گرانفروشی 4 برابری کتاب با پوشاندن قیمت آن+تصاویر

گرانفروشی 4 برابری کتاب با پوشاندن قیمت آن+تصاویر

عده‌ای از خریداران بخش مجازی نمایشگاه کتاب از گرانفروشی آثار عرضه شده در این سامانه خبر می‌دهند و می‌گویند این گرانفروشی گاهی تا 4 برابر قیمت اصلی کتاب است.

گرانفروشی 4 برابری کتاب با پوشاندن قیمت آن+تصاویر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، قیمت کتاب از میانه‌های دهه ۹۰ رو به گرانی گذاشته و از سال ۱۴۰۱ به بعد، چنان اوج گرفته است که قیمت یک کتاب متوسط با حجم ۱۲۰ صفحه از صفحه‌ای ۱۰۰۰ تومان شروع می‌شود. کتاب‌های چاپ ۱۴۰۱ در سامانه مجازی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، حتی تا صفحه‌ای ۲۰۰۰ تومان هم قیمت خورده بود که می‌شود به کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای «تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران» نوشته غلامرضا نجاتی اشاره کرد که با قیمت ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

کتاب‌های چاپ ۹۷ تا ۹۹ اما معمولاً با قیمت‌های همان سال عرضه می‌شد و می‌شد در بین آن‌ها، آثاری با قیمت گذشته پیدا کرد و خرید. به عنوان نمونه، یکی از کتاب‌های عرضه شده در سامانه مجازی، «گرگ و میش هوای خردادماه» نوشته احمد زیدآبادی از نشر نی است که به گفته یکی از مخاطبان فارس، چاپ سال ۹۸ این کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای ۱۱۰ هزار تومان قیمت خورده است.


قیمت اصلی کتاب که زیر بارکد جدید رفته بود

او می‌گوید: وقتی کتاب به دستم رسید، با تعجب دیدم روی قیمت کتاب، بارکد چسبانده‌اند. زیر بارکد اما قیمت کتاب، ۳۰ هزار تومان بود که در سامانه مجازی ۱۱۰ هزار تومان و با تخفیف ۹۹ هزار تومان با من حساب کرده بودند. البته فروشنده این کتاب، کتابشهر قم است و به نظر می‌رسد که ناشر در آن دخالتی ندارد.


قیمت خریداری شده کتاب در سامانه مجازی

نکته جالب‌تر آن‌که همین کتاب در کتابفروشی‌های مجازی قیمت‌های متنوعی از ۶۳ تا ۱۰۲ هزار تومان دارد!


بالاخره کدام قیمت درست است؟

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش‌تر به همین موضوع جواب داده است. او وقتی با سئوال «برخی از ناشران از درج قیمت در شناسنامه کتاب خودداری می‌کنند و باتوجه به اقتضائات بازار، کتاب خود را به فروش می‌رسانند. نظر شما در این خصوص چیست؟» مواجه شد، گفت: این که کالایی در فروشگاه قیمت نداشته باشد، غلط است. حتماً کتابی که در فرآیند فروش وارد می‌شود باید قیمت داشته باشد. منتهی این قیمت چاپ بشود و یا با هولوگرام زده شود، متفاوت است. در این زمینه تعزیرات نکاتی دارد و برخی از ناشران پرونده‌هایی را به دلیل درج نکردن قیمت و یا تغییر قیمت دارند. وزارت ارشاد تمایلی به ورود مسأله قیمت‌گذاری ندارد؛ به دلیل اینکه تبعات بدی دارد. (متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.)

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *