آثار و فرصت‌های باز شدن راه زیارت سوریه بعد از سفر رئیس‌جمهور

آثار و فرصت‌های باز شدن راه زیارت سوریه بعد از سفر رئیس‌جمهور

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به سوریه قرار است سالیانه 50 هزار زائر ایرانی به سوریه اعزام شوند؛ اقدامی که می‌تواند در تحکیم مناسبات غیر دولتی بین ایران و سوریه بسیار اثرگذار باشد.

آثار و فرصت‌های باز شدن راه زیارت سوریه بعد از سفر رئیس‌جمهور

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- اعلام توافق از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه و اعزام سالانه 50 هزار زائر به معنای باز شدن رسمی راه زیارت حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) در سرزمین شام است. حرکتی که به توسعه مناسبات میان ملت های ایران و سوریه خواهد انجامید و بعد از بیش از یک دهه جنگ و مقاومت زمینه آرامش و رفاه را برای جوامع دو کشور فراهم می‌آورد. در این رابطه حسن هانی‌زاده، کارشناس حوزه کشورهای عربی به خبرگزاری رضوی گفت: سفر رئیس‌جمهور به سوریه سرآغاز احیای زیارت حرم دمشق و روابط میان مردمان دو کشور است.
حسن هانی‌زاده، در خصوص از سرگیری مراودات اقتصادی، اجتماعی، و زیارتی بین ایران و سوریه بعد از سفر رئیس‌جمهور ایران گفت: متأسفانه از سال 2011 و همزمان با آغاز بحران سوریه تقریبا ارتباطات مردمی ایران و سوریه به دلیل ناامنی‌ها و بمباران‌های مکرر فرودگاه‌های سوریه توسط رژیم صهیونیستی یا حملات تکفیری‌ها قطع شد، در حالی که قبل از وقوع بحران سوریه روزانه شاهد سفر صدها هزار زائر ایرانی به سوریه و همچنین زائران سوری به ایران بودیم.
وی در این‌باره افزود: قبل از حمله تروریست‌ها و ایجاد بحران دوازده ساله در سوریه روزانه صدها ایرانی برای زیارت اماکن متبرکه عازم سوریه می‌شدند که متأسفانه این موضوع مسکوت ماند، اما برقراری ارتباطات با سوری‌ها برای از سرگرفتن برنامه‌های اعزام زوار به لحاظ دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی که به دنبال دارد از چند جهت حائز اهمیت است و بر روی آن تأکید می‌شود.

هانی‌زاده خاطر نشان کرد: قطع شدن سفرهای زیارتی مسلمانان و شیعیان دو کشور منجر به تضعیف گردشگری دینی وچالشی برای دو کشور ایران و سوریه شد که امید می‌رود با سفر رئیس‌جمهور ایران و مساعدت‌های طرف سوری این مشکل برطرف شود و زمینه‌های لازم برای کلید خوردن سفرهای زیارتی بین دو کشور مهیا شود.

وی تشریح کرد: سوری‌ها همواره در طول چهل سال گذشته ثابت کردند با ملت ایران ارتباط عاطفی دارند بعد از آغاز بحران به دلیل ناامنی‌ها و انفجارهای مکرری که در دمشق و اطراف دمشق صورت گرفت ارتباطات و زیارت های زائران ایرانی قطع شد مسأله حائز اهمیت این است که سفر آقای رئیسی به سوریه حاوی پیام مهمی است که سوریه بحران خود را بعد از دوازده سال پشت سر گذاشته است.
هانی‌زاده در این‌باره تأکید کرد: این سفر پیام مهمی به همه مردم منطقه و جهان می‌دهد که سوریه بعد از پشت سر گذاشتن 12 سال بحران نفس‌گیر اکنون از این بحران خارج شده و آمادگی دارد تا جایگاه واقعی خود را به عنوان یک کشور تأثیرگذار عربی بازیابی کند به همین دلیل بعد از این سفر طبیعتا ایران ساز و کارهای لازم را با همکاری دولت سوریه برای اعزام زائران به سوریه در دستور کار قرار می‌دهد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بعد از سفر آقای رئیسی به سوریه قرار است ماهانه 50 هزار زائر ایرانی به سوریه اعزام شوند موضوعی که می‌تواند در تحکیم مناسبات غیر دولتی بین ایران و سوریه بسیار اثرگذار باشد.

وی در این‌باره عنوان کرد: با توجه به اینکه سوریه در حال حاضر نیازمند بازسازی و مشارکت ایران در امر بازسازی است قطع به یقین اعزام زائران ایرانی به سوریه می‌تواند کمکی به ایجاد چرخه اقتصادی پایدار در سوریه به لحاظ گردشگری دینی باشد.

هانی‌زاده در پایان با تأکید بر اهمیت توسعه روابط با سوریه گفت: با توجه به اینکه سوریه در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کند تا ثبات و استقرار خود را به دست بیاورد سفر رئیسی به سوریه تأکیدی بر پایان بحران سوریه است و اینکه ایران به عنوان دوست و برادر سوریه باید روابط خود را بیش از پیش با این کشور تحکیم کند چرا که تحکیم روابط ایران و سوریه به منزله تحکیم و تقویت محور مقاومت است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *