بازی انتخاباتی اردوغان با کارت تروریسم

بازی انتخاباتی اردوغان با کارت تروریسم

اردوغان برای جا نماندن از کورس رقابت با کمال قلیچدار اوغلو دست به هر کاری می‌زند و از دادن هیچ وعده‌ای ابا ندارد. او از کشته شدن یکی از رهبران داعش به دست ارتش این کشور خبر داد.

بازی انتخاباتی اردوغان با کارت تروریسم

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: با داغ‌تر شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان برای جا نماندن از کورس رقابت با کمال قلیچدار اوغلو دست به هر کاری می‌زند و از دادن هیچ وعده‌ای ابا ندارد. در تازه‌ترین مورد، رئیس‌ جمهوری ترکیه در یکی از مصاحبه‌های انتخاباتی خود عنوان داشت که نیروهای ارتش ترکیه موفق شده‌اند یکی از رهبران داعش در سوریه را از پای دربیاورند.

رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی روز یکشنبه شب با شبکه خبری تی‌آرتی ادعا کرد نیروهای امنیتی ترکیه که از مدت‌ها پیش به دنبال حسین قریشی بوده‌اند، وی را روز شنبه در عملیاتی از پای درآوردند. گفته می‌شود این عملیات نظامی در شهر جندریس در شمال سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه انجام شده است.

در همین ارتباط منابع مطلع روز یکشنبه از هلاکت یک سرکرده مهم داعش در جریان عملیات دستگاه اطلاعات ترکیه در شمال استان حلب سوریه خبر دادند. در تشریح ابعاد این حمله، روزنامه العربی الجدید نیز اعلام کرد که یکی از سرکردگان برجسته داعش در نتیجه عملیات امنیتی انجام شده توسط «سرویس اطلاعات ترکیه (MİT) با مشارکت شورشیان سوری موسوم به ارتش ملی سوریه در منطقه شاخه زیتون در شمال استان حلب به هلاکت رسید.»

یک منبع آگاه در نیروهای موسوم به «پلیس نظامی» وابسته به شورشیان سوری تحت امر ترکیه در این باره به العربی الجدید گفت که هدف از این عملیات دستگیری وی بود؛ اما او خود را منفجر کرد. این منبع همچنین گفت که وظیفه «پلیس نظامی» در جریان این عملیات تأمین امنیت جاده‌ها و ایست‌های بازرسی برای اطلاعات ترکیه بوده است.
لوانت کمال، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای نیز در توئیتی در حساب رسمی خود در این باره نوشت: «درگیری‌هایی که شنبه شب در شهر جندیرس رخ داد، در نتیجه یک عملیات برای دستگیری یکی از سرکرده‌های برجسته داعش بود این سرکرده داعش پس از ناامیدی کمربند انتحاری خود را منفجر کرد.»

همه ابزارهای انتخاباتی

در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی اردوغان همه کارت‌های بازی را برداشته است تا بتواند حکومت 20 ساله خود را ادامه بدهد. انتشار خبر کشته شدن یکی از سران داعش توسط ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 14 مه (24 اردیبهشت ماه) این کشور می‌تواند موقعیت اردوغان را که حضور نظامی این کشور در خاک سوریه هزینه‌های زیادی را به مردم ترکیه تحمیل کرده و انتقادات زیادی را علیه او برانگیخته است، تقویت کند.

رجب طیب اردوغان در حالی روز یکشنبه از مبارزه با تروریسم گفت و سعی کرد از کارت داعش به نفع خود استفاده کند که طبق برخی اسناد، شواهد و باور ناظران، ترکیه و شخص اردوغان در سال‌های ابتدایی جنگ سوریه در کنار قطر و عربستان پرونده روشنی در قبال داعش ندارد.

ژوئن 2014 بود که مسئولان حزب جمهوری خلق ترکیه رجب طیب اردوغان را متهم کردند که از نیروهای مسلح داعش در سوریه و عراق حمایت می‌کند. همچنین برخی از عناصر داعش از طریق ترکیه به عراق و سوریه می‌روند. در همان سال (2014)، روزنامه جمهوریت ترکیه به نقل از کمال قلیچدار، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نوشت که داعش مستقیماً از رجب طیب اردوغان، محموله سلاح‌هایی که با کامیون‌های ترکیه‌ای ارسال می‌شوند را در خاک سوریه دریافت می‌کند. اما محافل سیاسی، رسانه‌ای و تحلیلی آن ادعا داشتند که ارتباط اردوغان و داعش چیزی بیش از حمایت تسلیحاتی صرف است تا جایی که خانواده اردوغان هم درگیر روابط با داعش هستند. در همین ارتباط 7 سال پیش پایگاه ویکی‌لیکس اسنادی منتشر کرد که نشان می‌داد میان داماد اردوغان با واردات نفت گروه تروریستی داعش به ترکیه ارتباط‌هایی وجود دارد. در همین باره آن زمان پایگاه المیادین گزارش داد که حکومت ترکیه «شرکت پاورترانس» را از منع واردات، صادرات و انتقال نفت یا مشتقات آن را مستثنی کرده است. این شرکت به واردات نفت از گروه تروریستی داعش متهم شده است. اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس حکایت از رابطه برات آلبایراک، وزیر نفت ترکیه و داماد رجب طیب اردوغان، با این شرکت داشت.

این اسناد شامل 57 هزار و 934 پیام از پست الکترونیکی داماد اردوغان است. رابطه آلبایراک با شرکت پاورترانس به 2012 بازمی‌گردد، سالی که حکومت ترکیه به این شرکت حق انتقال نفت را اعطا کرد. این اسناد که تاریخ آن آوریل 2000 تا 23 سپتامبر 2016 است نامه‌نگاری میان آلبایراک و شخصیت‌های سیاسی، تجاری و اعضای خاندان حاکم است که نشان دهنده تأثیر زیاد داماد اردوغان در صحنه‌های سیاسی و حیات ترکیه می‌باشد. در آن میان انجام سلسله عملیات‌های تروریستی در خاک ترکیه توسط داعش سبب شد که اردوغان بتدریج قید روابط با این گروه تروریستی را بزند.

البته ناظران اعتقاد دارند که هزینه‌های سرسام‌آور اقتصادی، لجستیکی، نظامی، دفاعی و امنیتی اردوغان در خاک سوریه آن هم در شرایط بحرانی اقتصادی ترکیه سبب شد که انتقادات گسترده‌ای علیه اردوغان طی سال‌های اخیر شکل بگیرد. لذا به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترکیه با دو هدف عمده سعی کرده است از کشته شدن یکی از رهبران داعش استفاده انتخاباتی کند؛ نخست ایجاد شکاف در پایگاه رأی رقبا. چرا که از نگاه ناظران یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رأی کمال قلیچدار اوغلو به طیف‌های ضد جنگ و مخالفان حضور ترکیه در سوریه باز می‌گردد و دوم توجیهی برای تداوم حضور ترکیه در خاک سوریه برای منتقدین که بخشی از جامعه رأی‌دهنده هستند. این در حالی است که دولت سوریه اساساً حضور ترکیه در خاک این کشور را به هر دلیل و با هر نام و عنوانی را غیرقانونی می‌داند و بارها از آنکارا خواسته است که خاک سوریه را ترک کند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *