چه خطرهایی سلامت زنان مازندرانی را تهدید می‌کند؟

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سالمندی، دیابت و چاقی و نبود زیرساخت های ورزشی زنان مازندرانی را در معرض تهدید قرار داده است.

 

به گزارش ایسنا، محمدرضا سعیدی کیاسری در همایش استانی دیابت در رامسر با بیان اینکه شعار این همایش دیابت و زنان و سلامتی حق زنان است، گفت: زنان در معرض خطر بیشتری در دیابت قرار دارند. چاقی در استان مازندران رتبه اول کشور را دارد.

 

وی با اشاره به کم تحرکی در مازندران به صورت شایع وجود دارد و زنان با آمار چاقی در مازندران فراوانی بیشتری دارند، تصریح کرد: مازندران از لحاظ کم تحرکی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر دار با بیان اینکه مسئولیت همسرداری، فرزند، زندگی، ملاحظات فرهنگی و نبود زیرساخت های ورزشی مانند پارک ها و وسایل ورزشی موجب کم تحرکی بانوان شده است، افزود: سن سالمندی در میان زنان مازندران افزایش یافته و این امر دیابت و فشار خون بالا را موجب شده است به طوری که دیابت در میان زنان مازندران سه برابر مردان بوده و این امر یک تهدید جدی محسوب می شود.

 

وی با اشاره به راه پیشگیری و درمان دیابت با توجه به شهرنشینی و کم تحرکی عوامل خطرساز دیابت، عنوان کرد: سابقه فشار خون بالا، کم تحرکی، زنانی با سابقه سقط جنین و تولد فرزند بالای چهار و نیم کیلوگرم از نشانه های افراد در معرض دیابت است.

 

سعیدی با بیان اینکه ورزش و فعالیت های بدنی به صورت ۳۰ دقیقه روزانه و پنج روز در هفته در برنامه زندگی زنان مازنرانی قرار گیرد، عنوان کرد: راهکارهای پیشگیری مانند تزریق واکسن برای جلوگیری از فشارخون، دیابت، پوکی استخوان و بیماری های بدخیم موثر خواهد شود. همچنین اصلاح تغذیه و نیز رعایت آداب غذا خوردن طب دستورات اسلامی چاقی و دیابت را ریشه کن می کند.

 

وی اظهار کرد: عوارض دیابت شامل نابینایی، اختلال دید، سکته قلبی و مغزی، نارسایی‌های کلیوی، قطع پا و عفونت پا بوده و بیماری بی علامتی است که سیر خود را در بدن طی کرده و به یک باره ظهور می کند.

منبع خبرگزاری ایسنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *