مطلع عشق | زوج‌های جوان ،عشق و علاقه‌تان را احتکار نکنید!

مطلع عشق | زوج‌های جوان ،عشق و علاقه‌تان را احتکار نکنید!

بعضی‌ها عکس‌های یادگاری جمع می‌کنند، بعضی‌ها هم کلکسیون سکه، خودکار، کبریت و … . بعضی‌ها هم هستند بالعکس عشق و محبت را احتکار می‌کنند، همان‌هایی که وقتی ازدواج می‌کنند ، معتقدند نباید عشق و محبتشان را به زبان بیاورند! اما مگر می‌شود زبانی که به عشق و محبت می‌تواند باز شود، در دهان ساکت بماند و ما انتظار یک زندگی گرم و شیرین داشته باشیم؟!، آقایان، خانم‌ها، محبتتان را احتکارنکنید چون تنها عشق، پاداش عشق است.

مطلع عشق | زوج‌های جوان ،عشق و علاقه‌تان را احتکار نکنید!

گروه زندگی :خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که در جست و جوی یک محبت واقعی سرگردان می‌شویم، نمی‌دانیم محبتی که دنبالش هستیم، چه رنگ و بویی دارد. دختر و پسرهای جوان تعابیر عجیب و غریبی از عشق و علاقه دارند اما بین ازدواج کرده‌ها شرایط فرق می‌کند، آنها عموما تصور می‌کنند اگر ازدواج کنند، دیگر همه چیز تمام شده و محبت واقعی را نثار هم کرده‌اند، اما ممکن است به تدریج و با گذر زمان رنگ این محبت از سرخی به کمرنگی بگراید یا حتی خیلی‌ها بین شان آنقدر اختلاف زیاد شود که احساس کنند از آن اول هیچ محبتی به هم نداشته‌اند، این همان ایستگاهی است که باید تفکر کنیم، چرا کاری نکردیم که محبت‌مان باقی بماند؟ اصلا چه کار باید می‌کردیم که این چنین محبتی تا ابد پررنگ باشد.

برای آن دسته افرادی می‌گویم که تصورشان از ازدواج این است: «هر چه که هست، همیشه هم باقی خواهد ماند.» خیر. اینطور نیست. همانطور که هر چند وقت یک بار گوشی‌های همراهمان، سیستم‌های رایانه ، حتی یخچال مان نیاز به شارژ شدن دارد، محبت در زندگی زناشویی هم همین طور است، باید شارژ شود. اگر نشود، کمرنگ و کم فروغ می‌شود ،از بین می‌رود و روزی می‌رسد که از خودمان می‌پرسیم اصلا به هم علاقه‌ای داشته‌ایم؟ چرا با هم ازدواج کردیم؟ چطور شد که اینطور شد؟»

رهبرمعظم انقلاب در همه زمینه‌ها دقت نظر دارند، حتی درباره جزئی‌ترین مسائل مربوط به حفظ خانواده و راهکارهای افزایش عشق و علاقه زوجین به هم، اینکه تعابیر اشتباه از محبت عمیق و صمیمیت واقعی چیست؟ اساس خوشبختی در چیست؟ چطور جایگاه عمیقی در قلب همسرمان پیدا کنیم؟ همه اینها در کتاب «مطلع عشق» آمده است. رهبر عزیزمان در فصلی از این کتاب می‌گویند: «محبت، دستوری، فرمایشی و سفارشی نیست. دست خود شماست. شما می‌توانید محبتتان را روز به روز در دل همسرتان زیاد کنید. چطوری؟ با اخلاق خوب، رفتار مناسب،با محبت ورزیدن به او و وفاداری».

*محبت واقعی چیست؟

زندگی زناشویی بنیانی است که برپایه محبت بنا شده است، خود خداوند هم به محبت تأکید دارد و بخشی از آن را در دل زن و مرد قرار می‌دهد اما تمهیدات حفظ آن یا سست نشدنش به عهده خودشان است. محبت واقعی، زن و مرد را به سمت هم می‌کشاند و در عمق جانشان نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که زندگی حفظ شود.

احمد مطهری در کتاب «رابطه دوستی و محبت» در این باره می‌نویسند: «محبت، مانند سیم برقی است که از وجود محبوب به محب وصل و صفات محبوب را به وی منتقل می‌کند. اینجاست که انتخاب محبوب، اهمیت پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که همسر هر فرد، می‌تواند مهمترین محبوب و همراه او باشد. در دین مبین اسلام، به این موضوع، بسیار پرداخته شده و فراوانی احادیث و روایات نقل شده از ائمه علیهم السلام، مؤید این مطلب است. اگر در انتخاب همسر، محور، ایمان و حب پروردگار باشد، می توان امیدوار بود که این ازدواج، منجر به زندگی‌ای شود که هدف و شالوده آن، رسیدن به قرب الهی است و این که زن و مرد، هر دو تصمیم بگیرند که این عشق و علاقه زمینی را نردبانی سازند برای دست یافتن به رضای پروردگار.»

*عشقتان را احتکار نکنید، به زبان بیاورید

اما آن چیزی که شاید مهارتش در خیلی از زوجین ما وجود ندارد، شیوه‌های ابراز محبت است. خیلی وقت‌ها زن و مردها به هم علاقه دارند اما نمی‌توانند آن را بروز دهند یا اینکه اصلا اعتقادی به این ندارند که باید محبت شان را به زبان بیاورند یا به شیوه‌های مختلفی نشان دهند، این می‌شود که خیلی آسیب‌ها را در این زمینه شاهد می‌شویم.

محمد متفقی روانشناس خانواده در این باره می‌گوید: «ابتدا باید این را بدانیم که محبت بین زن و مرد ذاتی نیست،‌ کسب کردنی است. بویژه بین آقایان زیاد دیده می‌شود که می‌گویند مگر باید به زبان بیاورند همسرشان را دوست دارند؟ مگر خودش نمی‌داند؟ این را بدانید و آگاه باشید که علاقه نباید در دل احتکار شود، محبت با تلاش و کوشش به دست می‌آید و اینطور در دل راسخ می‌شود.

زن و مرد در زندگی باید برای همدیگر و برای حفظ کیان خانواده‌شان فداکاری کنند، ایثار داشته باشند و حس خود را به هم منتقل کنند، حتی به کارهای کوچک هم ضریب دهند. زنانی که از همسران شان تحسین و تمجید می‌کنند، شوهرانی با اعتماد به نفس بالا دارند و آقایانی که به علایق همسرشان احترام می‌گذارند مثلا مناسبت‌ها را در نظر می‌گیرند، تولد، سالگرد ازدواج یا حتی هر بهانه کوچکی ، هدیه تهیه می‌کنند و یا حتی یک شاخه گل یا شیرینی می‌خرند، محبت شان را در خانه دل همسرشان عمیق می کنند.

نکته دیگر خوشرو بودن و تبسم است، تبسم در دل می‌ماند، خستگی‌ها را رفع می‌کند. مردانی که همیشه عبوس و عنق هستند، خانم‌هایی که همیشه غر می‌زنند و بداخلاقند اینطور زندگی‌شان را نابود می‌کنند. زن و مرد پس از کار روزانه عصرگاه می‌توانند با خنده مهربان و یک چای و کیک هم از پذیرایی کنند و خستگی را از دل هم بدر ببرند.»

*همسرتان را با الفاظ زیبا صدا کنید

گاه پیش می‌آید در زندگی‌های مشترک مواردی باعث اختلاف و کدورت می‌شود، اگر زن و مرد نسبت به هم محبت داشته باشند، اینها را نادیده می‌گیرند و ناخوشی‌ها را رفع می‌کنند که به فرموده رهبر معظم انقلاب که در کتاب مطلع عشق آمده : «از محبت خارها گل می‌شود. اگر چیز ناخوشایندی هم در همسر باشد اگر محبت واقعی باشد، به کلی آن چیز ناخوشایند رنگ می‌بازد و محبت همه چاله‌ها را صاف می‌کند.» پس با محبت سخت‌ترین آدم‌ها را می‌توان نرم کرد.این را هم باید در یاد داشته باشیم که نام هر فردی برایش از خاص ترین و مهم ترین کلماتی است که به گوشش می‌شنود و دوست دارد که همه او را زیبا تلفظ کنند. زن و شوهر همیشه باید این را در نظر داشته باشند که همدیگر را زیبا و با احترام صدا بزنند.

متفقی در این باره می‌گوید: «خانمم، همسرم، عزیزم و… همه تعابیر زیبایی هستند که در کنار به کار بردن زیبای اسم همسر می‌توان بکار برد. به ویژه این با احترام و زیبا صدا کردن باید در جمع و جلوی دیگران باشد.»

پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند که صدا کردن همسر با نام زیبا و محبوب از مهم ترین راه‌های جلب محبت افراد است.

درخانه ظاهری آراسته داشته باشید

یکی دیگر از راه‌های جلب محبت این است که آقایان زیبا صحبت کنند و خانم‌ها به ظاهر خود برسند. مردان همیشه دوست دارند همسری داشته باشند که به لحاظ ظاهری و معنوی آراسته باشد. این برای آقایان مهم است که همسرشان حالش خوب باشد ، عزت نفس بالایی داشته باشد و در مقابلش خانم‌ها هم خیلی دوست دارند که پیام‌های محبت آمیز از همسرشان زیاد بشنوند و هر چقدر هم که باشد باز هم تکراری نمی‌شود. گفتن جمله «دوستت دارم» خود روحیه خانم ها را متحول می‌کند.»

*چه مردانی همسران خود را بهتر درک می‌کنند

یکی از نکات بسیار مهم و جزئی در حفظ یک زندگی گرم خانوادگی این است که آقایان بدانند خانم‌ها به لحاظ روحی و روانی، خیلی متغیر هستند. به خاطر شرایط هورمونی در زمانی از ماه، شاد و زمان دیگر غمگین هستند یا اینکه گاهی امیدوار و گاهی بی روحیه هستند و همه اینها ممکن است در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد ، به قدری که همسرش را گیج و سردرگم کند . اما اگر آقایان این روحیه را درک کنند، نه تنها نگران نمی‌شوند بلکه در شرایط سخت در کنار همسرشان محبت شان را به او ثابت می‌کنند و کمک می‌کنند که روحیه همسر بازسازی شود. در مقابل مردان نیز هنگام به منزل آمدن بعد از یک روز سخت کاری نیاز به محبت و توجه همسرشان دارند و خیلی برایشان مهم است که همسرشان راضی باشد، گله گذاری نکند و خانه را برایش محل آسایش و آرامش کند.»

*اساس محبت واقعی

اساس یک محبت واقعی همانطور که رهبرمان فرمودند؛ ، اخلاق خوب، رفتار محبت آمیز و وفاداری است. همه اینها در کنار یکدیگر یک زندگی را گرم می‌کند و همین در واقع یعنی نفوذ معنوی نه آنچه که از عشق و علاقه‌های دنیای غرب برای ما به ارمغان آمده و اساسش شهوت و مسائل جنسی است و اصلا هم پایدار نیست و نخواهد بود! محبت واقعی و معنوی با محبت ناشی از کشش جنسی ، شهرت و ظواهر کاملا متفاوت است.

دختر و پسر جوانی را در نظر بگیرید که براساس تهییج ناشی از کانال‌های ماهواره‌ای و ارتباطات باز فضای مجازی با هم در ارتباط می‌شوند و تصورشان هم این است که یک عشق واقعی را پیدا کرده‌اند اما بعد از مدتی دچار سرخوردگی شده و حس می‌کنند که انتخابشان اشتباه بوده و حال ممکن است در این فاصله یا ازدواج کرده یا دچار روابط نادرست شده باشند و کار به ازدواج هم نرسیده باشد.

متفقی می‌گوید: «خیلی هوشمندانه می‌توان تشخیص داد فردی که به دیگری محبت واقعی دارد با کسی که نقش بازی می‌کند یا اینکه محبتش براساس مسائل جنسی است، از نوع ارتباط، صحبت و هدف هایی که از ادامه رابطه با طرف مقابلش دارد. دختران جوان خیلی باید به این مسائل توجه نشان دهند تا گول و فریب محبت‌های غیرواقعی را نخورند. به قولی عشقی که با فضای مجازی بیاید، به همان جا تعلق دارد و به درد زندگی نمی‌خورد چرا که وقتی پای زندگی واقعی در میان باشد،‌تازه افراد می‌فهمند که همه چیز رنگ و لعاب بوده و جنس واقعیت نداشته است.»

جملات کوچک عشق های بزرگ

دو نکته دیگر در حفظ محبت و عشق همسران این است که اول اینکه زیاد با هم صحبت کنند و زمان صحبت کردن با هم تمام توجه شان به هم باشد ، نه اینکه خانم صحبت می‌کند، آقا یا سرش در تلویزیون و تغییر کانال است یا در گوشی! اینطور می‌شود که دیگر افراد تمایلی به صحبت با هم پیدا نمی‌کنند یا تصورشان این است که اصلا برای طرف مقابل شان اهمیتی ندارد که او چه می‌گوید یا دیگر اصلا صحبت نمی‌کنند یا با دیگران در میان می‌گذارند.

و در نهایت اینکه عشق، پاداش عشق است، با جملاتی کوچک ، احترام، تعهد و مهربانی راحت قلب هم را تسخیر کنید، استفاده از جملاتی مثل «با تو آرامش دارم»، «ممنون که خوشبختی را به من دادی»، «خوشحالم که به تو تکیه کردم» همدیگر را سرشار از محبت و علاقه کنید.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *