بایدن سرکوب رسانه‌ها را آغاز کرد

بایدن سرکوب رسانه‌ها را آغاز کرد

بایدن در جلسه میهمانی خبرنگاران ویژه کاخ سفید و شماری از سیاستمداران این کشور به جای سخنرانی‌های معمول رؤسای‌جمهور، محور صحبت‌هایش را بر تاختن به رسانه‌ها قرار داد.

بایدن سرکوب رسانه‌ها را آغاز کرد

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: میهمانی شام رئیس‌جمهور امریکا با خبرنگاران ویژه کاخ سفید و شماری از سیاستمداران این کشور چند روز پس از اعلام رسمی نامزدی جو بایدن برای انتخابات 2024، بیش از یک دورهمی ساده و سالانه، شبیه یک کمپین انتخاباتی تند و پرچالش بود. در واقع رئیس‌جمهور امریکا در این جلسه به جای سخنرانی‌های معمول رؤسای‌جمهور، محور صحبت‌هایش را بر تاختن به رسانه‌ها قرار داد و با حمله‌ای همه‌جانبه به آنها، آزادی بیان معروف امریکایی را دروغ‌پردازی و تنفرافکنی رسانه‌ها خواند و با ادبیات طنز آن را زیر سؤال برد.

به گزارش رویترز، او در این سخنرانی که بیش از هر چیز بوی انتقاد و اتهام به رسانه‌ها را می‌داد در حالی که از عبارت «دروغگویی با هدف قدرت و نفوذ بیشتر منجر به نفرت‌پراکنی در امریکا می‌شود» استفاده می‌کرد، به صراحت و بی‌پرده نام فاکس‌نیوز، رسانه محبوب دونالد ترامپ را برد و با عباراتی فکاهی ادعای این رسانه درباره تقلب در انتخابات را به باد انتقاد گرفت.

او آنچه را که برخی رسانه های امریکایی حامی جمهوری خواهان درباره تقلب در انتخابات 2020 به سود بایدن منتشر کرده بودند، اخباری سراسر دروغ خواند که حقایق را پنهان کرده و تئوری‌های توطئه را در امریکا ترویج داده است: «تکرار دوباره و دوباره اخبار کذب و بدبینی تنها چرخه خشم، تنفر و حتی خشونت را تسریع می‌کند و این شرایط حقوق و آزادی ما را از بین خواهد برد.»

او در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بیشتری به رسانه های مخالف خود حمله کرد و با طنزی کنایه‌آمیز فاکس‌نیوز، رسانه‌ای که بیشترین انتقادات و حملات را در سال‌های اخیر به سیاست‌های کاخ سفید جو بایدن داشته است، نشانه رفت و گفت: «اگر بخواهم فاکس‌نیوز را رسانه درست، با انصاف و راستگو خطاب کنم آن‌وقت به خاطر نشر اکاذیب تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرم.» اشاره او به پرونده اخیر شکایت دومینیون ووتینگ سیستم از فاکس‌نیوز بود که در آن، این رسانه مدعی شده بود این شرکت در انتخابات 2020 با دریافت مبلغ هنگفتی، آرا را به سود بایدن تغییر داده است.

او در این حمله به همین جملات نیز اکتفا نکرد و به تمسخر خبرنگاران این شبکه پرداخت و گفت: «سال گذشته خبرنگاران رسانه محبوب‌تان؛ فاکس‌نیوز اینجا بودند چون همه واکسن زده و ایمن بودند اما امسال با شکایت از ادعای 787 میلیون دلاری‌شان، اینجا آمده‌اند چون نمی‌توانند به غذای مجانی نه بگویند.»

بایدن در ادامه صحبت‌هایش به سن و سالش برای دومین دوره ریاست‌جمهوری در امریکا که به سوژه جدید رسانه‌ها بدل شده است پرداخت و با انتقاد از برخی مقالات و رسانه‌ها، از خود دفاع کرد: «ببینید اینکه من به این سن و سال رسیده‌ام یک واقعیت کتمان ناپذیر است و منطقی است. این موضوع در ذهن اغلب شما است اما منظور من بیشتر نیویورک‌تایمز است که تیتر زده؛ سن بالای بایدن یک مشکل بزرگ است اما برای ترامپ نیست.»

او سپس به وضعیت دان لمون، خبرنگار سی‌ان‌ان پرداخت که این هفته به خاطر نوشتن مطالبی درباره نیکی هیلی نامزد 51 ساله جمهوری‌خواهان اخراج شده بود و سپس با خنده‌ای بلند ادامه داد: «رسانه‌ها مرا قدیمی می‌دانند اما من عاقل هستم. آنها می‌گویند من به آخر خط رسیده‌ام اما آن‌طور که دان لمون گفته این سن برای یک مرد سن اوج به شمار می‌رود.»

آزادی از دست رفته رسانه‌ها

ضیافت سالانه کاخ سفید برای خبرنگاران ویژه این حوزه، بجز در دوران دونالد ترامپ هر ساله با حضور رئیس‌جمهور و شماری از مقامات ارشد امریکایی در قالب یک مراسم خودمانی و صمیمی برگزار می‌شود اما تشدید فضای دوقطبی در سال‌های اخیر و حملات پررنگ و آشکار سیاسی دو حزب برتر امریکایی به یکدیگر، این نشست را مدت‌ها است به جای ضیافتی شاد به فضایی پرتنش برای رقبای حزبی و حالا رسانه‌ها بدل کرده است. البته این‌گونه مقابله با مخالفان در دوره اوباما نیز رخ داده و رئیس‌جمهور وقت امریکا در سال 2011 دونالد ترامپ را هدف حمله خود قرار داده بود. در آن زمان دونالد ترامپ که میهمان این ضیافت بود مدعی شده بود که رئیس‌جمهور سیاهپوست ایالات متحده متولد این کشور نیست. هر چند که این کنایه‌های اوباما نتوانست در تغییر باور ترامپ ثمری داشته باشد و پس از سال‌ها هنوز هم او بر صدق این ادعا تأکید دارد.

اما به باور کارشناسان جو بایدن در سخنرانی امسالش برای خبرنگاران این پیام را برای کشور و شاید جهان فرستاد که «آزادی رسانه از اصول اساسی کشور است اما برای یک جامعه آزاد نه برای دشمنان مردم.»

در واقع او عبارت «دشمن مردم» را از صحبت‌های ترامپ درباره خبرنگاران اقتباس کرده است. عبارتی که رئیس‌جمهور سابق امریکا برای انتقاد از ادعای رسانه‌ها درباره روند انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب او به کار گرفته بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، بایدن پایان‌بندی سخنرانی‌اش را با ادبیاتی خالی از طنز به سمت پرونده امت تیل، نوجوان 14 ساله سیاهپوستی که در سال 1955 کشته شد و جنبش آزادی‌های مدنی را پررنگ کرد، برد و گفت: «باید برای دموکراسی جنگید.»

با این حال، کارشناسان نیویورک پست با نقد رویکرد سیاستمدارانی چون بایدن و ترامپ معتقدند دموکراسی چیزی فراتر از رأی اخذ شده در فرایند انتخابات است و تنها با تمام کردن بحث‌ها درباره نتایج انتخابات تضمین نخواهد شد.

افزایش ناامیدی

بدون شک به رغم تلاش بایدن و دیگر سیاستمداران امریکایی برای نشان دادن تداوم روند دموکراتیک ایالات متحده، در واقعیت بویژه در سال‌های اخیر این فرایند به حلقه فراموش شده در زندگی امریکایی‌ها بدل شده است. آزادی رسانه‌ها یکی از اصول از دست‌رفته امریکایی‌ها محسوب می‌شود اما بسیاری عوامل دیگر وجود دارد که سبب ناامیدی مردم این کشور شده و در نتیجه آن بررسی‌ها نشان می‌دهد که امید به زندگی در میان امریکایی‌ها روند نزولی را پیش گرفته است.

به نوشته پی‌بی‌اس نیوز، این شرایط برای سیاهپوستان حتی بغرنج‌تر است و آمارها نشان می‌دهد تنها سیاهپوستانی در امریکا بیش از سفیدپوستان این کشور امید به زندگی‌شان بالا مانده که دسترسی به مراکز درمانی ویژه سیاهپوستان دارند.

تسری این ناامیدی در کل امریکا اجتناب‌ناپذیر است. نتایج تحقیقات نشنال ریویو نیز نشان می‌دهد که برای کودکان متولد 2021 می‌توان طول عمر 76.1 را پیش‌بینی کرد. این در حالی است که این رقم یک سال نسبت به 2020 و سه سال نسبت به 2019 کاهش نشان می‌دهد و این شرایط نمی‌تواند دلیلی جز ناکامی سیاست های داخلی دولت های مختلف این کشور در قبال مردم خود داشته باشد.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *