آینده مبهم انتخابات سراسری انگلیس

آینده مبهم انتخابات سراسری انگلیس

نتایج اخیر انتخابات شوراهای شهر انگلیس نشان می‌دهد که حزب حاکم محافظه‌کار شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات عمومی سال آتی ندارد و حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» هم به‌رغم پیشتازی در بیشتر نظرسنجی‌ها، قادر به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان نخواهد بود.

آینده مبهم انتخابات سراسری انگلیس

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: افزون بر یک سال و نیم دیگر به برگزاری انتخابات عمومی در انگلیس باقی‌مانده، اما جدال لفظی و رقابت‌های تبلیغاتی بین احزاب سیاسی – به ویژه در پی انتخابات هفته پیش شوراهای شهر – داغ شده است.

جان کرتیس تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی و مشهورترین کارشناس افکارسنجی انگلیس معتقد است که اگر نتیجه انتخابات هفته گذشته در انتخابات عمومی تکرار شود، حزب کارگر بر محافظه‌کار غلبه خواهد کرد و به ۱۴ سال حکمرانی این حزب پایان خواهد داد. او با این حال می‌گوید که حزب کارگر ۱۴ کرسی کم خواهد داشت تا اکثریت قاطع پارلمان را به دست بگیرد.

وی معتقد است که اگر حزب کارگر بتواند ۱۲ درصد آرای محافظه‌کاران در پنج حوزه انتخابیه کلیدی و آرای خاکستری در سایر مناطق را کسب کند، از شانس بالایی برای تصاحب اکثریت قاطع پارلمان برخوردار می‌شود.

کرتیس اما ادعای استارمر را درباره پیروزی حتمی این حزب در انتخابات پیش‌رو به چالش کشید و گفت: آنچه مسلم است، میزان ناامیدی مردم نسبت به حزب محافظه‌کار است. شاید این برای پیروزی حزب کارگر در زمان برگزاری انتخابات عمومی بعدی کافی باشد؛ اما عاقلانه نیست که آقای استارمر به آن تکیه کند.

در همین حال حزب لیبرال دمکرات در تلاش است تا طرح عدم اعتماد به دولت ریشی سوناک را فعال کند و به این ترتیب تاریخ برگزاری انتخابات عمومی را به جلو بیندازد.

اد دیوی رهبر این حزب سیاسی طی اظهاراتی با متهم کردن نخست‌وزیر انگلیس به «فرار از برگزاری انتخابات» گفت: انتخابات شوراها نشان داد که مردم به سوناک و محافظه‌کاران اعتماد ندارند، بنابراین اکنون زمان برگزاری انتخابات عمومی فرا رسیده است.

با این حال کارشناسان معتقدند که اگر طرح عدم اعتماد به دولت فعال شود، دولت سوناک به احتمال زیاد پیروز خواهد شد و محافظه‌کاران همچنان اکثریت قاطع پارلمان را در دست خواهد داشت.

از سویی اعضای ارشد حزب محافظه‌کار معتقدند که دولت باید هرچه سریعتر، مسیر پیروزی این حزب را با اصلاح برخی سیاست‌ها هموار کند.

ایان دانکن اسمیت رهبر پیشین حزب محافظه کار، در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی تلگراف ادعا کرد که این حزب همچنان می تواند در انتخابات بعدی پیروز شود. وی با این حال تصریح کرد که بسیاری از رای دهندگان تنها در صورتی به این حزب رای خواهد داد که سوناک به وعده کاهش مالیات و آمار مهاجرت عمل کند.

به هر روی بسیاری از کارشناسان معتقدند که حزب حاکم محافظه‌کار شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات عمومی سال آتی ندارد؛ حزب کارگر هم قادر به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمانی نخواهد بود و به احتمال زیاد با حزب لیبرال دمکرات ائتلاف خواهد کرد.

نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز از سقوط محبوبیت حزب محافظه‌کار و افزایش محبوبیت احزاب کارگر و لیبرال دمکرات حکایت دارد. طبق نظرسنجی موسسه یوگاو، ۲۵ درصد از رای‌دهندگان از حزب محافظه‌کار و ۴۸ درصد از کارگر حمایت کرده‌اند.

همچنین نتایج نظرسنجی موسسه اوپینیوم به سفارش نشریه آبزرور راوی حکایت مشابهی است و نشان می‌دهد که اختلاف سطح محبوبیت میان دو حزب کارگر و محافظه‌کار به ۱۸ درصد رسیده است.

طبق یافته های این موسسه، میزان محبوبیت حزب کی‌یر استارمر ۴۴ درصد و حزب ریشی سوناک ۲۶ درصد است. اوپینیوم همچنین دریافته که ۲۰ درصد از هواداران حزب محافظه‌کار به حزب کارگر گرایش پیدا کرده‌اند.

جیمز کراچ رئیس بخش سیاست‌گذاری اوپینیوم در این باره گفت که مردم اعتماد خود را به دولت از دست داده‌اند و کمتر از یک چهارم به تصمیمات محافظه‌کاران اعتماد دارند.

وی مانند دیگر تحلیل‌گران سیاسی تصویر مبهمی را از احتمال پیروزی دو حزب اصلی سیاسی انگلیس ارائه کرد و گفت جای تعجب نیست که محافظه‌کاران برای تغییر نتیجه انتخابات تقلا می‌کنند.

تاریخ دقیق انتخابات سراسری آتی انگلیس هنوز از سوی دولت اعلام نشده است. طبق رویه‌ سیاسی معمول، انتخابات باید پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ (۶ بهمن ۱۴۰۳) برگزار شود.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *