنان او و ملت و ایران اسلامی خوانده و فرمودند: تهدید هیچ‌ گاه به طور کامل از بین نمی‌رود، بنابراین باید هر چه می‌توانید بر آمادگی‌های مختلف بیفزایید.

در یک جمع‌بندی کلّی می‌توان گفت: توجه به اصول نظامی در افزایش قدرت دفاعی، آمادگی دائمی بازدارنده و رصد دائمی دشمن اصلی و مقابله با دشمن از طریق بکارگیری روش عقلایی متناسب با ظرفیت‌ها همواره مورد توجه فرمانده معظّم کل قوا بوده و اگر به همین موارد دقت کنیم تماما اموری هستند که در گذشته نیز در بیانات ایشان وجود داشته و هم اکنون نیز در آرشیو بیانات ایشان قابل مشاهده است.

محورهای کلیدی در بیانات فرمانده:

منظور نگارنده از محورهای کلیدی دراین دیدار، محورهایی از سخنرانی است که ساختار اصلی در بیانات معظّم له براساس آن ها شکل گرفته است و با توضیح این محورها و جایگاه هر یک می‌توان کل شمایل و صورت‌بندی سخنان ایشان در این دیدار را مشخص نمود.

روحِ بیانات:

منظور از روح بیانات، آن دغدغه‌ی ریشه‌ای است که در سخنرانی این دیدار به چشم می‌آید و گویا همه‌ی بخش‌های سخنرانی، پیوند عمیقی با این روح دارد. با این تعریف به نظر می‌رسد روح بیانات ایشان، تذکّر به لزوم غافل نشدن از دشمن مکّار به موازاتِ باور ایمانی به شکست‌پذیری دشمن و محاسباتش به «مدد الهی» است.

و امّا آنچه که چندین بار در این سخنرانی تکرار گردید، پیش از این که ناظر به بیان نقص‌ها و خلأهای احتمالی و ضرورت تغییرات بنیادین و تحولّات ساختاری در کل مجموعه باشد، بیشتر بیان امید به نتیجه بخش بودن راهبردها مشروط به یک متغیر اساسی بوده است و آن بایستگی در «بکارگیری عقلایی طرح‌ها، راه کنش‌ها و راهبردها» در تمامی زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف مجموعه نیروهای مسلّح کشور بوده است.

در منظومه فکری معظم له «اقتدار مطلوبِ نیروهای مسلّح» مبتنی بر بکارگیری «عقلانیت» است، و این عقلانیت، به معنای محاسبه‌ای است منطقی از شکل واقعی تهدید.

زیرا برای تأمین قدرت دفاعی مناسب و تعیین حدّ و اندازه آن درکشور، بایستی تهدید در شکل واقعی آن برآورد گردد. تجارب نشان می‌دهد که دشمنان ملت ایران، برای غافل گیری استراتژیک و تاکتیکی مجموعه نیروهای مسلّح، غالبا تهدید را مخفی و پنهان می‌کنند؛ و گاهی نیز برای ایجاد ترس در ملت‌ها، ابرقدرت‌های شریر بین‌المللی تهدید را ۱۰ برابر بزرگتر و قدرت‌شان را خیلی خیلی بیشتر از آنچه هست نشان می‌دهند تا دیگران را وادار به تسلیم نمایند.

اگر ملت، کشور، نیروهای مسلّح، تهدید را در اندازه ی واقعی خود برآورد کرده و از سوی دیگر، ظرفیت‌های خویش، توان و استعداد درونی و امکانات خویش را هم به صورت واقعی دیده و آن را به موقع بسیج و آماده کنند، موجودیت ملّی وهویّت ملّی و تمامیت ارضی کشور را محفوظ خواهند داشت. و اگر در طرّاحی‌ها، عرض و طول نیروهای مسلّح، چگونگی تقسیم مسئولیت‌ها و خطوط فاصل سازمان ها و تعیین و تجهیز و ساخت انواع ابزارهای دفاعی و آفندی و … بر اساس محاسبات درست و سنجیده اقدام شود، قدرت دفاعی حاصل از چنین محاسبه‌ای به مسئولان کشور در پیگیری منافع ملّی اطمینان و قوّت و به مردم نیز امنیّت وآرامش داده تا با خیال آسوده مشغول کارهای اساسی و اموری که برای کشور لازم و حیاتی است بپردازند.

از آنجایی که قدرت دفاعی در جنبه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، ساخت قدرت سازمانی مستحکم و جامع بر اساس ظرفیت‌های علمی_تخصصی نخبگان درون نیروهای مسلّح نیز می تواند اقتداری مبتنی بر علم وعزّت برای کشور فراهم کند.

امروز که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال جنگ افروزی، تجاوز، تعرّض، و راه اندازی تهاجمات غیرمنطقی و با هر بهانه‌ای در منطقه هستند، «کسب آمادگی بازدارنده و نمایان مقابل دشمن» یک وظیفه عمومی و ملّی است. بنابراین عقلانیت اقتضا می‌کند با افزایش آمادگی‌های همه جانبه علمی، تحقیقاتی، ابزاری و با حضور همراه با ابتکار در نقاط مختلف سرزمینی و به ویژه محور مقاومت برای کشور و ملت و مردم مظلوم در منطقه، مصونیت ایجاد کنیم.

تأمین قدرت و اقتدار بازدارنده ازطریق مشارکت در استحکام ساخت داخلی کشور(قوی شدن از لحاظ علمی و فنآوری، اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی، نفوذ در بازارهای خارجی، ظرفیت های فراوان هنوز استفاده نشده و بکارگیری و استفاده هوشمندانه آنها و …) نیز از زمره اقدامات عقلایی و مکمّل طرح‌ها و سیاست‌های راهبردی در نیروهای مسلّح کشور است که می‌تواند به عنوان روش‌های عملی _عقلاییِ مطلوبِ فرمانده معظّم کل قوا در ذیل راهبرد بازدارندگی مورد توجه قرار گیرد.

محور عمده:

منظور از محور عمده در این نوشتار آن است که در نظام سخنان فرمانده کل قوا، کدام جزء حجم و زمان بیشتری را به خود اختصاص داده است. با دقّت درعمق سخنرانی معظم له در این دیدار می‌توان فهمید مطالبه ایشان ضرورت برنامه‌ریزی عقلایی برای حفظ و تقویت آمادگی‌های جامع و همه جانبه در مواجهه با تهدید و به شکست کشاندن محاسبات دشمن است، نکته‌ای که می‌تواند امنیتی پایدار برای ملّت و میهن اسلامی تولید کند.
محور مبنا:

منظور از محور مبنا در این نوشتار، آن مبنایی است که تلاش شد، مباحث مطروحه در این سخنرانی براساسِ آن نکته سامان یابد. محور مذکور، پایه ی مباحث دیگر بار می‌گیرد، در این مورد شاید بتوان گفت: محور مبنا در نگاه معظّم له، توجه دادن مراکز فکری داخل نیروهای مسلّح و فرماندهان عالی و نخبگان نظامی در جایگاه طرّاحی، راهبردسازی و تدوین سیاستهای نو و راهگشا و مبتکرانه و البتّه عقلایی بوده است.
محور غایت:

منظور این است که مجموعه این سخنرانی معظم له قرار بود چه نکته ایی را مورد توجّه قرار دهد؟

به نظر نگارنده نوشتار، مهمترین نکته مطلوب ایشان که همه بیاناتشان در خدمت توضیح آن نکته بوده است _محورِغایت_ توجه دادن نیروهای مسلّح کشور به جایگاه مسئولیت آور و پرافتخار حفاظت از کشور و ملّت و ریل گذاری برای جهت‌گیری‌های ماموریتی در راستای مقابله با استکبار و نیروهای شریر بین‌المللی و حمایت از مردم مظلوم در کشورهای محور مقاومت با ابتکارات و راهبردهای نوین بوده است.

محتوای دیدار در جغرافیای مجموع بیانات فرماندهی معظم کل قوا در جمع نیروهای مسلّح:
لازم به یادآوری است، قطعا سخنان این دیدار در کنار دیگر بیانات ایشان می‌تواند قطعات یک پازل را تکمیل کنند، لذا به نظر نگارنده برای فهم این مهمّ باید آرشیوی از سخنرانی‌های فرمانده معظم کل قوا در دیدارها، جلسات عمومی و خصوصی نیز موضوع جست وجو قرار گرفته و برای استخراج اهدافِ کلان ایشان تلاش‌های پژوهشی بیشتری صورت پذیرد. درغیر این صورت بدیهی است نتیجه بدست آمده فقط بر اساس بیانات آشکار و عمومی ایشان و نهایتا تحلیل محتوای دیدار اخیر خواهد بود و لیکن به هر حال می تواند روایت گر بخشی از واقعیات مطالبات و رهنمودهای معظم له باشد.
تحلیل نهایی:

با توجه به توضیحاتی که در این نوشتار به تفصیل به آن پرداخته شد، به نظر می‌رسد مطالبه اساسی رهبری معظم انقلاب اسلامی از مجموعه نیروهای مسلّح کشور بکارگیری عقلایی روش هایی است که با بهره مندی از ظرفیت مراکز فکری درون نیروهای مسلّح و فرماندهان و نخبگان بتواند زمینه‌های تحوّل و تحرّک بیشتر، توام با ابتکار و نوآوری در طرح‌ها و تدابیر و برنامه‌های اجرای ماموریت‌ها را فراهم سازد و در کنار آن، اشکالات و نقائص احتمالی را مرتفع و اقدامات مثبت مجموعه نیروهای مسلّح را بدون توقّف به پیش ببرد و با توجّه به تحوّلات سریع جهانی از پیچ تاریخی عبور داده و درخدمت زمینه‌سازی ظهور قرار دهند.

آثار این دیدار برای سربازان و پاسداران:

نکته طلایی مهمترین نکته که باید به آن توجّه نمایند آن است که وقتی فرمانده معظّم کل قوا با فرماندهان عالی نیروهای مسلّح کشور سخن می گویند، مطالب مورد نظر و مقاصد معظم له به تک تکِ افراد در نیروهای مسلّح، طبقات و سرپنجه‌های آنان نیز تعلّق می‌گیرد.

«فهم سربازی» از پیام این دیدار به بدنه بصیر و مؤمن انقلابی؛ انجام درست وظائف و مسئولیّت‌های سنگین در قبال کشور، جامعه و نهادینه‌سازی ارزش‌های معنوی و انقلابی درخویش و سازمان خدمتی است و با این حساب اصلاح، تحوّل و تحرّک رو به جلو به منظور تقویت توانمندی‌ها و آمادگی‌های جامع و بازدارنده و به شکست کشاندن دشمنان انقلاب اسلامی دور از دسترس نخواهد بود.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *