پاسکاری یک قانون بین نهادها؛ ;کنکوری‌ها همچنان سرگردان بین مسئولان

پاسکاری یک قانون بین نهادها؛ ;کنکوری‌ها همچنان سرگردان بین مسئولان

کنکوری‌ها این روزها در زمینه مصوبه جدید کنکور استرس زیادی دارند، آن‌ها می‌گویند یا تاثیر قطعی معدل به تاثیر مثبت تبدیل شود یا حداقل چند بار فرصت ترمیم معدل داشته باشند اما مسئولان نهادهای ذیربط هنوز پاسخ قانع کننده‌ای در این رابطه به داوطلبان کنکور نداده‌اند.

پاسکاری یک قانون بین نهادها؛ ;کنکوری‌ها همچنان سرگردان بین مسئولان

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ اگر تنها یک بار در کنکور سراسری شرکت کرده باشید یا حتی یکی از نزدیکانتان هم کنکور داده باشد حتما با استرس کنکوری‌ها آشنا هستید، استرسی که حداقل یک سال داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنان را درگیر می‌کند.

حال تصور کنید بجز استرس طبیعی قبولی در کنکور، استرس‌هایی نظیر حواشی مرتبط با کنکور و تغییر مداوم قوانین را هم داشته باشید.

این روزها که فقط حدود دو ماه تا نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ باقی مانده است، فقط کافی است با یکی از داوطلبان کنکور صحبت کنید و پای درددلش بنشینید، در این صورت حتما متوجه خواهید شد که داوطلبان کنکور امسال جز درس و مطالعه کتاب‌ها دغدغه‌های دیگری نظیر مصوبه جدید کنکور و تاثیر قطعی معدل را هم دارند و با استرس اینگونه حواشی هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته ما پیگیر موضوع شدیم تا ریشه استرس‌شان را بدانیم، سوالات و ابهامات‌شان درباره این مصوبه را جویا شویم تا آن را به گوش مسؤولان رسانده و بتوانیم مشکلی از مشکلات داوطلبان را برطرف کنیم، اما پاسخ قانع کننده‌ای که بتوان در اختیار داوطلبان قرار داد نشنیدیم.

حرف داوطلبان کنکور این است که ۱. تأثیر قطعی معدل در کنکور عادلانه نیست و ۲. حداقل امکان چند بار ترمیم معدل برای داوطلبان فراهم باشد نه اینکه فقط یک بار فرصت ترمیم داشته باشند.

برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من عنوان کرده‌اند که در طرح تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در زمان تصویب اعلام شد که هر متقاضی می‌تواند ده مرتبه ترمیم معدل کند اما با نزدیک شدن به زمان انجام این رویه از ده مرتبه ترمیم معدل به حداکثر یک مرتبه رسید و هیچ ارگان یا وزارتی پاسخگویی این تغییر ناگهانی نیست همچنین در سال‌های آتی پای تأثیر معدل پایه یازدهم و دهم به کنکور باز خواهد شد اما برخی از داوطلبان اطلاعی نداشتند که در آینده معدل پایه دهم و یازدهم در کنکور تاثیرگذار خواهد شد و معدل خوبی کسب نکردند و فرصتی برای کسب معدل و سوابق تحصیلی بهتر ندارند لذا داوطلبان درخواست افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل را دارند و شورایعالی انقلاب فرهنگی بر عهدی که میان خود و داوطلبان بسته است پایدار بماند.

* افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل به عهده کدام نهاد است؟

موضوع را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سوال کردیم.

پورعباس توپ را به زمین آموزش و پرورش فرستاد و گفت: بحث افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل از حیطه سازمان سنجش و آموزش کشور خارج و این موضوع جزء اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورشی‌ها هم که خود را بی تقصیر می‌دانند.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفته است که فقط یکبار امکان ترمیم نمره برای هر درس وجود دارد و این موضوع قانون است و ما هم مجری قانون هستیم؛ اگر قرار باشد تغییری در این زمینه صورت گیرد باید در مراجع ذی‌ربط بررسی و تصویب شود.

به گفته وی، ترمیم فقط یکبار است اما کسانی که قبلا ترمیم انجام دادند چون با این دید نبوده که تأثیر قطعی در کنکور دارد، می‌توانند دوباره برای ترمیم اقدام کنند.

زارعی درباره مزیت‌های مصوبه جدید کنکور که به نفع داوطلبان است، گفته: اولا هر تغییری ایجاد نگرانی می‌کند چون فرد فکر می‌کند که آیا به نفع یا به ضررش است؛ اما ما تا آنجایی که می‌توانیم باید متناسب با نیاز افراد تصمیم بگیریم و دغدغه‌های‌شان را رفع کنیم. اگر داوطلبان نگران هستند که در امتحانات‌شان نمره‌ای کسب کنند که مورد رضایتش نباشد، باید بدانند که فرصت ترمیم برای آنها ایجاد شده است تا بتواند نمره‌ای که احیانا برای‌شان رضایتبخش نیست، در سابقه تحصیلی جبران کنند.

البته پورعباس هم پیش از این درباره مزیت‌های مصوبه جدید کنکور توضیحاتی داده بود.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، با اجرای مصوبه جدید کنکور، آزمون سراسری در دو نوبت دی ماه و تیرماه برگزار می‌شود و ما حداکثر نمره را برای داوطلبان لحاظ می‌کنیم، هر نوبت شرکت در آزمون یک نمره کل در دروس اختصاصی دارد که دارای دو سال اعتبار است و عزیزان می‌توانند تا دو سال آینده در انتخاب رشته شرکت کنند، این موضوع سبب کاهش استرس برای داوطلبان می‌شود.

موضوع استرس داوطلبان را با سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی که در زمان حضور وی در دبیری شورا این مصوبه تصویب شد، مطرح کردیم.

عاملی هم از مزایای مصوبه جدید کنکور گفت و عنوان کرد: اتفاقا با اجرای مصوبه جدید استرس کمتری به داوطلبان وارد می‌شود، اجرای مصوبه جدید به نفع تمام داوطلبان در طبقات اجتماعی مختلف است و اصل اجرای این مصوبه نیز به دلیل ایجاد شانس یکسان برای تمام داوطلبان و عدالت محوری در سنجش و پذیرش دانشجویان بوده است.

به گفته وی، در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده‌هایشان وارد می‌شود اما با اجرای مصوبه جدید به دلیل اینکه آزمون فقط از دروس تخصصی است، داوطلبان استرس کمتری برای کمبود زمان دارند.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور خواستار افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل در کنکور هستند تا استرس کمتری را در زمینه تأثیر قطعی معدل در رتبه آزمون سراسری داشته باشند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *