آنچه اساتید دانشگاه از مسوولان آموزش عالی مطالبه دارند

آنچه اساتید دانشگاه از مسوولان آموزش عالی مطالبه دارند

روز استاد است و دوباره همه به یاد اساتید افتاده‌اند، به قول خودشان همین سالی یک روز هم غنیمت است که مسوولان به یاد اساتید باشند و بدانند که اساتید چه می‌خواهند.

آنچه اساتید دانشگاه از مسوولان آموزش عالی مطالبه دارند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ روز استاد را تبریک می‌گویم و بعد از تشکر می‌گوید: «سالی یک بار و فقط در روز استاد به یاد ما اساتید دانشگاه می‌افتند اما ایرادی ندارد چرا که همین سالی یک روز هم غنیمت است.»

روز استاد بهانه‌ای می‌شود تا سفره دلش را باز کند و از خواسته‌های گفته شده و قول‌هاش شنیده شده اما انجام نشده بگوید.

قانون افزایش جمعیت را بدون کلمه‌ای کم و کاست، از حفظ می‌گوید و از نبود مسکن برای اساتید گلایه می‌کند.

می‌گوید:« روزی حقوق اساتید دانشگاه جزء حقوق‌های لاکچری بود اما حالا اینگونه نیست و ما همچنان در گوش دانشجویانمان می‌گوییم که علم بهتر است از ثروت.»

درباره خواسته‌هایی که از مسوولان دارند، می‌پرسم؛ می‌گوید: باز هم یکی دو سال است که اوضاع کمی بهتر شده و به فکرمان هستند، اما قول‌ها باید عملی شود؛ از مسکن بگیر تا حقوق.

از چند استاد دیگر هم درباره مشکلات و خواسته‌هایشان سوال می‌کنم، حقوق، مسکن و امکانات پژوهشی از جمله دغدغه‌های آن‌ها است.

* مطالبه اساتید دانشگاه از مسوولان

یکی از اساتید دانشگاه از ضعف پایه علمی دانشجویان گلایه دارد و می‌گوید: یکی از مشکلات داوطلبان ما ضعف زبان انگلیسی است، امروزه نمی‌توان فقط با یک زبان در عرصه علم و دانش ورود پیدا کرد، همچنین نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان در ورود به دانشگاه باید اصلاح شود تا دانش آموزان قوی تر وارد دانشگاه شوند.

با استاد دیگری صحبت می‌کنم، می‌گوید: من به عنوان استاد مدعو از پرداحت حقوق اساتید گلایه دارم، به نظرم مطالبات همه اساتید این است که ما با اینکه حداقل حقوق را دریافت می‌کنیم، همین مبلغ هم ماهیانه پرداخت نمی‌شود و ۶ ماه یک بار یا ۸ ماه یک بار پرداخت می‌شود و حتی از این مبلغ مالیات هم کسر می‌شود در حالیکه بر اساس قانون با توجه به میزان حقوق ما نباید مالیات کسر شود.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه، مطالبه مقام معظم رهبری را به عنوان مطالبه اساتید مطرح می‌کند و می‌گوید: باید آمایش آموزش عالی به بهترین شکل صورت بگیرد، دانشگاه‌ها باید چیزی را به دانشجو آموزش دهند که مورد نیاز جامعه است، باید فارغ التحصیل مهارت محور از دانشگاه خارج شود.

با استاد دیگری صحبت میکنم، می‌گوید: به نظر می‌رسد که ما در یک دوره‌ای در حالت چشم و هم چشمی خواستیم که دانشگاه داشته باشیم و هر کجا رسیدیم یک دانشگاه زدیم بدون آنکه برنامه‌ای داشته باشیم و بدانیم به کجا می‌خواهیم برویم و هدف ما از توسعه چه هست، این روند باید اصلاح شود.

استاد دانشگاه علمی‌کاربردی هم می‌گوید: مهم‌ترین معضل امروز اساتید کشور، مساله مالی و عدم تناسب با تورم ماست، این موضوع در مقطع دانشگاهی خصوصا در مورد استادان مدعو و غیر هیأت علمی بسیار مهم و درخور توجه است. متاسفانه حقوق اساتید دانشگاه اصلا قابل مقایسه با حقوق ساعتی یک کارگر ساده هم نیست، اگر مسوولان در این زمینه فکری اساسی داشته باشند بسیار عالی است.

خبرگزاری فارس، مباحث و مشکلات اساتید را در گزارش‌های بعدی از مسؤولان ذی‌ربط پیگیری می‌کند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *