اختراع لامپ «فوق کم مصرف» توسط جوان خرم‌آبادی با یک سوم مصرف لامپ‌های کم‌مصرف

اختراع لامپ «فوق کم مصرف» توسط جوان خرم‌آبادی با یک سوم مصرف لامپ‌های کم‌مصرف

جوان خلاق و مخترع خرم‌‌آبادی از کار و زحمت شبانه روزی‌اش می‌گوید و اینکه توانست پس از ۶ سال محصولی تولید کند که هیچ مشابه خارجی ندارد. لامپ اختراع شده یک سوم مصرف لامپ‌های کم مصرف موجود در بازار مصرف برق دارد.

اختراع لامپ «فوق کم مصرف» توسط جوان خرم‌آبادی با یک سوم مصرف لامپ‌های کم‌مصرف

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند؛ خداداد عبدی‌زاده ۴۱ ساله، جوان خلاق و مخترع خرم‌‌آبادی است که حدود هفت سال پیش تولید لامپ کم مصرف را شروع می‌کند و حدود یک سال پیش موفق می‌شود ایده‌اش را عملیاتی کند.

او می‌گوید: علاقه به الکترونیک من را به وادی تولید کشاند من از همان جوانی به برق و الکترونیک علاقه داشتم، دیپلم برق هم داشتم. در شرکت‌های مختلفی از جمله ایران خودرو کار می‌کردم.

مدت زیادی هم در حوزه دوربین مدار بسته، دزدگیر و تابلو مشغول بودم، حتی مدتی در شرکت وابسته به پدافند غیرعامل هم به عنوان مدیر بخش معرفی شدم. اما به دنبال تجاری سازی ایده‌ای بودم که از سال‌ها پیش بدر ذهن من بود و برای آن نقشه کشیده بودم.

پس از اینکه شرایط مالی‌ام کمی سر و سامان پیدا کرد، سراغ تولید لامپ کم مصرف رفتم.

همسرم مشوقم بود/ نا امید نشدم و ادامه دادم

وقتی ایده تولید لامپ کم مصرف را مطرح کردم جز همسرم که مشوقم بود، کسی مرا همراهی نکرد. همسرم گفت: «تو می‌توانی موفق باشی، من هم نیاز باشد حتی انگشترم را هم می‌فروشم».

سال‌ها مطالعه و آزمایش کردم، در این مسیر بارها و بارها شکست خوردم، اما ناامید نشدم و ادامه دادم، شکست برای من تجربه و پلی برای رسیدن به موفقیت بود.

هر آنچه درآمد کسب می‌کردم جز بخش اندکی از آن را که برای مخارج زندگی کنار می‌گذاشتم، برای تولید و تجاری سازی طرحم هزینه می‌کردم. بالاخره پس از شش سال لامپی را تولید کردم که نه تنها مشابه خارجی نداشت بلکه مزایای زیادی هم دارد.

دغدغه‌ام صرفه‌جویی برق بود و از طرفی به فکر جیب مصرف کننده هم بودم. طبق آمار « حدود سی تا چهل درصد مصرف برق کل کشور در بخش روشنایی است، در لرستان هم مصرف برق در بخش روستایی ۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است».

مزایای لامپ کم مصرفی که تولید شد

مصرف لامپی که با برند پرنسا پس از شش سال تولید کردم یک سوم لامپ‌های کم مصرفی است که در بازار وجود دارد، از طرفی سه برابر لامپ‌های فعلی عمر دارد.

نوری که این لامپ کم مصرف تولید می‌کند هم دو برابر لامپ‌های داخل بازار است، از طرفی قیمت این لامپ حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کمتر از لامپ‌های چینی است که در بازار وجود دارد.

او یک‌سال پیش که همه مطالعات و زحماتش جواب می‌دهد حدود ۱۰۰۰ رشته لامپ تولید می‌کند و همه آنها هم به فروش می‌رسد.

دغدغه برای سرمایه‌گذاری در استان

حالا همه چیز فراهم است تا کارخانه‌ای در لرستان احداث کنم و چندین نفر مشغول به کار شود، به آب و آتش زدم. با ادارات مختلف و سرمایه‌گذاران مختلف صحبت کردم، چون می‌خواهم برای جوانان استان کاری کنم. سرمایه‌گذارانی از تهران و مشهد متقاضی کار هستند، حتی حاضر بودند هزینه ثبت اختراع را هم بپردازند، اما تمام هم و غم من سرمایه‌گذاری در استان است.

هر چند هدفم از تولید لامپ کم مصرف کمک به صرفه‌جویی مصرف برق در کل کشور است، اما می‌خواهم که لرستان مبدا تولید و صادرات محصولم باشد.

سرمایه‌گذاری در استان در صورت همکاری بهزیستی

به ازای هر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تولید این لامپ چهار تا پنج نفر مشغول کار می‌شود، و برای شروع سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی نیاز است. حالا سرمایه‌گذاری پیدا شده و بدون هیچ پیش شرطی قبول کرده که فضای ۳۰۰ متری را در اختیارمان بگذارد، البته همه چیز بستگی به همکاری بهزیستی دارد.

حرف سنگینی است، اما اگر شرایط فراهم باشد، می‌توانم پنجاه درصد روشنایی کل کشور را تامین کنم، اما تحقق این امر مستلزم پای کار بودن هم دولت و هم مردم است. مردم از تولیدات داخلی حمایت کنند زمانی که موفق به ساخت لامپ کم مصرف شدم، پیشنهاد خرید هر خانواده یک لامپ را مطرح کردم، اما متاسفانه استقبال چندانی از طرح و پیشنهاد من نشد.در حالی‌که حمایت از مخترعان و تولید کنندگان نه تنها از سوی دولت بلکه خود مردم گامی مهم در جهت رفع بیکاری است.

کاری به تورم و مشکلات دولت ندارم، مشکلات همیشه در همه دولت‌ها وجود داشته و دارد ما باید خودمان کاری کنیم و آستین بالا بزنیم، حتی اگر دولت حمایت هم نکند. دولت همین که سنگ جلوی پای تولید کننده و نخبگان نیندازد و در صدور مجوزها سخت‌گیری نکند، هنر کرده است.

شکست پلی برای رسیدن به موفقیت است

در تمام مدتی که مشغول اختراع و تولید بودم با وجود سختی‌ها و شکست‌ها جا نزدم، با اینکه شرایط تحصیلات آکادمیک را داشتم اما ترجیح دادم که طرح و ایده‌ام را تجاری سازی کنم.

مطالعه زیاد در خصوص افراد موفق به من انگیزه داد تا کارم را پیش ببرم، من متوجه شدم که برای موفقیت در هر کاری تنها لازم است جا نزنی.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *